Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere i en annen tråd spurt om vi som bilinteresserte er en utdøende rase fordi unge voksne idag er langt mindre interessert i biler enn tidligere generasjoner. I denne sammenghengen kom jeg over en amerikansk artikkel som tar opp en annen side ved dette fenomenet. Den påpeker at færre og færre amerikanere har tilgang til eller eier en bil.

 

http://www.carscoops.com/2014/02/fewer-and-fewer-americans-own-vehicle.html

http://bimmers.no/topic/745350-er-vi-som-bilinteresserte-en-utd%C3%B8ende-rase/

 

Dette er interessant fordi fenomenet tilsynelatende bare forsterker en allerede pågående trend som vi ser i alle vestlige land. Selv i "bilens hjemland", der svært få byer er tilgjengelige uten privatbilen, snakker man nå om at offentlig transportløsninger har blitt såpass bra at mange faktisk velger å leve uten en privatbil. Nye bydeler designes mhp. gående og dette er noe jeg kjenner igjen her i Århus også. Bergens nye trikkesystem er et stort forbilde for Århus og om noen få år får vi også et tilsvarende offentlig transportmiddel i form av en lettbane. Deler av systemet fungerer allerede og jeg kan derfor ta lettbanen inn til sentrum av Århus hvis jeg ønsker dette. Da vi var i Heidelberg og Stuttgart i sommer opplevde vi tilsvarende løsninger.

 

Nå har vi hatt vår lille Folkevogn i 4-5 måneder og hvis jeg skal være ærlig trenger vi ikke en annen billøsning. På den annen side består livet av annet enn å være snusfornuftig, men skriften på veggen fremstår allikevel rimelig klart. Selv om man bor 11-12 Km utenfor sentrum av en større by er de offentlige transportløsningene såpass bra at de mer eller mindre kan erstatte privatbilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig... :cool:

 

Jeg er (som en naturlig forlengelse av disse bildene) ikke den største tilhengeren av BMW´s X-serier, men den nye X3 viser at SUV´er absolutt kan være ganske elegante (selv om formen på reklamefilmen er skikkelig cheesy). Jeg tror at hemmeligheten er fokuset på detaljer i kombinasjon med at bilen ikke er for stor. Jeg ville allikevel heller ha kjøpt en F31 med x-Drive.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drive/Afterdrive... har en veldig interessant diskusjon der de bl.a spør om moderne elektroniske hjelpemidler som f.eks 4x4, firehjulsstyring, torque vectoring etc. kan gjøre en dårlig sjåfør til en relativt god sjåfør (fortrinnsvis på baner). Spørsmålet er så om vi alle blir litt lurt og tror at vi er bedre sjåfører enn vi egentlig er i moderne biler. Jeg tror at dette er en korrekt antagelse og at det har fatale konsekvenser på litt lengere sikt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vel alle fått med oss at Mercedes AMG virkelig er i skuddet om dagen med sin E63 AMG S med vanvittige 585 hester, denne har også skal vi tro testene mer presis og bedre styrefølelse enn F10 M5. E63 har også fått skryt for å føles som en mye mindre bil enn M5 og at den er raskere, takket være firehjulsdrift selvsagt. Riktig nok så kommer M5en nå med Competition pakke med 575 hester men når likevel ikke helt opp til ytelsene på E63. MEN i denne testen utført av Chris Harris så har de satt opp bilene etter det jeg mener er mer rettferdig, altså alle som bakhjulstrekk. M5en er byttet ut med M6 GC men det bør ikke spille større rolle enn bittelitt lavere tyngdepunkt og 0,1 sekund på 0-100 :)

http://m.youtube.com/watch?v=7-yCupxxErM

Forsatt så føles E63 som en mindre og mer nett bil, med bedre styrerespons så her har AMG overgått M og slik er det bare. Men selv om M6en har "basic" 560 hk så er den som vi kan se vesentlig raskere enn E63 AMG S, tross 25 hester færre og høyere vekt. Så Mercedes har med andre ord "jukset" seg til betegnelsen "Worlds fastes salooncar" ved å bruke firehjulsdrift, mens uten og på den rettferdige måten er det fortsatt BMW som har herredømmet ;) Forskjellen skulle jo bli enda større om man så tar M6 Competition med sine 575 hester mot bakhjulstrekk E63 AMG S :)

Så kan man spørre seg ett annet spørsmål, kan det tenkes at BMW bevisst har holdt litt igjen med M5 for å fremheve M6 GC som den ultimate supersedan? Jeg føler at M5 ikke er like overlegen lengere, kan det være ett sammentreff med at det er på samme generasjon som BMW lanserer 6 serie som firedørs sedan? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt kort innpå men chris harris sin "test" av Cxx AMG denne uka var også artig. Mercedes har en del gromme vogner nå!

Helt klart, og det er derfor jeg mener også at BMW M må skjerpe fokus og følge med. Hvis ikke blir de frakjørt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Tonight Show med Jay Leno på NBC er historie. Han fikk sparken, men du verden for en fin fyr og genial komiker han er. Jeg husker da han tok over showet etter Johnny Carson i 1992. Leno la listen høyere enn David Letterman og tilførte programtypen (som er en lang tradisjon i statene) et mer moderne perspektiv på aktuelle nyheter. Idag er Leno selv blandt seniorene og faller for eget grep; selv om akkurat det hverken er nødvendig eller rettferdig. Jeg håper at han finner nye faglige utfordringer og at han etterhvert utvikler Jay Lenos Garage til et virkelig stort konsept (som om det ikke allerede er det)... :)

 

http://www.youtube.com/watch?v=BM9T1oO_umM

 

http://www.youtube.com/watch?v=pFU9j73rHSM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Afterdrive videoen. Artig fra rundt 14:00 når de snakker om ABS, stabiliseringskontroll og torque vectoring koblet opp mot GPS, så systemene stiller seg inn etter hvordan neste sving er. En ultimat Nurbergring juksemetode, for å kunne skryte av rundetider, når egentlig alt du trenger gjøre er å holde bånn gass og svinge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... vi står utvilsomt på kanten til en revolusjon når det gjelder hvordan bilene kommer til å være i tiden fremover. En innebygget og aktiv GPS er utvilsomt helt sentral i dette perspektivet, som inkluderer alt fra nettopp teknisk synkronisering med landskapet til aktiv trafikksikkerhet/regulering og ikke minst kommunikasjon mellom bilene på veien. Bare fantasien og til en viss grad lovverket setter begrensninger på hva som er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kul film om en kul bil fra et kult bilmerke fra en kul periode i motorsporthistorien og det hele presentert i et kult land. Kan det bli mer kult?... :)

 

 

Lancia og Rally/Gruppe B har jeg belyst tidligere i tråden i forbindelse med Porsche 953 og Porsche 959 samt Lancia Stratos og Lancia Delta Integrale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...