Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Har alltid hatt sansen for 300 SEL 6.3... 8)

12_1845554205_xl.jpg

1966 fikk en ung ingeniør hos Mercedes-Benz, Erich Waxenberger, idéen til en rask sedanutgave av den allerede eksisterende S-klassen (W108/109). Den store 6.3-liters V8-motoren, som har kodenavn M-100 (6,3-literen og den senere 6,9-literen som satt i W116 går under dette kodenavnet), ble hentet fra Mercedes-Benz' 600-serie. Dette var toppmodellen til Mercedes-Benz, lansert i 1963. Mercedes-Benz 300 SEL 6,3 ble lansert i 1968, og ble mottatt med stor interesse.

Bilen var svært avansert for sin tid, og hadde ytelser på nivå med en rekke sportsbiler fra samme tidsperiode. Med sitt spesielle hjuloppheng og luftfjæring (luftbelger i stedet for vanlige fjærer, som får luft fra en egen kompressor), delt bakaksel og skivebremser på alle hjul oppnådde man langt på vei å kombinere komfort og spenstige kjøreegenskaper, noe som gjør 300 SEL interessant også blant dagens bilentusiaster. Svært få til salgs i dag. Air condition, firetrinns automatgir, servostyring, elektriske vinduer, sentrallås, radio fra Becker, elektrisk antenne, luftfjæring med justering av bilens bakkeklaring med opp til fem centimeter, skivebremser på alle hjul.

Da bilen var ny ble den markedsført under betegnelsen «Porsche-killer», fordi ytelsene overgikk Porsche 911.

Bilen er i dag regnet som en klassiker, mye takket være sine gode kjøreegenskaper kombinert med komfort, og sitt luksuriøse utseende. Det er få igjen av dem. Tilgangen på deler er god til å være en såpass sjelden bil (6,526 bygget), for Mercedes produserer mange nye deler til veteranmodellene sine. Bilene har rent teknisk vist seg svært holdbare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaaah... Mercedes-Benz W109 300 SEL 6,3... en fin presentasjon Erebus... 8)

Jeg kan kun legge til at 300 SEL 6,3 (1967-72) er verdens første "M7". Den var begynnelsen til det vi senere kom til å kjenne som AMG. Mercedes-Benz ingeniørene Hans Werner Aufrecht og Erhard Melcher fra byen Großaspach i Tyskland var teknisk ansvarlige for nettopp W109 300 SEL 6,3. AMG ble sideløpende etablert i 1967 og deres første skikkelige konstruksjon var "Rote Sau" ("røde purke" på tysk) i 1971... en oppgradert racingvariant av 300 SEL 6,3 på hele 6,8 liter... :)

e57lrcns7i1j8uwvp6zk.jpg

nw9j89j1gksolj5eto1u.jpg

Mercedes-Benz W109 300 SEL 6,3 hadde som standard en V8 på 6332 cm3 som ytet 250 HK ved 4000 rpm og 500 Nm ved 2800 rpm. Dette var nok til at 0-100 Km/t ble gjennomført på 6,3 sekunder og at topphastigheten var i området rundt 220 Km/t... altså i 1967. AMG´s "Rote Sau" yter imidlertid hele 420 HK... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens gladnyhet i forbindelse med vår E46 318d Touring er at BMW her i Danmark endelig fullt ut har akseptert mitt reklamasjonskrav i forbindelse med svinghjulet og clutchen. Ting tar tid, men man når målet hvis man ikke gir opp, argumenterer sakelig og behandler folk ordentlig... :)

Bilen runder ellers 300000 Km i løpet av måneden eller neste måned og i den forbindelse har jeg noen planer om å lage en større fotodokumentasjon av bilens tilstand. Det blir også tiden for å overveie hva som skal skje videre med bilen. Etter godt over 8 års eierskap og tilsammen 80% av avstanden mellom jorden og månen (middelavstanden) er det tid for å gjøre opp status.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende i grunn å ha en bil så lenge og ha kjørt den så langt :) Hadde jeg vært i dine sko så tror jeg jaggu jeg ikke hadde klart å kvitte meg med en såpass trofast følgesvenn som 318en din. Husker da jeg solgte E39en min etter kun to og et halvt års eierskap, synes det var riktig så trist da den kjørte avgårde med en ny eier bak rattet :( Savner litt den gode gamle femmern min, god å kjøre og solid som bare det :)

Blir spennende å se hva du bestemmer deg for fremover nå da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe som heter å gi seg mens leken er god. På samme måte som idrettsstjerner som legger opp på topp eller damer som slutter å gå i åletrange klær når de passerer 40-50....

Selger du BMW`en nå vil du minnes den med ømme tanker om en trofast og flott og fremdeles ganske moderne bil - hvorfor ikke gi seg mens kostnader enda er fornuftige og bilen stadig relativt pen og hel. Ingen vet hva som vil skje de neste 100.000 - og jeg tror du bør selge mens du enda kan få penger igjen for den... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige kommentarer gutter... og man skulle tro at du har lest tankene mine Erebus... :)

Jeg tror at vi kan slå fast at det blir en bensinbil neste gang... med mindre et eller annet helt spesielt skulle tilsi noe annet. Jeg har siktet meg inn på en F20 116i, men den er dessverre veldig dyr her i Danmark og man kan derfor gjøre betydelig bedre kjøp andre steder... f.eks hos VAG. Privatleasing er også et alternativ, men jeg er usikker på om jeg klarer å venne meg til konseptet. Vi får se hva som skjer... :-k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F20 116i koster fra 325000 kroner her i Danmark, men plusser man på diverse nødvendig utstyr og pakker kommer man fort opp i 60-70K ekstra. 400K for en 116i er temmelig dyrt synes jeg. Man får mye av det samme for rundt 300K når det gjelder f.eks en Golf. Jeg vet godt at en 1-serie kjører ringer rundt en Golf, men jeg vet ærlig talt ikke om jeg ønsker å betale 100K ekstra for BMW´en... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo som kjent en idé om at biler bør være så små og lette som mulig (innenfor rimelige grenser) og derfor er det ikke viktig for meg å ha en større bil. Dette er imidlertid ikke et ultimativt krav... det er mest et ønske. Jeg trives med små biler og hvis ikke penger var et tema ville en F20 125i være perfekt. Kan jeg imidlertid finne en pent brukt E87 130i med facelift er jeg ikke fremmed for den... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo som kjent en idé om at biler bør være så små og lette som mulig (innenfor rimelige grenser) og derfor er det ikke viktig for meg å ha en større bil. Dette er imidlertid ikke et ultimativt krav... det er mest et ønske. Jeg trives med små biler og hvis ikke penger var et tema ville en F20 125i være perfekt. Kan jeg imidlertid finne en pent brukt E87 130i med facelift er jeg ikke fremmed for den... :)

Tilfeldigvis har jeg kjørt 130i, og det er en utrolig morsom bil!

Personlig er jeg usikker på F20, jeg tviler ikke et sekund at bilen er bra, men så var det disse frontlyktene da...

F20 kontra golf og 100k opp...

I mitt hode er ikke det urimelig..

.dessuten så er det et faktum at 1'ern holder seg usannsynlig bra i annenhåndsverdi også!

Hva tenker du ifht farge og utstyr på en F20 evt Fredrik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...