Der Barockengel Skrevet September 26, 2013 Share Skrevet September 26, 2013 Jeg mistenker at 4C ved skader vil måtte fraktes til et meget begrenset antall steder med nødvendige reparasjonsfasiliteter - akkurat som A2. Sammenligningen med A2 er på andre måter heller ikke helt fjern: *Begge er modeller som profilerer merket som langt framme i nye, moderne produksjonsmetoder, og skaper dermed blest om merkevaren. (Og dette gjør det lettere å akseptere at man neppe tjener penger på modellen. ) *Audi og Alfa Romeo tilegner seg viktig lærdom om serieproduksjon med bruk av nye produksjonsmetoder. *Det blir attraktivt for dyktige, nytenkende fagfolk å arbeide for Audi og Alfa Romeo når man kan være med på å sette nyvinninger i serieproduksjon, ikke bare for bruk i enkeltstående konseptmodeller. Disse tre punktene gjelder egentlig også BMWs nye i3. Jeg er litt skuffet (men kanskje ikke overrasket) over at såpass mye av diskusjonen omkring i3 i Norge har dreiet seg om hvorvidt den er en "kul bybil" eller bare "håpløst stygg". Nye bilmodeller er mer enn førsteinntrykket av utseendet, og mye kan sies om hvordan BMW har våget å tenke utenfor boksen med i3 - en strukturell oppbygging der B-stolpen blir overflødig er bare ett eksempel. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet September 26, 2013 Share Skrevet September 26, 2013 La meg heller ikke glemme at jeg virkelig har sans for Alfa Romeo 4C: En sportsbil som er ikke er laget for høyest mulig toppfart, en helt ny bil uten servostyring, en ny konstruksjon med et forholdsvis enkelt elektrisk anlegg. Back to bascis. Svært lovende, synes jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 27, 2013 Forfatter Share Skrevet September 27, 2013 Ja... 4C er uten tvil noe av det mest spennende på bilfronten dette året og Alfa Romeo har skikkelige baller som virkelig realiserer dette prosjektet. En bil så spesiell og sær at man nesten må være spesielt interessert for å like den. Jeg elsker den allerede før jeg har sett den "live" og enda mindre kjørt den. Bare det faktum at 4C veier 50-60 Kg mindre enn vår VW Up! (altså under 900 Kg) er utrolig... Jeg tror også at sammenligningen med Audi A2 når det gjelder skader er relevant. Jeg vet ikke hvor grensen for når en bil blir kondenmnert er i Norge, men her i Danmark mener jeg at den er ved ca. 60% av bilens verdi. Dette betyr at hvis reparasjonskostnadene overstiger 60% av bilens verdi til enhver tid vil bilen bli kondemnert. Jeg tror derfor at det er håp for 4C med mindre bilen er totalvrak. Uten sammenligning forøvrig har minst et par McLaren F1 blitt gjenoppbygget etter at de har vært mer eller mindre totalvrak. Disse bilene er verdt enorme beløp, men selv om de har et avansert monocoque chassis av karbonfiber lar det seg heldigvis gjøre å repararere bilene rent teknisk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rublings Skrevet September 27, 2013 Share Skrevet September 27, 2013 4C er en lekkerbisken, både dynamisk og i designet, men jeg klarer ikke de frontlyktene. Syns de ligner på noe jalla ettermarkeds lykter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 27, 2013 Forfatter Share Skrevet September 27, 2013 Jeg synes at frontlyktene minner litt om TVR Cerbera... ikke det værste man kan sammenlignes med... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RNJ Skrevet September 27, 2013 Share Skrevet September 27, 2013 Jeg er enig i at LED-frontlykteme er litt krevende å like utseende på, men jeg vil regne med at de lyser bra. Jeg har kjørt en BMW F01 med "Adaptive LED headlight"-opsjonen og det var helt fantastisk. Betydelig bedre lys enn noen Xenon-lys jeg har prøvd. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 27, 2013 Forfatter Share Skrevet September 27, 2013 Enig... LED frontlys er en revolusjon mhp. lysspredningen/styrken i forhold til xenonlys. Minst en like stor revolusjon som xenonlys i forhold til halogenlys, men trolig større pga. den innebyggede intelligente teknikken som er skikkelig imponerende Sent from my Lumia using Tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rublings Skrevet September 27, 2013 Share Skrevet September 27, 2013 Joda, LED frontlys er fantastisk teknologi, det er ikke det som er problemet. Problemet for meg er hvordan de har desginet lyktene. Det finnes mange biler med fantastiske LED hovedlys, uten at det ser ut som de er kjøpt på rånebutikken. Ligner på dette: Synd de ikke kunne hatt LED-teknologien i de samme lyktene som var på konsepten. De var virkelig nydelig: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 27, 2013 Forfatter Share Skrevet September 27, 2013 Enig igjen... konseptmodellen til C4 ser betydelig bedre ut med tanke på frontlysene. Jeg forstår også hva du mener med ettermarkedslys når du viser til eksempelet på Peugeot 206. Hmmm... "cut cost" tror jeg dessverre må være utgangspunktet for en videre diskusjon vedr. frontlysene på C4... