Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

918-Spyder-of-Porsche.jpg2015-nissan-gt-r-nismo-front-three-quart

 

 

Begge disse to bilene veier over 1700 KG. Hva man definerer som sportsbil er jo subjektivt, jeg definerer dem begge som rene sportsbiler - men det er jo lov å være uenig. 

 

Nissan GT-R gjør unna 0-100 på 2.7 sekunder og koster mindre enn en 911 Carrera, som gjør 0-100 på 4.8 

 

Jeg er langt på vei enig med deg i at AMG GT ikke er noen lettvekter,  en sportsbil skal helst være noen hundre kilo lettere. Nissan GT-R veier imidlertid over 1700 kg, og den gjør i siste utgave ringen unna på 7:11 eller 7:14 - raskere enn alt Porsche og Mercedes lager ( med unntak av nettopp 918 ) 

 

Poenget mitt er at begrepet sportsbil er i stadig endring, og har vel også vært det helt siden automobilens oppfinnelse. Hva som gjør at en bil er hurtig og oppleves sportslig ( derav begrepet ) har igjennom kontinuerlig utvikling av dyktige ingeniører forandret seg både når det gjelder kjøreegenskaper og definisjonen hva som egentlig er hurtig. 

 

Dagens kundebase vil ha alt, de vil ha sikkerhet,komfort, anvennelighet, bedre plass, både til seg selv, familie, bagasje osv osv. Med høyere krav enn noensinne er det klart at også bilene blir større og større, og tyngre og tyngre. Nå har produsentene heldigvis begynt å fokusere mer igjen på lettvektsmaterialer som kan presse vekten ned - men akkurat i grenselandet GT og sportsbil er de fleste bilene på markedet nå - mest av alt kanskje 991, som for mange porschefantaster har blitt FOR stor, FOR komfortabel og med elektrisk styring mindre innvolverende. 

 

Akkurat det med Hydraulisk styring som det fremdeles er på AMG GT blir av Harris trukket frem som et stort pluss, og han er sannerlig ikke sikker på hvilken bil han foretrekker av 991 og AMG GT S - og at bare en twin test kan avsløre vinneren.

Imponerende stykke arbeid er det uansett av Mercedes :)

Endret av Merrushe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med sportsbil så tenker jeg på 911, BMW Z4, Audi TT, Porsche Boxter osv. Jeg ser ikke på f eks M4 eller GT-R som sportsbiler da de er mer sports Coupe for min del, sportsbil kan for meg være en Mazda MX-5 med 120 hester eller en 911 med over 400 hester :) Men jeg er enig med Fredrik at den ikke skal være for tung, når vekta stiger over 1700 kilo så begynner man å bevege seg ut av sportsbil segmentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er også poenget mitt, akkurat definisjonen på sportsbil blir vi vel aldri enige om - det er en meget personlig oppfatning. 

 

E85 er for meg en sportsbil, E89 ikke. Dette begrunner jeg både med egen prøvekjøring, Vekt ( Z4 35i veier nesten 1600 kg ), og også journalister som sier det samme.

Audi TT har mine foreldre, med respekt å melde dette er på tross av lav vekt ingen sportsbil. ser sporty ut, men ingen sportsbil. Første generasjon TT var en Golf 4 under frakken. Synes den er dønn lik å kjøre som A4 Allroad og a3, ja egentlig de fleste audier. Fint interiør da ;)

 

