Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Over til noe helt annet og mye mer interessant. Jeg kom over dette innslaget av Leo Parente. Han er kjent for sitt tidligere samarbeide med Alex Roy og J.F. Musial når det gjelder Fast Lane Daily. Et motorindustriprogram som har versert siden 2007 på internett. Idag jobber de alle tre i relasjon til Youtube kanalen Drive. Leo Parente er som tidligere markedsmann for Ford ekspert på bilindustrien generelt og dette innslaget er i den sammenhengen temmelig artig. Han spør: WHAT do you want Mustang to BE? WHAT do you want to SAY about Mustang? WHO do you want as your Mustang audience? HOW is the best way to reach them?

 

Hvis man så bytter ut Ford Mustang med BMW M3 (uten å trekke sammenligningen for langt) blir innslaget vesentlig mer interessant og lærerikt (spesielt i relasjon til hva vi er interessert i her inne). Leo Parente har mange artige og ikke minst viktige poenger... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... jeg liker også designet på den nye Mustangen. Veldig amerikansk, men på den riktige måten på den billige siden av Corvette (jeg liker ikke den nye Camaroen). En artig og relativt lang video der en Porsche 918 Spyder følger en Porsche 911 GT3 (991) på Circuit de Barcelona-Catalunya. Filmen gir et ganske godt innblikk i hvordan de ulike kjøremodusene er i bilen (e-power, sport og race mode)... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

McLaren Automotive har frigitt en video som mer enn antyder at den nye P1 modellen har klart Nürburgring/Nordschleife hurtigere enn Porsche 918 Spyder som har tiden 6:58. I henhold til ganske troverdige rykter er det snakk om at P1 klarer runden på 6:47 med dekk som er lovlige på alminnelig veier og helt utrolige 6:33 med slicks. Porsche 956 er imidlertid stadig hurtigst rundt Nordschleife med en tid på 6:11 som ble satt allerede i 1983. Porsche 956 var imidlertid en prototype på den kommende Gruppe C motorsportklassen og utviklet av ingen ringere enn Norbert Singer. Som vi vet er Singer Vehicle Design en eneste stor hyllest til ham... :)

 

http://www.youtube.com/watch?v=E9IWiTpWeiM

 

6:45 (med gatedekk) er tiden for McLaren P1 rundt Nordschleife iht. Auto, Motor & Sport (AMS). Dette er veldig imponerende og det skal bli spennende å se om Ferrari LaFerrari klarer å slå den tiden. AMS mener at det er sannsynlig at Porsche vil prøve å slå tiden med en oppgradert versjon av 918 Spyder. Uansett... all heder og ære til McLaren...  :cool:

 

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20131206/mclaren-p1-har-kort-under-sju-minuter-pa-nurburgring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt poenget med å kjøre i en ørken (sånn bortsett fra at bl.a Bonneville Salt Flats i Utah er kjent i denne sammenhengen), men det ser bra ut på film og Magnus Walker´s "277" er definitivt ganske kul... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha!... :P

 

 

Denne er heller ikke så dum... :)

 

 

Disse prosjektene har mer til felles enn man umiddelbart skulle tro (teknisk tidsperiode, effekt, bakhjulstrekk, retrostil, fokus på racingdetaljer, opprinnelsesland etc.), men tilgangen og måten prosjektene er utført på er helt forskjellige. Singer gjør bruk av svært dyre deler og utstyr (964 chassis, spesialbyggede customdeler, Öhlins etc.) samt at de gjennomfører en omfattene ombygging av bilen slik at den visuelt fremstår som en forbedret replika av en 911 urmodell (1963-73).

 

BMW´en er bestemt ikke dårligere når det gjelder entusiasme og fokus på "bang for the bucks", men istedenfor en svært kostbar omgang med deler og ombygging er prosjektet overkommelig for de aller fleste. Det jeg liker best er at både 911 (luftkjølte) og E30 er blandt bilhistoriens mest vellykkede modeller. Dette er intet dumt utgangspunkt enten man har mye penger og kan kjøpe en Singer eller man bygger om en gammel E30 hjemme i garasjen... :)   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det med E30 som med 911 urmodell/g-serien. De er begge på hver deres måte ikoner over et konsept og en tidsperiode i bilhistorien som dessverre er glemt. Begge finnes i nyere og vesentlig hurtigere generasjoner/varianter, men i likhet med at dagens 911 er stor og tung i forhold til de første generasjonene er dagens 3-serie også et monster i forhold til E21 og E30. Porsche har dog vært flinkere enn BMW til å bevare fokus på agilitet og dynamiske kjøreegenskaper (les: 911 er stadig en sportsbil). Begge har imidlertid i større eller mindre grad hva jeg kaller "autobahn syndromet"... altså en jmf. min smak en litt for tung og satt opplevelse bak rattet til fordel for gode og sikre kjøreegenskaper i høye hastigheter, men som ikke er like positivt når det gjelder tilsvarende gode og inspirerende kjøreegenskaper på mindre og svingete landeveier.

 

Vektforskjellen på de gamle og nye modellene er alt for stor. E30 M3 veide originalt 1165 Kg. Dagens M3 veier 1680 Kg. Porsche 911 Carrera anno 1984 veide 1280 Kg (de aller første på 70-tallet veide under 1100 Kg). Dagens 991 Carrera veier 1455 Kg. Det skal understrekes at bilprodusentene nå endelig ser ut til å bevege seg i riktig retning når det gjelder signifikante vektreduksjoner, men det er sannelig også på tide. Nesten 1700 Kg er alt for mye for et bilkonsept som i utgangspunktet konkurrerte "head to head" med Porsches fineste. Dagens "sivilie" 991 GT3 veier 1430 Kg (altså med fullt interiør og klimaanlegg). 991 GT3 RS kommer senere og vil sannsynligvis veie ca. 50-60 Kg mindre.

