Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

 Skulle gjerne ha hatt ditt utgangspunk i Aahus for turer ned i Europa. Fra Oslo er det en tur i seg selv bare å komme til Tyskland. Jeg har prøvt både å kjøre gjennom Sverige, ferge Larvik-Hirtshals, ferge Kristiandsand-Hirtshals men uansett er det en dagsreise i seg selv. Enklest er naturligvis fly og leiebil videre. Totalt tror jeg at jeg/vi har kjørt bil til rivieraen rundt 10 ganger og jeg liker meg veldig godt i området der.

 

Der er jeg helt enig med deg. For oss nordmenn så blir liksom sjøen og båt reisen en fysisk barriere som forlenger ikke bare inntrykket av turen men også selve reise tiden. Man kan med utgangspunkt i Oslo kjøre nedover Sverige og over broa, men man man også ta ferja til fredrikshavn og egentelig ikke spare så mye tid. Her på Sørlandet så blir jo Kr sand - Hirtsahalts det naturlige valget og vi har sånn sett litt bedre utgangspunkt, men det er jo med på å fordyre en kjøretur nedover likevel. Må være veldig greit å bare kjøre ut på motorveien og kjøre til Tyske grensa, justere cruisecontrollen opp en 20-30 km/t og fortsette nedover til din destinasjon. Om det er München, Alpene eller Nurburgring :D

I Mars så er planen å ta av gårde til bilmessen Techno Classica i Essen, planen er å kjøre med E34en for å la den få prøve seg med en langtur. Er jo litt skeptisk til å legge av gårde med en 20 år gammel bil men den har vist seg så driftsikker på andre langturer her hjemme at jeg tar sjansen. Essen ligger jo en drøy times kjøretur fra Nurburgring så kansjen det blir en svipptur tur dit for ett par rolige runder og en tur på Ringwerke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RNJ: Tja... jeg er faktisk litt usikker på om dette tapet betyr så veldig mye i den store sammenhengen. Det som er interessant å merke seg er at både Veyron og Phaeton er prosjekter som er initiert av Ferdinand Piëch. Han er som kjent barnebarn av Ferdinand Porsche igjennom datteren Louise Porsche (gift Piëch) og kom til Volkswagen på 70-tallet som en følge av en avgjørelse internt i familen Porsche om at ingen i familien skulle være CEO for bilprodusenten. Hos Volkswagen har Piëch bl.a gjort seg bemerket som hjernen bak den originale Audi Quattro. Før han kom til Volkswagen var han ansvarlig for utviklingen av den legendariske Porsche 917 modellen. Jeg tror derfor at Veyron prosjektet er et slags otium... finaleprosjekt... for Piëch. Et verdig takk for all hjelp igjennom en mannsalder til Piëch fra Volkswagen. Hvorfor skal VW bygge en bil som Bugatti Veyron? Fordi Ferdinand Piëch både vil og kan bygge den... a statement. Stort mer er det ikke å si om den saken tror jeg... :cool:

 

VW Phaeton oppfatter jeg derimot mer som en direkte industriell og markedsmessig fiasko på linje med Maybach (Mercedes-Benz). Jeg er imidlertid evig imponert over enkelte av detaljene på Phaeton... :)

 

juwjyvhtx796e6ys8ssw.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RNJ: Jeg har en venn som hadde en Land Rover Series II Discovery Td5 med facelift (med de nye frontlysene). En fantastisk fin bil med fullt skinninterør og absolutt alt utstyr (inkl. 7 seter). Det var imidlertid problemer med den hele tiden. Spesielt luftfjæringen bak var helt håpløs (luftbelgene begynte å lekke etter kort tid). 


Land Rover Series III er imidlertid noe helt annet og mye mer klassisk Land Rover. Den beste jeg har hatt kom fra det danske forsvaret (kjøpt hos Midtjysk Reservedelslager i Viborg) og importert til Norge i 1988. Det var en kort 88" fra 1980 med safaritak og div. Nato spesifikasjoner. Min bil var praktisk talt ny med rundt 40000 Km på telleren (les: Mercedes-Benz Geländewagen var det nye store for forsvaret i Norge og Danmark). 27000 kroner betalte jeg for herligheten uten den danske registreringsavgiften... :)

 

htegec3l7w5vd945geyn.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt to Land Rovere, Disco 3 og 4.

