Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

En tysk legende i Italia. Vil noen vennligst lage tilsvarende filmer med BMW '02, E9, E21, E24, E30 etc.... :)

 

 

Dette er et godt forsøk, men jeg forestiller meg filmer som er litt mer sexy, har litt mer tempo og er generelt kulere a la Magnus Walker. 2002 tii og 2002 Turbo var f.eks rimelig bad ass da de kom på markedet på begynnelsen av 70-tallet. De lå ikke mye tilbake for 911 når det gjelder kjøreegenskaper og ytelser, men dette synes jeg ikke kommer ordentlig frem i de filmene jeg har sett med '02. Akkurat denne filmen har jeg lånt av MKJ... :)

 

http://bimmers.no/page/index/_/sett-p-nett/dr%C3%B8mmen-om-en-bmw-2002-r28

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... mye tullball, men helt genialt. Jeg har mange gode minner om tilsvarende (ekte) pedagogiske filmer fra 60 og 70-tallet... spesielt formen, ordvalget og ikke minst lyden er kul. Det som imidlertid er interessant er at de har brukt Chrysler og ikke Ford, Cadillac eller et annet amerikansk bilmerke som utgangspunkt. På 60-tallet var Chrysler kjent som "ingeniør" bilmerket fremfor noen. Her er den ekte varen inkl. et innslag med Apollo Guidance Computer. Man kan lett forestille seg hvordan disse teknologiene for menigmann må ha vært skikkelig science fiction på 60-tallet... :)

 

 

 

Apropos Chrysler Turbine Car (1962-64) så er Jay Leno´s reportasje vedr. den modellen (hans egen) vel verdt å bruke litt tid på (en fantastisk konstruksjon) selv om den har vært fremme i tråden tidligere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt av noen overganger (spesielt lydmessige) Chris Harris viser oss om dagen... Porsche 911 GT3, Lola Drayson B12/69EV (elektrisk) og nå McLaren 12C GT3. Prismessig beveger han seg nå på et nivå (en halv million dollar ++) der det begyner å kunne merkes godt selv blandt de mest entusiastiske og velstående blandt oss. Enjoy... :)

 

 

Apropos nerding på høyt nivå. Jeg følger for tiden VG´s sendinger med sjakk VM i India mellom Magnus Carlsen og Viswanathan Anand. I den forbindelse har jeg blitt oppmerksom på Hans Olav Lahlum som kommenterer spillet. Han er sannelig en temmelig artig skrue. Enormt kunnskapsrik, veldig god til å spille sjakk og har absolutt snakketøyet i orden... :)

 

http://www.vg.no/spesial/2013/verdenslengste/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, helt enig - Lahlum er et funn i rollen som sjakkommentator og jeg har også valgt å følge sjakk-VM på vg.no. Produktiviteten var for min del heller laber under partiet i dag, og straffen er at jeg fortsatt sitter på jobb. Syns forøvrig at Bård Vegar Solhjell gir et veldig sympatisk inntrykk når han er i studio. Jeg kjenner ingen av de, men umiddelbart liker jeg ham mye bedre enn mange av de andre SV-broilere.

 

En Lahlum-klassikker:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lalum er en fin type! Han klarer faktisk gjøre sjakksendingen morsom. VG har helt klart gjort noe riktig her.

Han har jo også verdensrekorden i lengste intervju, som intervjuobjekt:

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10116773

 

Han gjør også en god figur i nrk-serien "Dama til", hvor Live Nelvik dater forskjellige kjendiser i hver episode. For ikke å snakke om i Trygdekontorets "Paradise hotel" parodi: Parasite Motel.

 

 

Hva med litt 288 action?

 

 

Youtubebrukeren TaxTheRich100 har flere slike videoer, med eksotiske superbiler. Sikkert en artig skrue!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... morsomt at det er flere enn meg som synes at Lahlum er artig. Det er en god del år siden jeg har holdt på med sjakk (har dog en bronseplass i ungdomsskolemesterkapet i Oslo), men Lahlum satte virkelig fart på interessen igjen. Dagen igår ble derfor arbeidsmessig helt spolert for min del. Sjakkpartiet mellom Carlsen og Anand var spennende og Lahlum var en fantastisk engasjert kommentator og utvilsomt et kupp for VG TV. Jeg er ellers helt enig i vurderingen av Solhjell... :)

 

Vedr. verdens lengste intervju ble jeg også sittende med det 3-4 timer igår kveld. Jeg måtte bare få med meg hva han hadde å si om tysk politikk og amerikanske presidenter. Jeg deler den interessen med ham også.

