Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg er enig og parallellen til Chris Bangles manøver virker fornuftig. Det handler utvilsomt om å løsne stivbente oppfatninger om hvordan ting skal være samtidig som man legger fundamentet for fremtiden. Dette har jo vist seg å være Bangles største bidrag til BMW´s designfilosofi og de fleste av dagens modeller er i mine øyne naturlig elegante (spesielt F10/11).

 

Lexus trenger nok mer av den samme tilgangen til hvordan man skaper en ny designvisjon for merket og i dette perspektivet gir "Dart Vader" designet mening. Man tar den helt ut for så å rette inn der man finner en naturlig balanse. I Bangle´s terminologi var dette en slags mellomting mellom E65 og E85.

 

Det jeg reagerte mest på var sammenligningen med filmstjerner og "karakter" i relasjon til at de ikke behøver å være pene/elegante for å ha nettopp karakter. Det er en besynderlig forklaring synes jeg stadig... :)

 

Over til noe helt annet og definitivt elegant. 911 Targa har gjenoppstått som en skikkelig targamodell slik de var i gamledager. Måten taket foldes sammen på er rimelig sober.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... den reklamen er litt artig, men BMW har sannelig også vunnet mye i motorsport. Det jeg imidlertid synes er noe av det mest imponerende Porsche har vunnet i motorsport er ørkenløpet Paris-Dakar i 1984 med 953 samt dobbeltseieren i det samme løpet to år senere med 959. På den tiden bygget Porsche under 50000 biler årlig og var en liten spesialisert sportsbilprodusent på størrelse med det Ferrari er idag. Porsche 924 og 944 (minus motoren) ble sogar bygget av Audi i Neckarsulm (disse to modellene sto for 60-70% av Porsches årlige produksjon). Kun 911, 928 og racing/spesialmodeller samt motoren til 944 (reelt den ene sylinderbanken fra V8 motoren i 928) ble bygget av Porsche i Stuttgart. At Porsche vant disse ørkenløpene mot store bilprodusenter som f.eks Mercedes-Benz skyldes ren dyktighet og teknisk suverene bilmodeller. En helt annen sak er det at PSA (Peugeot & Citroën) vant løpet de neste 5 årene med rallyvarianter av modellene 205 og 405 (les: Peugeot var virkelig store på 80-tallet)... :)

 

http://www.porsche.com/usa/eventsandracing/motorsport/philosophy/history/racingcars/1986-959paris-dakar/

 

gallery_38233_76_1695395.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parallelt med at Porsche utviklet 953 og 959 modellene videreutviklet Audi deres quattromodell (les: "urquattro") som igjen var en videreutvikling av Audi 80 (B2) anno 1978 (historien begynner egentlig tidligere enn dette, men det er ikke så interessant i dette tilfellet). Her er det minst to interessante relasjoner... quattro som et 4x4 system og Ferdinand Piëch som utviklingsdirektør for Audi fom. 1975 samt at han som barnebarn av Ferdinand Porsche også er et medlem av familien Porsche. Modellen 953 er basert på 930 som for oss vanlige legfolk er 911 Turbo fra G-serien (1973-89). Den store forskjellen er nettopp 4x4. Porsche 959 er igjen en kraftig videreutvikling av 953.

 

Audi revolusjonerte rallysporten da modellene A1 og A2 ble presentert. De vant stort sett alt frem tom. Peugeot fikk fart på deres 205 T16 med Ari Vatanen bak rattet. Begge gjorde det stort også i den legendariske rallyserien Gruppe B. Porsche 959 ble designet til å konkurrere i Gruppe B, men Porsches erfaringer etter bl.a dobbeltseieren i ørkenløpet Paris-Dakar i 1986 førte trolig til at de måtte erkjenne at det nok var en for stor munnfull for en liten sportsbilfabrikant. Gruppe B ble også nedlagt som serie det samme året etter flere tragiske ulykker. 959 ble istedenfor en teknisk tour de force for Porsche. En milepæl som skulle vise hvor langt de var kommet teknisk og utviklingsmessig.

 

Audi´s quattromodeller ble også starten på selve begrepet "Quattro" som vi kjenner det idag og ditto gjorde 4x4 systemet på 959 i relasjon til Porsches Carrera 4 modeller fom. modellen 993 i 1996. Det er imidlertid en helt annen historie. Det hele begynte, som Chris Harris forklarer, med Audi Quattro A1 og A2... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få mennesker kan sies å være ekte mangekunstnere i relasjon til å beherske mange fag og profesjoner. Jon Bing var et slikt menneske og jeg vil huske ham med stor glede. Han var ikke bare professor ved senter for rettsinformatikk ved universitetet i Oslo, men også doktor i rettsvitenskap samt en forfatter med en utrolig alsidig produksjon der alt fra science fiction til faglige lærebøker var på tapeten. Han var en original og han hadde en helt egen form for lun humor som alltid skapte varme og glede blandt de som fikk oppleve den.

 

Jeg hadde Jon Bing som foreleser i organisasjonsteori på NITH der temaet var omstilling i kunnskapsbedrifter i relasjon til IT. Dette er godt og vel 20 år siden, men jeg har aldri glemt hverken faget eller ham. Nettopp den praktiske anvendelsen av IT og de utfordringer den nye teknologien skapte i relasjon til samfunnet og oss alle var helt sentralt for Jon Bing. Dette er ting som vi idag tar for gitt (sort of), men da internettet var i sin barndom var det ikke mange som gjennomskuet kompleksiteten i disse utfordringene. Jon Bing gjorde dette og det sier ikke så rent lite om ham som fagmann og menneske. RIP.