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rublings Skrevet September 27, 2013 Share Skrevet September 27, 2013 Synd at de må spare penger på noe slikt på en bil hvor designet er en veldig viktig del av opplevelsen. Vel vel, man kan vel ikke få alt som man vil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RNJ Skrevet September 27, 2013 Share Skrevet September 27, 2013 Det kan se ut som om det er håp: "The red Launch Edition is truly impressive, but the people whom we talked to over there assured us that we can expect many other things from the 4C over the next years. There will be something to everybody’s liking, for example headlights which will resemble the ones we saw on the concept car in 2011." http://www.autoedizione.com/alfa-romeo-4c-will-be-available-with-other-headlights/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 28, 2013 Forfatter Share Skrevet September 28, 2013 Hvordan skal vi forstå den informasjonen? Hvis dette betyr at Alfa Romeo planlegger et bredt spekter av ekstrautstyr der man f.eks kan "personelize" C4 etter eget behag og smak er det jo kjempefint. BMW gikk jo veldig langt med dette på E85 Z4, men mye måtte bestilles allerede fra fabrikken. Såvidt jeg husker hadde BMW bl.a tre forskjellig nivåer for isolering av støy... Over til noe helt annet. Som gammel Land Rover mann (jeg har hatt tre stk. Series 3) er jeg svak for alt som har med offroad ekspedisjoner å gjøre (drømmer stadig om å gjennomføre Oslo-Vladivostok i en Lada Niva). Jeg var imidlertid ikke klar over at man stadig kunne krysse USA uten å kjøre på asfalterte veier. Dette er et kult konsept med riktige biler... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[space] Skrevet September 28, 2013 Share Skrevet September 28, 2013 Først må barna flytte ut, så henger jeg med! (Altså 17-18 år frem i tid) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 29, 2013 Forfatter Share Skrevet September 29, 2013 Akkurat den Trans-Amerika turen er nok litt for tøff for små barn, men litt kortere offroad turer (eller bilturer generelt) ville jeg ikke nøle å ta med selv små barn på. Min venn som bor i San Francisco (ham med en VW T3 Syncro California) gjør et stort nummer ut av at barna skal ha gleden av å vokse opp med familieturer/ekspedisjoner i ødemarken. De kjører jevnlig opp i Sierra Nevada fjellene i det indre California (typisk i traktene rundt Lake Tahoe og Yosemite), overnatter og lar barna oppleve naturen. Syncro´en har solcellepaneler som driver AC, varmer vann og lader batteriene. Bilen har også innebyggede ekstra vanntanker og sentralvarme (de bruker bilen om vinteren også). Jeg synes at hele konseptet er temmelig sympatisk og sporty. Han er like gammel som meg, men fikk barn sent (barna er 4 og 2 år gamle) uten at dette ser ut til å påvirke ham eller familien nevnverdig Vi har jo også i alle år kjørt ned til et sommerhus ved den franske rivieraen. Minstemann var såvidt 1 år gammel på den første turen sydover. Det gikk kjempefint selv i en E46 Touring. Det viktige er å ikke stresse (hverken fysisk eller mentalt), ta hensyn til hverandre og ellers ha et godt humør. Ut på tur aldri sur Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RNJ Skrevet September 29, 2013 Share Skrevet September 29, 2013 Jeg er enig i at Trans American Trial ser ut som en særdeles spennende tur selvom jeg ikke deler din Land Rover entusiasme. For rundt 10 år siden kjøpte vi en brukt førstegenerasjons Freelander til mine bedre halvdel. Litt over et halvt år senere ble den solgt igjen etter en uendelighet av problemer og verkstedsbesøk. Tror det hadde blitt Toyota Land Cruiser på meg hvis jeg skulle ut i ødemarken. Skulle gjerne ha hatt ditt utgangspunk i Aahus for turer ned i Europa. Fra Oslo er det en tur i seg selv bare å komme til Tyskland. Jeg har prøvt både å kjøre gjennom Sverige, ferge Larvik-Hirtshals, ferge Kristiandsand-Hirtshals men uansett er det en dagsreise i seg selv. Enklest er naturligvis fly og leiebil videre. Totalt tror jeg at jeg/vi har kjørt bil til rivieraen rundt 10 ganger og jeg liker meg veldig godt i området der. Kom over denne http://www.economist.com/blogs/graphicdetail/2013/09/daily-chart-18 Veyron er en imponerende bil men et tap på 1.7 milliarder EUR er vel ikke akkurat lommerust selv for VW! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå