Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd

Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

BMW 328 Wendler Streamline anno 1937 er en av mange gode grunner til å besøke Deutsches Museum i München. Jeg elsker denne tidsperioden når det gjelder design og teknikk. Dessverre kulminerte den i en grusom verdenskrig. Special BMW München er en videreutvikling av 328 Wendler Streamline fra 1939. Bildet er tatt på BMW Museet i München.

gallery_38233_76_913926.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke akkurat en dannelsesreise vi skal ut på i år (den ble gjennomført til BMW og Porsche sommeren 2013), men vi skal da få med oss Dresden, Weimar, Dessau (Bauhaus), Eisenach, Stuttgart, Strasbourg, Freiburg ++. Apropos fremtidig verdistigning på klassiske biler. Denne artikkelen står å lese i dagens Jyllandsposten.

http://jyllands-posten.dk/motor/ECE6796054/klassiske-biler-kan-koste-kassen/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uenig i konklusjonen hans dog, 944 blir aldri en klassiker i verdimessig forstand. Til det er sjekklisten for broket, et kjedelig lydbilde, hele VW/audi/Van engine myten, og ytelser som ligger noe under det man kan forvente av en Porsche - nei den vil nok aldri bli en verdifull bil. Men en fin bil, det er det absolutt. 

( Jeg er bare litt usikker på om den i stor nok grad holder en våken om natta, og dette er jo det springende punkt når det kommer til desirable classics"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porsche 944 har intet med VW å gjøre. Forgjengeren 924 var derimot delvis påvirket av VW i kraft av at modellen begynte som et Volkswagen prosjekt. Porsche overtok imidlertid prosjektet fra VW (primært pga. oljekrisen i 1973) og gikk seriøst til oppgaven. Spesielt 924 Turbo (931), 924 Carrera GT (937) og langt på vei 924S (944 motor) er modeller bygget etter de samme prinsippene som f.eks Porsche 968.

Porsche 944 hadde fra begynnelsen en motor som rent teknisk var den ene sylinderbanken på 928's V8 motor. Slagvolumet var 2479 cm3 og effekten var 163 HK... noe som helt klart var respektabelt i 1982 da modellen kom på markedet. Både sylindervolumet og effekten økte med årene. Når 944 S2 kom på markedet i 1986 var slagvolumet på hele 2990 cm3 og effekten var 211 HK. 944 Turbo S (951) anno 1989 hadde 250 HK samt relativt fornuftige 350 Nm. Det er nettopp disse to modellene som idag er ettertraktet når det gjelder Porsche 944. 0-100 Km/t går løs fra 5,5 til 5,8 sekunder og topphastigheten er fra 255 til rundt 270 Km/t. Dette er absolutt godkjent idag også... små 25 år senere. Vi snakker 50:50 vektbalanse og glimrende kjøreegenskaper. Løp og kjøp... :)

Porsche 944 Turbo (951) anno 1988

gallery_38233_76_196430.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet godt at 944 ikke var en VW/Audi bedrift, derav mitt ordvalg "Myten" som kom fra nettopp 924 men dessverre red modellen som en mare rent imagemessig.

Jeg er enig i at 944 Turbo i dag er den ettertraktede varianten i 944-sortimentet - det sier seg selv. Spesiellt kabriolet-versjonen spør man opp mot 25.000 euro for på kontinentet for "mint condition" utgaver. 944 Turbo med Tak er dog fremdeles å få tak i til en billig penge både i tyskland, Sverige og Norge. 100-150.000 kroner.

Det må derimot sies at 944 Turbo ikke er spesiellt billig å eie. Det er Porsche på godt og vondt, og med en avansert Turbo-motor ( for sin tid) krever det sin mann å fote regningene. Rust er også et stort problem (tidligere versjoner er av en eller annen grunn mindre utsatt, muligens som følge av bytte av stål underveis)

Og når bilen ikke er verdt 300.000, men 100-150 i relasjon til 911`er  -så kan serviceregningene for noen bli tunge å svelge.

Jeg har ikke helt ha-begjæret når det gjelder 944 T, men beundrer den fra et ytelsesperspektiv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva en bil er verdt er jo temmelig relativt. På den ene siden kan man si at markedet alltid bestemmer verdien, men hvis markedets verdifastsettelse alltid var optimal i relasjon til alle bilmodeller ville det være nesten umulig å gjøre gode kjøp med mindre man utelukkende satser på en fremtidig verdistigning. Jeg tror at det er mulig å gå litt mot strømmen å finne bilmodeller som markedet ennå ikke har oppdaget og som derfor er billige i forhold til hva man får. Porsche 944 er en klar kandidat i denne sammenhengen. Det er i den samme sammenhengen definitivt ikke BMW E30 M3 og Porsche 911 (spesielt urmodellen og g-serien).

