Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Mercedes-Benz C140 har jeg ingen erfaring med, men det går gjetord om modellen så jeg tviler ikke på at den er relativt enestående. I motsetning til W140 har den iallefall et design som er elegant. Jeg synes dessverre at W140 er en skikkelig hval i forhold til den lave og grasiøse forgjengeren W126. Interessant nok gikk BMW senere i den samme fellen med E65 i forhold til E38.

En Mercedes-Benz modell fra den samme tidsperioden som jeg derimot har litt erfaring med er R129... eller SL modellen i perioden 1989-01. Jeg er usikker på om kvaliteten på den modellen er helt på nivå med C140, men du verden som R129 hadde stance da den kom på markedet i 1989. Jeg husker at selgerne hos Autostern på Ullevål tok bølgen og nesten la seg ned i knestående da modellen endelig sto i salgslokalene (les: forgjengeren R107 var på dette tidspunktet hele 18 år gammel og nærmest uselgelig). Jeg var heldig og var faktisk en av de aller første alminnelige kundene som fikk prøvekjøre modellen (500 SL) og du hellige jul for en kjøremaskin. Det skulle bli flere turer senere og selv modellene med de minste motorene er verdt pengene. Idag er R129 en klassiker og en opplagt kandidat for Wheeler Dealers (dog er den kanskje litt for kompleks og dyr).

zuuypy5r5tdh89m8zbia.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg hentet inn et betydelig antall biler på 90 tallet, deriblant endel SL'er av denne modellen.

Husker dørene var utrolig tunge og massive bl.a, og at alt oset av tyngde og kvalitet.

Dette er en bil jeg kunne kost meg i også, men litt nervøs ifht driftsikkerhet og kostnader når man skal bruke denne som en evt nr 2 eller nr 3 bil...

Dette for meg er Benz på sitt beste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... Mercedes-Benz SL... alle generasjonene... er utvilsomt Mercedes-Benz på sitt aller beste. Jeg vet ikke om det er korrekt å si at R129 er signifikant bedre enn de andre generasjonene relativt til sin tidsperiode, men med tanke på at R107 var hele 18 år gammel da den ble avløst er den nok det. Om ikke annet så var R129 høyst ventet og velkommen da den kom på markedet i 1989.

Her forteller Chris Harris litt om Mercedes-Benz SL... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er verdt å huske på er at R129 er en tung bil, nesten 1800 kilo. Den trenger litt krefter for å komme til sin rett, og 500-motoren er derfor helt korrekt i en slik bil. 320 er adekvat, mens mange opplever 280 som rett ut undermotorisert.

Når det er sagt er bilen en cruiser og jeg er sikker på at jeg kunne trives godt selv med en 280, på vei nedover mot mitt sommerhus på rivieraen og med 100 flasker rosèvin i bagasjerommet... hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heller ikke sagt nei takk til en R129 SL 280, men rosévinflaskene kjøper jeg når jeg kommer ned til den franske rivieraen. Provence-Alpes-Côte d'Azur er selve rosévinland (området) og enkelte av de lokalt produserte rosévinene er fantastiske. Rosévin er forøvrig undervurdert som vin her i Skandinavia, men få viner smaker mer forfriskende en varm fransk sommerdag... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var vel egentlig poenget mitt fredrik, det kom kanskje ikke i tilstrekkelig grad frem. Transport-etappen er utelukkende fra den lokale vingården og til landstedet. Vi kjøpte 100 flasker forrige sommer, til 1.50 euro flasken :)

En fornuftig utgiftspost for en hel sommer med lune aftener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik SL500 var mitt første møte med bil med skikkelig pulver.

En kamerat med et veldig godt forhold til sjefen sin hadde en slik på lån en god stund. Husker ennå en forbikjøring, der vi lå bak en annen kamerat i 70km/t. Når vi var oppe på siden av bilen forran hadde vi allerede 120.

Skikkelig fin bil.

Hva med et "lite" 911-prosjekt:

http://forums.pelicanparts.com/porsche- ... -pics.html

videreutvikling:

http://forums.pelicanparts.com/porsche- ... -evo2.html

Skikkelig gjennomført baneracer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlige saker og 110 Km/t på førstegearet forteller jo litt om både bunndraget og viljen til turtall. Jeg elsker slike tråder. Det ser så lett og enkelt ut... ut med motoren og 1-2-3... så er både motoren og understelet bygget om til racingstandard. Så enkelt er det naturligvis ikke, men imponerende er det helt sikkert... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ser alltid så lett ut når folk som virkelig kan det de driver med jobber.

Han har nok lagt en del penger i den 911'en, men må si det hadde vært moro å hatt et slikt prosjekt selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger en 600SL til 149.000 ute nå, litt lang i øra men.

Når det gjelder motorene så er vel Zonda sin SL 73-derivert, ikke 600? Slektskapet er vel ikke så altfor perifert riktignok...

120.000 for en motoroverhaling høres groteskt ut. Tipper det er mye å spare på å ta dette i tyskland, tviler på at pølsespiserne finner seg i å betale 16-17.000 euro for en overhaling.

