Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Det er ikke så ofte jeg kommenterer dagsaktuell politikk i denne tråden, men jeg synes at det hviler en tung symbolisme over at det første vedtaket den nye Høyre-Fremskrittpartiet regjeringen offentliggjør er at proffboksing skal bli lov i Norge. Sett bort fra evt. mulige sportslige kvaliteter synes jeg at dette vedtaket er særdeles ambisjonsløst og vulgært. Jeg skal forklare hvorfor, men først må jeg understreke at jeg ikke vet hvor tilsiktet vedtaket er i en bredere politisk kontekst. At akkurat proffboksing i Norge ble det første vedtaket den kommende blå-blå regjeringen offentliggjorde kan være en tilfeldighet, men det tror jeg ikke at det er.

 

Jeg tror derimot at vedtaket er en bevisst politikk der innholdet og konteksten egentlig reflekterer hva den amerikanske maleren George Bellows (1882-1925) uttrykker i sitt oljemaleri fra 1909 "Both Members of This Club". Bellows malte sosialrealistiske bilder og nettopp dette maleriet av to boksere (fattige arbeidere/arbeidsløse) som kjemper for livets opphold ved å slå på hverandre regnes for å være et viktig bidrag til å forstå den amerikanske drømmen. Konkurransesamfunnet i den mest rene form... alles kamp mot alle... vinn eller forsvinn. Vedtaket symboliserer og varsler om nye tider i Norge.

 

Maleriets tittel betyr på norsk noe i retning av "begge er medlemmer av denne klubben" og henspiller på at bokserne er for fattige til å være medlemmer av rikmannsklubben der boksekampen gjennomføres (boksing var mange steder ulovlig i USA på begynnelsen av 1900 tallet), men i kraft av å yte det de kan blir de medlemmer (tilsynelatende) av rikmannsklubben de også. Rikmannsklubben er et bilde på det etablerte samfunnet der de rikeste bestemmer samt at alt kan kjøpes for penger. Maleriet eksemplifiserer den mest brutale og nådeløse delen av den amerikanske drømmen... et brutalt samfunn, men også en samfunnsmodell som i 2013 kontekst grunnleggende er et forbilde for både Høyre og Fremskrittspartiet.

 

Et annet interessant aspekt ved Bellows maleri er at det gjenspeiler tiden det ble malt i og ikke minst hva mange den gangen som nå oppfatter som korrekt og nødvendig politikk. Klassesamfunnet, hardt arbeide, offervilje og pengenes vitale betydning. Verden opplevde en enestående økonomisk fremgang i perioden fom. ca. 1880 og frem til 1929 da det store børskrakket kom. Store deler av den fasjonable bydelen Frogner i Oslo ble f.eks bygget på denne tiden. Tilsvarende var det også i resten av den vestlige verden... og så kom den store depresjonen som førte til massearbeidsløshet, sosialt armod og tidenes største omfordeling av formuer. Lyder dette kjent? Jepp... dagens finanskrise og bisarre politiske kamp i USA vedr. President Obamas helsereform er en direkte forlengelse av de politiske og sosiale omstendighetene Bellows skildrer i maleriet fra 1909.        

 

2835-019-1-web.jpg   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, for egen del tror jeg ikke man skal legge for mye i bokseutspillet. Jeg tenker heller at de har ønsket å fodre journalistene med litt godbiter mens de forhandler ny regjeringe. I så måte er opphevelsen av en del særnorske forbud med liten folkelig støtte et opplagt valg. Jeg tror at opphevelse av forbud mot professionel boksing og Segway skal sees i dette lyset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentelig at det er bra slike forbud blir opphevet, de har også gjort det lov med Snøscooter kjøring i skog og mark, ett annet særnorsk forbud som ikke hadde noen mening. Sånnsett så synes jeg den nye regjeringen gjør Norge litt mindre molbo, nå håper jeg virkelig de hiver seg over bilavgiftene også å får fjernet den utdaterte vekt og hk komponenten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig mulig at jeg er litt preget av dansk politikk og dermed ser liberalistiske spøkelser på høylys dag (og det kan ikke overdrives), men selv om jeg objektivt er enig med deg RNJ tror jeg ikke at det er helt irrasjonelt å se symbolikken i det aktuelle vedtaket (som beskrevet). Jeg betrakter meg selv som tradisjonelt blå ("Willoch blå"... slik han var da han var statsminister), men jeg misliker allikevel sterkt den generelle høyredreiningen vi ser politisk i verden idag. Problemet er egentlig ikke hva Høyre som parti står for politisk, men derimot at Høyre blir presset på deres kjerneområder av Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet. Dette er et fenomen vi ser i flere europeiske land og konsekvensen er at det begynner å bli trangt om plassen på høyresiden av det politiske spekteret. Ergo må partiene overgå hverandre med symbolpolitikk og det er hverken bra for den politiske debatten eller samfunnet generelt. Forøvrig like lite som når SV ser seg blinde på miljø og sosial omfordeling. Det er i dette perspektivet jeg oppfatter det famøse bokseutspillet fra Solberg og Jensen.     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger ikke veldig med på dansk politikk, men kan ikke si at jeg ser liberalistiske spøkelser her i Norge. Tvert i mot så forekommer det meg at trangen til å lovregulere mest mulig og oppfinnsomheten når det gjelder særinterressers bruk av fellesskapets midler er større enn noen gang. Uansett så slipper jeg å bry meg - jeg har ikke stemmerett hverken i Norge eller Danmark  8-[

