Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Litt mer rock'n roll. AC/DC er en gammel favoritt både med Bon Scott og Brian Johnson... play it loud...  :)

 

1978 med Bon Scott (og Phil Rudd på trommer)

 

1991 med Brian Johnson (og Chris Slade på trommer)

 

2009 med Brian Johnson (og Phil Rudd på trommer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... selv Porsches modellbetegnelser er nå logiske i forhold til BMW og det sier ikke så rent lite... :???:

 

Gamle, men egentlig ganske bra... mrk. 3:57 på ZZ Top videoen... :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskere ved Massachusetts Institute of Technology (MIT) har utviklet en ganske imponerende datasimulering ("Illustris") som viser universets utvikling over 13 milliarder år fra The Big Bang til idag. Simuleringen viser et representativt utsnitt av universet svarende til en kube som dekker 350 millioner lysår til hver side. Med modellen kan forskerne zoome inn og ut og på den måten gå frem og tilbake i tiden. Det mest imponerende er detaljenivået denne simuleringen opererer på... :)

 

http://www.nature.com/nature/journal/v509/n7499/full/nature13316.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte eier bare ikke skam:

 

http://www.vg.no/rampelys/film/hollywood/paul-walker-ulykken-sjaafoerens-enke-saksoeker-porsche/a/10123164/

 

Er glad jeg ikke er en del av et så usunt samfunn, og antar det egentlig bare handler om å tjene gode penger på ektemannens død i et forlik.

 

Med mindre treet også beveget seg i stor fart vil jeg si skadene på bilen tilsier svært høy fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig, men slik er det dessverre i US and A. Når man etter en rettsak kan få tilkjent 2,9 millioner dollar i erstatning fra McDonalds for å ha brent seg på et par dråper kaffe forteller dette ganske mye om hvordan situasjonen er i statene. Dette var for 20 år siden og det er helt sikkert ikke bedre idag. Da jeg var der året før i forbindelse med en road trip ble jeg av bilutleiefirmaet advart mot å evt. hjelpe noen ved f.eks trafikkulykker (altså som en viktig opplysning til en utlending). Sjansen for å bli saksøkt av en av de involverte partene var ganske enkelt for stor... :???:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig, men slik er det dessverre i US and A. Når man etter en rettsak kan få tilkjent 2,9 millioner dollar i erstatning fra McDonalds for å ha brent seg på et par dråper kaffe forteller dette ganske mye om hvordan situasjonen er i statene.

 

Greit å vite fakta før du latterliggjør en sak, og bruker den som et punchline:  

http://lmgtfy.com/?q=Stella+Liebeck

 

http://www.imdb.com/title/tt1445203/

 

http://www.hotcoffeethemovie.com/Default.asp

 

Vil anbefale deg (og andre) å se dokumentaren Hot Coffee, så får du (dere) kanskje får et annet syn på sivile søksmål enn det pr-byråene til de saksøkte presser på deg.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porsche 914 har jeg alltid hatt sansen for. Det er en litt merkelig modell i Porsches historiske reportoar... 911 understel, midtmotor (og som en følge av dette kun to seter), kun targatak... og ultimativt en boxersekser som drivkilde. Vi snakker om en Carrera GT/Cayman hybrid... og året er 1969.

914 startet som et felles Volkswagen-Porsche prosjekt. Modellen var en rimelig stor suksess med hele 120000 stk. produsert mellom 1969 og 1976. Karmann bygget karosseriet, VW leverte det meste av delene mens Porsche sto for de kule tingene som gjorde at 914 fortjente navnet Porsche. Spesielt 914-6 peker kraftig mot Boxster/Cayman, men dette var man jo ikke klar over i 1969.

Porsche 914... med bl.a plass til targataket i bagasjerommet bak motoren.

w2e98q8lw4kx3e9qxrls.jpg

Porsche 914... med klare desegnmessige referanser til Carrera GT.

k69jkeybpzsz37203uka.jpg

Modellbetegnelsen på 914-6... med både VW og Porsches "underskrifter".

utj47gf1gtrb2se5ounf.jpg

Porsche 914-6... en skjematisk tegning.

9zngjkuwhxtg5hxs11ca.jpg

Ferdinand Piëch... Ferdinand Porsches barnebarn via datteren Louise Piëch (født Porsche)... var ansvarlig for 914 prosjektet. Han var også ansvarlig for den legendariske 917 modellen samt Audi ur-quattro, Bugatti Veyron og mange andre interessante prosjekter. Idag er han styreformann i VAG og storaksjonær i Porsche.