Men V12-habegjæret kureres ganske raskt med slike overslag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sambygding hadde for en del år siden en meget spesiell W140 - en turkisfarget 600SE med AMG-felger. Bilen gikk steike godt, og skilte seg ut. Den hadde et ganske spesielt BN-regnr, som tilsier at den ble solgt ny i Norge eller bruktimportert som ganske ny. Nybilprisen på denne må ha vært helt vanvittig, tipper over 2 mill.

C140 sitt design blir litt for svulstig for min smak, da liker jeg C126 bedre.

Det er jo mindre enn en W124 cabriolet, som stiller lengre bak i køen mtp design og ytelse.

Den turkisfargede hadde en nybilpris på 2,35mill om jeg husker rett.. To separate stoler bak med full el-justering hadde den også.. Men mener det var lorinser felger på den sist den var til salgs...

C126 er penere rent linjemessig enn C140, men C140 har mye større fremtoning pondus og aura samt en mye mer teknisk sammensatt bil..

R129 har ikke blitt en klassiker på lik linje som A124 grunnet salgsvolumet..Folk betalte heller 50k ekstra for en moderat motorisert/utstyrt SL enn en godt utstyrt 124cab.. Dog har A124 begynt å falle en del i pris..Men det er fremdeles etter min mening en av de peneste cabrioleten i moderne tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sambygding hadde for en del år siden en meget spesiell W140 - en turkisfarget 600SE med AMG-felger. Bilen gikk steike godt, og skilte seg ut. Den hadde et ganske spesielt BN-regnr, som tilsier at den ble solgt ny i Norge eller bruktimportert som ganske ny. Nybilprisen på denne må ha vært helt vanvittig, tipper over 2 mill.

C140 sitt design blir litt for svulstig for min smak, da liker jeg C126 bedre.

Det er jo mindre enn en W124 cabriolet, som stiller lengre bak i køen mtp design og ytelse.

A124 grunnet salgsvolumet..Folk betalte heller 50k ekstra for en moderat motorisert/utstyrt SL enn en godt utstyrt 124cab.. Dog har A124 begynt å falle en del i pris..Men det er fremdeles etter min mening en av de peneste cabrioleten i moderne tid :)

Tvert imot, A124-prisene er på full fart oppover i europa generellt. Den er blandt de få kabrioletene med fire fullsize seter, og karosseriet har tidløse linjer og er litt mindre brautende enn R129. Driftskostnadene på sistnevnte er også en klasse over.

R129 var også en betydelig dyrere bil enn A124, og hadde kun plass til to, så jeg tviler på at de respektive kundegruppene opplevde kannibalisme verken den ene og andre veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk plutselig et skikkelig nostalgi flashback da jeg så Chris Harris' innslag med R107 (altså forgjengeren til R129). Akkurat den modellen han kjører i filmen har manuelt gear og det er faktisk en interessant kombinasjon i relasjon at dette som Werther påpeker er svært sjeldent på R129 og ikke er tilgjengelig på de senere SL generasjonene.

Akronymet "SL" står for Sport Leicht (Sport Lett(vekt)) og der den første generasjonen W198 II (Roadster) var en monoquekonstruksjon (rørramme), delvis hadde et karosseri av aluminium og kun var tilgjengelig med manuelt gear ble Sport Leicht konseptet mer og mer utvannet for hver ny SL generasjon.

Etterfølgeren W113 er en mer ordinær konstruksjon, men den var i utgangspunktet nogenlunde tro mot det opprinnelige konseptet. Spesielt den første varianten med den minste motoren og manuelt gear (230 SL) er idag ettertraktet pga. sin mer kompromissløse arv fra W198 II. På 280 SL med automatgear begynte dessverre den amerikanske påvirkningen å gjøre seg sterkt gjeldende... Sport Leicht ble mer Grand Touring... og på etterfølgeren R107 ble det helt "Bobby Ewing" (Dallas) som Chris Harris elegant poengterer. Dog med et lite unntak... 280/300/350 SL med manuelt gear der 300 SL er det beste og nyeste kompromisset.

Apropos W198 "Gullwing". Rudolf Uhlenhaut... mannen bak racingvarianten W198 300 SLR... fikk i 1955 bygget den såkalte Uhlenhaut Coupé til ære for seg selv og racingprestasjonene til SLR. Dette er en av mine helt store favoritter når det gjelder biler.

300 SLR Uhlenhaut Coupé veier kun 1117 Kg (takket være rørramme og et karosseri av aluminium), har en rekkeåtter på 2982 cm3 som yter 310 HK ved 7400 rpm og 317 Nm ved 5950 rpm. Litt avhengig av gearing er topphastigheten rundt 290 Km/t og 0-100 Km/t tar ca. 6 sekunder.

Rudolf Uhlenhaut sittende "på" sin 300 SLR Coupé

6tiu0g0a501097tv6ef6.jpg

Absolutt nydelig...

qadolmhix8zja2ztrkr1.jpg

Tøffere blir det ikke

q3s6ngy0ybnt0aaqs1ju.jpg

En rekkeåtter er ikke helt dagligdags...

sr68fdlicz8w5hv2eaio.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...