 

Det beste ved Norge - bortsett fra oljen naturligvis - er i mine øyne fjord- og fjellandskapet på Vestlandet. De siste 11-12 årene har jeg hatt en årlig motorsykkeltur på 3-4 dager rundt på Vestlandet. Helt fantastisk! I år har jeg vært der to ganger og nå er været så godt så det nesten er mulig med enda en tur før vinteren setter inn.

 

post-69487-0-39057600-1380977507_thumb.j

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... Vestlandet og roadtripper hører sammen. Jeg har bl.a kjempefine minner fra en flott roadtrip som ble gjennomført der sammen med moderator [space] i hans BMW E85 Z4. Både naturen og veiene er fantastiske hvis man vet hvor man skal kjøre. Anbefales. Jeg liker også å kjøre bilturer her i Danmark. Kunsten er å kjøre på de små landeveiene (typisk Margueritruten). Bare tenk på en vakker sommerdag med knall blå himmel, gule rapsmarker, bølgete landskap og havet i det fjerne. Det er Østjylland på sitt aller beste... :)

 

Jeg er faktisk bedre stillet som nordmann i forhold til retten til å stemme ved et parlamentsvalg. Jeg kan etter snart 14 år her i Danmark stadig stemme ved et Stortingsvalg, men jeg må erkjenne at jeg aldri har gjort dette. Jeg er litt usikker, men jeg tror at jeg evt. må inn til ambassaden i København og det gidder jeg ikke. Stemme til et Folketingsvalg kan jeg imidlertid ikke. Det krever at jeg er dansk statsborger og det kommer absolutt ikke på tale. Jeg er glad i Danmark, men jeg er stadig veldig norsk.

 

Apropos dansk politikk så minner den mye om norsk politikk bortsett fra at Enhedslisten (pendant til partiet Rødt i Norge) er parlamentarisk grunnlag for regjeringen og dermed har reell politisk makt. I tillegg har vi her i Danmark et ultraliberalistisk parti som kalles for Liberal Allianse. De agerer primært som næringslivets forlengede arm i Folketinget og har et par profiler som bestemt ikke er de skarpeste knivene i skuffen. Spesielt den politiske gauleiteren Joachim B. Olsen utmerker seg med å komme med temmelig lavpannede refleksjoner vedr. alt som er galt med det danske samfunnet. Politisk står han ikke tilbake for de folkene i det republikanske partiet som har tatt hele USA som gisler i saken om implementering av en helsereform for de aller svakest stillede i samfunnet (bl.a retten til å kunne gå til en lege uten å bli økonomisk flådd). Han misliker alle som i følge ham "nasser" (snyter) på samfunnet selv om han som politiker selv lever på en slags offentlig forsørgelse...  :roll:     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over til noe helt annet og mye mer interessant. Jeg har lest det britiske bilmagasinet CAR i over 25 år. Magasinet er imidlertid mye eldre og har siden begynnelsen i 1962 hatt en hel rekke kjente redaktører og bidragsytere som f.eks legendariske L.K.J Setright, James May, Rowan Atkinson, Gavin Green m.fl. Flere har vært fra Australia og Angus MacKenzie er intet unntak. Han var redaktør for CAR i perioden 2002-04 og er idag redaktør for det amerikanske bilmagasinet Motor Trend. Mange av de mest interessante filmene som jeg har lastet opp i denne tråden har kommet fra nettopp Motor Trend... :)

 

Angus MacKenzie har biler og motorsport i blodet... og siden han er australer er han av den europeiske skolen. Det er derfor knapt noe han ikke vet når det gjelder Porsche, Alfa Romeo, Jaguar og ikke minst Ford´s motorsport divisjon. Som den aktuelle filmen viser har han arvet denne interessen fra sin far som forøvrig stadig bor i Angus' barndomshjem i en forstad utenfor Adelaide i det sydlige Australia (South Australia). Dette området med sine mange europiske immigranter er kjent for vinproduksjon og en av mine favorittprodusenter, Torbreck Wines, holder også til i området utenfor Adelaide (Torbreck Woodcutter´s Shiraz er blandt mine topp tre rødviner). Selve byen Adelaide med sine ca. 1,2 millioner innbyggere regnes for å være blandt verdens mest attraktive byer å bo i. The Economist har flere ganger kåret byen til å være en av verdens beste steder å bo.

