Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Så.. staten skal styre hvor bilen min skal? hvor fort den skal dit? Og hvordan den skal komme seg dit? Men da kan jo f.eks en hacker gruppe logge seg inn i en sentral enhet og bare ta over bilene...?

 

Jeg mener at ja bilene vil bli selvstyrende om 40år...men ikke at det vil bli forbudt å eie biler der man kjører selv, eller ulovlig å bruke disse... De sa jo på 50tallet at det ville være flyvende biler i år 2020....Men alle vet at det ikke vil skje (som privatbiler i daglig bruk) Ideen om selvkjørende biler er god, men vil nok ikke bli satt i gang med det første....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at hensynet til trafikksikkerheten og kapasiteten på veiene vil være langt viktigere for myndighetene enn din og min personlige frihet når det gjelder privatbiler. Det eneste som evt. kan stoppe denne utviklingen er, som du er inne på, hensynet til datasikkerheten og dermed også integriteten til enkeltpersoner (les: all ferdsel loggføres). Denne utfordringen tror jeg imidlertid vil bli oppfattet på nivå med hvordan mobiltelefoner og bombrikker idag også loggfører all ferdsel.

 

Det er andre aspekter som også evt. kan virke som katalysator for et forbud mot menneskelig påvirkning mhp. bilkjøring. Miljøsoner og miljøtider kan aktivt etterfølges ved at bilene automatisk tar den mest effektive omveien. Tilsvarende også ved ulykker (som imidlertid kommer til å bli en sjelden hendelse). Forsikringspremiene vil bli både enklere og billigere. Jeg ser også for meg at ulike bilavgifter kan styres og reguleres på en langt mer effektiv måte enn idag med selvkjørende biler.

 

Det store poenget er selvfølgelig at bilene må logges på et sentralt nettverk for å kunne kjøres. Dette åpner opp for temmelig mange andre muligheter i tillegg til de jeg allerede kort har skissert. Jeg er dessverre ganske sikker på at dette vil bli fremtiden. Privatbilismen som vi kjenner den går definitivt mot slutten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropo bom-logg...Når man fyller ut skjema for fjellinjen så kan man faktisk velge å ha anonyme passeringer. Dette funker faktisk...Fikk regning av fjellinjen på torsdag på passeringer utført på den grønne sjuern min i bergen fra 1januar til 20 august...Jeg klagde på kravet, og ønsket å få innsyn i passeringsdatoer og bilder av passeringene...Men dette kunne ikke fjellinjen gjøre da de slettet all info rett etter at skiltnr / bombrikke er registrert....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at dette fungerer som med mobiltelefoner. Trafikken blir definitivt lagret, men har ulik tilgjengelighet for ulike grupper. Bompasseringer, registreringer ved basestasjonene for mobiltelefoner og bruk av kredittkort er noe av det aller første politiet sjekker ved en etterforskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er for spesielt interesserte, men jeg synes at eldre modeller fra Citroën er fantastisk interessante og ikke så rent lite kule. Dette gjelder selvfølgelig klenodier som DS, men også SM, CX, BX, GSA, XM og Xantia. C6 er også interessant (mest fordi Citroën i det hele tatt tok seg bryet å konstruere modellen), men da den kom på markedet i 2005 var det etter min mening en selvfølge at bilprodusentene behersket både mekanisk og elektronisk teknikk til det fulle. Dette var ikke nødvendigvis en like stor selvfølge før den tiden og det er på dette området Citroëns tidligere modeller imponerer med både kreativitet og grad av fremsynthet.

 

En av de mer interessante modellene er spesialmodellen BX 19 "Digit" som kom på markedet i 1985 og som kun ble produsert i 4000 eksemplarer. Dashboardet og ikke minst instrumentpanelet er som hentet fra et romskip med både digitale instrumenter og intuitive hendler/brytere tett på rattet. BMW må ha kikket mer enn én gang på bl.a BX serie 1 (mest GSA) da de utviklet instrumenteringen til i3... :)

 

gallery_38233_76_26254.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart en artig side. Det var jo egentlig profilen Der Barockengel som hadde patent på å skrive om slike gamle bilmodeller her inne, men iom. at han sjelden er aktiv nå har jeg tatt meg noen friheter i denne sammenhengen. Bakgrunnen for omtalen av Citroën BX er at den modellen er den historiske forgjengeren til vår Citroën C4 Cactus. Min kunnskap om gamle biler begrenser seg først og fremst til 80-talls modeller samt enkelte 70-tallsmodeller... så jeg savner faktisk Barockengelen og hans eminente tråd.

 

http://bimmers.no/topic/605087-f%C3%B8r-bilen-fikk-airbag-med-e12-bildespesial/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja , digital instrumentpanel i i3 er for meg tilbake til min 1985 modell Audi coupe GT, som hadde digitalt instrumentpanel og avansert kjørekomputer.

