Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Helt enig i at det beste hadde vært en rekkesekser, men savnet var overraskende lite. Slo meg også etterpå at jeg først da tenkte over at det var en turbomotor jeg hadde kjørt.

 

Når det gjelder lyd og gange så er det morsomste jeg har hørt på lenge en Fiat 500 som definitivt må ha hatt den tosylindrete motoren, for det hørtes ut som engressklipper som dra av gårde! Har bestilt en Fiat 500 når jeg skal til i Italia i sommer, spent på om den og har gressklippermotor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiat 500 Twinair er egentlig litt interessant. Selve motorkonfigurasjonen er like gammel som bilhistorien iom. at to sylindre i V eller boxerform er den enkleste og billigste konfigurasjonen en skikkelig stempelmotor kan ha på den billige siden av en R3 motor (les: ensylindrede motorer egner seg ikke til biler). To sylindre i denne konteksten har fordelen av at luften strømmer fritt rundt begge sylindrene og derfor egner seg til luftkjøling (bil, fly og motorsykkel)... i motsetning til en R2 eller R3 motor der begge og spesielt den midterste sylinderen står i fare for å bli for varm (krever normalt væskekjøling).

 

Citroën 2CV (populært kalt for "deux chevaux" i Frankrike) er forøvrig kanskje den mest kjente ekvivalenten til Fiat 500 Twinair (iallefall når det gjelder motoren). Den modellen var franskmennenes motstykke til Volkswagen Boble og var en stor suksess. Knapt 9 millioner 2CV´er ble produsert i tiden mellom 1948 og 1990.

 

BMW har forøvrig også bygget "twinair" motorer til biler. Modellene 600 og 700 hadde luftkjølte B2 motorer (sogar hekkmontert som i en Boble) i perioden mellom 1958 og 1965... :)

 

gallery_38233_76_44070.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig... og takk for Shepherd´s geniale forklaring på hva som er helt galt med platebransjen idag. Jeg har de første originale CD´ene med bl.a Tom Petty, Nirvana og Neil Young og det er intet galt med lyden på disse. Ergo har problemet med overkompresjon oppstått senere... på slutten av 90-tallet eller enda senere.

Jeg liker nostalgien med vinylplater, men det blir etter min mening litt som å gå over bekken for å hente vann. Man kan få den samme lyden... dog uten skraping og pickupsus... på en CD (hvilket jeg foretrekker). Utfordringen er imidlertid de håpløse plateselskapene og nå også f.eks Spotify. På den annen side finnes det en motbevegelse som krever loseless kompresjon og dette er bra... :)

 

http://www.dinside.no/927640/kan-faa-musikken-til-til-aa-hores-ut-som-gud

http://politiken.dk/forbrugogliv/digitalt/forbrugerelektronik/ECE2232423/her-er-neil-youngs-feinschmecker-afspiller/

https://www.kickstarter.com/projects/1003614822/ponomusic-where-your-soul-rediscovers-music

http://www.ponomusic.com/#home

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en interessant diskusjon dette med lydkvalitet, men jeg tror Wimp har en bedre løsning med sitt Hifi-alternativ. Spørs om de hadde satset på dette om det ikke bare var spesielt her i Norden løsninger som Wimp og Spotify har slått godt an foreløpig, mens de i USA mest kjøper musikkfiler. Tipper dette endreg seg også snart.

 

Bruker selv for det meste Wimp (ikke Hifi) nå, som jeg synes har et godt kompromiss mellom kvalitet, enkelhet og tilgjengelighet. Spesielt takket være blåtann både i bilen og hjemme. Blåtannsenderen hjemme er en av få som støtter en protokoll som skal gi mulighet for tilnærmet CD-kvalitet, som også min mobil støtter, og da jeg endelig fikk koblet den til digitalt (måtte skaffe ny optisk kabel) ble det overraskende bra lyd med denne løsningen. Var (som ventet) stooor forskjell på å la receiveren i stuen få D/A-konverteringen, og på slike ting tror jeg mange har mye mer å hente enn på å ha de absolutt beste tilgjengelige lydkildene.

 

Overkompresjon og rett og slett dårlig produsert musikk er både synd og irriterende, og er et merkbart problem på både CD og Wimp.

