Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Hehehe... ja, den fargekomboen var skikkelig 70-tallet. Kul på en litt merkelig måte (spesielt interiøret). Jeg har aldri helt hatt sansen for SLC karosseriet i forhold til den kortere SL varianten med hardtop, men det er en smaksak. Klassiske biler er latterlig dyre her i Danmark... ofte dobbelt så dyre som i Norge. Det er derfor ikke uvanlig at danskene kjøper slike biler i Norge. Mitt inntrykk er at de norske bilene også har en bedre standard. Jeg har kikket litt etter eldre MB'er og Porscher her i DK og det er en heller håpløs oppgave hvis man er bare litt kravstor mhp. mekanisk standard og visuelt inntrykk. En annen ting er at danskene ikke kan lage skikkelige bilannonser (private). Bildene er elendige og teksten mangelfull i forhold hva som etterhvert er standarden i Norge hvis bilen er litt fin. Profesjonelle aktører vet bedre, men da er prisen på bilen også temmelig stiv. De beste landene å se etter eldre tyske klassikere er Tyskland, Sveits, Italia og Beneluxlandene. Et alternativ er også USA, men da må man være ekstra forsiktig iom. at modellene ofte ikke har de samme spesifikasjonene som i Europa. Reimport av europeisk spesifiserte biler er derfor ikke uvanlig... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja stemmer det..Du er jo selv på utkikk..hvordan går letingen forresten?  Ikke enkelt å finne den riktige bilen nei... Denne SLCen er bare 30cm kortere enn F01...Det sier litt om størrelsen på den faktisk! Har heller aldri hatt sansen for SLC... Men den har begynt å vokse på meg..Spesielt siden jeg må ha baksete pga bilstol.. Designet er som SL...bare lenger.. 

 

Snust litt på danske annonser idag, og ja..dyre biler med elendige annonser..Samme som på blocket.se... dårligste annonsene noensinne sett finn.no standard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En utfordring med klassiske biler er at folk har en tendens til å gå etter de samme kjente og popuære modellene (som f.eks R107/C107) og det driver prisen opp. Det er mye "imaging" når det gjelder klassiske biler. Folk vil gjerne bli sett i en klassisk bil, men har egentlig ikke den nødvendige interessen eller kunnskap om selve bilen og det driver standarden ned. Jeg prøver derfor å finne "huller" i markedet i form av mindre kjente modeller eller modeller som ennå ikke helt har fått oppmerksomhetens lys. En slik modell er W123 280E/TE. For mange er dette stadig en "taximodell" og derfor ikke anerkjent som en kul klassiker, men der mener jeg at de tar feil i et mer utvidet perspektiv. W123 280CE er derimot kostbar fordi den er en coupé. Prisforskjellen på disse modellene er etter min mening for stor og jeg synes ikke at den kan forsvares i forhold til 280CE. De pengene man sparer ved å heller kjøpe 280E/TE er nok til å sette den i skikkelig stand. Tilsvarende også når det gjelder eldre 911'er vis a vis f.eks 944.

 

Jeg har god tid når det gjelder å finne en klassisk bil og tiden arbeider også for meg. Nå beveger vi oss etterhvert godt inn på 80 tallet i forhold til 30 års regelen og da blir både antall biler og kvaliteten på bilene mye bedre. Godbiter i denne sammenhengen er C124 og ikke minst A124, men det begynner nok å haste litt. Det tar nok ikke lang tid før markedet får øynene opp for disse modellene. På den annen side er jeg ikke fremmed for en fin 400E... som igjen oppfattes som en "taximodell" av mange og dermed har en relativt lavere pris... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i den... viktigere å virke kul enn å faktisk være kul. De fleste bare slenger penger på bordet og kjøper en pen bil som de kan flashe med på viktige dager... Andre sparer og kjøper nøyaktig den riktige bilen for dem, og kan sitte timesvis i garasjen og titte på bilen med en kopp kaffe...

 

S123 280TE er nok litt for mainstream fremdeles med tanke på at det er en stasjonsvogn..som man forbinder med å frakte varer og hunder og barn.. En coupe forbindes med å cruise og nyte solskinnsdager..er nok derfor de fremdeles ikke har fått samme prisstigninge... 

 

A124 er fremdeles for ny til at den vil bli en ettertraktet modell... Den ses fremdeles på som "en gammal mercecab" om du skjønner..selv om prisene har holdt seg ganske greit på dem... C124 blir veteran i 2017...Men regner med de fleste modellene blir revet bort fra det norske markedet i 2016...på lik linje med sedan modellen..Masse 1985modeller til salgs ifjor...Ikke en eneste siden august/september... Spesielt de pene eksemplarene blir revet fort vekk fra markedet..

