Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Du trenger ikke beklage for min del - jeg synes det er fint å kunne minne om andre tråder som er vel verdt å lese. Akkurat den tråden er også en påminnelse om at interessante og relevante emner kan være en ressurs for forumet, selv om naysayerne vi si at den er off-topic. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en fantastisk tur! Mye ting jeg har notert meg for fremtidige ferier.

Selv roter jeg rundt i Siena i en knapt innkjørt Lancia Epsylon. En bil så dau at jeg mistenker at den går på tre AA-batterier og at motorlyden er en symaskin satt inn for effekt. forøvrig er det interessant å kjøre i Italia. Folk kjører som svin. Virkelig. Kjørte bak en tysk campingfolket i et 60 felt for vegarbeid i går. At det var strengt forbudt å kjøre forbi ga alle blaffen i. Forbi inn i lukkede svinger og tailgating så jeg så skjeggstubbene til sjåføren bak i speilet. Veiene er likevel bra. Ikke på en tysk måte, men skulle gjerne vært her med en kjøremaskin. Noe som likte kuperte veier bedre enn Lanciaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant lesing. Overraskende nok, Maritim Berghotel Braunlage var høydepunktet for meg. (Er ikke "maritim" og "berghotel" litt selvmotsigende? :?)

Ja... navnet på hotellet er i likhet med selve hotellet merkelig. Maritim er imidlertid navnet på selskapet eller gruppen som hotellet tilhører og jeg tror årsaken er at de begynte med strandhoteller i Tyskland. Idag har de hoteller i store deler av verden og det nyeste ligger i Shenyang i Kina.

Berghotel Braunlage Am Pfaffenstieg er virkelig en studie verdt. Selv om enkelte moderniseringer selvfølgelig er gjennomført er det meste av interiøret originalt fra 70-80 tallet. Stilen er en surrealistisk blanding av kald østtysk funksjonalisme og lettere vulgær tung tysk "berghof" stil (finere bonderomantikk). Jeg ser stilen som en tydelig forlengelse av fusjonen mellom nettopp den "industri" funksjonalismen og forkjærligheten for "bauern" romantikk som nazistene sto for... ispedd litt klassisk kommunisme (synliggjort i form av åpne vvs rør og lite elegante radiatorer der de ikke er direkte synlige).

Hotellet holder imidlertid bra standard (4 stjerner) og alt er rent og pent. Maten var for vår del ikke stort bedre enn tradisjonell tysk krostandard (ok, men heller ikke bedre). En interessant ting er at hotellet er et kurhotell så vannet i svømmebasenget innendørs holder 28 grader (nesten for varmt). Den typiske gjesten er imidlertid også i den alderen når gikten begynner å gjøre seg gjeldende (60-70 årene). De var nesten alle sammen tyskere (snakket tysk), men flere av damene så ut som gjenferder fra Sovjetunionen anno 1980 med ditto frisyrer og klesstil. Det var virkelig som å bli satt 30 år tilbake i tid. Litt som å se den fysiske iscenesettelsen rundt filmen "Das Leben der Anderen" (De andres liv) i virkeligheten... skikkelig interessant... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berghotel Braunlage Am Pfaffenstieg er virkelig en studie verdt. Selv om enkelte moderniseringer selvfølgelig er gjennomført er det meste av interiøret originalt fra 70-80 tallet. Stilen er en surrealistisk blanding av kald østtysk funksjonalisme og lettere vulgær tung tysk "berghof" stil (finere bonderomantikk). Jeg ser stilen som en tydelig forlengelse av fusjonen mellom nettopp den "industri" funksjonalismen og forkjærligheten for "bauern" romantikk som nazistene sto for... ispedd litt klassisk kommunisme (synliggjort i form av åpne vvs rør og lite elegante radiatorer der de ikke er direkte synlige).

Veldig interessant, siden dette berører noe som har fascinert meg lenge; likhetstrekkene mellom nazisme og stalinisme, synliggjort gjennom iveren for å bygge store bygningskolosser ment som symboler på fortreffeligheten ved egen ideologi. Ironisk nok er det i det tidligere Øst-Tyskland denne stilen har holdt seg lengst. Jeg sier "ironisk nok", siden den østtyske ledelsen avviste enhver tilknytning til/ansvar for Nazi-Tysklands historie: Det såkalte DDR var basert på et helt annet fundament, takk. Men i ettertid framstår Forbundsrepublikken - eller Vest-Tyskland - som et mye bedre forbilde i å trykke på reset-knappen, ta et oppgjør med fortiden og bygge seg opp på nytt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv roter jeg rundt i Siena i en knapt innkjørt Lancia Epsylon. En bil så dau at jeg mistenker at den går på tre AA-batterier og at motorlyden er en symaskin satt inn for effekt.