 

Har også platespiller som jeg kjøpte for et par år siden. Den blir brukt delvis for å tilføre det hele litt ekstra høytidelighet, men jeg liker også den litt varmere og fyldigere lyden i forhold til CD. Støy er så lite merkbart at folk som ikke vet at det tror det er et digitalt medium. CD har jeg dessverre stortsett ikke brukt de siste årene, bortsett fra litt i bilen, men kjøpte faktisk 2 nye nylig i forbindelse med en konsert jeg var på. Var litt for å støtte dyktige musikere også, og så ville vi ha de i god kvalitet, samtidig som LP ikke var tilgjengelig.

 

Her er et klipp med dem (Mostly other people do the killing) om også andre her skulle ha interesse for musikk et god ute på sideveiene i det musikalske landskap (Som man merker her er dette musikk som virkelig bør gjengis i best mulig kvalitet):

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med dårlige musikkfiler og overkomprimert materiale gråter jeg en skvett av daglig, hører utelukkende på FLAC gjennom en dyr DAC, herfra en 10cm lang kabel inn i en rørforforsterker som mater to store monoblokker og forsyner noen mastodonter av noen høytalere. Jeg sitter fremdeles på gutterommet og plassen å boltre seg på er ikke helt optimal enda, men nok til å fint kunne høre forskjell på seriøse og useriøse innspillinger. Typiske nykommere i bransjen har mye dårlig innspillinger, hentet noen høytalere til mine foreldre her om dagen(Klipsch  Heresy III, noen små rakkere forøvrig.. :D), og under test hørte man produksjonsgutta "bak spakene le og fnise" i start og slutt av hver låt :P

 

Vinyl har jeg også prøvd meg på, mens synes lyden er litt vel "ullen" til tider, skal sies at spilleren er en gammel Dual 1228 med en velkjent Shure pickup på. Å høre på lossless kontra Mp3 er natt og dag, Spotify er et godt kompromiss. CD er foretrukket, men har ikke plass til en spiller i racket, men har tilgang på å prøve min brors Hegel CDP4A innimellom og det er helt klart å foretrekke!

 

Jeg mener at det fremdeles er CD som er greia dersom en er ute etter best lyd som er enkelt å bruke, streaming er fremtiden, og her blir alt stadig bedre. Sonos strømmer i hele huset her og gjør alt meget simpelt, men det er fortsatt streaming direkte gjennom DAC til forsterkere som er foretrukket, og aller helst CD.

Vinyl er litt ålreit om man skal gjøre ting litt omhyggelig, da sitter man med futteralet i hånden og hører på musikk, hele platen igjennom!

 

Det er dårlig med skikkelig materiale om dagen i strømmingstjenestene, det er ikke som den gang da Tandberg spolebåndopptakere regjerte i platebransjen, CDer var billigere og det var fokus på gode resultater. Idag er det så få som har dedikerte stereoanlegg(høyttalere skal knapt synes..) , slik at det er få som er kritiske til lydkvalitet.

 

Man kan prøve å forbedre lyden på alle måter, men på en aller annen måte er det lydmateriale som spiller størst rolle dersom stereoanlegget er av nogenlunde kvalitet!

 

Jeg har stor Hifi interesse, mine venner finnes ikke kildekritiske, de er heller ikke interesserte i lyd, annet enn selve musikken.

 

Kunne tenke meg å prøve Wimp Hifi, men har aldri likt brukergrensesnittet til Wimp, foretrekker derfor Spotify!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stadig stor glede av mine 25 år gamle Sonus Faber høyttalere i kombinasjon med en nyere NAD C352 forsterker med fast kabel til en valgfri lydkilde (som regel en iPhone 5 med Spotify). Anlegget er ikke spesielt avansert, men lyden er stadig nogenlunde bra (NAD'en spiller ren Klasse A opp tom. 80 Watt). Jeg kan i det minste tydelig høre om Spotify tilbyr låter i en høy oppløsning eller ikke, men vil jeg høre forskjell på 1985 CD innspillingen av Dire Strait's "Brothers in Arms" og en nyere rekompilering fra f.eks Spotify må jeg høre den via PC'en. Da hører jeg imidlertid forskjellen veldig tydelig. Den gamle innspillingen er virkelig MYE bedre pga. overkompresjon på den nye og det er både skuffende og skremmende.