 

[space]: Ferrari 288 GTO er som kjent min kandidat til å være helt på toppen av listen over tidenes fineste supersportsbil. Jeg har sett den "live" 3-4 ganger og sogar kjørt i følge med en over Massif Central i Frankrike (da jeg hadde en Porsche 928S). 400 HK og 500 Nm fordelt på 1160 Kg var helt fantastisk i 1984. Kg/HK forholdet er faktisk bedre enn selv Porsche 997 GT3. En topphastighet på 305 Km/t var helt surrealistisk i 1984 og det faktum at den var godt nede på 4 tallet 0-100 Km/t var som når tilsvarende supersportsbiler idag har kommet under 3 sekunder. Lamborghini Countach og Porsche 911 Turbo all ære, men 288 GTO var og er mer imponerende og mye mer sexy... :)

 

En litt artig sak med 288 GTO er tiltross for de ganske imponerende ytelsene så var standard dekk/felgdimensjon 225/50-16. Når man så ser på dette bildet forstår man hvor liten bilen er.

 

gallery_38233_76_117854.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi alle tre hatt sjakk på i bakgrunnen på ene skjermen de siste dagene, men har heldigvis klart å jobbe en del samtidig. Måtte irriterende nok gå et par minutter før de var ferdig i går, for å rekke henting på skolen. Har fulgt NRK sin sending, men kanskje man skal gi VG en sjanse i morgen?

 

Solhjell har alltid slått meg som svært naiv, men hyggelig. -Altfor naiv til å være minister, men det opplever jeg også som en generell SV-greie..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst... gratulerer til Magnus Carlsen. Superbra tenkt og jobbet... og ikke minst takk for underholdningen. De to siste partiene (4 og 5) har vært fine for oss som liker sjakk. Takk også til Lahlum på VG TV for hans nærmest ubegrensede entusiasme... vi trenger definitivt flere som ham... :)

 

Jepp... Datsun 240Z er en klassiker som jeg også vil ha i garasjen selv om min bilinteresse er litt mer formet av tilsvarende britiske bilmodeller som f.eks MGB GT V8 og Triumph Stag. I denne sammenhengen bør vi imidlertid ikke glemme Toyota 2000GT som også er et eksempel på den første seriøse bølgen av fine japanske sportsbiler som skulle komme. Det disse bilmodellene har til felles er at de er bygget over den samme lesten/inspirasjonen vis a vis klassiske amerikanske muskelbiler fra 60-tallet.

 

På den tiden dominerte de tre store amerikanske bilprodusentene (Ford, GM og Chrysler) verdens bilproduksjon fullstendig. Dominansen var tilnærmet total og i Europa solgte Ford og Opel/Vauxhall (GM) nesten flere biler enn alle de andre bilprodusentene tilsammen. I Japan og resten av østen var situasjonen ikke ulik iom. at amerikanerne, som en følge av den japanske kapitulasjonen i 1945, okkuperte landet frem tom. 1952. Den amerikanske innflytelsen på japansk økonomi var enorm og så sent som i 1953 sto USA´s forsvar alene for nesten 10% av Japans BNP. Jordbruket sto for ca. 40% og resten var tungindustri (f.eks Mitsubishi Heavy Industries) som også mer eller mindre var kontrollert av amerikanerne. Selv langt ut på 70-tallet ble bl.a den japanske bilindustrien direkte og indirekte kontrollert fra USA. Som en følge av WW2 kontrollerte amerikanerne dermed verdens bilindustri via tre brohoder i hhv. USA, England og Japan.

 

Det som var populært i USA ble med lokale tilpasninger normen andre steder også (godt hjulpet av underholdningsindustrien) og tiltross for enkelte distinkte unntak (f.eks Porsche 911) er det lett å se hvordan konseptet bak amerikanske muskelbiler påvirket nesten samtlige sportsbiler på 60 og store deler av 70-tallet. Mer eller mindre elegante lave 2+2 coupéer med langt panser og frontmotorisering var klart trenden enn unntaket. I Europa og Japan var imidlertid motoriseringen nesten alltid pga. skatter, avgifter og en lavere kjøpekraft et kompromiss i forhold til amerikanernes tradisjonelt store V8 motorer. Vi fikk i relasjon til hjemmemarkedet stort sett klare oss med rekkefirere (inkl. et par innslag med V4 motorer) eller til nød R6/V6 motorer.

