Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Ja... Steve Wozniak er i mine øyne nesten mer av en "celebrity" for IT nerder enn f.eks Bill Gates er og kanskje også Steve Jobs ville ha vært idag. Wozniak er iallefall like historisk signifikant som de to andre gutta... :)

 

Jeg registrerer at Jalopnik nå har fått et eget program innenfor Drive kanalen på Youtube. Dette er utvilsomt veldig interessant stoff for alle bilskrullinger... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kun et designstudie som er utviklet som en hyllest til den berømte italienske designeren Giovanni Michelotti (1921-80), men jeg synes at resultatet er ganske frekt og ikke så rent lite sexy. Michelotti er kredidert for å være designansvarlig for bl.a BMW modellene 700 og Neue Klasse (inkl. "02") som kom på slutten av 50 og begynnelsen av 60-tallet. Spesielt designet på coupé modellene i Neue Klasse... 2000C/CS og senere E9 dannet skole for hvordan BMW´s grunnleggende design skulle være til langt opp på 80-tallet. Designstudiet er en moderne fortolkning av 2000CS, men man kan skimte en rekke andre kjente moderne linjer i designet... kanskje spesielt F20 når det gjelder fronten... :)

 

http://www.designboom.com/technology/bmw-cs-vintage-concept-1968-e9-series-tribute-03-26-2014/

 

gallery_38233_76_35875.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skikkelig sansen for gammeldagse såkalte cutaway tegninger av biler (noen som husker de?). Disse bildene ble håndtegnet og normalt brukte en trenet tegner 3-4 uker på å tegne en bil. Det finnes moderne datategnede bilder, men de gir langt fra det samme fine overblikket over hvordan en bil er bygget opp. Et godt eksempel er bildet av Porsche 959 (som jeg forøvrig selv har kjørt). Jeg var ikke klar over at den har doble fjærer/støtdempere rund baut... imponerende... :)

 

Porsche 959

gallery_38233_76_103611.jpg

 

BMW E39 M5

gallery_38233_76_22977.jpg

 

Porsche 964 2C/4C

gallery_38233_76_156851.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kjørt en 959? det høres ut som trenger en nærmere beskrivelse av opplevelsen ;) Denne modellen finner jeg veldig fasinerende og er kanskje den Porsche modellen jeg liker best av alle. Dette var jo en bil ingen andre kunne finne maken til da den var ny, både på teknologi og ytelser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... jeg har faktisk vært så heldig å få kjøre en Porsche 959. Det var i 1987 og på den tiden kjørte jeg en Porsche 1985/B 944 (facelift). Jeg har en venn som på dette tidspunktet bodde i den franske storbyen Strasbourg som ligger helt på grensen til Tyskland i delstaten Baden-Württemberg. Hans far hadde gått på skole med den daværende direktøren for forskning og utvikling hos Porsche...Helmuth Bott. Dette var for oss en en skikkelig døråpner hos Porsche. Ikke bare fikk vi en privat omvisning på Porschefabrikken i Stuttgart, men vi også en omvisning ved Porsches utviklingsavdeling i Weissach.

Min venn var også medlem av Porscheklubben i Baden-Baden (en av de mest prominente Porscheklubbene i Tyskland) og ved et arrangement ved denne klubben, der jeg var invitert som norsk gjest, ble medlemmene av klubben delt opp i mindre tilfeldige grupper for igjennom en hel dag kjøre et bilrebusløp rundt i Schwarzwaldfjellene. Vi var fire biler på vårt lag... en 944 (min), en 911, en 931 (min venn) og en 959. Vi ble i løpet av dagen godt kjent med hverandre og da rebusløpet var over fikk vi derfor alle sammen en tur i 959´en. Jeg kan huske at eieren var tannlege og forøvrig vennligheten selv. Jeg fikk kjøre 959´en fra Baden-Baden til Appenweier (ca. 40 Km)... 0-100 Km/t på 3,7 sekunder og en topphastighet på 315 Km/t gir en viss respekt for tingene selv om jeg aldri kom over ca. 180 Km/t.