Hadde du sett etter, tror jeg du ville ha funnet at Ypsilon drives at minst to seriekoblede 9-voltsbatterier av typen som bl.a. brukes i røykvarslere.

Når jeg tenker meg om, savner jeg Lancia på det norske markedet. Vel, etter å ha tenkt gjennom dagens modellrekke fra Lancia, savner jeg Lancia. Punktum.

Dagens Lancia Thema eller Voyager? Næh, tror ikke det.

Delta er imidlertid en bil jeg kunne tenkt meg å kikket nærmere på. En bil som er laget for å være kompakt, uten å være overdrevet praktisk. Samtidig virker den mer forseggjort en de fleste andre biler i denne størrelsen. Ser ikke helt så mange konkurrenter for denne. Liten fare for å bil forvekslet med Jetta- eller Astra-eiere i alle fall: 8)

lpaqpdwzeqvj6jsva42a.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer italienske biler: Siden fortsatt ingen har brutt sommerstillheten på forumet for å videreformidle denne nyheten, vil jeg gjøre det nå:

Alfa Romeo vil i følge Car gå bort fra å produsere forhjulstrekkere med stor bakluke. Det vil si at Mito og Giulietta forsvinner, og at vi i stedet får en bakhjulstrukket sedan i 3-seriesegmentet i 2015, kalt Giulia, mens man året etter vil lansere en 5-seriekonkurrent under navnet Alfetta.

Link til artikkelen.

Ganske offensive planer, det skal de ha. Og offensive planer har i alle fall jeg litt sans for. :)

Så er selvsagt spørsmålet hvor mye penger og hvor mange år Fiat-konsernet er villige til å investere for å re-etablere Alfa som en faktor å regne med i rwd-klassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par interessante biler vi observerte da vi tok en kopp kaffe med en bagel på Kafé M1 på terrassen mellom BMW Welt og Museet. Det var et eller annet "sportsbil" møte av noe slag med alt fra Mercedes-Benz W126 560 SEC til BMW 2002. Porsche 914/6 er bestemt ikke noe man ser hver dag lenger og som vi har vært inne på tidligere i tråden er modellen den direkte forgjengeren til dagens Boxster (981). Spesielt 914/6 er interessant iom. at den har Porsches egen boxersekser på 1991 cm3 som yter 110 HK. 914 prosjektet var ellers et fellesprosjekt mellom VW og Porsche og standardmodellene hadde derfor en lettere trimmet VW boxerfirer på 1679-1971 cm3 (80-100 HK)... derfor kallenavnet "Volks-Porsche" ("folkeporsche").

Alle modellvariantene har imidlertid midtmotor (akkurat som Boxster/Cayman har idag) og kjøreegenskapene er glimrende med tanke på når bilen var i produksjon (1969-75). 914/6 deler det meste av understelet med 911 og det er derfor ikke uvanlig at motoren er oppgradert til f.eks 911 Turbo (930) motoren på 260-300 HK. Med tanke på at 914/6 ikke veier mer enn 985 Kg forstår man lett at den også går ganske bra med en slik motor. Med standardmotoren (B6) klarer den 0-100 Km/t på 8,5 sekunder og har en topphastighet på 210 Km/t. Den aktuelle bilen er ingen museumsgjenstand, men ser ut til å være i god bruksstand... :)

8nprgk7qkcrj3xvozawb.jpg

xjwk3hx9cvqsfsj5zunn.jpg

yntb88doipn8xx49lqdh.jpg

eaieh80rtsfhh13h933y.jpg

En aldeles helt nydelig Porsche 356 SC fra 1964-65. Det er ingen tvil om hva som inspirerte til Porsche 901/911... :)

wczl980kg1stbzwyaneb.jpg

qwpl8l1884m5dpynvufk.jpg

Jeg vet ikke om dette klippet allerede har blitt postet... Chris Harris on Cars: Mercedes-Benz A45 AMG vs. BMW M135i... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en fantastisk tur! Mye ting jeg har notert meg for fremtidige ferier.

Selv roter jeg rundt i Siena i en knapt innkjørt Lancia Epsylon. En bil så dau at jeg mistenker at den går på tre AA-batterier og at motorlyden er en symaskin satt inn for effekt. forøvrig er det interessant å kjøre i Italia. Folk kjører som svin. Virkelig. Kjørte bak en tysk campingfolket i et 60 felt for vegarbeid i går. At det var strengt forbudt å kjøre forbi ga alle blaffen i. Forbi inn i lukkede svinger og tailgating så jeg så skjeggstubbene til sjåføren bak i speilet. Veiene er likevel bra. Ikke på en tysk måte, men skulle gjerne vært her med en kjøremaskin. Noe som likte kuperte veier bedre enn Lanciaen.