 

Jeg selv har begynt å få sansens for w126 samt c124.. Førstnevnte i facelift utgave fra 1988 og c124 fra 1987. Disse er fremdeles billige, god kvalitet, "moderne" nok til å brukes ofte, tåler regn og snø, men kan likevel gi en premium classic feeling når man tar seg en lengre kjøretur en solfylt søndagsmorgen... Men det krever at bilen er usenket, har 16hulllsfelger og oransjeblinkere...

 

tror jeg har blitt gammel :P

 

Mercedes-Benz-300CE-24-C124-1989-1992-19

 

 

Mercedes_Benz-S_Class_W126_mp35_pic_7683

 

Har prøvd å titte på bimmere også...Men er dessverre ingen fra den tidsepoken som frister...og de som kan være aktuelle er dessverre for høyt priset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke være mer enig, men det er vel ingen overraskelse. Bilene skal være originale slik at de fremstår i den rette konteksten i forhold til når de ble produsert. De som designet bilene hadde en visjon for hvordan de skulle være og det er også et viktig poeng (iallefall for meg). Her i DK er det ganske mange som importerer klassiske biler og lar de stå uregistrert i en garasje frem til de faller for 30 års regelen. Det er mange oppkjøpere der ute som spekulerer i en verdistigning, men disse fokuserer også mest på modeller som de vet er/blir populære. Det er derfor ikke "taximodellene" de går etter selv om det sikkert finnes unntak. W126 er også en godbit, men det er vanskelig å finne billige og godt vedlikeholdte modeller. De fleste har blitt brukt for hva de er verdt av gjennomført kvalitet og holdbarhet.

 

Det man skal være klar over (som du også er inne på) er at det grovt sett finnes tre typer kjøpere av klassiske biler. Spekulantene, folk som primært bare ønsker et image og entusiastene. Jeg mener at entusiastene har størst spillerom når det gjelder hvilke biler de kan få et interessant forhold til og dette er også vår fordel. Det er ikke dumt å f.eks kikke etter en pen T-modell med en stor motor. De har et klassisk design, går bra og kan brukes sammen med hele familien. Det avgjørende for min del er imidlertid at den fremstår som helt original og ordentlig vedlikeholdt. Klasiske biler skal være hele og pene... basta... :)

 

Når det gjelder eldre BMW'er er jeg litt enig med deg i at det er få modeller som er virkelig attraktive. Jeg har imidlertid sansen for E24, men det har mange andre også. Jeg liker også E32, men de er det ikke mange av igjen som stadig er hele og pene. E30 som cabriolet er også en fin entusiastbil. Ellers er ikke en helt original E36 M3 å forakte og heller ikke en pen E34 Touring med V8 motor... :)

 

På den annen side er det en eldre herre i nabolaget som har en helt original E30 320i og den fremstår også som veldig fin. Jeg vil ikke si at bilen er direkte attraktiv som klassiker, men den er definitivt litt sjarmerende iom. at den er helt original og godt vedlikeholdt. Han ser lykkelig ut når han kjører søndagsturer med kraftige briller og sixpence hatten på hodet... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Mercedes-Benz C107 og BMW E24... her er neste nivå opp på stigen hvis man virkelig er interessert i klassiske biler... Jaguar XJC med V12 motor. Kun ca. 10000 stk. ble bygget og under 2000 stk. med V12 motor. Denne bilen er på alle måter veldig tidstypisk britisk når det gjelder hvordan den er konstruert og ikke minst når det gjelder opplevd kvalitet på godt og vondt (som Harry Metcalfe også gjør et poeng ut av), men den gir en fabelaktig og kompromissløs eier og kjøreopplevelse. Akkurat denne bilen er ganske spesiell med bl.a manuell gearkasse og det gjør den ikke mindre interessant. Jeg synes at denne videoen gir et godt bilde av hvordan klassiske biler fra 60 og 70-tallet er i forhold til mer moderne biler fra 80-tallet er og spesielt dagens biler. Det var uten tvil en langt mer rå og ufiltrert kjøreopplevelse før i tiden... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:love: :love: :love: :love: ... You bet!... sort of 911 GT3 light...  :love:

 

Utrolig!... Porsche går overraskende til den ytterligheten at de tillater at Cayman blir hurtigere enn innstegsmodellene i 911 programmet. Dette er ukjent terreng for Porsche kommersielt og det skal bli spennende å se hvordan markedet og potensielle 911 kjøpere reagerer på dette. Jeg tror at dette går bra, men mon ikke Porsche oppgraderer 911 Carrera S (400 HK) og/eller i det minste jekker opp prisen på den modellen... :)

 

7.38-7:40 rundt Nürburgring... det er på nivå med Ferrari 458 Italia og Nissan GT-R... :)

 

Liker veldig godt at Porsche har kommet med en GT4. Sku gjerne hatt en i garasjen.  :wub: Kommer garantert til å følge denne. 

