Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Det høres jo spennende ut.. en slik bil vil nok gi deg mange gratispoeng hos fruen... det må jo være den ultimate poserbil for en fornem Århus-frue... nydelig lyd, italiensk cabriolet... venninnene hennes må jo lure på om du plutselig har snublet over en liten arv.. ;)

Hehehe.... nei ikke riktig. Min bedre halvdel er ikke begeistret for min plutselige flørtingen med Alfa Romeo. Hun er sur nok i utgangspunktet når det gjelder vår gamle E46. Den vil hun ha byttet ut med en nyere bil, men jeg synes at så lenge E46´en primært kjører som den skal og ser nogenlunde pen ut skal vi beholde den. Litt sport har det naturligvis gått i saken for min del. Vi får se hva vi ender opp med. Jeg vil under ingen omstendigheter kjøpe en bil som kan bli vanskelig å få solgt videre når den tid kommer... og dette kan bli en utfordring når det gjelder Alfa Romeo her i Danmark. Det er en grunn til at verdifallet på disse bilene mildt sagt er forferdelig.

Samtidig kunne det jo også åpne døren for et edruelig bruktkjøp der en annen stakkars drenge har tatt brorparten av verditapet? Jeg tenker en fornuftig holdt 159 ti stasjonsvogn med 2.4 JTDI 200 hestern og skinn-innredning... Det må vel borge for byens kuleste IT-konsulent... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker en fornuftig holdt 159 ti stasjonsvogn med 2.4 JTDI 200 hestern og skinn-innredning... Det må vel borge for byens kuleste IT-konsulent... 8)

Tja.... her på huset ser jeg en på it-avdelingen har gjort dette valget allerede. Svart med brunt skinninteriør. Veldig kul bil, tøft valg økonomisk også :wink:

Ellers så er jeg enig med Fredrik, annenhåndsverdi er ganske viktig. Ser min sedan 318d har falt mye mer i verdi en stv. Folk kjøper jo golf som koster 100.000 mindre ny til samme pris som jeg får for min. Ved neste bilvalg så blir det å ta hensyn til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig er dette å kjøpe bil for "nestemann" en litt defaitistisk holdning som jeg synes er grunnleggende trist om logisk.

Man kjøper liksom bilen for den neste eieren, og lar selgerne diktere ekstrautstyret for gjensalgsverdien.

Det blir litt om å ikke ligge med dama slik at hun skal være fastere i fisken for neste kjæreste, he he.

Gjensalgsverdi er selvfølgelig en viktig faktor, samtidig synes jeg også man bør kjøre de bilene man faktisk synes noe om, og trives i.

"Life is like a coin. You can spend it on whatever you like, but you can only spend it once."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig kunne det jo også åpne døren for et edruelig bruktkjøp der en annen stakkars drenge har tatt brorparten av verditapet? Jeg tenker en fornuftig holdt 159 ti stasjonsvogn med 2.4 JTDI 200 hestern og skinn-innredning... Det må vel borge for byens kuleste IT-konsulent... 8)

Nja... råkule IT-konsulenter (og selgere) med enda mer råkule biler er jeg egentlig litt lei av. Ikke til forkleinelse for noen, men det har gått litt inflasjon i akkurat det konseptet/imaget. På den annen side er jeg ikke lenger blandt de unge og mest sultne IT-konsulentene og det har nok helt sikkert noe med saken å gjøre for min del. Jeg trives med min gamle 318d Touring med 115 HK, 195/65-15 felger/dekk og skvettlapper... :lol:

Jeg forstår imidlertid godt hva du mener og det er ingen tvil om at man nå kan gjøre svært gode bruktbilkjøp i både Norge og Danmark. Det er imidlertid forskjellige årsaker til dette og her i Danmark er den fremtidige handelsverdien avgjørende for dagens markedsverdi. Folk tenker kroner og ører i alle sammenhenger og intet er overlatt til tilfeldighetene. Ergo vil mange naturligvis kjøpe en bil med tanke på at den en dag skal selges igjen. Dette er litt trist, men også nødvendig når de økonomiske tidene ikke er de beste. Det er i denne sammenhengen viktig å tenke på at Norge er i en helt enestående økonomisk situasjon i forhold til resten av Europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så er jeg enig med Fredrik, annenhåndsverdi er ganske viktig. Ser min sedan 318d har falt mye mer i verdi en stv. Folk kjøper jo golf som koster 100.000 mindre ny til samme pris som jeg får for min. Ved neste bilvalg så blir det å ta hensyn til dette.

Synes ikke verdifallet har vært så galt på min bil det året jeg har hatt den. Nå er min riktig nok eldre enn din og har tatt en større del av verditapet, men jeg er glad jeg har diesel da disse holder seg langt bedre i pris enn bensin. Ikke umulig å få en grei E9x 325I til godt under 300 000,- :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Fredrik!

Er litt interessert i dine meninger når det gjelder bilavgifter i Norge. Etter min mening er de helt absurd høye, synes virkelig vi betaler nok avgifter til at vi kan slippe å betale en million kroner bare i avgifter om man skal ha seg en ny, litt skikkelig bil. Gjerne sammenlignet med hvordan det var på 70- og 80-tallet, hvordan det er i resten av Scandinavia og også Europa kanskje. Det er jo ikke så mange "vanlige" familier som kan kjøpe seg en ny bil av f.eks BMW eller Mercedes her i Norge med disse prisene.

