Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Ja det høres fornuftig ut, men hvordan er det å finne en slik bil Danmark? Er jo ikke lange veier til Tyskland uten at jeg vet hvordan importavgiftene er hos dere. Du som Nordmann har vel lov å kjøre Norsk bil så du kan jo finne en her hjemme som sikkert er litt lettere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lov til å kjøre en utenlandsk bil i Danmark selv om jeg er nordmann når jeg også har fast adresse her. Poenget er hvor man har fast adresse iht. folkeregisteret i DK. Motsatt kan jeg godt kjøre en dansk bil i Norge iom. at jeg bare er på besøk som turist.

Det letteste er nok å kikke etter en godt vedlikeholdt tysk Porsche, men USA er også et alternativ såfremt den er fra de sydvestlige statene (les: tørt klima). Utfordringen er at spesielt oldschool 911´er utrolig populære og prisene deretter... :-k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de nyere, som 996 og 997 har jeg blitt anbefalt å styre unna de amerikanske iallefall. Blant annet på grunn av dempere på de amerikanske og diverse annet. På 996 er det iallefall liten grunn til å se andre steder enn Tyskland, men ser det er noen gode kjøp på 993 og 964 i USA. Billig å shippe og! Står et par 3.2 mid-80s i Nederland til gode priser og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til eget bruk er jeg egentlig ikke så interessert i de nyere 911´ene som 996 og 997. Det blir for mye av det gode for min del. Jeg har ikke bruk for såpass brutale ytelser som disse modellene leverer for å ha det morsomt og en 993 blir for dyr. Skal det være en nyere Porsche holder det lenge med en standard Boxster av den forrige generasjonen (987) som har 240-255 HK.

Dette er også effekten i runde tall enten vi snakker Carrera Coupé fra midten av 80-tallet (231 HK) eller 964 Carrera 2 (250 HK). Samtlige modeller klarer 0-100 Km/t på rundt 5,5-6,0 sekunder og en topphastighet på 250-260 Km/t. Dette holder lenge for min del... :)

Jeg er imidlertid usikker på hvilken modell jeg konkret skal fokusere på og ikke minst hvordan jeg bør gå frem. Carrera Coupé, 964 Carrera 2, Boxster 987 samt 944 S2 som en outsider har alle fordeler og ulemper. Jeg vil helst gjøre hele prosjektet mest mulig enkelt og dette betyr trolig at det enkleste er å finne en seriøs forhandler som har spesialisert seg på eldre Porscher. Dette koster litt mer, men kan spare meg for mange frustrasjoner. Med Boxsteren er det annerledes iom. at Porsche selv forhandler modellen og flere er til salgs på bruktbilmarkedet.

Apropos nyere Porscher... Jay Leno viser oss den nye 918 Spyder. Som han forteller i filmen har han selv en Carrera GT (980) og er således ikke ukjent med Porsches superbiler... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de nyere, som 996 og 997 har jeg blitt anbefalt å styre unna de amerikanske iallefall. Blant annet på grunn av dempere på de amerikanske og diverse annet. På 996 er det iallefall liten grunn til å se andre steder enn Tyskland, men ser det er noen gode kjøp på 993 og 964 i USA. Billig å shippe og! Står et par 3.2 mid-80s i Nederland til gode priser og!

Hvordan går man egentlig fram når man kjøper bil fra USA? Vil tro det er rimelig risky business siden man må kjøpe usett. Er jo snakk om en god slump med penger om man skal handle en 911.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er absolutt et interessant spørsmål som ikke kun gjelder Porsche (og det gjør det jo litt mer interessant her inne). Jeg fikk et godt tips av en god venn som har en Ford Mustang fra midten av 60-tallet og det er å lese litt i seriøse amcar fora. Eldre amcars har jo til alle tider blitt importert til Europa så dette er trolig et godt råd. Alternativt finnes det flere fritstående spesialister i bl.a Nederland som finner nøyaktig den bilen du vil ha. Har du nok penger er alt mulig... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok, men så langt har jeg ikke kommet ennå. Først skal E46´en selges. Det kommer en og prøvekjører bilen i morgen så forhåpentlig er bilen solgt i løpet av uken. Som jeg fortalte kommer vedkommende fra Roskilde, men nå viser det seg at hans foreldre bor i nabolandsbyen og dette er til min fordel iom. at alle vet hvem alle er i området (praktisk talt). Jeg er jo ikke akkurat den største råneren i området... O:)

Neste skritt er å kjøpe en Volkswagen Up! slik at vi har en bil å kjøre i når junior skal på skolen, sfo, sport etc. Når den er på plass bør jeg redusere antall kandidater når det gjelder Porscher til høyst to modeller (plan A og B). Hver plan skal ha et troverdig budsjett og realistiske kalkyler. Jeg skal vite hvordan deletilgangen er og hva viktige deler koster. Jeg vil også konferere litt med min lokale mekaniker iom. at det går flere fine oldschool Porscher i nabolaget. Jeg bør melde meg inn i Porscheklubben Danmark igjen (jeg var medlem for 25 år siden) og dette kan jo også være et springbrett for nye kontakter mhp. kjøp av en Porsche... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har min bedre halvdel allerede bestemt iom. at det blir hennes bil. Hun vil ha den i fargen "Night Blue" med "Classic" felger.... mao. veeeeldig VW. Leasing er absolutt aktuelt, men foreløpig kan man ikke lease Up! her i Danmark.

By the way... det blir mye snakk om Porscher i tråden, men som mine innlegg viser er de interessante modellene delt inn i to kategoerier: oldschool og nyere modeller med Boxster som den eneste modellen. Jeg er imidlertid ikke fremmed for å heller velge en E85 Z4 hvis jeg henfaller til at en oldschool Porsche blir for dyrt og problematisk mhp. nedetider, mangel på deler etc. (som alltid følger med veteranbiler). Som vi har vært inne på tidligere er forskjellen på en Boxster og en potent E85 mest avhengig av dagsformen. Begge modellene er fantastiske kjøremaskiner... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Although the i8 represents a significant technological leap for BMW, I can't get my first experience with an e36 M3 out of my head. The e30, BMW's first M3, was a raucous car. The lightweight special was little more than a racecar with power windows. The e36 was different. It was bigger, faster and more advanced and showed that BMW really had its heart in its heritage and its head in the future. While modern M3s might be a little too brainy, the i8 reminds me that BMW still has a heart"... :)

http://www.motortrend.com/roadtests/con ... rst_drive/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... hva skal jeg si?... Jeg mangler egentlig ordentlig gode argumenter for hvorfor jeg ikke skal kjøpe en oldschool 911 (sånn bortsett fra at de er dyre i innkjøp og vedlikehold). Stilen er iallefall upåklagelig og ganske enkelt übercool... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor vurderes f eks ikke en F20 som er ett år gammel eller som leasing bil, du må ikke forvente samme kvaliteten av en UP som av E46en du har hatt. Personlig så hadde jeg ikke klart å selge en bil etter så mange år og kilometer, har lenge selv gått med tanken på å annonsere E90en men får meg ikke til å gjøre det. Den begynner å gå langt nå og en del slitedeler melder seg om ikke lenge men likevel så sitter det langt inne :? Hos meg så blir det imidlertid i motsatt vei enn deg, blir selvsagt BMW og mest sannsynlig en F10 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...