Jeg mener også at Boxster (986) er billig i forhold til hva man får (spesielt s modellene). BMW E36 M3 (de få som stadig er originale) har også inntil nylig vært billige, men nå ser det ut til at modellen har fått en slags allmenn renessanse og da reagerer markedet positivt. Det som imidlertid taler for de beste av de frontmotoriserte Porschene mhp. en nogenlunde sikker investering er en relativt begrenset produksjon. Det ble f.eks kun produsert 14000 stk. 944 S2 og kun ca. 25000 stk. 944 Turbo. Til sammenligning ble det f.eks produsert ca. 37000 stk. 911 3.2 Carrera Coupé. At denne 911 modellen er populær er forståelig, men objektivt er ikke 944 S2 og 944 Turbo mye dårligere. Ergo får man mye bil for pengene... hvis man i det hele tatt liker 944 som modell da. Det er jo nesten en betingelse... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW selger også egne sykler og i likhet med Porsches sykler er de svindyre i forhold til hva man får. Det er med andre ord bare tullball å kjøpe disse syklene... [-(

http://shop2.porsche.com/germany/sport/bike/

Apropos Porsche og russere. Da vi var på Porsche museet i fjor kom det et busslass med russiske turister og maken til uforskammet fremferd og opptreden har jeg aldri opplevd. De skubbet, dyttet og kjeftet i den grad på de andre gjestene på museet så man trodde det var smil til det skjulte kameraet, men nei... russerne vet bare ikke hva alminnelig folkeskikk er. De andre gjestene (primært tyskere og amerikanere) sto nærmest som paralyserte og fulgte opptrinnet. Jeg ble bare dyttet til side av en diger babushka (bestemor) som hadde kilovis med gull på kroppen (armer, hals, tenner, på klærne og i håret)... skikkelig gangsta på vulgært russisk. Hun forlangte deretter å snakke russisk med informasjonen på museet, men de snakker kun tysk, fransk og engelsk. Det gikk som det måtte gå... kvinnfolket spradet inn på musset uten å betale. Museet lot henne slippe. De orket vel ikke bryderiet med å hive henne ut kan jeg tenke meg...  :-x   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ankom de museet i en troikarød W211? Fra spøk til revolver…. Russere er uforskammede, det er jeg helt enig med deg i. Lite behagelig folkeslag å co-feriere med, de legger beslag på alt. 

Et problem jeg har med Boxster i relasjon til 911 er bagasjeplassen. Nå kan det anføres at 911 ikke har stort større bagasjetilbud i utgangspunktet - med et lite forbehold. Baksetene. De fungerer som et utmerket sted å fylle opp med vinflasker, bagger og telt osv. Så jeg synes nok at 911 er litt mer ANVENNELIG enn det en Boxster er.. sistnevnte er et entusiastverktøy… med de begrensninger det fører med seg. 911 er i så måte litt mer av en…allrounder =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Porsche og russere. Da vi var på Porsche museet i fjor kom det et busslass med russiske turister og maken til uforskammet fremferd og opptreden har jeg aldri opplevd. De skubbet, dyttet og kjeftet i den grad på de andre gjestene på museet så man trodde det var smil til det skjulte kameraet, men nei... russerne vet bare ikke hva alminnelig folkeskikk er. De andre gjestene (primært tyskere og amerikanere) sto nærmest som paralyserte og fulgte opptrinnet. Jeg ble bare dyttet til side av en diger babushka (bestemor) som hadde kilovis med gull på kroppen (armer, hals, tenner, på klærne og i håret)... skikkelig gangsta på vulgært russisk. Hun forlangte deretter å snakke russisk med informasjonen på museet, men de snakker kun tysk, fransk og engelsk. Det gikk som det måtte gå... kvinnfolket spradet inn på musset uten å betale. Museet lot henne slippe. De orket vel ikke bryderiet med å hive henne ut kan jeg tenke meg...  :-x

Russiske turister har fått ett forferdelig dårlig rykte de siste 25 årene etter at muren falt og de endelig kunne reise fritt rundt i verden. De er høyrøstede, brautende og svært uforskammede, ikke så ulikt nordmenn på Gran Canaria ;)

Min far jobber i oljebransjen og er litt rundt forbi på forskjellige steder i verden og han har gjort seg den erfaring og det er at dem som er uforskammede og har dårlig moral, det er russere og italienere. De er fæle mot hverandre og sjefene kan nesten gjøre med sine ansatte som de vil, og det gjør de visst nok også. Heldigvis har min far ikke noe med dem å gjøre, han representer Statoil og som nordmann (og representant for Statoil) så nyter man stor respekt i oljeindustrien ute i verden. Eneste han kan gjøre er å observere denne totalt ulike arbeidsetikken på avstand, men som han sier så er det svært vanskelig å ikke gripe inn enkelte ganger. Asiater befinner seg i stikk motsatt ende, her er det høflighet, respekt og orden som gjelder på alle punkter. Er vel derfor at disse folkene produserer det meste i verden i dag mens russerne gir oss stort sett ingen verdens ting, ja bortsett ifra You Tube videoer av biler som krasjer på de villeste måter og som ikke annet enn bygger videre opp under det inntrykket vi allerede har av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har med blandet erfaring møtt alminnelige russere ved et par andre anledninger også. På ferie i Sydfrankrike har jeg møtt nogenlunde den samme vulgære typen i Cannes og Nice. Uforskammethet får en helt ny mening i nærvær med disse menneskene. Jeg tror at deres kollektive selvforståelse er totalt manipulert på en måte som får nazistenes germanske übermenschteorier til å ligne en dårlig spøk. Vi andre er intet verdt i forhold til det store slaviske herrefolket i øst. På den andre siden har jeg møtt russiske intellektuelle i Norge som virkelig har imponert meg i relasjon til respekt for andre mennesker og ærefrykt overfor naturen. Jeg tror derfor at Russland er et temmelig sammensatt og komplekst samfunn som ikke er helt enkelt å forstå. En dag gjør jeg alvor av mine gamle planer om å kjøre en Lada Niva fra Oslo til Vladivostok... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...