Det er ikke noen fasit egentlig. Men jeg må innrømme at en jeg synes en sportsbil skal være sprek, vesentlig sprekere enn en vanlig familiebil. Kanskje ikke alle som er enige i den tankegangen, men sånn er jeg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at selve begrepet "sportsbil" er under endring og idag egentlig er mange forskjellige konsepter. Ikke minst BMW merker dette veldig godt når det gjelder M-modellene iom. at BMW har en pågående utfordring med å distansere disse modellene fra mer alminnelige sportslige bilmodeller med kraftige motorer. Selv de kraftigste SUV'ene har nå 0-100 Km/t tider som er hurtigere enn supersportsbilene for bare en generasjon siden. Årsaken er naturligvis at ny teknologi som f.eks intelligente adaptive understel, moderne gearkasser og ikke minst enormt kraftige motorer på flere områder direkte kompenserer for den vektfordelen som skikkelige sportsbiler har. Det handler derfor mest om hvilket fokus man har når man snakker om sportsbiler og akselerasjnstider er bare en måte å kvalifisere en sportsbil på. Jeg liker best å fokusere på dynamiske egenskaper når det gjelder sportsbiler. Kjøreegenskaper i form av fornuftig vektbalanse, lavt tyngdepunkt, god styrerespons, agilitet, evne til kursskifte, evne til turtallsskifte på motoren etc. er kvaliteter som er viktig for min del. Ergo er Mazda MX-5 Mrk.I for min del like mye en ordentlig sportsbil som f.eks 911 Carrera 3.2 er det selv om de langt fra er like hurtige. Det handler naturligvis også om personlige preferanser. Jeg verdsatte f.eks 924 og 944 høyere som sportsbiler enn 911 Carrera 3.2 fordi de var bedre langtursbiler (bl.a lavere støynivå og bedre ergonomi/plass). Andre vil mene at dette er mindre viktig i en skikkelig sportsbil... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat 3.2 som jeg forøvrig har eid inntil nylig ble beskrevet som gammeldags allerede når den kom i 1984. I dag trekkes det vel frem som et pluss da de er utfordrende og "spennende å kjøre" - men at konstruksjonen borger for "interessante kjøreegenskaper" over 120 og i svinger er en realitet.

 

Når det gjelder Porsche har jeg reflektert endel over hvor "sweet spoten" er i relasjon til ren ufiltrert kjøreglede, og på mange måter var 996 og 986 sånn sett den siste generasjonen der ting fremdeles var ganske analogt. 

 

Jeg spår derfor at en tidlig 996 med små hjul og gule blinkere vil bli en verdifull bil en dag - langt mer kompetent enn en 993 og til en tredjedel av prisen i mange tilfeller :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, men designet på 996 er og blir en utfordring for min del. Det er nok ikke tilfeldig at 997 ble mer klassisk i designet enn 996. Porsche 968 er i denne sammenhengen også en klart undervurdert modell når det gjelder tradisjonelle sportsbilkvaliteter fra Porsche. Jeg er tilbøylig til å mene at denne modellen er en av de beste Porsche har bygget med tanke på rene kjøreegenskaper. Porsche 986 (Boxster Mrk. I) er også klart undervurdert som sportsbil. 911 har definitivt i noen sammenhenger fått for mye oppmerksomhet på bekostning av Porsches andre modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, men designet på 996 er og blir en utfordring for min del. Det er nok ikke tilfeldig at 997 ble mer klassisk i designet enn 996. Porsche 968 er i denne sammenhengen også en klart undervurdert modell når det gjelder tradisjonelle sportsbilkvaliteter fra Porsche. Jeg er tilbøylig til å mene at denne modellen er en av de beste Porsche har bygget med tanke på rene kjøreegenskaper. Porsche 986 (Boxster Mrk. I) er også klart undervurdert som sportsbil. 911 har definitivt i noen sammenhenger fått for mye oppmerksomhet på bekostning av Porsches andre modeller.

 

996 var jo i stor grad et forsøk på å designe en ny 911 med moderne formspråk - mer "blanke ark"  ( innenfor de parametrene som tross alt ligger latent i ethvert porsche formspråk ). De fikk mye (ufortjent?) pepper for særlig frontlyktene, og 996 har vel lidd av en litt negativ konnotasjon siden - en ond spiral for å si det litt overdrevent. 

 

997 var mer "return to form" der de lyttet til hylekoret og gav massene det de ville ha. Jeg personlig mener Porsche feiget litt ut, og 996 er mer INTERESSANT fra et designsynspunkt, og linjemessig er jeg av den oppfatning at 996 er mer vellykket. Men 997 er jo mindre provoserende, enig i det. Nå ble jo også 996 belemret med alle motorproblemene , 997 er ikke fritatt for dette - M97 motoren er like upålitelig og det ble ikke skikkelig sving på sakene igjen før 9A1 motoren uten IMS kom i 2009, da i 997.2 og 987.2 form  - men nå sporer jeg litt av her - beklager.