Porsche 914 kom primært med en rekke forskjellige B4 motorer på mellom 80 og 100 HK. De ga bra ytelser i forhold til tilsvarende biler fra konkurrentene, men det var 914-6 som var den mest interessante modellen. Den hadde en B6 motor på 110 HK hentet fra 911T. Vekten var kun 985 Kg så modellens ytelser var absolutt fornuftige... 0-100 Km/t klarte den på 8,7 sekunder og topphastigheten var 207 Km/t.

Porsche 914 ble selvfølgelig utviklet videre... 914-6 R og GT hadde henholdsvis 190 og 210 HK. Den mest interessante modellen var imidlertid 914-8 (en prototype) med en effektredusert B8 motor på 2990 cm3 hentet fra racingmodellen 908. 260 HK var nok til at 914-8 klarte 0-100 Km/t på 6 sekunder blank og hadde en topphastighet på 250 Km/t... altså i 1969.

Porsche 914-8... på Porschemuseet i Stuttgart.

nafxyduqoexsec27elia.jpg

Porsche 914 med vippelysene oppe... en designdetalje som fortsatte med 924 og 944.

6rl7q77wgs1t52k7yzuv.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å vite fakta før du latterliggjør en sak, og bruker den som et punchline:  

http://lmgtfy.com/?q=Stella+Liebeck

 

http://www.imdb.com/title/tt1445203/

 

http://www.hotcoffeethemovie.com/Default.asp

 

Vil anbefale deg (og andre) å se dokumentaren Hot Coffee, så får du (dere) kanskje får et annet syn på sivile søksmål enn det pr-byråene til de saksøkte presser på deg.  

 

Beklager, men er fortsatt av den oppfatning at et voksent menneske selv skal være i stand til å ta ansvar for egne handlinger. Bestiller jeg en kopp kaffe forventer jeg at den er varm (og med mindre den er i en trykkbeholder så er den ikke varmere enn forventet), og skulle jeg søle ut koppen i fanget så er konsekvensene av det kun min feil.

 

Om jeg plutselig bestemmer meg for å løpe ut i et gangfelt foran en lastebil er det strafferettslig sjåførens feil at jeg dør, men jeg vil likevel ha forsømt ansvaret jeg har for meg selv.

 

Etter en turist falt utfor et stup i Norge så jeg en turist intervjuet på nyhetene som fortalte helt seriøst at det ikke ville være hans feil om han falt utfor samme sted, for han kunne visstnok ikke vite bedre så lenge det ikke var et gjerde, og skilting av aktuell fare. Jeg håper de fleste andre normalt oppegående individer er i stand til å vurdere den faren på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å vite fakta før du latterliggjør en sak, og bruker den som et punchline:  

http://lmgtfy.com/?q=Stella+Liebeck

 

http://www.imdb.com/title/tt1445203/

 

http://www.hotcoffeethemovie.com/Default.asp

 

Vil anbefale deg (og andre) å se dokumentaren Hot Coffee, så får du (dere) kanskje får et annet syn på sivile søksmål enn det pr-byråene til de saksøkte presser på deg.  

 

Hva som viste seg å være den egentlige bakgrunnen for saken er ikke så viktig i denne sammenhengen synes jeg. Hun fikk stadig nesten 3 millioner dollar i erstatning for noe som i min bok burde være den enkeltes ansvar (vi vet alle at nytraktet kaffe er varm). At en slik relativt begrenset skade etter en ulykke er verdt over 15 millioner kroner i erstatning går langt over min forstand... selv om en 3. grads forbrenning aldri er til å spøke med. Det er først og fremst proporsjonene på skade og erstatningsomfanget som var mitt fokus i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som viste seg å være den egentlige bakgrunnen for saken er ikke så viktig i denne sammenhengen synes jeg. Hun fikk stadig nesten 3 millioner dollar i erstatning for noe som i min bok burde være den enkeltes ansvar (vi vet alle at nytraktet kaffe er varm). At en slik relativt begrenset skade etter en ulykke er verdt over 15 millioner kroner i erstatning går langt over min forstand... selv om en 3. grads forbrenning aldri er til å spøke med. Det er først og fremst proporsjonene på skade og erstatningsomfanget som var mitt fokus i denne sammenhengen.

 

Hun fikk ikke 3 millioner dollar i erstatning, men 500.000 dollar. Når det er sagt så krevde opprinnelig Liebeck (kaffedama) 20.000 i kompensasjon for å få dekket de medisinske kostnadene.

