Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd

Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Ja, det er fantastisk så godt 928 fortsatt ser ut! Det blir nok ved drømmen i denne omgangen, men det står absolutt ikke på lysten.

Flott bil du hadde! Jeg har selv samme "problemet" at jeg knapt har bilder av de første bilene jeg hadde (selv om de ikke var i samme klasse som din 928). Her er eneste bilde jeg har av den første nye bilen jeg kjøpte:

no044thlhajx5jwbkmn5.jpg

Jeg har ikke mye erfaring med Porsche, men kjørte i 2008 fra København til Magny Cours i Frankrike i en 996. Fantastisk tur og fantastisk bil! En studiekammerat - som eide bilen - og jeg var og så F1.

i57bmluckr56ovxcnepw.jpg

lcfgqvcwuhethc890sbk.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... kule bilder og Citroën 2CV (dansk og greier... er du lege?) er jo på mange måter en slags stamfader til vår Up!. Jeg er alt for glad i biler til at jeg ikke verdsetter disse geniale småbilene. Apropos 928 GTS... det tar litt tid før fyren som kjører denne GTS´en skjønner at han har ca. 400 HK under panseret, men når han først gir på går det fort og motorlyden er fantastisk... :)

Artig også å se hvordan gummien på dekkene smelter og klumper seg F1 bilene... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... kule bilder og Citroën 2CV (dansk og greier... er du lege?) er jo på mange måter en slags stamfader til vår Up!. Jeg er alt for glad i biler til at jeg ikke verdsetter disse geniale småbilene. Apropos 928 GTS... det tar litt tid før fyren som kjører denne GTS´en skjønner at han har ca. 400 HK under panseret, men når han først gir på går det fort og motorlyden er fantastisk... :)

Artig også å se hvordan gummien på dekkene smelter og klumper seg F1 bilene... :P

Ja, 2CV er helt genial! Jeg kjøpte den ny i 1986-87 (husker faktisk ikke eksakt) da jeg studerte på DTH (nå DTU). Jeg er pære-dansk men flyttet til Oslo da jeg var ferdigutdannet sivilingeniør (eller rettere civilingeniør) i 1990. 2CV'en ble dessverre igjen i Danmark.

Jeg har bare gode minner fra 2CV'en og har kjørt flere turer rundt i Europa. En gang kjørte en kammerat - ham med 996'en - og jeg fra Andorra til København uten annet enn stopp for å spise og tanke. Mener å huske at det var 25-30 timer med flatt jern.

Fin video! Bra lyd i GTS'en.

Denne så jeg parkert langs Stasjonsveien ved Slemdal idag. :) Porsce 928 er fantastiske kjøremaskiner som Fredrik beskriver, tiltross for sin størrelse og vekt. Automatgear er heller ingen minus i 928 som annonserte bil har. Jeg har prøvd både automat og manuell, og i denne bilen foretrekker jeg automat. Bilen blir utrolig avslappende å kjøre, samtidig som den har krefter i massevis når man gir jernet. En skikkelig GT mao 8)

Hmm, jeg merker at fristelsen vokser! Jeg har akkurat klart å overtale ledelsen herhjemme til å legge inn en bestilling/reservasjon på BMW i3. Argumentene var økonomi og miljø og sånnt og da kan det kanskje være vanskelig å konvertere bestillingen til en 928GTS :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 928GTS'en kunne jeg gjerne eid, selv om jeg er veldig opp og ned på om jeg synes de er tøffe/pene, eller rett og slett bare stygge.

Denne GTSen er i det minste så fin den kan bli i 928-sammenheng.

Jeg har også problemer med automat (eldre automat) og entusiastbil. Jeg savner manuelt gir i 5-serien oftere enn jeg synes automat er digg.

Automat sine 2 store fordeler er:

-Køkjøring

-Påkjøringsrampe ut på E6 med pølse/is/brus i ene hånda :)

Ellers synes jeg manuelt gir er fortreffelig :)

Egentlig tror jeg problemet mitt med automat hadde blitt borte med 150hk til under panseret, så det er egentlig kanskje krefter og dreimoment jeg savner...

