Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Leste gjennom en del av bmw historien du delte på forrige side..

M70 motoren var altså den første tyske 12 sylindra bilmotoren siden 30 tallet.. Stemmer dette? Isåfall, hvorfor ble det ikke laget noen på nesten 60 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2. verdenskrig medførte at Tyskland var totalt ødelagt da krigen var over. I tillegg til at infrastrukturen og fabrikker var ødelagt ble landet delt i to med alt hva dette medførte av av tap av ressurser. Det var fattigdom og armod overalt. Landet måtte bygges opp på nytt og dette tok tid. Først i løpet av 60-tallet begynte det for alvor å bli skikk på sakene igjen... økonomisk og markedsmessig (mye takket være den amerikanske Marshallhjelpen). Dette kalles for det tyske økonomiske mirakel... eller wirtschaftswunder på tysk.

Store deler av dette oppsvinget var basert på salg av industrielle produkter av høy kvalitet til bl.a USA (de eneste som hadde penger til å betale med). Dette gjaldt også bilprodusentene og det var derfor stort sett det amerikanske markedet som dikterte hva som skulle produseres. Det var derfor primært fokus på store V8 motorer (les: Mercedes-Benz) samt div kultbiler fra Porsche og VW. BMW forsøkte seg på dette markedet med 501/502/507 modellene på 50 og 60-tallet, men brakk nesten ryggen økonomisk på dette. Restrukturering og satsing på nye modeller ("Neue Klasse") ble redningen for BMW.

Først på 70-tallet ble det aktuelt med en 12-sylindret motor igjen. BMW utviklet derfor både en 8-sylindret og en 12-sylindret motor til E23 modellen, men så kom bensinkrisen i 1973 og den medførte at disse prosjektene ble lagt på is. Den økonomiske virkeligheten påkalte derfor gjenbruk av M30 rekkesekseren påmontert en turbolader. BMW forsvarte seg med at den rent teknisk var like effektiv som en V8 motor på rundt fem liter, men i likhet med at Porsches boxerseksere aldri helt blir som Ferrari´s V8 motorer trodde markedet ikke helt på BMW´s påstander.... iallefall ikke statusmessig. BMW kom derfor til å spille i en annen og lavere vektklasse enn bl.a Mercedes-Benz og Jaguar helt frem til E32 750i kom på markedet i 1986. Den modellen markerte en markedsmessig milepæl for BMW. Endelig ble BMW betraktet som en likverdig konkurrent til de mest eksklusive konkurrentene.

31cw78hdtbivm95kkljo.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E32 var vel også bmws mest påkostede modell (spesielt i utviklingen?) E32 hadde jo egne motorer som justerte vindusviskerne så de presset hardt mot ruta i fart over 130 (usikker på tallet der...) Og man fikk bilen levert med vannbøffelskinn som kostet det tre doble av vanlig skinn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At BMW planla V8 for E23 var nytt for meg, nesten synd det ikke ble noe av igrunn. Vil tro at de hadde kommet seg seriøst inn på luksusmarkedet noen år tidligere hvis dette hadde blitt en realitet. E23 var absolutt en imponerende doning da den kom i 1977, men jeg føler Mercedes fikk litt overtaket igjen med W126 i 1980 igjen da :)

Men E32 var en utrolig banebrytende bil for BMW, bla verdens første bil med antispinn :) Var også den første bilen i verden som kunne fåes med Xenon lys i 1992, kosta sikkert like mye som en pent brukt E30 320I den gang. E32 ble raskt bilen for amerikanske tannleger og advokater bosatt oppe i åsen i Beverly Hills, gjerne med selvskap av en E30 325I cabriolet som konebil. Dette var også bilen Derrick kjørte i hver serie fra 1987 til han fikk E38 i 1994 :wink:

En annen ting er at stadig i dag så opplever jeg E32 som en moderene bil å kjøre, så fremt den er i god stand selvsagt. Denne modellen var med å løfte BMW opp i luksus segmentet i Norge også, her hvor de fleste med penger på bok enten valgte Mercedes eller Jaguar. E32 kom akkurat tidsnok til å nyete noen år av jappetiden her i landet og overaskende mange E32er til salgs på bruktmarkedet i dag er norsksolgte biler, gjerne med tidlige BN skilter :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte innlegg av alle fredrikene her + waqas - interessant lesning :)