 

Dette fordret en større kreativitet fra europeiske og japanske bilprodusenter... og nettopp dette er Datsun 240Z et glimrende eksempel på. I denne sammenhengen vil jeg imidlertid også fremheve italienske bilprodusenter. Få om noen utviklet mer kompetente og relativt enkle kjøremaskiner enn nettopp italienerne på 60 og 70-tallet. Bare tenk på f.eks Lancia Fulvia og Alfa Romeo Sprint GT. Selv Porsche, som igjennom 10-15 år hadde perfeksjonert 911, ble påvirket av muskelbilkonseptet og utviklet på midten av 70-tallet modellen 928 som var frontmotorisert og hadde en stor V8 motor. Denne modellen var sogar tiltenkt å erstatte 911 modellen. Porsche gikk imidlertid enda lenger og utviklet modellen 924 (det samme konseptet, men med en rekkefirer) og senere 944 samt 968 (mer av det samme). Først i 1995 pensonerte Porsche muskelbilkonseptet da både 928 og 968 ble tatt ut av programmet. At muskelbilkonseptet allerede i 2002 skulle komme tilbake i form av en SUV forkledning (les: Cayenne) er imidlertid en helt annen historie... :)   

 

Jay Leno går snart på pensjon og hans "Garage" programmer blir derfor stadig bedre... :)

 

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom over en interessant artikkel som forteller hvordan den amerikanske marinen idag gjør bruk av deres 10 atomdrevne hangarskip i Nimitzklassen på en ny og langt mer sympatisk måte. Det faktum at hangarskipene inkl. følgestyrken settes inn i hjelpearbeidet etter f.eks naturkatastrofer utenfor USA´s territoriale områder ville ikke ha vært mulig for bare noen få år siden (nå senest aktuelt på Filippinene etter orkanen Haiyan´s ødeleggelser). Denne utviklingen viser etter min mening at verden tross alt beveger seg fremover (om enn litt langsomt)... :)

 

Det er snakk om ganske imponerende størrelser og volumer når det gjelder vann, mat, drivstoff, sykehus/medisinsk kapasitet, transport kapasitet samt ikke minst kapasitet når det gjelder logistikk. Hangarskipene i Nimitzklassen er jo i realiteten byer med over 6000 innbyggere som har en flyplass med stor kapasitet. Disse byene kan f.eks produsere 1,5 millioner liter ferskvann fra havvann hver dag. Byene har også et lager på 40000 m3 med mat og andre nødvendige varer. Byene har til enhver tid ca. 2,8 millioner liter flybensin på lager som kan brukes til alt fra ganske store transportfly til flere forskjellige typer helikoptere. Tilsammen er det plass til 85-90 fly/helikoptere på flyplassen. Sykehusene i byene er fullt operativt og har 51 sengeplasser. I krisesituasjoner kan et lettere feltsykehus etableres og det kan behandle 2-300 pasienter samtidig.

 

http://jalopnik.com/what-exactly-is-the-uss-george-washington-doing-in-the-1465786370

 

gallery_38233_76_285206.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tysk legende i Italia. Vil noen vennligst lage tilsvarende filmer med BMW '02, E9, E21, E24, E30 etc.... :)

 

http://www.youtube.com/watch?v=GvD2w9ocQr4

 

Dette er et godt forsøk, men jeg forestiller meg filmer som er litt mer sexy, har litt mer tempo og er generelt kulere a la Magnus Walker. 2002 tii og 2002 Turbo var f.eks rimelig bad ass da de kom på markedet på begynnelsen av 70-tallet. De lå ikke mye tilbake for 911 når det gjelder kjøreegenskaper og ytelser, men dette synes jeg ikke kommer ordentlig frem i de filmene jeg har sett med '02. Akkurat denne filmen har jeg lånt av MKJ... :)

 

http://bimmers.no/page/index/_/sett-p-nett/dr%C3%B8mmen-om-en-bmw-2002-r28

 

http://vimeo.com/26410231

 

Når man snakker om solen så skinner den. Vel kanskje ikke fra klar himmel når det gjelder denne filmen, men i det minste litt i relasjon til at bl.a BMW '02 er sabla tøffe biler og helt klart fortjener litt mer oppmerksomhet... :)

 

Er det noen som vet hvem som spiller musikken i filmen (spesielt fom 4:02)?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt svært mye bra musikk her... sort of progressive folk rock. Interessant nok passer denne musikken like godt sammen med et par kopper kaffe nå på morgenkvisten som lørdag natt etter noen glass med god rødvin. Det beste med Robert Plant & vennene hans er at de leverer kvalitet over hele linjen... spesielt gitarspillet er som alltid eminent... :)

 

Apropos progressiv utvikling... Porsche gjør det igjen. 918 Spyder kan nå kjøpes med en såkalt Weissach Package. Denne performance pakken gjør at 0-100 Km/t går løs på 2,6 sekunder, 0-200 Km/t på 7,2 sekunder og 0-300 Km/t på 19,1 sekunder. Tenk at det er mulig å kjøre 100-200 Km/t på bare 4,6 sekunder.

 

gallery_38233_76_127925.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...