 

Ergo er de gamle modellene stadig interessante selv om de ikke er like hurtige som de nyere modellene på bl.a Autobahn. I min bok representerer E30 og 911 urmodell/g-serien mer eller mindre toppen av utviklingen innenfor rammene av kjøreglede i sin aller reneste form. Jeg har hatt begge modellene og jeg savner den fine kjøreopplevelsen disse bilmodellene kunne tilby. Jeg har iallefall ingen problemer med å forstå hvorfor de idag er populære selv blandt unge bilentusiaster. Har man først kjørt et bra eksemplar av disse bilmodellene forstår man også hva som er spesielt og hva det hele handler om... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiat Dino (1966-73) er forløperen til Ferrari Dino 206 GT og Ferrari Dino 246 GT/GTS. Fiat Dino forteller også en historie om et samarbeide mellom Fiat og Ferrari som på enkelte områder ikke er så ulikt det vi ser mellom Volkswagen og Porsche. V6 motoren på 2,4 liter (som var utgangspunktet for hele Dino prosjektet) fant også veien til Lancia Stratos; som det ikke er lenge siden vi har hatt fokus på i tråden. Fiat Dino (spesielt Spider som er designet av Pininfarina - coupéen er designet av Bertone) er et nydelig stykke italiensk bilhistorie og som eieren forteller finnes det idag knapt 200 stk. tilbake i verden... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker... den episoden har jeg ikke sett. Wheeler Dealers og Top Gear er ellers favoritter her i huset. Selv min bedre halvdel synes at de programmene er god underholdning. Jeg vet ikke hva det er, men britene bare kan slike programmer. Jeg så litt på den tyske pendanten Der Checker med Alexander Wesselsky (som faktisk er litt småkul som rockestjerne), men det er ikke helt det samme. Edd China må være en av de største TV personlighetene i England... han er passe sær og intellektuell... helt klart min favoritt... :)

 

 

 

Apropos diskusjonen om partikkelutslipp fra moderne bensinmotorer med direkte bensininnsprøytning.

 

http://www.dinside.no/925544/bensin-eller-diesel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker... den episoden har jeg ikke sett. Wheeler Dealers og Top Gear er ellers favoritter her i huset. Selv min bedre halvdel synes at de programmene er god underholdning. Jeg vet ikke hva det er, men britene bare kan slike programmer. Jeg så litt på den tyske pendanten Der Checker med Alexander Wesselsky (som faktisk er litt småkul som rockestjerne), men det er ikke helt det samme. Edd China må være en av de største TV personlighetene i England... han er passe sær og intellektuell... helt klart min favoritt... :)

 

 

Jeg er helt enig i at Wheeler Dealers er et fint program, og at Edd China er perfekt i rollen. Der i mot syns jeg at Mike Brewer er litt for hyper og til tider ganske slitsom å høre/se på. For min del kunne Edd China gjerne ha vært alene om programmet. I tillegg er det litt spesielt at de feirer en "fortjeneste" på småpenger selv om det kanskje er lagt 100 timers jobb i prosjektet. Han er billig i drift ham Edd ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Wheeler Dealers meget godt selv, hele serien er laget på litt "Discovery" vis, mye oppsummering og innlagte reklamepauser :( . Mike Brewer synes jeg er ålreit sålenge han ikke tar helt av med dårlig budgivning. Det er tydelig at det meste er litt skuespill.

At han drar hender over lakken på hver eneste bil er også noe jeg sitter å irriterer meg litt over :D

 

Edd China er det som gjør hele programmet, maken til personlighet innenfor slike programmer finner man vel ikke annet sted.

Wheeler Dealers Sverige er jo en rip-off av originalen, og det er jo rett og slett kjedelig..

 

At de ikke tenker på arbeidstimer tja.. Det er jo TV, meningen er vel at man skal se på det som om man selv skulle gjort det.

 

De første sesongene var det jo litt "kjipt" da de måtte holde seg under 5000£. Nå er de litt mer løsslupne. Det gjør at spekteret i biler som besøker programmet er langt mer interessante.

 

Top Gear synes jeg er god underholdning, min far synes det er tull og liker bedre Fifth Gear. Da han vil se litt mer faktabasert Bil-tv. Han snakker jo fremdeles om Trafikmagasinet og hur många "rattar" en Volvo alltid fikk iforhold til BMW. Tydelig grunnet lite obektiv dømming av bilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trafikmagasinet med Carl-Ingemar Perstad og Christer Glenning husker jeg også godt. Christer var uten tvil den bærende karakteren i programmet og hadde på mange måter den samme rollen som Edd China har i Wheeler Dealers (les: han som kan det tekniske om biler). Jeg er derfor helt enig i deres vurderinger av Mike Brewer vs. Edd China. Mike har også hatt et soloshow på Discovery der han handler biler over hele verden i et forsøk på å investere seg opp til en relativt dyr sportsbil. Dette programmet likte jeg ikke (masete og lite troverdig) og programmet viser tydelig at det er Edd China som er den bærende karakteren Wheeler Dealers. På den annen side gjør Mike Brewer en fin figur i serien Frontline Battle Machines der han tar oss med til Afghanistan og viser hvordan de britiske styrkene kriger der.

 

Litt underholdning for kvelden... :)

 

http://politiken.dk/poltv/nyheder/udland/ECE2156953/jon-stewart-om-thornings-selfie-det-er-lidt-f-op/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...