Tror ikke 911 kunder reagerer stort. 911 GT3 RS er vel rundt hjørnet for de som må ha det absolutt grommeste (og har råd til det). 911 GT3 RS vil nok være kongen på haugen med grei margin. I tillegg så kommer jo vanlig 911 snart til å ha turbo (samme med nyere Cayman, etc). Det er rykter om 400hk i en standard 911 og hele 530hk i Carrera S. Selvfølgelig med et hav av dreiemoment i begge. Cayman GT4 og en 911 vil jo da i enda større grad appellere til forskjellige kunder.

 

Synes selv MX5 ND med tilhørende motorer er spenndene. Passer nok Norge bra til tross for at de ikke har turbo.

Er enda mer spent på Fiat sine (Abarth) utgaver som trolig har turbo. Fiat skaffet seg "trademark" på 124 og 124 spider ganske nylig. Noe som kanskje indikerer at de kommer med en Coupe utgave også. Når Abarth har fått fingerene sine på hva enn Fiat kommer til å lage, så blir det nok veldig morro. Den råeste utgaven av Fiat 500 Abarth har 190hk/250nm. En liten "chip" skremmer den opp i 220hk/340nm.

Jeg ser frem til og krysser fingrene for en Abarth Coupe modell på ca 1050kg, rundt 190 spreke turbohester med artig lydbilde og en LSD. :) Da foråpentligvis med en ny generasjon motor. Jeg tenker det bør gå rimelig greit, tilby 98% av kjøregleden som man får ut av en Cayman GT4 på Norske veier, og koste røflig 1/4 av en GT4,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo så smått begynnt å se meg om etter veteranbil jeg også, i likhet med deg Fredrik så har jeg slettes ikke dårlig tid og tiden jobber mer eller mindre for meg. Jeg ser jo primært etter eldre BMW, Amcar og C126. Er enig i at før 80 tallet så er de ikke så mye ifra BMW som tiltaler meg utover E12 med litt motor eller E21 323I, men disse koster alt for mye mer enn hva det smaker. Tiden jobber for meg når det gjelder biler som E24, E28, C126 (560 SEC ble vel veteran i år) og Amcars som Firebird, Ford LTD, Bronco, Caprice osv. Jeg har også blinket meg ut E34 M5 og E31 850I (en slik skal jeg ha) men dette er biler som er en del år unna 30 års reglen og derfor en del år frem i tid for min del. Det er i området 1985-1995 jeg finner flest interessante modeller, iallfall ifra de tyske produsentene :)

Jeg kikker jo på alt i Skandinavia og det er jo ikke tvil om at Norge har det beste utvalget, men bilene er dyrere og ofte i varierende kvalitet (særlig Amcars og BMW), Sverige er billigere men har både lite og slitent utvalgt syens jeg (med unntak av BMW og MB). Danmark har ekstremt lite utvalg, men jeg må si jeg synes de ytterst få bilene som er tilgjengelig er svært fine og godt priset. Særlig E28, E30 og diverse Amcars har jeg sett noen interessante eksemplarer av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ingen hensikt å sitte på gjerdet og vente, da 80-talls bilene ofte er dyrere i Tyskland enn Norge. Norge har et bra og billig utvalg - ingen vits i å gå over bekken etter vann.

Håper ikke dere venter for å spare 2500kr i årsavgift? Disse bilene dere ofte diskuterer har vært på bunnivå, og er på vei oppover. Så tiden jobber ikke til fordel for dere da prisene øker, rusta og slitasjen vokser, deleprisene vokser/utgår og utvalget generelt blir mindre hvert år pga naturlig svinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei... dette er ikke riktig (i generelle vendinger) iom. at bilene også blir nyere og nyere. For mindre serier som f.eks Porsche 964 er jeg imidlertid helt enig, men der har toget allerede gått hvis man vil ha et nogenlunde billig eksemplar. For biler som er produsert i millioner av eksemplarer som f.eks W124 er det stadig plenty av tid iom. at de siste ble bygget så sent som i 1995. Ikke alle modellene i W124 serien ble produsert i et enormt antall, men det er stadig mange til salgs for en relativt fornuftig pris. 