Her ser du også en fin facelift 928: http://youtu.be/086YDbWvOls?t=2m7s

Vulgær, men ser ikke 30 år gammel ut:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle 928 modellene fra den første i 1977 til den siste i 1995 kom som standard med 5-trinns manuell gearkasse (dogleg), men automatgearet (fra Mercedes-Benz) var mer ettertraktet. Derfor er modellene med manuell gearkasse ikke så alminnelige (kun 15-20% av bilene ble levert med manuell gearkasse). De første årgangene hadde kun 3-trinns automatgear, men fom. 1984 var 4-trinns automatgear på plass. Fra og med 1990 kunne man få en elektronisk sperredifferensial i kombinasjon med automatgear. Tidligere varianter hadde mekanisk sperredifferensial.

Min 928S hadde 3-trinns automatgear og det var egentlig OK i Norge (vi hadde kun maksimalt 90 Km/t grense på den tiden), men på Autobahn var denne gearkassen ganske håpløs. Man ble alt for lett "fanget" i et gear og kunne hverken geare opp eller ned for å øke hastigheten. Man måtte vente til motoren arbeidet seg oppover i turtallsregisteret. Dette medførte at betydelig motorsvakere biler som f.eks Mercedes-Benz 190E 2,3-16 (185 HK) hadde en vesentlig hurtigere akselerasjon mellom ca. 140 og 200 Km/t enn min 928S med 300 HK. Porschen kom selvfølgelig sterkt tilbake i hastigheter over ca. 200 Km/t, men akkurat i dette "hullet" begynte man å lure på hva Porsche hadde tenkt på når de utviklet 928 modellen.

Som Hr. Fjeld er inne på bør 928 oppfattes som en GT (Grand Touring) modell der USA var det primære markedet. Når dette er nevnt er 928 en fantastisk kontinentcruiser (trolig en av de aller beste noen gang). Modellen er av samme årsak misforstått. Mange tror at den er en fokusert sportsbil, men det er den ikke. Rent konseptmessig er derfor likheten med BMW E31 slående selv om den modellen kom 10 år senere på markedet. Britene taler om "guilty pleasure"... og dette er et uttrykk som passer godt på både 928 og E31 når man skal beskrive hva slags forhold mange har til modellene... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":174xasj5]

Her ser du også en fin facelift 928: http://youtu.be/086YDbWvOls?t=2m7s

Flott bil og flott lyd!

Britene taler om "guilty pleasure"... og dette er et uttrykk som passer godt på både 928 og E31 når man skal beskrive hva slags forhold mange har til modellene... :)

He he, "guilty pleasure" var en glimrende betegnelse. Jeg har nesten følt det litt skamfullt å like 928 og E31 ettersom de er mer GT enn sportsbil. En befrielse å få stilt diagnosen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Porsche Cayman, Lotus Elise, Mazda MX-5, Toyota GT86 & Subaru BRZ... Alfa Romeo 4C er litt mer av alt. Jeg tenker imidlertid umiddebart på Lancia Stratos når jeg ser 4C i profil. 895 Kg og 240 HK fra en liten turboladet rekkefirer på 1742 cm3 står det respekt av. Jeg tror i likhet med de fleste andre at Alfa Romeo har en vinner med 4C... 8)

vq9156af6e1l8n3ynmcz.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelig ord og jeg er litt enig. Jeg angrer ikke på at jeg solgte E46´en iom. at avgjørelsen hadde modnet over tid, men selvfølgelig er det litt sårt når man har hatt bilen i såpass lang tid og ikke minst engasjert seg mye i den. Det har vært en fantastisk fin bil og all mulig kudos til BMW for den fine byggekvaliteten. Det beste er kanskje at den beviser at selv de billigste modellene kan gi eierne et fabelaktig fint eierskap med minimale bekymringer. Hadde det bare ikke vært for den fordømte rusten... :(