 

Jeg hører en del på klassisk musikk også og det krever mye av stereoanlegget for å bli bra. Så lenge musikken er rolig (type: Vivaldi) er mitt anlegg bra nok, men f.eks 1812 overtyren med Tsjajkovskij er å be om for mye. Tilsvarende også med AC/DC i forhold til f.eks Tom Petty & Heartbreakers... :)

 

Publikum tar over sangen....

 

Mike Campell viser at han er en av de store gitaristene....

 

http://www.mono.no/Produkter/Sonus-Faber/Vintage/Sonus-Faber-Minima-Vintage--valn%C3%B8tt-par-9530011-p0000001969

http://ipaper.hifiklubben.dk/Kataloger/2007/?Page=15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over til noe helt annet... Alfa Romeo GTV6 er en av de mer interessante bilmodellene fra 80-tallet. Den hadde en drivlinje som ikke var helt ulik den på Porsche 944 med en såkalt transaksel mellom motoren foran og gearkassen/differensialen bak (for best mulig vektfordeling). Motoren var en helt fabelaktig V6 på 2,5 liter som ytet 160 HK ved 5600 rpm og 215 Nm ved 4000 rpm. Dette var nok til at den klarte 0-100 Km/t på 8,8 sekunder og en topphastighet på ca. 215 Km/t.

 

Den originale Porsche 944 som hadde en rekkefirer på 2,5 liter ytet 163 HK ved 5800 rpm og 205 Nm ved 3000 rpm. Dette var nok til at den klarte 0-100 Km/t på 8,2 sekunder og en topphastighet på 225 Km/t. Porschen veide 1180 Kg og Alfa'en veide 1140 Kg. Som alltid har Porsche det lille overtaket, men du verden så kul GTV6'en var...  :cool:

 

http://www.petrolicious.com/driving-an-upside-down-alfa-romeo-is-thrilling

 

gallery_38233_76_185861.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi er på vei opp av bølgedalen?

 

http://www.lydogbilde.no/nyheter/lyden-suger-fortsatt

 

Kan virkelig anbefale dere å prøve Wimp. Jeg startet med det selv pga. det er gratis med PC-versjonen om man har Canal Digital. Liker at det er nordmenn som tydelig selv er interessert i musikk som står bak. Grensesnittet, spesielt på mobil, har blitt betydelig endret i det siste. Ser ikke bort fra at jeg prøver meg på Hifi-versjonen etter hvert.

 

Hvordan kobler du PC til anlegg når du bruker Spotify Fredrik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig enkelt koblet opp ved hjelp av AUX inn på forsterkeren via en phonokabel med overgang til minijack som deretter settes inn i iPhonen eller en iPad. Denne streamer musikken fra Spotify over nettverket på normal måte med høy bitrate (high quality streaming). Jeg har testet ulike andre måter å streame over nettet på (bl.a squeezebox og airplay), men det enkleste er åpenbart det beste (iallefall på mitt anlegg). Et annet alternativ er å droppe streamingen over nettet ved å på forhånd laste ned spillelistene fra Spotify til f.eks iPhonen. Dette kan i noen tilfeller faktisk gi bedre lyd.

 

En litt interessant sak er at komboen iPhone og det store anlegget i VW Up´en gir et temmelig bra lydbilde (også via kabel). Jeg er virkelig imponert tatt i betraktning av hva VW skulle ha for anlegget. Det er iallefall tydelig at VW ikke vil skuffe yngre kjøpere... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom over en litt artig sak på Youtube. Dette skal tilsynelatende være en film som dokumenterer den første flyvningen over Norge i 1910. Kun fire år senere i 1914 ble bergenseren Trygve Gran den første til å fly over Nordsjøen fra Nordskottland til Jæren. Fem år senere enn dette igjen i 1919 fløy britene John Alcock og Arthur Whitten Brown som de første over Atlanterhavet fra Newfoundland til Irland. Posituren på piloten er litt artig... :-P

 

 

Min morfar var premierløytnant og jagerpilot i det som den gangen het Hærens Flyvevåpen. Han fikk vingen i 1929 eller 1930 og dette bildet, der han står helt til høyre, er tatt utenfor Stockholm i 1932/33.... :)