 

996, a lovely lovely thing :)

 

6358774189_252a7cc891_z.jpg

Endret av Merrushe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal vi med slike lyder og videoer? Visste du ikke at bmw har en 520i sedan som er bedre? :P

 

 

Men med slike videoer ser man at Mercedes satser annerledes enn på mange år... De prøver å bli klassens ramp og satse på en annen måte...

 

MEN... siden det ofte blir dratt frem at BMW satser på miljø... Mercedes tilfredsstiller jo alle miljøkrav rundt om i verden så de kan vel ikke akkurat ikke ha satsa på miljøvennlige V8 motorer?

 

Men igjen, det er viktig at forskjellige aktører gjør forskjellige ting...Tror verden hadde vært ganske monoton om alle satsa på miljø...

Endret av Wicky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg der Wicky, For 20 år siden var Mercedes den kjedelige storebroren med en og annen AMG modell...

 

I dag er Mercedes langt på vei den lekne gutten i klassen, mens BMW har gått til å bli den ansvarlige miljøbevisste uten en veldig spennende modellpaljett. 

Ser jeg på Bmw sin meny nå så må jeg være ærlig å si at det er lite som vekker "må ha" følelsen  - og det er veldig synd. Hos Mercedes tenker jeg imidlertid "Jeg vil ha den, og den og den og.. " 

 

Personlig håper jeg BMW bytter ut ledelsen snart til noen som vil være litt mer med på leken, og kan tilby litt mer hårete modeller. 

 

Motorteknisk synes jeg både M3 og M5 er blitt ganske kjedelig, både med tanke på konfigurasjon men også lyd.  

Som Janis Joplin synger : Oh Looord , wont you buy me a Mercedes Benz. With V8 and Perfoooormance pack  \:D/

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... Og nettopp lydbildet er noe F10 M5 sliter veldig med og har fått mye pepper for. Både dette med syntetisk lyd inn i kabinen fordi motoren ikke låter spesiellt bra, og eksoslyden som for meg høres mer ut som en firesylindret subari er noe jeg ikke helt forstår at de ikke klarer å få til? 

 

Dette er et godt eksempel: 

 

 

Til sammenligning, her er AMG-gutta sitt resultat. Høres jo ut som Gud rensker strupen :P

 

Endret av Merrushe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sent neste år så er det mer eller mindre bekreftet at BMW vil slippe en M2 ut på markedet, da basert på F22 2-serie. Det er også nesten bekreftet at bilen vil få en 3,0 liters rekkesekser på ca 370-380 hester, og kanskje kun bare komme med manuell. Sistnevnte for å unngå å ta kunder ifra M4 som tilbys med M DCT kassa ;) Siden M4 koster drøye 1,1 mill så er det med M2 lov å håpe at vi for første gang kan få en fullblods M modell til under en million kroner. Det har vi ikke kunnet siden E46 M3 i år 2000 ;)

post-47692-0-76157700-1418052298_thumb.j

BMW M2 sammen med siste X5M og M5 30 Jahre Edition er jo ett bevis på at BMW M kan være lekene og ha dessidert flest hester i segmentet hvis de bare vil :) Det er litt artig at BMW M5 likevel skulle bli den første supersedanen som passerte 600 hester, trodde lenge at den skulle gå til Audi RS6 eller E65 AMG :) M5 var første til 300 hester, første til 400 hester, første til 500 hester og første til 600 hester 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M5 blir overkjørt på dreiemoment, m5 sin motor gir 680 NM, Mercedes sin gir 800 NM. 

 

Jeg er veldig glad for at BMW kommer med flere spreke modeller, men den rekkeseksern med turbo synes jeg begynner å bli kjedelig, samme med V8ern deres.

Når de ikke klarer å få til lyden på sine turbomotorer, så synes jeg de kan komme med en naturlig aspirert modell igjen.

Kosta ikke 1M under en mill? det er jo den beste M-bilen på 10 år.

 

N52 motoren er jo en FANTASTISK motor og skulle danne basen for neste M motor. Med 270 hester i NA form hadde den nok lett bikka 350 med litt M-magic... men de feiga ut og begynte å videreutvikle N55 motoren istedenfor ,  litt synd - for den låter jo som en støvsuger i forhold. 

Endret av Merrushe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...