Regner med du kan en del om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man sammenligner før og nå, er det viktig å huske på at vi lenge har hatt ganske friske avgifter i Norge. Måtene man beregnet dem på har dog forandret seg endel, men det var ikke noe særlig bedre før... heller tvert i mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Fredrik!

Er litt interessert i dine meninger når det gjelder bilavgifter i Norge. Etter min mening er de helt absurd høye, synes virkelig vi betaler nok avgifter til at vi kan slippe å betale en million kroner bare i avgifter om man skal ha seg en ny, litt skikkelig bil. Gjerne sammenlignet med hvordan det var på 70- og 80-tallet, hvordan det er i resten av Scandinavia og også Europa kanskje. Det er jo ikke så mange "vanlige" familier som kan kjøpe seg en ny bil av f.eks BMW eller Mercedes her i Norge med disse prisene.

Regner med du kan en del om dette.

Husk at det er totalkostnaden som er interresant, ikke hva den koster i innkjøp. Hvis du kjøper en bil til 600.000 i Norge og selger den for 400.000 etter to år, mens du i Sverige kjøper sammebilen for 300.000 og må selge den for 100.000 etter to år, så vil kostanden omtrent være den samme. Litt mer renter seff.. men you get the point. Leaseplan hadde regnet litt på dette her , og kommet frem til at totalkostnaden ved å ha bil ikke nødvendigvis er høyere i Norge kontra Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før i tiden (altså på 80 og 90-tallet) hadde Norge et tilsvarende "misunnelsesregime" når det gjelder bilavgifter som Danmark har idag. Dette er et avgiftssystem som er basert på en fast prosentsats av bilens importverdi inkl. mva. I tillegg kommer avgifter på evt. ekstra luksusutstyr som f.eks skinnseter, klimaanlegg, navi etc. Grovt sagt kan man si at en bil som koster 100K på kaien (inkl. mva, men eksl. andre avgifter) i utgangspunktet vil koste 280K med avgifter (altså en engangsavgift på 180%). Har bilen f.eks ekstrautstyr (slik skattemyndighetene vurderer det) på la oss si 40K (importverdi) vil bilen koste ca. 392K inkl. alle avgifter. I tillegg kommer naturligvis frakt og levering.

Et slikt system fører til at biler som i utgangspunktet er relativt dyre og med mye ekstrautstyr blir vannvittig dyre. F.eks koster en F01 7-serie minimum 1468000 kroner her i Danmark mot 1055000 i Norge (og den norske bilen har helt sikkert mer omfattende ekstrautstyr).

På den annen side koster en Citroën C1 bare 79K her i Danmark mot 117K i Norge.

Norske bilavgifter er isolert sett blandt de høyeste i verden, men som mitt eksempel og andre eksempler viser er alt relativt. Det er i tillegg viktig... som også Flobben påpeker... å se på totalkostnaden hvis man skal beregne hva det koster å ha en bil. Verdifall, driftskostnader, forsikringer samt uforutsette utgifter... alt teller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du en litt artig bil til salgs 8) 1968modell Toyota 2000 GT

150Hester på 6600RPM ut av en 2liter DOCH rekkeseks i en bil produsert med hjelp fra Yamaha ga bilen en 0-100 tid på 10sekunder sammen med en topphastighet på 200km\t, ikke så galt det i 1966 da bilen kom på markedet! 337 produserte gjør at bilen koster 2.2 mill.

http://www.carandclassic.co.uk/car/C110129

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spør du litt vanskelig igjen. Det er tross alt over 25 år siden jeg hadde en identisk 928S som den på bildet (også med den samme indiskrøde fargen). Jeg kan kun sammenligne med andre biler fra den tiden... som f.eks Mercedes-Benz C126 500SEC, BMW E28 M5 og Ferrari 400.

Porsche 928S var overall hurtigere enn samtlige av modellene og vesentlig hurtigere enn 500SEC. Den hadde betydelig bedre høyhastighetsegenskaper enn M5 (stabilitet, støy, bremser, sikkerhetsfølelse etc.), bedre in gear akselerasjon og betydelig bedre veigrep. Porsche 928S er lavere (12 cm) og bredere (14 cm) enn E28 M5. Den har også en mye større motor... en V8 på 4664 cm3, 300 HK og 380 Nm er noe helt annet enn en rekkesekser på 3453 cm3, 286 HK og 340 Nm. Avsatsen i Porschen er klart mer overbevisende for å si det på den måten. Porschen er faktisk også lettere enn BMW´en... :)

Utfordringen er å forklare dette i relasjon til moderne biler. Det handler ikke om en relativ eksplosiv akselerasjon a la E46 M3... mer i retning av en E90 330i med manuelt gear. I Porsche terminologi vil jeg tro at en 928S går omtrent som en 911 Carrera 2 fra 964 serien.

Robkill: En rekkekfirer på to liter og 150 HK i 1968 var temmelig imponerende. BMW E10 2002 Tii med en like stor M10 motor hadde 130 HK i 1971.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at en m3 er raskere enn din 318d. Hva er grunnen til det?Er det pga større motor?fortell litt om det/klipp og lim om du vil?

Og ja om du skulle hatt deg en e46 så synes jeg en 330xd hadde vært MYE tøffere raskere mer "rett" i karosseriet ditt. Spruddel er ganske subjektiv der har jeg hørt. Han liker 330!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...