Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Er enig i det...men alt handler om stil og street-presence... en 911 gir mer "Oi kult" reaksjon enn en r129... dessuten har jeg fått smaken på artige kjøreegenskaper etter ett kort forhold med en MX5.. dessuten får man 996 porsche til 170k ferdig i Norge...da er det lite å lure på egentlig...få andre biler med hk og lyd som matcher den prisen...

 

 

Og takk for at du postet den sangen... tror det var en av de kulestesangene jeg visste om på den tiden. Bra musikk OG en helt rå video!!! memories <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ganske mange biler som matcher 996 når det gjelder HK, lyd og street cred til en nogenlunde billig penge (husk at modellen etterhvert er 16 år gammel). Chevrolet Corvette C5/6 er nesten en selvfølge, men også f.eks Ford Mustang Mrk.V. Jeg har sansen for Corvette C5/6 og med mindre man kjører på en trang bane er Corvetten tildels betydelig hurtigere enn Porschen. En potent V8 motor på nesten 6 liter vil også for de aller fleste ha en mye fetere motorlyd enn en boxersekser på rundt 3,5 liter. Porsche generelt og spesielt 911 er ganske enkelt for spesielt interesserte så lenge vi snakker om ekte entusiasme. Hvis jeg var deg hadde jeg siktet meg inn på en senere Mercedes-Benz R129 med litt motor (f.eks SL 500). De får man nå til mellom 200-250K. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg enig i at Wicky ikke er en Porsche-type. Synes nesten det er litt rart du ikke har vurdert R129 500SL på et tidligere tidspunkt - jeg tror at denne bilen har en kombinasjon av muskler og kvalitet som få slår. 996 kan framstå som billig i dag, men den trenger vedlikehold som er og blir dyrt.

Det må sies at 996 ikke har "ordentlig" 911-kvalitet mtp motor og interiør, og 996 og 997 er faktisk mye mer vanlig i Oslo enn R129. De få R129 jeg ser er 300SL med senk og felg - det jeg ALDRI ser på gata er originale og herlige R129, og da gjerne 500SL. 600SL er ekstremt sjeldent.

 

Boxster har samme IMS-feil som 996, og har noe av den samme feminine framtoningen som MX-5, så jeg tror ikke det er veien å gå, spesielt ikke med 2.5l og Mitsubishi-automat!   Er helt enig i at Corvette C5 gir MYE bilglede, men disse er en del dyrere enn 996...

Jeg er også glad i The Verve sin musikkvideo og sang. En av de bedre fra 90-tallet. Jeg kjøpte albumet når det kom ut, og hører fortsatt på det et par-tre ganger i året. Solid og gjennomført album, og på tross av heroin-looken skiller det seg fortsatt fra "konkurrentene" som Oasis, Blur og Suede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde valgt en E31 850I jeg, kjørte en sunn og frisk 1990 modell en gang med 6 trinns manuell og den satte spor må jeg si. Den er stor og tung så den er ikke noen dynamisk svingsluker men du verden for en komfort og velvære den bilen ga meg, at en bil som var så gammel kunne føles så moderene var imponerende syens jeg :)

R129 er sikkert god og bra den men den ser forferdelig kjedelig ut, rett og slett nitrist spør du meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E31 har ikke tålt tidens tann. Den framstår som tung, seig og med et litt kjedelig design. Er en grunn til at den solgte trått.

R129 er en helt utrolig elegant bil til å være fra 1989, og den har dratt med seg fordelene fra W124 - byggekvalitet med solide motorer og lite rust. Ulempen er at ytterst få R129 ble levert med manuell, men automatkassene til MB er jo solide.

V8eren fra MB er nok noe billigere i drift enn E31 sin V12. R129 er også mer lettsolgt enn E31 på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E31 har ikke tålt tidens tann. Den framstår som tung, seig og med et litt kjedelig design. Er en grunn til at den solgte trått.

R129 er en helt utrolig elegant bil til å være fra 1989, og den har dratt med seg fordelene fra W124 - byggekvalitet med solide motorer og lite rust. Ulempen er at ytterst få R129 ble levert med manuell, men automatkassene til MB er jo solide.

V8eren fra MB er nok noe billigere i drift enn E31 sin V12. R129 er også mer lettsolgt enn E31 på bruktmarkedet.

