Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Det går en britisk TV-serie på NRK1 for tiden som omhandler en transeksuell leiemorder. NRK har alt sendt en episode, og neste sendes på Torsdag. Serien heter "Hit and Miss"(er tilgjengelig på Nett-TV). Grunnen til at jeg nevner denne serien er at hovedrollen kjører en meget pen W123 280E, etter å ha sett en episode, så synes jeg ikke serien er så verst heller :P

103hm_001523_c58.jpg

101hitmiss_000149_c18.jpg

 

Det er ikke hverdagskost at et slikt ikon benyttes i en TV-serie i nyere tid, jeg kan dra frem det dansk-svenske sammarbeidet "Bron/Broen" hvor en Porsche 911 er en stor del av serien, noen fler vet jeg ikke om. Nevn de gjerne.

 

Vi får se hvordan serien utarter seg, og hvor mye 123n blir involvert :)

 

Med det legger man inn et bilde av en S123 med original takboks, naturligvis ikke laget for ski kan det se ut til! Må ha vært en enormt fin bil da den var ny!

 

99302378085_34.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at alle som opplevde Mercedes-Benz W123 har et spesielt forhold til modellen. På slutten av 70-tallet og begynnelsen av 80-tallet var det denne modellen som var selve definisjonen på Mercedes-Benz. Den var ekstremt populær i de fleste kretser (alt fra taxier til direktører) og den var derfor en viktig del av trafikkbildet (iallefall i Oslo). Jeg har en bekjent som selv langt ut på 2000 tallet sverget til sin W123 230TE. Jeg mener at han kjøpte den ny i 1983 eller 1984... :)

 

Det siste bildet er veldig interessant i et bredere perspektiv. Bildet er ganske sikkert tatt i 1977/78 da T-modellen kom på markedet og det jeg legger merke til er hvordan bilen markedsføres mot den fysisk aktive familien. Dette var helt nytt på slutten av 70-tallet og temmelig fremtidsrettet. For å sette dette nye markedskonseptet i perspektiv kan man sammenligne med hvordan BMW og Porsche markedsførte hhv. E21 320 og Porsche 924 et par år tidligere. Fokuset er definitivt et annet med vektlegging på den økonomisk velstående etterkrigsgenerasjonen ("forty-something" på slutten av 70-tallet) og 1-barns familien (et 70-talls fenomen i kjølevannet av kvinnefrigjøringen).

 

gallery_38233_76_19442.jpg

 

gallery_38233_76_57982.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... det er over 200 milliardærer bare i Norge (og fire ganger så mange halvmilliardærer) og hvis du er milliardær er 44 millioner kroner... om ikke akkurat lommerusk så iallefall et ganske overkommelig beløp. Man skal imidlertid huske på at disse bilene ikke blir kjøpt for å bli kjørt med slik vi her inne forstår det. Dette er investeringer på linje med kunst og smykker. Investeringen gjøres som en nogenlunde sikker pengeplassering i en tid da det faktisk er vanskelig å finne sikre investeringsobjekter.

 

Apropos høye auksjonspriser. Jeg husker da man nærmest fikk slengt Mercedes-Benz W113 "Pagoda" etter seg til temmelig lave priser. Nå koster fine eksemplarer £80000 eller ca. 820000 kroner + 12% salær. Jeg har nevnt det før... slå til på R107 mens de stadig er relativt billige... :)

 

gallery_38233_76_828670.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg egentlig ikke at du ville ha gjort selv om du hadde hatt pengene til det. Det er langt på vei en æressak i samlerkretser at man bare har bilene til "låns" (les: selv milliardærer kan ikke ta materielle ting med seg når de forlater livet her på jorden). Ergo er målet langt på vei å beholde bilene som de var da de ble kjøpt (alt. bedre). Det er på den måten en samlerbil overlever 20 år med kun 600 Km på klokken. Personlig mener jeg at biler skal brukes/kjøres, men da snakker vi om mer alminnelige biler enn den aktuelle Ferrarien... :)

 

BMW utvikler en ny 6-serie som er planlagt å komme på markedet i 2019. Det ser bærre lækkert ut... :cool:

 

http://www.bmwblog.com/2014/09/09/next-generation-bmw-6-series-takes-shape-know-far/

