Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

BMW 507 Coupé by Raymond Loewy, Pebble Beach 2013. Et veldig spesielt prosjekt, men absolutt interessant. Jeg tenker umiddelbart sort of wannabe Corvette C2. Måten BMW rondellen er inkorporert på er virkelig stilig... :)

Noe helt annet... oldschool godmusikk med svært god kvalitet på lyden... 8)

mb2fmkz56pz8y77fgxkz.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker, men det kan høres ut som en variant av "Crockett´s Theme" (Miami Vice). Dette var en amerikansk TV serie som første gang ble vist i perioden 1984-89. Serien regnes som en av de mest innflytelsesrike serier noen sinne og er uten tvil blandt de fremste ikoner fra 1980-tallet. Fete biler som f.eks Ferrari Daytona og Testarossa er en viktig del av konseptet. Jeg falt imidlertid aldri for serien og så derfor kun 5-6 episoder på 80-tallet... :)

Apropos 80-tallet. Som jeg har fortalt i "WW2" tråden var Falklandskrigen (1982) både den siste analoge krigen og den siste krigen Storbritania gjennomførte som militær stormakt. Jeg kom tilfeldig over en ganske artig dokumentar med god bildekvalitet som forteller om hvordan britene i begynnelsen av krigen bombet flyplassen utenfor hovedstaden Stanley på Falklandsøyene. Operations Black Buck 1-7.

Dette ble gjort fra den britiske øyen Ascension (ligger midt i Atlanterhavet mellom Brasil og Angola) ved hjelp av et av britenes daværende Avro Vulcan strategiske jetbombefly samt intet mindre enn 11 Handley Page Victor tankfly. Den operasjonelle flydistansen for bombeangrepet var på hele 12600 Km. Hele operasjonen formelig oser av britisk oppfinnsomhet og ikke minst standhaftighet... 8)

http://www.youtube.com/watch?v=DtROEQVzssw

Avro Vulcan

kxdm3oeoz3zyacrlgbi9.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om det er litt takhøyde i denne tråden og jeg tillater meg derfor å komme med et innspill/spørsmål:

Er jeg den eneste som har sansen for Audi A2? Bortsett fra R8 så er jeg ikke veldig stor fan av designfilosofien til Audi men gamle A2 liker jeg! I tillegg til selve designet så liker jeg aluminiumskonstruksjonen og romfølelsen i en såpass liten bil. At den kjører overraskende godt (selv om den ikke er veldig komfortabel) gjør ikke saken dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at Audi A2 var et interessant forsøk fra Audi på å definere hva som designmessig skulle være fremtidens småbiler da den kom på markedet rundt år 2000. Den var teknisk langt mer avansert og sofistikert enn Mercedes-Benz A-klasse... som hadde kommet på markedet et par år tidligere. Begge er bygget etter den samme oppskriften... korte, høye, relativt god plass og med en fornuftig drivstofføkonomi. Audi utviklet imidlertid A2 til en teknisk langt mer imponerende standard enn A-klassen. Utstrakt bruk av aluminium holdt vekten nede på under 900 Kg og i kombinasjon med Volkswagens den gangen revolusjonerende tresylindrede 1,2 liter TDI motor klarte A2 derfor milepælen å kunne kjøre over 30 Km på 1 liter diesel. Det såkalte "3L" predikatet fortalte at bilen kunne kjøre 100 Km på 3 liter drivstoff.

Allikevel solgte A2 dårlig i forhold til A-klassen (i forholdet ca. 1/10) og det er flere årsaker til dette. Den viktigste årsaken er trolig at designet aldri helt falt i smak hos viktige kundegrupper. Mer underliggende er årsaken også at aluminiumskonstruksjonen viste seg å være for dyr i produksjon. Audi tjente aldri penger på modellen og dette påvirket bl.a markedsføringen av modellen.