Der jeg er forferdelig uenig med deg, akkruat E31 fremstår selv i dag moderene med sitt design i mine øyne. Den har slanke lave linjer som gir den en rå profil sett fra siden, bilen er tung fysisk men designet løser dette elegant opp. Interiørdesignet kunne likegjerne vært fra slutten av 90 tallet i stede for slutten av 80 tallet, dette og kjøreegenskapene imponerer meg stort :) Årsaken til at den solgte dårlig vet jeg ikke, den fikk stormende jubel i fra bilpressen og ble av mange sett på som den beste GT på markedet den gang. Mulig prisen var årsaken, den var nemlig usannsynlig dyr på alle markedet og var den første bilen i Norge som bikket 1 million kr tilbake i 1989

V12ern er dyr og drifte, men ingen kjøper en bil med V12 og forventer noe annet ;)

post-47692-0-01946500-1402784440_thumb.j

post-47692-0-86998800-1402784448_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg er forferdelig uenig med deg, akkruat E31 fremstår selv i dag moderene med sitt design i mine øyne. Den har slanke lave linjer som gir den en rå profil sett fra siden, bilen er tung fysisk men designet løser dette elegant opp. Interiørdesignet kunne likegjerne vært fra slutten av 90 tallet i stede for slutten av 80 tallet, dette og kjøreegenskapene imponerer meg stort :) Årsaken til at den solgte dårlig vet jeg ikke, den fikk stormende jubel i fra bilpressen og ble av mange sett på som den beste GT på markedet den gang. Mulig prisen var årsaken, den var nemlig usannsynlig dyr på alle markedet og var den første bilen i Norge som bikket 1 million kr tilbake i 1989

 

Vi snakker vel fort 1900kg bil som skal flyttes på ja. Vippelyktene er ikke et heldig designtrekk på denne bilen. 

Mitt inntrykk er at den solgte dårlig pga høy pris og at den rett og slett var for high-tech. Den 10 år eldre C126 solgte bedre, og det er ikke lett å sette fingeren på hvor det gikk galt. Jeg har ikke salgstallene på E24 foran meg, men E24 var en estetisk vakker modell i forhold, men med litt eldre og tregere teknologi.

Personlig synes jeg C126 (og E24) holder seg best, mens E31 og C140 framstår som oppblåste hvaler på sandstrendene i Skagerrak..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye hummer og kanari her nå.  996 er en sportsbil med begrensede GT-egeskaper på 1300 kilo i tidlig C2 utgave, Både R129 og ikke minst E31 er fleskepølser på nærmere 2 tonn. Når det gjelder R129 må dette imidlertid være en av de absolutt beste kjøpene man kan gjøre om man ønsker en kraftfull cruiser, men jeg mener den fortjener 500-motorisering for virkelig å komme til sin rett. At en Mercedes cabriolet fra 90-tallet med V8 på 326 hester som gjør 0-100 på 6.2 sekunder ligger såpass lavt i pris er meg en gåte - det er nesten like dyre i tyskland nå - og pene utgaver er på vei oppover prismessig. R129 var kongen på haugen på 90-tallet, folk fikk nakkesleng både i butikkvinduet og på gata om du kom i noe slikt.

 

Når det gjelder E31 er jeg mer usikker, den plages av høy vekt og en tildels lunefull og kravstor V12`er ifht. vedlikehold i relasjon til kjøreglede. Det at deleprisene er helt sinnsyke mens bl.a R129 deler mange komponenter med øvrige mercedesmodeller er nok også endel av grunnen. BMW prøvde å ta kampen til mercedes i cruiser-segmentet men ble rett og slett slått på erfaring av Mercedes. Pressen på den tiden var også relativt samstemte på at blandt annet nettopp Porsche 928 var den fullstendig overlegen. I dag er E31 en parentes, glemt i historiens annaler og en sjelden fugl i trafikkbildet. Jeg så faktisk en 850i på Ullevål for et par måneder siden, utenom det glimrer den med sitt fravær på norske veier, mens jeg stadig ser folk i R129 SL`er som koser seg gløgg ihjel - og det sier vel det meste? Mange omtaler E31 i litt stygge ordlag som en feit hval, det synes jeg er litt urettferdig. Men designet er i mine øyne litt hengebuket. 