Dette var selvfølgelig helt fantastisk... 959 var på nivå med Ferrari F40... som var datidens Ferrari LaFerrari, McLaren P1 og Porsche 918 Spyder. Akselerasjonen var helt hensides alt annet jeg hadde opplevd tidligere. En virkelig hurtig bil på midten av 80-tallet klarte 0-100 Km/t på rundt 5,5 sekunder. 959´en gikk like fort fra 100-200 Km/t som fra 0-100 Km/t (ikke helt, men slik føltes det)... og selv over 200 Km/t var akselerasjonen brutal. 450 HK og 500 Nm gjør sitt med kun 1450 Kg (omtrent som dagens F30 320i). Ellers var bilen på mange måter som en slags über 911... litt flere knapper og brytere, men ellers nogenlunde lik... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En interessant artikkel som forteller litt om hva som var viktig for BMW da den nye M3/M4 fikk elektrisk styring (Electro Power Steering (EPS)) istedenfor en tradisjonell hydraulisk styring. Elektrisk styring har frem til idag vært relativt kraftig kritisert av entusiastene (spesielt Porsche har fått mye kritikk i forbindelse med den elektriske styringen på 991 modellen).

 

http://www.bimmerfile.com/2014/03/22/bmw-m3m4-inside-part-1-the-new-m-servotronic-steering/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem sier at ikke eldre BMW'er kan oppnå høye priser på auksjoner? Det amerikanske auksjonshuset RM Auctions solgte for kort tid siden et eksemplar av den legendariske BMW modellen 507 for intet mindre enn 14,5 millioner kroner. Den aktuelle bilen kom fra den såkalte Pray samlingen der den har vært siden 1972. Skinnet i interiøret er nytt, men ellers er bilen helt original (matching numbers). BMW 507 ble designet av Albrecht Görtz og bygget i perioden 1956-59. Den aktuelle bilen ble bygget i 1958. 507 er den historiske forgjengeren til dagens Z-serie... :)

 

http://www.rmauctions.com/lots/lot.cfm?lot_id=1064952

 

BMW 507 anno 1956-59

gallery_38233_76_32017.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var virkelig en flott historie av en flott opplevelse, det er for meg veldig vanskelig å forstille seg hvor langt fremme denne bilen bar da den var ny. Jeg kan kun forestille meg hvor rask 0-100 på 3,7 sekunder er i dag og det er ganske hinsides synes jeg, har selv kjørt E92 M3 og det er det villeste jeg har kjørt med hensyn til akselerasjon. Også da 959 ett helt sekund raskere og for over 25 år siden...

Virkelig en bil å ta av seg hatten for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt... Porsche 959 er uten tvil en av de mest fantastiske bilmodellene i historien, men akkurat det skjønte jeg ikke helt da jeg fikk anledning til å kjøre den aktuelle 959'en. Det var først noen år senere at jeg virkelig forsto hvor heldig jeg hadde vært den deilige vårdagen i Baden-Baden. Selvfølgelig var jeg klar over at det handlet om en superbil, men jeg forsto ikke helt hvor bra og ikke minst hvor fremtidsrettet 959 var da den kom på markedet. Den var spaceage, mens vi i realiteten kjørte rundt i veldig gode veteranbiler.

 

Det var spesielt tre årsaker til at jeg ikke helt forsto hvor bra 959 var. Først og fremst oppfattet vi 959 som en slags über 911 og heller ikke mer. 911 Turbo hadde et vesentlig mer elegant design (synes vi den gangen) og selv om vi selvfølgelig var imponert over at 959 hadde 150 ekstra hestekrefter skjønte vi ikke helt hva man skulle med 4x4 i en sportsbil. Jeg hadde i tillegg mye mer sansen for de frontmotoriserte Porschene så for min del var 928 S4 og 944 Turbo toppen av kransekaken (her er det viktig å huske at året var 1987).

 

Et helt annet aspekt var at Ferrari 288 GTO på alle måter var så mye mer sexy enn Porsche 959. Så signifikant og elegant var Pininfarinas design på 288 GTO at Ferrari faktisk fikk kritikk for designet på F40 da den kom. At alt med F40 var 100% hardcore racing spilte liten rolle når en Ferrari pr. definisjon skulle være vakker som en klassisk fotomodell. F40 var ikke vakker som 288 GTO var det... og 959 falt jo helt igjennom som den styggeste piken i klassen selv om hun uten tvil var nerden og den flinkeste. Det er derfor litt artig at Chris Harris 25 år senere kommer inn på nettopp disse tingene... :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk noen runder rundt, og studerte 959'en som sto på oslo motorshow sist.