 

Det som imidlertid kan være en slags trussel mot den alminnelige bilentusiasten uten en kjempestor lommebok er at interessen for gamle biler ser ut til å øke (mye pga. av forum som dette og ikke minst Youtube), men med mindre man har låst seg fast i en eller noen bestemte bilmodeller vil det alltid være andre spennende modeller å rette interessen mot. Jeg tror imidlertid at dette går i bølger og akkurat nå er det en stor interesse for 70 og 80-talls bilene. Dette vil endre seg når moten skifter igjen.

 

En annen trussel er at myndighetene gjerne vil ha gamle biler vekk fra veiene. De bruker derfor ulike sikkerhets og avgasskrav som begrunnelse mot at disse bilene skal være godkjente til å kjøres på veiene. Allerede nå er det f.eks ikke lovlig å kjøre dieselbiler uten partikkelfilter i de fleste europeiske storbyene (dette gjelder f.eks E46 320d). Det samme gjelder for bensinbiler uten katalysator (ble et lovkrav i 1989). Det er god grunn til å tro at dette bare blir mer restriktivt i fremtiden selv om det finnes ulike dispensasjonsløsninger som f.eks veteranbilregistrering.

 

Allikevel tror jeg at det også i fremtiden vil være mulig å kjøre eldre klassikere... kanskje ikke som rene bruksbiler, men i det minste som entusiastbiler. Spørsmålet er imidlertid om yngre mennesker vil ha den samme interessen for disse bilene når elektriske biler etterhvert tar over (ja... jeg tror at de vil gjøre dette). Jeg er såpass gammel at jeg har erfaring med eldre bensinbiler, men for folk som ikke har erfaring med disse bilene vil de etterhvert fremstå som tekniske anakronismer fra en svunnen tid. Omtrent som store deler av 50, 60 og mange av 70-talls bilene er idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker veldig godt at Porsche har kommet med en GT4. Sku gjerne hatt en i garasjen.  :wub: Kommer garantert til å følge denne. 

Tror ikke 911 kunder reagerer stort. 911 GT3 RS er vel rundt hjørnet for de som må ha det absolutt grommeste (og har råd til det). 911 GT3 RS vil nok være kongen på haugen med grei margin. I tillegg så kommer jo vanlig 911 snart til å ha turbo (samme med nyere Cayman, etc). Det er rykter om 400hk i en standard 911 og hele 530hk i Carrera S. Selvfølgelig med et hav av dreiemoment i begge. Cayman GT4 og en 911 vil jo da i enda større grad appellere til forskjellige kunder.

 

Synes selv MX5 ND med tilhørende motorer er spenndene. Passer nok Norge bra til tross for at de ikke har turbo.

Er enda mer spent på Fiat sine (Abarth) utgaver som trolig har turbo. Fiat skaffet seg "trademark" på 124 og 124 spider ganske nylig. Noe som kanskje indikerer at de kommer med en Coupe utgave også. Når Abarth har fått fingerene sine på hva enn Fiat kommer til å lage, så blir det nok veldig morro. Den råeste utgaven av Fiat 500 Abarth har 190hk/250nm. En liten "chip" skremmer den opp i 220hk/340nm.

Jeg ser frem til og krysser fingrene for en Abarth Coupe modell på ca 1050kg, rundt 190 spreke turbohester med artig lydbilde og en LSD. :) Da foråpentligvis med en ny generasjon motor. Jeg tenker det bør gå rimelig greit, tilby 98% av kjøregleden som man får ut av en Cayman GT4 på Norske veier, og koste røflig 1/4 av en GT4,

 

Ja... det at Porsche trolig kommer til å fase ut den alminnelige 911 Carrera modellen med 350 HK høres sannsynlig ut. Jeg tror imidlertid ikke at Carrera S vil få så mye som 530 HK iom. at dagens 911 Turbo har 520 HK. Mon ikke rundt 450 HK virker mer realistisk... spesielt hvis den ikke har ladeluft.

 

På den annen side kan det godt være at Cayman GT4 med 385 HK og dagens 911 Carrera S med 400 HK kan leve helt fint side om side. De henvender seg (som du påpeker) til forskjellige kundegrupper og bilene er også helt forskjellige. GT3 har 475 HK (uten ladeluft), men er såpass hardcore i forhold til f.eks Carrera S at den også sikter seg inn på et annet marked. Jeg tror at man kan trekke klare paralleller mellom hvordan 911 GT3 og Cayman GT4 opererer og skal operere i markedet. 911 fra 997 serien kom forøvrig også som GT2 RS og da med 620 HK uten at det var et stort problem i forhold til 911 Turbo/S med hhv. 500 og 530 hestekrefter. De siktet seg også inn på forskjellige markeder.