 

Jeg har faktisk også litt sansen for karosseriet på den aktuelle Forden (altså en pickup basert på en personbil). Det er et konsept som var populært før i tiden, men som nå nesten har gått i glemmeboken... :)

 

http://www.carmagazine.co.uk/

http://www.torbreck.com/default.aspx

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volkswagen har akkurat annonsert at deres nye modell XL1 skal produseres. Det er en temmelig radikal hybridbil som klarer et gjennomsnitlig dieselforbruk ved blandet kjøring på 0,09 liter/mil. 0-100 km/t tar 12,7 sekunder og topphastigheten er 160 Km/t. Hovedmotoren er en tosylindret dieselmotor på 800 cm3 som yter 48 HK, mens elmotoren yter 27 HK. Tilsammen yter motorene 140 Nm og er koblet til en 7-trinns DSG gearkasse. Vekten er 795 Kg. Rekkevidden i elektrisk modus er kun 50 Km, men i hybridmodus klarer XL1 respektable 500 Km.

 

Prisen vites ikke, men iom. at bilen kun har to sitteplasser og har en såpass høy topphastighet er det gode grunner til å tro at det primære markedet er commutertrafikk (pendlertrafikk) mellom de store byene langs Autobahn i Tyskland. Selv om konseptet er radikalt og bærer preg av at el/hybridbilene er i barndommen har jeg tro på prosjektet. Akkurat som med BMW i3 handler mye om å vise at man er moderne/innovativ og i den sammenhengen er det vanskelig å ignorere XL1... :)

 

http://www.volkswagen.de/de/models/der_xl1.html

 

gallery_38233_76_127844.jpg

 

gallery_38233_76_46611.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over til noe helt annet og mye mer interessant. Jeg har lest det britiske bilmagasinet CAR i over 25 år. Magasinet er imidlertid mye eldre og har siden begynnelsen i 1962 hatt en hel rekke kjente redaktører og bidragsytere som f.eks legendariske L.K.J Setright, James May, Rowan Atkinson, Gavin Green m.fl. Flere har vært fra Australia og Angus MacKenzie er intet unntak. Han var redaktør for CAR i perioden 2002-04 og er idag redaktør for det amerikanske bilmagasinet Motor Trend. Mange av de mest interessante filmene som jeg har lastet opp i denne tråden har kommet fra nettopp Motor Trend... :)

 

 

 

Veldig fin video! Jeg har aldri vært i Australia men kunne veldig gjerne tenke meg en tur. Inntil for et par år siden abbonnerte jeg på CAR, Evo og Autocar samt et par motorsykkelblader. Ble litt overveldende og nå er kun Autocar tilbake. Men helt enig, veldig godt skrevne artikler i CAR!

 

 

Volkswagen har akkurat annonsert at deres nye modell XL1 skal produseres. Det er en temmelig radikal hybridbil som klarer et gjennomsnitlig dieselforbruk ved blandet kjøring på 0,09 liter/mil. 0-100 km/t tar 12,7 sekunder og topphastigheten er 160 Km/t. Hovedmotoren er en tosylindret dieselmotor på 800 cm3 som yter 48 HK, mens elmotoren yter 27 HK. Tilsammen yter motorene 140 Nm og er koblet til en 7-trinns DSG gearkasse. Vekten er 795 Kg. Rekkevidden i elektrisk modus er kun 50 Km, men i hybridmodus klarer XL1 respektable 500 Km.

 

Prisen vites ikke, men iom. at bilen kun har to sitteplasser og har en såpass høy topphastighet er det gode grunner til å tro at det primære markedet er commutertrafikk (pendlertrafikk) mellom de store byene langs Autobahn i Tyskland. Selv om konseptet er radikalt og bærer preg av at el/hybridbilene er i barndommen har jeg tro på prosjektet. Akkurat som med BMW i3 handler mye om å vise at man er moderne/innovativ og i den sammenhengen er det vanskelig å ignorere XL1... :)

 

 

 