 

Jeg tror ikke helt folk vet hvor hurtig de tidlige 996`ene i C2 utgave var. før firehjulsdrift, automater og utstyr ble lesset på. De veier rundt 1300 kilo som sagt, og i autocar testet de den fra 0-100 på 4.6 og 0-160 på 10.2!  Med motoren rett over drivlinjen og 300 hester blir slikt morsomt. 

 

Når det gjelder Wicky i en 996 så vil jeg balansere Fredriks synspunkter her, jeg tror en Troikafoliert 996 med 21 tommers Vossen-felger utvilsomt vil gjøre seg i trafikk-bildet i Oslo. Jeg ser Wicky relativt ofte da bilene hans er relativt lette å få øye på ( :P ) , og det er alltid gøy med litt variasjon i trafikkbildet, smaken er som baken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder E31 er jeg mer usikker, den plages av høy vekt og en tildels lunefull og kravstor V12`er ifht. vedlikehold i relasjon til kjøreglede. Det at deleprisene er helt sinnsyke mens bl.a R129 deler mange komponenter med øvrige mercedesmodeller er nok også endel av grunnen. BMW prøvde å ta kampen til mercedes i cruiser-segmentet men ble rett og slett slått på erfaring av Mercedes. Pressen på den tiden var også relativt samstemte på at blandt annet nettopp Porsche 928 var den fullstendig overlegen. I dag er E31 en parentes, glemt i historiens annaler og en sjelden fugl i trafikkbildet. Jeg så faktisk en 850i på Ullevål for et par måneder siden, utenom det glimrer den med sitt fravær på norske veier, mens jeg stadig ser folk i R129 SL`er som koser seg gløgg ihjel - og det sier vel det meste? Mange omtaler E31 i litt stygge ordlag som en feit hval, det synes jeg er litt urettferdig. Men designet er i mine øyne litt hengebuket. 

 

Godt sagt. Selv 928 med sine 12-13 år på baken klarte å holde barrikadene. E31 var en liten flopp, da det var et barn av jappetiden, bare overproposjonert på alle måter.Jeg har sett 2 stk E31 langs veien i 2014 (begge ved Ullevål!).

996 C2 manuell er en potent bil, men IMS-problematikken overskygger det meste. Jeg gidder ikke kjøpe meg en slik siden jeg løper risikoen for å få havari når som helst uansett kmstand. Kall meg paranoid, men slik er det nå en gang. Da lever jeg heller et bekymringsløst bilhold med andre biler. Og dette er jo også en av grunnene til at 996 går i kjelleren verdimessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt sagt. Selv 928 med sine 12-13 år på baken klarte å holde barrikadene. E31 var en liten flopp, da det var et barn av jappetiden, bare overproposjonert på alle måter.Jeg har sett 2 stk E31 langs veien i 2014 (begge ved Ullevål!).

996 C2 manuell er en potent bil, men IMS-problematikken overskygger det meste. Jeg gidder ikke kjøpe meg en slik siden jeg løper risikoen for å få havari når som helst uansett kmstand. Kall meg paranoid, men slik er det nå en gang. Da lever jeg heller et bekymringsløst bilhold med andre biler. Og dette er jo også en av grunnene til at 996 går i kjelleren verdimessig.

 

Jeg har faktisk gått litt i materien når det gjelder 996 motorer, og det er faktisk ikke så ille som alle på nettet skal ha det til. Husk at for enhver blakk jævel som skriker og bærer seg på et forum, er det hundrevis av 996 eiere som tømmer tredjegiret med et smil om munnen - hver dag. Rundt 5-10% av motorene er visst plaget med dette - og du har etterhvert flere spesialister bl.a hartech i england og Theimann i tyskland som tilbyr både byttemotorer med full garanti til 7500 euro , eller full overhaling med forsterking av alle svakheter for 30-40.000 NOK…. Må ikke bli helt overveldet av all skremselspropagandaen.

 

996 er ikke så ille som alle skal ha det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt 5-10% av motorene er visst plaget med dette - og du har etterhvert flere spesialister bl.a hartech i england og Theimann i tyskland som tilbyr både byttemotorer med full garanti til 7500 euro , eller full overhaling med forsterking av alle svakheter for 30-40.000 NOK…. Må ikke bli helt overveldet av all skremselspropagandaen.996 er ikke så ille som alle skal ha det til.