Ja... jeg vil absolutt anbefale Porschemuseet og BMW Welt/museet, men egentlig så er hele det sydlige Tyskland vel verdt et besøk. Jeg er faktisk mest overrasket over hvor grønt det er i dette området. Det er enorme skogarealer med fantastisk fine landeveier så snart man kommer utenfor Autobahn og de store byene. Selv Autobahn går direkte igjennom store skoger. Spesielt Autobahn 95 fra Oberammergau til München er imponerende i denne sammenhengen. Det siste stykket inn mot München minner mest om en skikkelig boulevard med store eketrær på begge sider samt mellom kjøreretningene... skikkelig elegant. München er også en temmelig fin by der velstanden er synlig på en litt mer elegant og sofistikert måte enn mange av de andre tyske storbyene og for ikke å snakke om Oslo.

Toscana er vel heller ikke så værst å være på denne tiden av året. Jeg har ikke vært i Siena, men kystområdet (den italienske riviera) er skikkelig snadder. Det minner selvfølgelig mye om den østlige delen av den franske rivieraen, men det er intet dårlig predikat... :)

Jeg er ellers helt enig med Barockengelen i at jeg savner bilmerket "Lancia" mer enn konkrete nyere modeller fra det samme bilmerket. Fiat har dessverre ikke forvaltet Lancia´s stolte historiske arv på en god måte. Det begynner å bli noen år siden det kom interessante bilmodeller fra den kanten.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos vår nylig overståtte tur til den sentrale delen av Sydtyskland og min fascinasjon for de enorme områdene med tung granskog. Vi startet vår tur i dette området med å krysse Schwarzwald to ganger (tur/retur Heidelberg-Rothenburg samt Heidelberg-Augsburg).

Motor Trend´s Jonny Lieberman kjører i ukens episode av Ignition i det samme området (Schwarzwald) i en Mercedes-Benz C63 AMG Edition 507 T-Modell. 507 HK (uten ladeluft) og 611 Nm i en liten C-klasse er ganske mektig... og for en lyd... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langt der borte i mørket bor vi. Jorden sett fra Saturn med et kamera på Cassini–Huygens romsonden for 4 dager siden. Den blå prikken litt til høyre for midten av bildet er jorden (bildet er overeksponert for å gjøre jorden mer synlig). Cassini–Huygens går nå i bane rundt Saturn og befinner seg derfor ca. 1,4 milliarder kilometer fra solen... :)

wgclgzvup3hbqyzwk5hy.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette klippet fra Drive er virkelig kult... Classic Porsche 912 Restoration. En Porsche 912 fra 1965 er funnet på en låve og ble sist kjørt i 1990. Den ser deretter ut, men er teknisk nogenlunde fornuftig. Filmen handler om hvordan bilen kosmetisk blir tilbakeført til mer eller mindre original bruksstand slik at man bedre kan vurdere hva som skal gjøres videre med bilen.

Porsche 912 ble produsert i perioden 1965-69 og var et billigere alternativ til Porsche 911. I praksis er også bilen en 911, men med litt enklere teknikk og den eldre boxerfireren fra Porsche 356. Modellen var relativt populær og Porsche solgte i perioden flere 912 enn 911 modeller. Da Porsche 914 kom på markedet i 1969 ble 912 tatt ut av produksjon, men faktisk reintrodusert i USA som 912E i 1976. Årsaken var tomrommet i markedet som hadde oppstått da 914 ble tatt ut av produksjon til fordel for den kommende 924 modellen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten hyllest til Aérospatiale-BAC Concorde. Som de fleste kanskje vet var Concorde sammen med sovjetiske Tupolev Tu-144 (delvis) verdens eneste supersoniske passasjerfly i kommersiell trafikk. Concorde var et samarbeide mellom franske Aérospatiale og britiske British Aircraft Corporation (BAC) og fløy for første gang 21 mars 1969 og for siste gang 26 november 2003. Det var flere årsaker til at flyet ble tatt ut av trafikk, men de primære årsakene var manglende trafikkgrunnlag (konseptet var foreldet), et alvorlig styrt ved take off utenfor Paris i 2000 samt 11 september terroren i 2001. Jeg synes at flyet er utrolig elegant og vakkert... :)

3mkri0bfjs7r9zwncmf3.jpg

8c6yvaub5mhlkvxef2lo.jpg

f0m0a7y9og8mi6ijc70j.jpg

0t0r1knadgtvhs4q2sq6.jpg

btbprt2ycrm18h77qfke.jpg

lrzcanihdfsupwftdeg5.jpg

9fv6f0b05yw84nxgth7m.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...