 

gallery_38233_76_51295.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et innlegg jeg postet i den såkalte "Sjømannstråden"... http://bimmers.no/topic/602284-sj%C3%B8manns-tr%C3%A5den/ . Det jeg imidlertid ikke poengterte i innlegget er at turen fra Oslo (jeg er født og oppvokst i Oslo) til Kristiansand ble gjennomført i en original Mini. På den tiden var denne kjøreturen en temmelig lang tur (7 timer +/- 1 time) og den ble bestemt ikke kortere i en Mini. Jeg husker turen ganske klart og Mini har for alltid hatt en litt spesiell plass når det gjelder min bilinteresse... :)

 

 

MS Explorer (tidligere Lindblad Explorer)... som nå ligger på bunnen av Sør-Ishavet ved Sydpolen... klarte å gå på grunn to ganger på Sydpolen (en gang på et skjær og en gang på et isfjell). Etter at skipet gikk på grunn på et skjær i 1972 ble daværende MS Lindblad Explorer buksert til Buenos Aires i Argentina og derfra videre til Kristiansand i Norge. Jeg var 5 år gammel på dette tidspunktet, men husker godt hvordan det var å være ombord på skipet da det lå til kai i Kristiansand med slagside og luktet sterkt av bunkersolje. Noen venner av familien (ref. artikkelen i Aftenposten) hadde vært med på dramaet og dermed fikk jeg en spennende opplevelse som femåring våren 1972.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2116748.ece
http://en.wikipedia.org/wiki/MV_Explorer_%281969%29

 

MS Explorer (tidligere MS Lindblad Explorer) synker i Sør-Ishavet (MS Nordnorge i bakgrunnen)
GD5416356@Mandatory-Credit-Phot-8793.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er BMW i ferd med å bli et offer for egen suksess? Spørsmålet er både legitimt og viktig etter at BMW de siste årene har hatt en voldsom vekst i bl.a Norge. BMW's salgsrepresentanter svarer at BMW aldri skal konkurrere med Toyota (underforstått at Toyota er "folkebilen" i Norge). Jeg tror at BMW kan komme i en situasjon der Apple er idag. Produktet feiler intet, men det er for alminnelig til å være et premiumprodukt og sex appealen er derfor borte. Innovatørene og trendsetterne kikker etter mer spennende produkter... opp, ned og til siden. Jeg tror ikke at i3 er løsningen på denne utfordringen for BMW... snarere tvert imot. I denne sammenhengen er modellen primitiv, umoden og for "pen" (fornuftig). Som en snappy og hendig bybil er jeg langt mer interessert i hva f.eks Renault tilbyr med den nye Twingo som også har hekkmotor... :)

 

http://e24.no/bil/bmw-med-voldsom-vekst-i-norge-vi-skal-aldri-vaere-konkurrenter-til-toyota/23291085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er jo da hvor grensen går for hva som kan defineres som en premiumbil? Jeg føler egentelig ikke at BMW blir mindre premium men heller at de folkelige merkene som Volvo, VW og Ford beveger seg inn på premiumsegementet. Volvo har jo lenge jobbet for å komme seg opp blandt BMW og Audi, noe de også har lykkes godt i de siste 10 årene vil jeg si selv om folkestempelet fortsatt sitter i her hos oss nordboere. Ford har annonsert at de etterhver skal lansere sitt nye luksus merke Vignale som kan tilbys på deres modeller, en slags Ghia etterfølger men likevel noen hakk opp på luksusnivået.

Men at BMW vanner ut sitt eget image er jeg enig i, de skal fylle nisjer og da går det i fremhjulstrekk og små turbomotorer samt SUVer i M programmet. Men slik har jo Mercedes regjert siden 90 tallet med bla A klasse, Vaneo (nå Citan), B klasse og ikke minst fremhjulstrekk. Syens ikke de har tapt sitt image nevneverdig selv om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere sider ved denne utfordringen for BMW, men det viktigste mener jeg er at noe som er folkelig ikke samtidig kan være eksklusivt og premium. Har veldig mange en BMW er den ikke lenger eksklusiv i relasjon til å være premium. Da er BMW bare et veldig bra produkt som mange har råd til selv om produktet langt fra er billig. Dette er et dilemma for alle masseprodusenter med fokus på kvalitet. Mengden må på en eller annen måte være begrenset til relativt få mennesker. Noen masseprodusenter forsøker å løse utfordringen med en begrenset produksjon (f.eks Ferrari, Rolls-Royce, Aston Martin), mens andre satser på nisjeprodukter rettet mot smalere markeder (Mercedes-Benz G-serie er et ekstremt eksempel på dette). Det kan selvfølgelig også være kombinasjoner av disse strategiene der f.eks en høy pris er en av komponentene som underbygger eksklusiviteten ved at færre har råd til å kjøpe produktet (Porsche og Morgan følger langt på vei denne strategien).