 

Jeg har også sett tall på rundt 10%. I mitt hode er den risikoen faktisk for stor til at jeg vil blåse 3-400 000 papp på en "luksus"-bil, siden jeg ikke driter penger.

SSP og Porsche-verkstedene tar 140-150 000 kr for jobben her i Norge.

Problemet er at dette her kommer oppå det normalt dyre vedlikeholdet til slike biler, med clutchbytter på 25k, motoroverhalinger, bremsebytter for 50k etc etc. Det er helt utrolig hvor mange biler jeg har sett på finn med ny motor, faktisk skremmende mange.

996 har også et lite tiltalende interiør som slites fortere enn det man ser fra forgjengerne.  Selv om verditapet på 996 er tatt vil man fortsatt sitte med saftige regninger, og bilen vil ikke stoppe verditapet/øke i verdi før om en 20 års tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med de nye avgiftsreglene får du en grei 996 fra tyskland for 200k. Tror ikke jeg hadde brukt spesialister i Norge for noe sånt. Du får som sagt Nyoverhalte motorer med 3 års garanti i tyskland til 7500 euro. Er bare å tute og kjøre, og hvis det går til helvete så legger du 50.000 i bordet og har bekymringsfri motor i 3 år.

Når det gjelder de andre kostnadene du skisserer opp så synes jeg du smører litt tjukt på, men absolutt - Porsche er ikke en billig bil i drift.

Men for en som etter sigende brukte 246.000 på bil i fjor, burde vel dette være overkommelig? Man kan jo drifte en Veyron på det budsjettet - hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men for en som etter sigende brukte 246.000 på bil i fjor, burde vel dette være overkommelig? Man kan jo drifte en Veyron på det budsjettet - hehe...

 

Du har enten en fenomenal hukommelse, eller er en jævel på å søke.

Jeg går snart til grunne økonomisk, så en 996 for min del utgår med høye kneløft i Las Vegas og mere til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker vel fort 1900kg bil som skal flyttes på ja. Vippelyktene er ikke et heldig designtrekk på denne bilen. 

Mitt inntrykk er at den solgte dårlig pga høy pris og at den rett og slett var for high-tech. Den 10 år eldre C126 solgte bedre, og det er ikke lett å sette fingeren på hvor det gikk galt. Jeg har ikke salgstallene på E24 foran meg, men E24 var en estetisk vakker modell i forhold, men med litt eldre og tregere teknologi.

Personlig synes jeg C126 (og E24) holder seg best, mens E31 og C140 framstår som oppblåste hvaler på sandstrendene i Skagerrak..

  

E31 850I veide 1790 kg, men ikke så mye mer enn en E34 540I ;)

Akkruat vippelyktene er det jeg liker minst med E31, men det er ett produkt av 80/90 tallet og derfor passelig på denne bilen :) Tilsvarende Mercedes modeller solgte nok bedre ja, på denne tiden var Mercedes vesentlig større enn BMW og en bil som E31 tok nok som du sier litt for mange på sengen med sitt high tech preg. Her fikk man elektronisk demperkontroll, xenon, high end høytalersyestem med CD veksler, telefon og mye mer. E24 er selvsagt en mye mer vakker bil, blandt de peneste BMW har laget etter min mening og overgangen fra denne til 8-serien ble nok for alle litt for brå (selv om det aldri var meningen at E31 skulle erstatte E31) C126 er også en utrolig pen og tidløs bil syens jeg, men tilhører en annen generasjon :)

Men nå må vi ikke glemme at det var med samme strategi som E31 at BMW tilslutt klarte å ta igjen og vippe Mercedes av pinnen, var ikke mange åra etter at E32, E34, E31 og E36 ble lansert så hadde BMW tatt igjen forsparanget til Mercedes og var oppe på siden dems. Nådestøtet kom med E38, E39, E53 X5 og E46, da var de godt forbi :)