 

gallery_38233_76_86602.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW C Evolution Electric Scooter har som navnet antyder en elektrisk motor... som yter nominelle 15 HK samt har en peakpower på hele 47 HK. Dette tilsvarer effekten i en konvensjonell motorsykkelmotor på rundt 600 cm3 med ditto akselerasjonsytelser. Topphastigheten er 120 Km/t og rekkevidden mellom oppladinger er ca. 100 Km. Jeg vil ha... :)

 

http://www.bmwblog.com/2014/03/14/bmw-c-evolution-electric-scooter-will-launch-may/

 

gallery_38233_76_491841.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de av dere som er interessert i astronomi kan jeg anbefale den gamle, men veldig gjennomførte TV-serien (3 deler) "Reality on The Rocks" fra 1995 med Ken Campbell (som dessverre døde i 2008). Noen av temaene som behandles er naturligvis ikke helt oppdaterte, men overordnet er serien allikevel en veldig fin introduksjon til astronomiens mysterier. Vi møter kjente vitenskapsfolk og fysikere som Stephen Hawking, David Deutsch, Roger Penrose, Peter Higgs (som fikk Nobelprisen i fysikk for 2013) etc. TV-serien ble også vist på CERN´s sider på nettet da deres partikkelakselerator ble satt igang. Serien er vel verdt å bruke litt tid på... :)

 

https://www.youtube.com/watch?v=cFyxXxA8XMI

https://www.youtube.com/watch?v=h80C6Ovv1M0

https://www.youtube.com/watch?v=jXBkF7CQaf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom over en ganske interessant amerikansk artikkel der overskriften kan oversettes til norsk som "Krigen om karosserityper" (altså i relasjon til biltype). Poenget i artikkelen er at den karosseritypen folk flest velger å kjøpe/lease også indikerer om samfunnsøkonomien generelt går bra eller ikke. Velger folk flest å kjøpe/lease en SUV/pickup går økonomien bra fordi biltypen typisk er dyrere enn alminnelige biler samt ofte brukes av håndtverkere (underforstått at folk bruker ekstra penger på biler og håndtverkerne ikke er arbeidsløse). Velger folk flest derimot å kjøpe/lease mindre alminnelige biler går økonomien dårlig fordi de bilene er biligere samt at de ikke benyttes av håndtverkere (underforstått at folk sparer penger og at håndtverkerne er arbeidsløse).

 

Amerikanske bilprodusenter vil helst selge SUV'er og pickuper i USA... det er der de største fortjenestemarginene ligger. Biltypen krever minimalt med nyutvikling (iallefall i USA) og det reduserer kostnadene i mye større grad enn med mindre alminnelige biler der konkurransen fra utenlandske bilmerker er knallhard. Det som imidlertid er veldig interessant er at de amerikanske bilprodusentene garderer seg ved å satse på alminnelige biler på eksportmarkedet. Ford Focus har f.eks i et par år vært den mest solgte bilen på det kinesiske markedet. Ergo ser Ford helst at kineserne kjøper moderne biler som Focus, mens amerikanerne helst bør kjøpe en gammel drivstoffslukende dinosaurus som F-Serie... :-s

 

http://www.freep.com/article/20140316/BUSINESS0104/303160051/1210/business01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har BMW ifølge Automotive News Europe (ANE) besluttet å redusere antall fremtidige plattformer fra dagens 5 til 2. Det er styremedlem for R&D, Herbert Diess, som forteller dette til ANE. Dette betyr at BMW vil følge Volkswagen i deres MQB plattformstrategi i et forsøk på å skape bedre synergieffekter mellom de enkelte modellen (economy of scale). Et par variable plattformer dekker et utall med modeller som igjen deler motorer, gearkasser, drivlinjer og de fleste andre komponentene. 7-serien og Mini vil f.eks dele elektriske komponenter. Det er i denne sammenhengen interessant at Diess antyder at BMW vil stå bak en bilmodell som er mindre enn Mini (trolig en bil i klasse med mikro/småbiler som f.eks VW Polo/Up!).

 

http://www.bimmerfile.com/2014/03/16/bmw-to-shift-to-just-two-vehicle-architectures-from-five/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...