Interessant bil, men skal den ikke kun produseres i et begrenset antall - 250 stk eller noe i den stil? Blir sikkert et samlerobjekt som kun i liten grad faktisk blir kjørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... du har trolig rett i at produksjonen idag er begrenset til 250 stk. XL1, men såvidt jeg forstår er det allerede planer om å øke produksjonen. Bilen har blitt godt mottatt i markedet og da er veien normalt kort til at det blir bygget flere biler... :)

 

Det som er litt interessant med XL1 er at Porsche med stor hjelp fra Volkswagen (idag som den gangen egentlig samme sak) på mange måter utviklet konseptet allerede i 1939 med Porsche Type 64... eller "Berlin-Rom-Wagen". Karosseriet var av håndbanket aluminium for å gjøre den lett og selve designet utformet etter nøye beregninger basert på tester i vindtunnel (noe som var helt science fiction på den tiden). Motoren og chassiset var basert på VW Boble Type 64, men planen var opprinnelig at bilen skulle få en V10 motor. Den ble dessverre kanselert pga. krigen. Porsche Type 64 regnes idag som den første egentlige Porschen utviklet av Dr. Ing. h.c.F. Porsche GmbH.

 

gallery_38233_76_91978.jpg

 

gallery_38233_76_1660885.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt forundret over at XL1 veier 800 kg sett i lyset av at Audi A2 kun veien rundt 100 kr mer. A2 har plass til 4 eller 5 personer, har utstyr som aircon, airbag osv og er designet i forrige årtusinde. Drivlinjen i XL1 med batteri er sikkert tyngre enn i A2 men likevel hadde jeg kanskje forventet at den skulle være lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi A2 er uten tvil en undervurdert bilmodell. Konseptet minner jo mye om dagens VW Up! som er ganske populær og trolig var Audi bare for tidlig ute med modellen. Jeg har iallefall ingen problemer med å trives i vår folkevogn. Makan til enkel og praktisk bybil skal man lete lenge etter... :)

 

Jeg ser at kun 184 Kg av totalvekten på VW XL1 skyldes bruk av stål i konstruksjonen. Chassiset veier uten motorer og drivlinje 290 Kg. Over 100 Kg er dermed mer eksotiske materialer som f.eks karbonfiber. Motorene og drivlinjen veier tilsammen 227 Kg. Ergo veier batteripakken 278 Kg. Som man kan se er det brukt mye karbonfiber i bl.a motorrommet på XL1.

 

gallery_38233_76_82543.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg tviler på om batteriet i XL1 veier så mye som 278 kg. Det rimer ikke helt med at gigantbatteriet i Tesla model S med 85 kWh veier rundt 500 kg. I følge denne artikkelen så veier XL1-batteriet 68 kg, men jeg er usikker på om det er produksjonsversjonen av XL1 de refererer til:

 

http://www.pistonheads.com/news/default.asp?storyId=28093

 

---

 

Jeg forstår godt at du er fornøyd med up! Jeg har ikke selv kjørt den men har lest flere positive beskrivelser. Så vidt jeg har forstått er det Danmarks mest solgte bil og jeg mener til og med å ha lest at bruktprisen er høyere enn nyprisen ettersom noen vil unngå leveringstiden. Jeg hadde en VW Golf cabriolet som leiebil en drøy uke i sommer og var veldig imponert over denne. Har aldri vært VW-fan men merker at jeg er på gli...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår lokale VW forhandler kjørte en leasingkampanje på UP da den var ny, 690,- i måneden og da forslo jeg for madammen å anskaffe en slik til henne i og med at ho hadde solgt sin bil og jeg kun hadde 325en. Prøvekjørte den ikke men satt meg inn i bilen og det som slo meg var romfølelsen, følte man satt i en større bil enn hva man gjorde. Utseende falt ikke i smak hos madammen så det ble ikke noe av, da kjøpte jeg E34en i stede ;) Koster nesten ingenting å eie bortsett i fra at den er glad i bensin og at jeg steller godt med den :)

VAG har veldig mye fint og jeg liker mye av det som kommer fra dem, det som fascinerer meg mest er at det finnes en bil i VAG systemet for etter behov. Uansett!! De har mye flotte motorer og 1,8 turbomotoren er som en legende å regne, den motoren er som en potet da den brukes til alt. Alt fra flerbruksbilen Sharen, premiumsedan A6, familiestasjonsvogna Octavia, Sportsbilen TT og hot hatch Golf GTI, S3 og lommeraceren Polo GTI ;)

Jeg hadde selv en 2001 Passat 1,8 Turbo og den var veldig fin, kraftfull selv med sine 150 hester og gikk billig. Dette var min første bil og var på mange måter en veldig fin førstebil for en bilglad 18 åring, den var rask slik at man fikk litt godfølelse men ikke farlig rask på en måte som er usunt for 18 åringer med fersk lapp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...