Original bil. Må si tiden ikke har vært snill med den. Den er på ingen måte like sexy som 964 eller 993. Hverken på innsiden eller utsiden. Nå var denne hvit, med lilla interiør. Det kan ha hatt litt å si.

Det sto en 288GTO på messa også, og det ble for meg utstillingens høydepunkt. Fantastisk nydelig bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvit lakk med lilla interiør er ikke den beste komboen sett med moderne briller, men i forhold til noen av de mer skrekkelige kombinasjonene man kunne få på 80-tallet er ikke det den værste. Porsche hadde på 80-tallet et velourinteriør med hvite striper på brun, beige eller sort bakgrunn... stort mer kjedelig og lite attraktivt blir det ikke i min bok. Jeg er ellers helt enig med deg i at designet på 959 har holdt seg dårlig, men spørsmålet er vel (som jeg påpeker i mitt innlegg) om dette designet noen gang har vært moderne. Jeg husker at jeg ikke var spesielt imponert da modellen var ny. Skikkelige superbiler skulle være like elegante som Ferrari 288 GTO og det var definitivt ikke 959... og heller ikke F40 for den saks skyld.

 

Apropos den siste artikkelen som jeg har skrevet til forumet (BMW og "Fahrfreude) og poenget med hvorfor BMW nå også bygger biler med forhjulstrekk (economy of scale) så påpeker den amerikanske bilanalytikeren Adam Jonas i analysebyrået Morgan Stanley at han tror at kun fem-seks av dagens rundt 30 bilprodusenter inkl. samlefabrikker vil overleve de neste 20 årene. Han er ikke alene om å mene dette og den generelle holdningen blandt bilanalytikerne er at bilprodusentene må ha en produksjon på minst 5 millioner biler pr. år for å overleve som selvstendig bilprodusent i fremtiden. BMW produserer idag ca. 2 millioner bil pr. år inkl. Mini og Rolls-Royce. Det haster med andre ord å få opp produksjonen og dermed forstår man bedre hvorfor BMW gjør som de gjør.

 

http://www.drive.com.au/motor-news/only-six-car-makers-to-survive-20140331-35t39.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke at Audi har vært spesielt frempå med noen modeller den senere tiden. Det er Mercedes-Benz og da spesielt AMG modellene som stjeler oppmerksomheten blandt de tyske premiumbilmerkene nå om dagen. BMW har heller ikke kommet med mye nytt hvis vi ser bort fra i3... som imidlertid er veldig prisverdig i min bok. På den annen side går pendelen frem og tilbake hele tiden og neste runde tilhører utvilsomt BMW (som du også påpeker). Jeg håper selvfølgelig at BMW gjør rent bord med den nye 7-serien selv om de skal få kjempe mot dagens S-klasse for den er helt fantastisk.

 

Apropos fantastisk... det er også Porsche 918 Spyder. Jay Leno er nå "pensjonist" og har dermed mer tid til sin helt utrolige bilsamling. Jeg registrerer at hans videoproduksjoner dermed er både mer gjennomførte og profesjonelle... cool... :)

 

Mercedes har absolutt kommet seg ut av dvalen de har ligget i lenge, for lenge.

De kommer knallhardt tilbake og godt er det.

Audi kommer nok til å bli mindre progressive ifht et annet og mye mer mektig merkenavn innad i VAG, hvertfall ifht potensialet.

Porsche.

Porsche kommer til å vokse enormt fremover, at den "forhenværende" sportsbil produsenten selger mer SUV enn sportsbil er et lite paradoks, men macan kommer til å stille sterkt fremover, og by BMW på mange problemer, hvertfall der prestisjen er størst.

Audi har jeg egentlig aldri likt, feminin kjedelig linjeføring som ikke tåler tidens tann spesielt god - les de blir fort kjedelige og uinteressante!

Når det er sagt, 2016 nærmer seg, 100 års jubileet.

Og det sies at BMW har en rekke godbiter i ermet, ny 7 serie som er signifikant lettet, den første modellen som er gjennomarbeidet ifra grunnen av med karbonfiber.

Og 2-3 andre mer spennende modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp... BMW har helt sikkert en godbit eller to på lur. Skal de overleve må de være best... så enkelt er det. Et annet alternativ er å ta BMW´ene opp på et nytt nivå (ikke nødvendigvis bedre enn standardbilene, men annerledes)... som f.eks Alpina og Dinan gjør... :cool:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...