 

http://www.aftenposten.no/meninger/Mannen-som-ga-oss-fremtiden-7434734.html#.UtbIgLRU3LQ

http://www.dagbladet.no/2014/01/15/kultur/analog_digital/jon_bing/juss/rettsinformatikk/31300692/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ca. 270-280000 NOK inkl. avgifter kommer Qoros 3 sedan med en turboladet 1,6 liter rekkefirer på 156 HK til å koste. Det er en helt grei pris med tanke på at den helt sikkert kommer med relativt mye utstyr (type: Kia/Hyundai). Jeg synes faktisk at designet er OK også. BMW´s tidligere designsjef for Mini, Gert Hildebrand, er ansvarlig for designet.

 

http://jyllands-posten.dk/motor/ECE6406581/ambitioest-kina-maerke-ruller-sig-ud/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neppe tilfeldig at den minner om både Kia og Skoda, med et design som definitivt ikke provoserer noen; hverken på godt eller vondt.

 

Forresten så minner skulderlinjen sammen med dørhåndtakene litt om Alfa Romeo.

 

Skal bli spennende å se hvordan finish og interiør oppleves i virkeligheten. Ellers er det fra før flere kinseiske biler på hjemmemarkedet som ser ganske bra ut, men som har litt vel høy bling faktor for å treffe ihvertfall det europeiske markedet, så ingen tvil om at de kan få til design også når de prøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... Qoros som et helt nytt bilmerke er utvilsomt spennende. Først og fremst fordi bilmerket er kinesisk, men også fordi Qoros 3 fikk 5 stjerner i Euro NCAP´s kollisjonstest. Dette er første gangen for et kinesisk bilmerke og bilanalytikere mener at vi dermed står overfor en ny tid innenfor bilbransjen. Kineserne lærer hurtig (spesielt med vestlig hjelp) og dette er bare begynnelsen. Spørsmålet er dermed ikke om Qoros 3 er en velbygget bil, men hvor velbygget den er. Noe kan tyde på at det er markedssegmentet mellom VW Golf/Passat på den ene siden og Skoda Oktavia/Superb på den andre siden kineserne sikter etter. Jeg vil derimot tro at det er Kia/Hyundai´s salgstrategi som står som modell når bilmerket skal gjøres attraktivt for kundene. Gode garantier, mye utstyr, fornuftig pris og et helt greit design pleier å være en salgbar kombo.

 

Så over til noe helt annet... Comedians in Cars getting Coffee. Jerry Seinfeld i sin 1949 Porsche 356/2 møter Jay Leno... :)

 

https://www.youtube.com/watch?v=KY4jS9ZAGfs

 

Dette er forøvrig Porsche´s egen 1948 356/2 som jeg tok et bilde av i sommer.

 

gallery_38233_76_632178.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par-tre ganske høyoppløslige bilder (trykk på bildene) fra sommerens tur til München og BMW... :)

 

gallery_38233_76_1086694.jpg

 

gallery_38233_76_295765.jpg

 

gallery_38233_76_276385.jpg

 

gallery_38233_76_310474.jpg

 

BMW E10 2002 TI ble produsert i perioden 1968-71 og hadde en M10B20 rekkefirer (1990 cm3) som ytet 120 HK ved 5500 rpm og 167 Nm ved 3600 rpm. 16448 stk. produsert.

 

BMW E26 M1 ble produsert i perioden 1978-81 og hadde en M88B35 rekkesekser (3453 cm3) som ytet 277 HK ved 6600 rpm og 330 Nm ved 5000 rpm. 456 stk. produsert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Språkforskning er for spesielt interesserte, men jeg synes at læren om ordenes opprinnelse er fascinerende. Spesielt hvis man har litt kjennskap til engelsk, tysk og latin (gjerne fransk og gresk også) kan man lett se hvordan ordene er beslektet og hvor de kommer fra. Jeg er mest opptatt av alminnelige ord som vi bruker i dagligtale (altså ikke typiske gamle og nye låneord). Et slikt ord er "øl" og forklaring på hvordan vi fikk ordet kan man bl.a lese i videnskab.dk. En annen god kilde til forklaringer er en såkalt etymologisk ordbok som tar for seg ordenes historie... :)

 

http://videnskab.dk/sporg-videnskaben/hvorfor-kalder-vi-det-ol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er inne på språk. Jeg ser naturlig nok en del på barnetv, og jeg blir grinete når det oftere og oftere er uttalefeil sj/skj/kj både av skuespillere (barn) og fortellerstemmer (voksne/barn).

Skal det liksom være "søtt" eller noe?

Hvordan skal barn lære det riktig da? Grr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... det irriterer jeg meg over også. Jeg tror faktisk at mange voksne ikke vet bedre. Spesielt hangen til at alle "kj" og "skj" lydene uttales som "sj" blir jeg skikkelig sur over. Stemt "s" uttalt som "sj" er også en skikkelig uting (f.eks byen "Osjlo" som ikke eksisterer). Man har ikke helt de samme problemene på dansk, men de har istedenfor andre språklige utfordringer som f.eks uvanen med å si "meg og Hans" (i den rekkefølgen) istedenfor "Hans og jeg". Formodentlig er årsaken det amerikansk engelske "me and You" istedenfor det mer korrekte britiske "You and I".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En språklig uting som finnes på både dansk og norsk er unødvendige setningsendelser. På norsk avslutter mange setninger med "... ikke sant." Danskene har en variant der de avslutter setninger med "... ikke også." - som betyr det samme. Jeg kan få fnatt av mindre... =;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...