Har ingen erfaring med LR før disse, men har inntrykk av at mye skjedde mtp kvaliteten fra 2005. Dvs da Disco 3 kom.

Jeg hadde et par ting med 3ern, men gikk heldigvis på garanti. Lekkasje i luftbelg og EGR-ventiler, noe som er vanlig på alle biler som har dette egentlig. 4ern hadde jeg null problemer med.

Opplevd kvalitet er fullt på høyde med feks BMW synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Mars så er planen å ta av gårde til bilmessen Techno Classica i Essen, planen er å kjøre med E34en for å la den få prøve seg med en langtur. Er jo litt skeptisk til å legge av gårde med en 20 år gammel bil men den har vist seg så driftsikker på andre langturer her hjemme at jeg tar sjansen. Essen ligger jo en drøy times kjøretur fra Nurburgring så kansjen det blir en svipptur tur dit for ett par rolige runder og en tur på Ringwerke ;)

 

Høres ut som en fin tur. Jeg har aldri vært på Nürburgring og håper å få anledning til dette en gang i fremtiden. Faktisk har jeg aldri kjørt bil på bane men har deltatt på noen MC-kurs på Vålerbanen.

 

 

Land Rover: Jeg tviler ikke på at kvaliteten har blitt bedre enn tidligere. Etter hva jeg har lest så var første versjonen av Freelander litt av en katastrofe så jeg får ta dårlig rescearch på egen kappe. Selv om kvaliteten har blitt bedre så tenner jeg ikke helt på Land Rover selvom jeg godt kan se sjarmen i en Defender. Jeg hadde en BMW X3 3.0i for noen år siden og selv om det var en fin - og tørst - bil så blir det nok ikke SUV på meg igjen. 

 

En annen bil som hadde vært morsom er denne:

 

post-69487-0-72590900-1380489589_thumb.j

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=40892944

 

For dyr å kjøpe bare for moro skyld, men sikkert festlig å trille rundt i  O:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt tenke meg en nyere Land Rover eller Range Rover, men ikke en mer tradisjonell SUV. Min bror har en Range Rover Mrk.III (L322) med TDV8 motoren på 4,4 liter. Den er på alle måter et monster, men 313 HK og 700 Nm gjør en forskjell i de fleste sammenhenger. Litt power og traction trenger han jo for å komme opp den siste kneiken i Holmenkollen... :)

 

Øverst på ønskelisten (hvis det først skal være en større firehjulstrekker) står imidlertid en Mercedes-Benz Geländewagen 300 GD fra den første generasjonen (Type 460). Disse er det ikke mange igjen av, men det er fine biler som bare blir mer og mer verdt blandt samlere... :)

 

699454_1262612_4539_3027_08c1392_032.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige ord... og ja... Geländewagen 300 GD er søvndyssende langsom. Den kalles imidlertid gjerne for "engineer/explorer" modellen ettersom all teknikk på modellen er 100% analog og mekanisk (dvs. at den stort sett alltid kan repareres i bushen). Motoren er en 5 sylindret rekkediesel på 2988 cm3 uten ladeluft. Den yter 80 HK ved 4000 rpm og 172 Nm ved 2400 rpm. Topphastigheten er 130 Km/t og 0-100 Km/t tar godt over 20 sekunder. Den er laaaangsom, men svært, svært solid... en slags mini Unimog... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke hvilken Geländewagen modell som var den første i forsvaret, men 290 GD kom først på markedet i 1992 som Type 461. På dette tidspunktet var Geländewagen som bilmodell allerede 13 år gammel. Jeg husker imidlertid at saniteten hadde korte 240 GD modeller med softtop og den modellen kom som Type 460 i 1979... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...