 

Utfordringen for BMW, slik jeg ser det, er at man nå kan kjøpe en BMW for så lite som 249900 kroner for en i3 og/eller kanskje mer relevant 282000 kroner for en 1-serie. Med dagens finansieringsmuligheter er dette overkommelig for de aller fleste av oss. Volkswagen Golf kan kjøpes fra 251300 kroner og den er i ordets rette forstand en ekte "folkevogn". Ergo er ikke BMW eksklusivt eller premium slik man normalt forstår begrepet. Høy kvalitet og fine tekniske løsninger så absolutt, men ikke eksklusivt og premium. Som en parallell er Porsches billigste modell prissatt i Norge til 695900 kroner. Dette påvirker utvilsomt hvor mange som kjøper en Porsche og dermed også hvor eksklusiv og premium en Porsche oppfattes å være.

 

Mange kritiserer Boxster for å være en "fattigmannsmodell" og skal man leke med de store gutta er det 911 som gjelder. Javel, men da snakker vi om en bil som minimum koster 1259900 kroner. Denne prisen er iallefall eksklusiv og premium... og selv den aller dyreste alminnelige 5-serien (550i xDrive) er bare 15200 kroner dyrere. Jeg synes ikke at 530d med sportsautomat er en "fattigmannsmodell" selv om den koster 100 kroner mindre enn en Porsche Boxster. Spørsmålet er hva en 114i til 282000 kroner er i denne sammenhengen, men den er iallefall ikke eksklusiv og premium. Jeg tror helt klart at BMW har noen utfordringer når det gjelder hvordan markedet i denne sammenhengen skal oppfatte de billigere alternativene i modellporteføljen. Spesielt i land som Norge med et høyt lønnsnivå. Kanskje er løsningen lik den BMW har valgt i USA. Der selges ikke 1-serien og den billigste 3-serien er 320i.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men BMW har vel alltid hatt noen rimelige innstegsmodeller som har ligget godt nede i prisområdet til biler som ikke er premium, i 2004 kostet E87 116I den nette sum av 249 000 og en E46 316I kostet 290 000 kr. VW Golf 1,6 kostet i 2004 239 000 og VW Passat 2,0 Comfortline kostet 289 900 kr. Tilbake i 1994 så kostet en E36 316I Compact 232 500 kr samtidig så kostet en E39 520I hele 378 000 kr, en Golf 1,6 GL kostet 199 000 kr mens en Ford Scorpio 2,3 Ghia kostet 355 000 kr.

Jeg synes ærlig talt at det ikke er noe nytt at BMW overlapper prismessig med de mer folkelige (ikke premium) merkene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du har en forkjærlighet for franske biler, Fredrik. Selv har jeg en undertrykt fetisjisme for svenske SAAB. Siden dette er en såkalt alternativ tråd, synes jeg SAAB hjemme i denne. Spesielt faceliftutgaven av første generasjon 9-5 har etter min mening et utrolig elegant design.

 

Mine kunnskaper om SAAB er dessverre begrensede. Derfor lar jeg bildene under forhåpentligvis tale for seg selv. SAAB var i sin tid noe særegent:

 

Saab-9-5.jpg

 

modelpicture.php?id=3407

 

modelpicture.php?id=6979

 

2000_saab_9-3_viggen_convertible-pic-565

 

modelpicture.php?id=3390

 

saab-9-3-sweden-2000.jpg

 

Saab_900_3door.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det dette med de korte og relativt uinteressante kommentarene da Wicky. Ønsker du å poste i tråden skal innleggene være informative og/eller nogenlunde interessante for andre. Alt annet skal i tulletråden eller din egen tråd... [-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...