Var ikke klar over at bx hadde en noe mer futurisk løsning her. (Har ikke mye erfaring med citroeng - men rakk å få noen kjøreopplevelser både med DS 23 ie Pallas og CX 25 turbo II, som bruksbiler )

Ang digitalt instrumentpanlel, har jeg tidligere trodd at det var opel kadettklassen GSI , som var først ute 84/85 med dette som standard utstyr.

Ser for meg at digitalt instrument vil være mer utbredt framover - med valgmulighet for både velge analog visning eller tall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... Opel Kadett GSi var også tidlig ute med digitale instrumenter. Utfordringen for bl.a Opel og Citroën var imidlertid at de var for tidlig ute med slik teknikk. Selv om det på midten av 80-tallet var mulig å gjøre de sentrale instrumentene digitale var det ikke det samme som at de var brukervennlige. De nye instrumentene var mer en spennende gadget enn et bedre hjelpemiddel i forbindelse med kjøring av bilene. Jeg husker hvor langt fremme BMW var med sine klare analoge instrumenter og rødlige bakgrunnsbelysning i bl.a E28 og E30. Det var skikkelig sexy på 80-tallet... :)

 

Idag er situasjonen helt forandret med høyoppløslige skjermer og moderne grafikk. Den nye Audi TT har et skikkelig innovativt instrumentpanel i denne sammenhengen (1:30 ut i dette klippet).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste en artikkel om Volvo i Gøteborg, som gjør sitt beste for å drepe privatbilismen med statlig kontroll og overvåking. De har flere biler ute på veien i dag som testbiler, og de funker nok ganske bra i f.eks. California hvor man har brede, lite svingete veier, automatgir og bra vær. Men i områder med nedslitte veier/dårlig veimarkering/maling og snø så funker ikke systemet så bra. Er vel heller ikke godt egnet for manuelle girkasser, som flesteparten fortsatt kjører med i Europa og Russland.

Så jeg ville ikke begynt å svette enda - synes det er verre med alle autopass-bomanleggene som tråkker på personvernet.

 

Digitale instrumenter fra 1983:

 

post-47117-0-77900700-1411412670_thumb.j

post-47117-0-09235800-1411412689_thumb.j

post-47117-0-16034200-1411412712_thumb.j

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde dette i vår Senator da jeg var liten:

 

OpelOmega_1.jpg

 

Alle syntes det var gørrstilig og futuristisk! Audi satset på grønne/turkis? tall og bokstaver, jeg syntes gul var mer passende. Allikevel har systemet litt treghet og når det er 20 kuldegrader går det tregt for segmentene :P Senator var heldig med hvordan det ble seendes ut, oversiktlig og ryddig.

 

Det er ingen tvil om at det var lyssterke LCD skjermer med god oppløsning og synsvinkel markedet trengte for at dette med slik type visning skulle bli tatt i bruk. 7-segment display og denslags er liksom ikke noe mer enn akkurat det. LCD gir muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men de andre BX'ene har ikke en tilsvarende OBC med informasjonsdisplay som mest av alt minner om når Millennium Falcon i Star Wars er på vei mot hyperspace (übercool på nivå med de aller tidligste digitale klokkene og Texas Instruments/Hewlet Packard kalkulatorene). Jeg synes også måten lyset illuminerer i informasjonsdisplayet er rimelig spooky og kult... :)

 

Dagens "BX"... altså C4 Cactus preges av simplifisering på alle nivåer. Bilen har to digitale skjermer der den minste kun viser det aller viktigste som speedometer, tankmåler, cruisecontrol, tripteller og div. advarselslamper. Alt annet inklusive varmeapparatet styres fra den store skjermen. Konseptet fungerer glimrende... :)

 

gallery_38233_76_218661.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konstruert av den samme Ferdinand Piëch som også står bak Porsche 917, Audi 80/90/100 Quattro, Bugatti Veyron, Volkswagen Phaeton, Lamborghini Gallardo, Audi R8... og Mercedes-Benz OM617 dieselrekkefemmer motoren. "OM" står forøvrig for Oel-Motor (tysk: Öl)... eller oljemotor i betydning av dieselmotor på norsk. Ferdinand Piëch er barnebarn av Ferdinand Porsche og eier idag ca. 13% av Porsche Automobil Holding SE som igjen eier 50.76% av de stemmeberettigede aksjene i Volkswagen AG  .. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette innslaget handler først og fremst om en utrolig elegant Lancia Fulvia Sport 1,3 Zagato, men Donald Osborne (eieren) er en god historielærer så vi får også vite ganske mye interessant om Lancia som bilmerke. Dette er helt klart på sin plass for går vi noen år tilbake i historien var Lancia på mange måter et slags italiensk BMW (spesielt på 60-tallet). Fiat tok imidlertid over Lancia i 1969 og siden den gangen har det dessverre stort sett gått en vei... nedover (dog med et par hederlige unntak). I juni i år kulminerte så historien om Lancia ved at Fiat annonserte at de trekker tilbake Lancia fra alle markeder bortsett fra det italienske. Årsaken er formodentlig at de yngre generasjonene ikke kjenner til bilmerket og det er egentlig bare trist...  :sad:  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...