 

"vi vet alle at nytraktet kaffe er varm" dette er sant, men grunnlaget til at hun vant saken var at kaffen var vesentlig varmere enn normalt/forventet. McDonalds egen kvalitetssikringssjef vitnet i retten og tilstod at i det kaffen ble helt i styrofoam koppen (som holder meget godt på varmen) var den alt for varm til å kunne konsumeres og ville skade munn og hals.

 

McDonalds hadde vist om faren for brannskader og skålding i over 10 år, fordi mange andre hadde framlagt krav og søksmål, ca. 700!

Selv om de viste om faren advarte de ikke kunder om den, McDonalds kunne heller ikke gi en forklaring på hvorfor de ikke gjorde det.

 

Saken handlet egentlig ikke bare om den gamle damen, men om McDonalds ringeakt for folks sikkerhet og helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg at det er viktig å holde tingene litt fra hverandre. Moccamaster, som er blandt Norges mest solgte kvalitetskaffemaskiner, garanterer at serveringstemperaturen for nytraktet kaffe er 92°C–96 °C. Amerikanerne vet generelt lite om kaffe så der borte er temperaturen på nytraktet kaffe rundt 10 grader lavere. Hvordan anklageren dermed kunne mene at ca. 60 °C burde være normal temperatur for nytraktet kaffe er derfor relativt uforståelig. Kaffen var etter min og mange andres mening ikke for varm, men den varme kaffekoppen ble derimot behandlet på en uforsiktig måte. En mulig årsak til dette er at Stella Liebeck med sine 79 år og 48 Kg praktisk talt var bare skinn og ben. Dette høres mer ut som et hendig uhell samt manglende hjelp til å holde kaffekoppen enn noe annet.

 

Det hører med til historien at Liebeck i utgangspunktet ba McDonalds om en erstatning på 18000 dollar for medisinsk behandling og tap av arbeidsfortjeneste (noe som ikke virker helt urimelig). McDonalds tilbød imidlertid kun 900 dollar i erstatning og dermed saksøkte Liebeck McDonalds for, som du påpeker, ringeakt for kundene ved å selge "urimelig farlig" og "dårlig laget" kaffe. Kravet mot McDonalds var nå med advokatenes hjelp kommet opp i 90000 dollar. McDonalds avslo tilbudet om et forlik med en erstatning i denne størrelsesorden og dermed ble kravet prompte øket til 300000 dollar. Det er med andre ord ingen tvil om hva denne historien egentlig handler om og det er dette poenget jeg ville ha frem i mitt opprinnelige innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg at det er viktig å holde tingene litt fra hverandre. Moccamaster, som er blandt Norges mest solgte kvalitetskaffemaskiner, garanterer at serveringstemperaturen for nytraktet kaffe er 92°C–96 °C. Amerikanerne vet generelt lite om kaffe så der borte er temperaturen på nytraktet kaffe rundt 10 grader lavere. Hvordan anklageren dermed kunne mene at ca. 60 °C burde være normal temperatur for nytraktet kaffe er derfor relativt uforståelig. Kaffen var etter min og mange andres mening ikke for varm, men den varme kaffekoppen ble derimot behandlet på en uforsiktig måte. En mulig årsak til dette er at Stella Liebeck med sine 79 år og 48 Kg praktisk talt var bare skinn og ben. Dette høres mer ut som et hendig uhell samt manglende hjelp til å holde kaffekoppen enn noe annet.

 

Det hører med til historien at Liebeck i utgangspunktet ba McDonalds om en erstatning på kun 18000 dollar for medisinsk behandling og tap av arbeidsfortjeneste. McDonalds tilbød imidlertid 900 dollar i erstatning og dermed saksøkte Liebeck McDonalds for, som du påpeker, ringeakt for kundene ved å selge "urimelig farlig" og "dårlig laget" kaffe. Kravet mot McDonalds var nå med advokatenes hjelp kommet opp i 90000 dollar. McDonalds avslo tilbudet om et forlik med en erstatning i denne størrelsesorden og dermed ble kravet prompte øket til 300000 dollar. Det er med andre ord ingen tvil om hva denne historien egentlig handler om og det er dette poenget jeg ville ha frem i mitt opprinnelige innlegg.

 

Moccamaster sier at brygge/traktetampereturen er mellom 92 - 96˚C (dette for at aromastoffene ikke skal bindes (for varmt) eller trekkes ut (for kald))t, og ferdigtraktet kaffe skal holde mellom 80 og 85 grader.

80 - 85 grader er ikke langt unna temperaturen i mcdonalds saken, forskjellen er koppen og lokket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...