Hverken A2 eller A-klassen ble designmessig fremtiden. I en verden nærmest besatt av sportslighet er lave og brede biler mer interessante enn korte og høye biler. Dagens Mercedes-Benz A-klasse er derfor noe helt annet enn den første generasjonen som var samtidig med A2. Idag har Audi ingen ny A2 i modellsortimentet, men derimot modellene A1 og A3 (som begge er lave og brede)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at "kort og høy" ikke har slått an - og det skal vi vel egentlig være fornøyd med - men likevel syns jeg at en A2 uten problemer kunne ha stått som nybil hos en Audi-forhandler selv i dag 8 år etter at den gikk ut av produksjon. Det er ikke mange 8 år gamle biler som designmssig ser like relevante ut i dag.

Forøvrig er det nærmeste man kommer en ny A2 vel faktisk en BMW i3. Jeg har sett sammenligningen flere steder og det er både design, lav vekt/forbruk og bruken av innovative nye materialer som det tenkes på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... sammenligningen med BMW´s nye i3 virker fornuftig med tanke på hvor vi idag er i utviklingen i forhold til hva man kunne for 14-15 år siden. Sett bort fra moderne elektriske og hybride drivlinjer er det grunnleggende konseptet ganske likt. Det er intet i veien med A2... Audi var uheldigvis bare noen år for tidlig ute med en såpass fokusert konstruksjon. Den gikk over hodene på folk flest da årtusenet var nytt. Det skal bli spennende å se om i3 faller mer i smak hos folk flest (altså folk som ikke nødvendigvis er så veldig interesserte i biler og moderne teknikk).

Apropos lav og bred... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til å prøve i3 og med tanke på at den kan kjøre i kollektivfelt så er det ikke umulig at den kan vekke min miljøinterrasse :lol:

911 Turbo S er min absolutte drømmebil som desverre sannsynligvis blir ved drømmen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW 507 Coupé by Raymond Loewy, Pebble Beach 2013. Et veldig spesielt prosjekt, men absolutt interessant. Jeg tenker umiddelbart sort of wannabe Corvette C2. Måten BMW rondellen er inkorporert på er virkelig stilig... :)

Noe helt annet... oldschool godmusikk med svært god kvalitet på lyden... 8)

[ Bilde ]

fikk du med deg the wall i fjor eller i år da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei... jeg har dessverre aldri vært på en "The Wall" konsert, men jeg kjøpte albumet The Wall på vinyl da det kom ut i 1979. Jeg var imidlertid på Valle Hovin (Oslo) i 1988 da Pink Floyd var på deres "A Momentary Lapse of Reason" verdensturne. Jeg var også i Drammenshallen da Dire Straits var på deres "Brothers in Arms" verdensturne i 1985/86. Det var om mulig enda større enn konserten med Pink Floyd... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahhhh... nå snakker vi skikkelige saker. F1 og ikke minst Ronnie Peterson hadde sin storhetstid på 70-tallet med eksperimenterende biler & motorer, sjåfører med store personligheter, ubegrensede økonomiske midler fra sprit og tobakkindustrien, frekke damer... kort sagt skikkelig rock & roll med alt som hører til... :P

Bare navnene på sjåførene er noe ekstra... James Hunt, Niki Lauda, Jack Brabham, Jacky Ickx, Emerson Fittipaldi, Jackie Stewart, Mario Andretti, Ronnie Peterson, Nelson Piquet, Gilles Villeneuve, Hans-Joachim Stuck, Clay Regazzoni, Graham Hill m.fl... :)

Niki Lauda og kanskje den største personligheten gjennom tidene i F1...James Hunt. Lauda fikk store brannskader etter et uhell ved Bergwerk på Nürburgring i German Grand Prix i 1976.

[ Bilde ]

Jeg er ikke så imponert over de to første programmene i den 20 sesongen med Top Gear. Vi har sett det meste før, men én ting var litt artig med det siste programmet. Filmregissøren Ron Howard og henvisningen til hans nye film "Rush" som handler om Formel 1 anno 1976 og kampen mellom nettopp Niki Lauda og James Hunt... :P

https://en.wikipedia.org/wiki/Rush_%282013_film%29

Litt mer om filmen "Rush" i siste episode av EVO. Denne filmen er iallefall en film jeg skal få med meg når den kommer på kino og Blu-ray... :)

fw3398o3kjo0mecc8zqb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...