Mye hummer og kanari her nå.  996 er en sportsbil med begrensede GT-egeskaper på 1300 kilo i tidlig C2 utgave, Både R129 og ikke minst E31 er fleskepølser på nærmere 2 tonn. Når det gjelder R129 må dette imidlertid være en av de absolutt beste kjøpene man kan gjøre om man ønsker en kraftfull cruiser, men jeg mener den fortjener 500-motorisering for virkelig å komme til sin rett. At en Mercedes cabriolet fra 90-tallet med V8 på 326 hester som gjør 0-100 på 6.2 sekunder ligger såpass lavt i pris er meg en gåte - det er nesten like dyre i tyskland nå - og pene utgaver er på vei oppover prismessig. R129 var kongen på haugen på 90-tallet, folk fikk nakkesleng både i butikkvinduet og på gata om du kom i noe slikt.

Den bilen som ga folk nakkesleng på tidlig 90 tallet var 850CSI, AMS testet denne mot CL600 og Porsche 928 og BMW tok en klar seier. De gikk så langt som å si at bilen var selve målestokken for større GT biler, 0-100 ble målt til 5,4 sekunder og er sperret på 250 km/t. Det var spesielt komforten og den dynamiske (i denne klassen) kjøreopplevelsen bilen fikk skryt for. Der CL var for stor og tung på foten og 928 for trang og ukomfortabel så var 850CSI den perfekte kombinasjon av komfort, sport og ytelse :)

Når dette er sagt så er R129 en flott bil på mange måter, jeg syens den er litt kjedelig men meg om det. R129 er jo forsåvidt den siste "gode" Mercedesen vil jeg si, etter den gikk det bare nedover både med forsprang i teknikk og kvalitet.

Når det gjelder E31 er jeg mer usikker, den plages av høy vekt og en tildels lunefull og kravstor V12`er ifht. vedlikehold i relasjon til kjøreglede. Det at deleprisene er helt sinnsyke mens bl.a R129 deler mange komponenter med øvrige mercedesmodeller er nok også endel av grunnen. BMW prøvde å ta kampen til mercedes i cruiser-segmentet men ble rett og slett slått på erfaring av Mercedes. Pressen på den tiden var også relativt samstemte på at blandt annet nettopp Porsche 928 var den fullstendig overlegen. I dag er E31 en parentes, glemt i historiens annaler og en sjelden fugl i trafikkbildet. Jeg så faktisk en 850i på Ullevål for et par måneder siden, utenom det glimrer den med sitt fravær på norske veier, mens jeg stadig ser folk i R129 SL`er som koser seg gløgg ihjel - og det sier vel det meste? Mange omtaler E31 i litt stygge ordlag som en feit hval, det synes jeg er litt urettferdig. Men designet er i mine øyne litt hengebuket. 

Nå er vel ikke akkruat deleprisene på originale deler til eldre Mercedeser så veldig billige de heller, E31 deler på lik linje med R129 mye deler med sine mindre søsken. I dette tilfelle E32 (750I på motor og drivverk) og E34 og deleprisene er absolutt ikke avskrekkende. I motsettning til MB så finnes det også mye uoriginale deler av heller god kvalitet der ute så akkruat deleprisene er ikke den største bekymringen. Det man heller bør være redd for er drivstoff utgiftene, men som jeg sa tidligere då er ikke dette noe man bryr seg om når man velger en bil med V12er. Ett fint kompromiss til 850I er forøvrig 840I med den langt mer driftsikre og gjerrige V8eren på 286 hester fra E34 540I og E32 740I, ytelsene ligger heller ikke så lagt unna V12ern ;)

At E31 er sjelden ser jeg bare på som posetivt, da holder den verdien sin bedre og man slipper å møte like biler i trafikken ;) Produskjonsantall har lite med hvor god en bil er, det har vi sett gang på gang oppigjennom bilhistorien, E31 var en salgsmessig flopp kanskje (om man kan kalle en bil bygget i 31 000 eks for flopp) men den var en foregangsbil for BMW og brakte mye godt med seg som senere ble nyttig for BMW :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tok det av gitt...husk at jeg kun kjøper slike biler for å tjene litt penger på dem... med det i tanke så føler jeg at jeg kanskje heller burde bruke pengene jeg får fra salget av CLK på en Quattroporte... Men fortsettelsen tar vi i min tråd!

 

Takk for all info folkens :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...