Når først rusten kommer på E46 og E39 (og det er bare et spørsmål om tid) blir det fort virkelig ille. Fra jeg så de første små blærene på forskjermen til det var et stort hull på 2-3 cm i diameter gikk det under et år. Slikt er helt håpløst og skjermen står ikke til å redde iom. at rusten kommer innenfra. Det er tilsvarende håpløs rust på den ene døren også og de første tegnene til rust har kommet på bagasjeromsdøren også. Når det i tillegg er synlig korrosjon på bremserørene bak drivstofftanken og rust på panseret begynner det å bli relativt omfattende mye som må byttes. Dette er mer arbeidskrevende enn dyrt, men dessverre litt mer enn jeg ønsker å tenke på med tanke på at vinteren står for tur (og det gjør jo ikke at det akkurat blir mindre rust her i fuktige Danmark).

Jeg vil gjerne ha en BMW igjen, men først har jeg lyst på en eldre Porsche. Hvorvidt dette prosjektet materialiserer seg får tiden vise. Først må jeg finne den helt riktige bilen og dernest må lommeboken konfereres (for ikke å snakke om min bedre halvdel). Blir dette for vanskelig/omfattende/dyrt er Plan B en nyere bil og da er jo en ny BMW veldig nærliggende... :)

http://jyllands-posten.dk/indland/trafik/ECE5998834/vejdirektoratet-abortkors-ved-motorvej-skal-fjernes/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Porsche Cayman, Lotus Elise, Mazda MX-5, Toyota GT86 & Subaru BRZ... Alfa Romeo 4C er litt mer av alt. Jeg tenker imidlertid umiddebart på Lancia Stratos når jeg ser 4C i profil. 895 Kg og 240 HK fra en liten turboladet rekkefirer på 1742 cm3 står det respekt av. Jeg tror i likhet med de fleste andre at Alfa Romeo har en vinner med 4C... :cool:

http://www.youtube.com/watch?v=KnuNv77rB0Q

vq9156af6e1l8n3ynmcz.jpg

Veldig flott bil. Skal bli spennende å se hva den koster i Norge og DK men blir uansett helt sikkert en sjelden fugl på disse breddegrader. Lav vekt er alltid et godt utgangspunkt for en underholdende bil. Jeg hadde for noen år siden en Toyota MR2 Mk3 som veier litt mer enn 4C og har 100 hk mindre. MR2'en var absolutt morsom og jeg kan bare tenke meg hvordan 4C vil være.

http://www.autocar.co.uk/car-review/alfa-romeo/4c/first-drives/alfa-romeo-4c-first-drive-review

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp... og det er interessant hvordan bilprodusentene plutselig gjør alle de "riktige" tingene (inkl. Alfa Romeo med 4C). Hvorfor slikt går i bølger er et interessant fenomen, men det er noen år siden at spesielt lav vekt var på agendaen og dette er utvilsomt veldig spennende når det gjelder mer alminnelige biler på den billige siden av Porsche Boxster/Cayman. Porsche har imidlertid alltid hatt fokus på lav vekt og faktisk så er navnet "Carrera" en konkret historisk hyllest til et mest mulig enkelt og lett sportsbildesign. Mon ikke det er derfor 911 Carrera S klarer seg så bra i dette selskapet... :cool:

Det er forøvrig mye interessant snakk om kjøreegenskaper i denne filmen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer hvis karbon-karrosseriet får en skade? Er dette noe som kan repareres eller er det lite som skal til før bilen kondemneres? 4C er relativt rimelig sammenlignet med de fleste karbon-biler og man skulle tro at tersklen for kondemnering er tilsvarende lavere.

På Audi A2 - uten sammenligning forøvrig - er det ikke store skaden på aluminiumskarrosseriet som skal til før det ikke er lønnsomt å reparere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...