E32 har alltid appelert litt til meg, det er noe brautende tøft over bilen - her kommer jeg anno 1986 ;)

Jeg ser for meg alle legene som vrenger inn på Dr. Holms på Geilo akkompagnert av dundrende Eurorythmics-låter fra høytalerne :)

Vannbøffelskinn høres utrolig dyrt - og kult ut - har vi noen bilder av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E32 var vel også bmws mest påkostede modell (spesielt i utviklingen?) E32 hadde jo egne motorer som justerte vindusviskerne så de presset hardt mot ruta i fart over 130 (usikker på tallet der...) Og man fikk bilen levert med vannbøffelskinn som kostet det tre doble av vanlig skinn...

Stemmer det du sier der, dette fikk man også på E31 og E34 utover 90 tallet :) Ingen tvil om at E32 var top of the line da den kom, da viste BMW at de virkelig kunne hvis de ville. Og kundene strømmet til fra andre merker, mye pga at BMW kunne levere alt av eksklusivt utstyr som Vannbøffelskinn, skinn trukket dasjbord til el justerbare hodeputer i baksetet :wink: 7-serien lå i skyggen av S-klasse i 6 år men nå tok de over forspranget og W140 fra 1991 føler jeg ikke var bedre på noen måte igrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt det meste fra Mercedes fra sent 80-tall til nåtid, og jeg må si at w140 CL 600 er fortsatt den bilen som har imponert meg mest. Det er ikke den raskeste, stilleste, peneste eller den Mercedesen med mest utstyr, men det er bare noe så vanvittig imponerende med at den bilen er 15-20 år gammel.

Når sammenligningsgrunnlaget for min del ligger på w124 fra samme periode, så blir det en enorm forskjell. Jeg forventet ikke så mye fra en så gammel bil, men om jeg sammenligner med alt annet jeg har kjørt fra den tidsperioden, så er det egentlig ingen konkurranse.

0353619-mercedes-benz-cl-600-elegance-1996.jpg

Nyere S-klasser er for all del imponerende, men de er ikke like imponerende i forhold til resten av bilene Mercedes har levert på samme tid.

W220 og W221 har ikke like stort forsprang på W211 og W212. Den opplevde kvaliteten er også helt hinsides i W140 og den overgår det meste jeg har kjørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt det meste fra Mercedes fra sent 80-tall til nåtid, og jeg må si at w140 CL 600 er fortsatt den bilen som har imponert meg mest. Det er ikke den raskeste, stilleste, peneste eller den Mercedesen med mest utstyr, men det er bare noe så vanvittig imponerende med at den bilen er 15-20 år gammel.

Når sammenligningsgrunnlaget for min del ligger på w124 fra samme periode, så blir det en enorm forskjell. Jeg forventet ikke så mye fra en så gammel bil, men om jeg sammenligner med alt annet jeg har kjørt fra den tidsperioden, så er det egentlig ingen konkurranse.

0353619-mercedes-benz-cl-600-elegance-1996.jpg

Nyere S-klasser er for all del imponerende, men de er ikke like imponerende i forhold til resten av bilene Mercedes har levert på samme tid.

W220 og W221 har ikke like stort forsprang på W211 og W212. Den opplevde kvaliteten er også helt hinsides i W140 og den overgår det meste jeg har kjørt.

cl600 kom vel så vidt jeg husker i 92 og levde til 96/97. Husker besteforeldrene til en kompis hadde en sånn på spanske skilter. Vi var der nede en tur og hadde en flott tur rundt i granada-fjellene. En uforglemmelig tur.

Kvalitetsfølelsen, komforten på disse bilene var helt rått, og tror den fortsatt skal måle seg med mye av bilene i dag. og alt det tekniske, elektronisk justering av innvendigspeil :o , ratt, seter, hodestøtter.

Ryggepinner som gikk opp når bilen ble satt i revers.

Softclose av dørene og bakluke, litten holder som spretter opp på bakluken så du ikke skal bli møkkete på henda.

Understell som senket seg i fart.

bare litt av det som imponerte meg av funksjoner.

edit: cl navnet kom vel først på 96 utgavene, de første het vel s600 coupe hvis jeg ikke husker helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...