 

Jeg håper og tror at Porsche en dag kommer med en enklere og billigere innstegsmodell som de i sin tid gjorde med 912, 914 og 924. Det har vært rykter om en firesylindret boxermotor med ladeluft som yter mellom 250 og 300 HK. Dette tror jeg vil bli et fint alternativ i spesielt Boxster... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser forøvrig på Porsches tyske sider at Cayman GT4 koster 86000 Euro (ca. 744000 kroner før norske avgifter). Dette betyr at den koster hele 34,5% mer enn Cayman S som koster 64000 Euro, men faktisk mindre enn 911 Carrera som koster 90500 Euro. Jeg vil mene at Cayman GT4 er temmelig stivt prissatt selv om den i praksis er en 911 GT3 "light". Det er iallefall mange penger for 60 ekstra hestekrefter hvis man ser litt firkantet på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ingen hensikt å sitte på gjerdet og vente, da 80-talls bilene ofte er dyrere i Tyskland enn Norge. Norge har et bra og billig utvalg - ingen vits i å gå over bekken etter vann.

Håper ikke dere venter for å spare 2500kr i årsavgift? Disse bilene dere ofte diskuterer har vært på bunnivå, og er på vei oppover. Så tiden jobber ikke til fordel for dere da prisene øker, rusta og slitasjen vokser, deleprisene vokser/utgår og utvalget generelt blir mindre hvert år pga naturlig svinn.

Jeg ser det litt annerledes, da en veteranbil har null kr i registrerings avgift, meget gunstig forsikring og selvsagt den lave årsavgiften. Greit nok at avgiftene er lagt om slik at avgiften bli mindre og mindre jo nærmere 30 år bilen er. Til neste år kan jeg ta inn en 1986 560 SEC for rundt 90 000 kr med skilter, i dag kommer den samme biler fort opp i 140 000 kr med skilter da den fortsatt vil få avgift. I år kan jeg ta inn en strøken E30 320I for 50 000 kr ifra Sverige, i fjor kostet den samme bilen fort 70 000 kr hvis man ville registrere den med en gang. Og siden de mest interessante modellene for min del er i mellom 1985 og 1995 så har jeg mye bra biler i vente som kan importeres som veteran :)

Enkelte biler har blitt dyre i Tyskland ja, men disse bilene kan kjøpes billigere i Sverige, Nederland og faktisk England. En gulrot her er E30 M3, en bil som fort koster deg 300 000 NOK både i Norge eller Tyskland. I England går disse for 250 000 kr for ett eksemplar i mint condition og mindre for pen og strøken bil, og fordelen er at E30 M3 kun ble levert med venstrestyring som mange andre entusiast biler (i hovedsak Amcars).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes selv det høres noe voldsomt ut med 530hk I Carrera S. (Her var kilden/ryktet)

Blir litt rart om neste 911 Turbo heter "911 Turbo" når innstegsmodellen også har turbo. :D Lurer på hva som skjer der. Går vel kanskje ikke så lang tid før man der ser turbo + el motor?

 

Jeg hadde likt å sett noe rimeligere enn Boxster/Cayman. En Porsche med FR-layout. Jeg tviler på at det kommer til å skje. Markedet for slike biler er ikke så stort lengre. Porsche vil tjene penger og samtidig være eksklusiv. Boxster/Cayman er vel til en viss grad ansett som dagens svar på 912, 914, 924 og 968?

 

Vi får vel se hva BMW kommer til gjøre med fremtidige Z-biler. Men for min del så virker ikke ryktene jeg har sett så veldig lovende.

Z1 med fremhjulstrekk?

Z5 i samarbeid med Toyota (Supra/FT1 stil?) Alt for dyr.

Da sitter man igjen med Z3/Z4. Basert på dagens Z4 og den veien BMW går om dagen så kommer jeg ikke til å være positivt innstilt før de har laget noe lovende.

Jeg har mer tro på Alfa Romeo og Mazda/Fiat sine fremtidige biler.

 

På temaet om klassiske biler og fremtidige klassikere. Noen som har tanker å dele om Z3 Coupe og Z4 Coupe priser?

Strøkne Z3 Coupe ligger rimelig høyt i pris i Tyskland selv i "non-M" utgave. Er ikke mange slike biler med lav km og høy stand å oppdrive i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...