Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Helt enig, det er en så "perfekt" lyd i mine ører at når jeg så det klippet første gangen, så fikk jeg gåsehud. Det er en helt vanvittig nydelig lyd. Da jeg var hos Dahlback i Sverige med den gamle krigeren her i huset for rundt 15 år siden hadde han den gamle quattroen sin stående der, samt Golfen med rundt 1000 hk. Bare lydene i de bilene på tomgang var nok til å få hjertet til å banke ekstra fort. Men jeg er utrolig svak for de gamle 5´erne.. Har sett litt på gutta i Alm racing, og ydene fra maskinene deres er helt nydelige.. Men legenden fra Race to the clouds og filmen fra han (W. Rörhl) kjører opp der er underholdning på beste måte!

Endret av mrqlan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rart det der med lyd. Hvorfor tenner vi sånn på lyden av en gammel femmer, eller andre racingmotorer? Er det pga assosiasjon fra vi var mindre, eller er det rett og slett noe med lyden?

Vil neste generasjon (diesel/el/hybrid-generasjonen) ha de samme følelsene?

"Åh, hør på den deilige dieselkaklingen" ...tror ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del tror jeg det handler om selve lyden, jeg er absolutt ingen Toyota fan, men jeg simpelthen elsker lyden fra blod-trimmede Supraer osv på nettet, det er noe med lydfrekvensene - hvordan det bygger seg opp, og måten man hører turboer, wastegater osv. jobber sammen i et herlig samspill. Litt av det samme hører jeg i Audi 5´ern. Dermed danner det et total-lydbilde som jeg får gåsehud av. Det samme må sies om f.eks. denne her: 

Det er klart at de aller fleste har et spesielt forhold til Ferrari, og det er vel derfor jeg ikke kunne gitt mer blanke i ytelsene til en Tesla - UANSETT, det vil aldri ble den komplette følelsen uten at man har lyden med seg. I den forbindelse, jeg ble ekstremt positivt overrasket over lyden i i8! Testet den før helgen, og det var en meget imponerende bil. Ingen tvil om at den konstruksjonen tåler svært mye bedre ytelser! Dette lover imidlertid godt for lyden, selv i hybrider. Det er vel ingen tvil om at verken P1, 918 eller Laferrari høres bra ut (Nå er det riktignok ekstreme eksempler), men at også en 1,5 liters BMW hybrid kan frembringe et smil om munnen med lydbildet sitt (Selv om det dessverre ikke er helt "ekte"). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mhm. Lyden er jo også en av grunnene til at en e34 520i kan gi et smil om munnen, og at en ikke bør kjøre en e46 M3 som en idiot for å virkelig kose seg.

Mange er fan av AMG sine V8ere, men de har faktisk aldri tiltalt meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sant! Man er ikke nødvendigvis avhengig av at det skal gå som "juling", mye av lyden og opplevelsen veier opp for det. Jeg synes også ofte at om bilen har fin lyd, så føles det ut som den går bedre enn den gjør! AMG synes jeg har en brutal lyd, men jeg er nok mer svak for en herlig turbomotor, eller en 8´r eller 12´r fra Ferrari. BMW har jo hatt nydelig lyd i 6´erne sine, men etterhvert nå så er det blitt så utvasket (ihvertfall de jeg har prøvd) at jeg ikke synes det er så mye å rope hurra for lenger, ihvertfall ikke i f.eks. 5-serien. Der hørte jeg knapt nok motoren.. Dog skal det faktisk sies at en del diesel 6´ere låter ganske brukbart, inne i bilen vel å merke. Men noen herlig turtalls-jagende bensinmotor blir det aldri..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg liker med femsylindrede motorer er det lett usynkroniserte lydbildet de utvikler på litt turtall. Dette er veldig tydelig på Audi Urquattro, men man hører det fint på andre biler med femsylindrede motorer også. Vedr. rekkefemmere vs. rekkeseksere liker jeg å sammenligne med Neil Young når han spiller sammen med Crazy Horse kontra f.eks David Gilmour i Pink Floyd. Gilmour's gitar er så ren og krystallklar, mens Neil's gitar skurrer av gårde som om fanden er løs. Begge gitaristene (og motortypene) spiller nydelig i mine ører... :) 

Selvfølgelig handler lydbildet fra ulike motorer også om assosiasjoner. De litt eldre av oss forbinder straks femsylindrede motorer med Audi, men det er også andre bilprodusenter som har hatt og har rekkefemmere på programmet inkl. VR5 motorer (altså en rekkefemmer med en smal vinkel mellom sylindrene i én sylinderblokk). Jeg forbinder stadig BMW 320i med en rekkesekser selv om det begynner å bli noen år siden modellen hadde en slik motor. At 330i idag har en rekkefirer blir helt feil i min bok uansett hvor effektiv den er. Lydbildet vil aldri ble det samme som en potent rekkesekser.

Apropos eldre modeller fra Audi med godlyd fra rekkefemmere så hadde BMW's rekkeseksere før i tiden også et mye mer sexy lydbilde. Noe skjedde i forbindelse med at bl.a katalysatorer og andre miljørestriksjoner ble et lovkrav. M20 og M30 motorene hadde iallefall selv som standard et rimelig potent lydbilde i modeller som f.eks E30 325i og E28 535i. Idag er alt så dempet at BMW selv på M5 gir deg kunstig motorlyd igjennom bilens høyttalere og Porsche på den nye 718 har et slags ekstra akustisk "ekkokammer" for å gi et bedre lydbilde inne i bilen. Jepp... den har en boxerfirer og slikt var ikke nødvendig da modellen hadde en boxersekser. Håpløst.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.tv2.no/broom/8295103/

"Dieselgate" har jo blitt tatt opp som tema ett par ganger her i tråden. Nå er det klart at det eneste bilmerket som ikke har jukset er BMW. Tyske myndigheter har kunngjort at kun BMW har klart avgasstestene. VW, Audi, Porsche, Mercedes, Opel osv har alle møkkete hender. Så lysten til å si "hva var det jeg sa" er høyst påtrengende. 

Og da føler jeg som BMW eier at man sitter igjen med litt mer for pengene. Artikkelen avslutter med følelgende sitat "Da blir konklusjonen ifra ekspertene at BMW rett og slett har flinkere ingeniører" Det er litt deilig å vite at bilen man kjører rundt i er bygget skikkelig uten at det er tatt noen snarveier. På en annen side så mener jeg at det egentelig bare skulle mangle også. Når man betaler så mye ekstra for en BMW så skulle det bare mangle at den er bygget sikkelig og at ting er gjort ordentlig. Det være seg i konstruksjon eller i teknikk :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det samtidig som, det i alle fall her i landet, klages høylytt over VAGs massive rustproblemer, og Møller kommer med det smått utrolige "dette er nytt for oss". Det burde det ikke være ut fra ventelistene de opererer med for sjekk og utbedring av rustskader på garanti. 

Det er i beste fall ignorant, men bikker lett over i kategorien arrogant. 

Dinside.no er på saken, og kommentarfeltet strømmer over av mildt sagt missfornøyde Møllerkunder. 

Likevel selger de som bare det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det samme fenomenet her i Danmark også. Jeg har kun hatt to VW'er (en boble og en up). Boblen hadde ekstremt dyre reservedeler (i alle fall på begynnelsen av 90-tallet) og up'en hadde ekstremt arrogante forhandlere/verksteder. Jeg hadde en disputt med det lokale VW verkstedet vedr. hvorvidt jeg var forpliktet til å bruke et VW merkeverksted jmf. bilens garanti. Prisforskjellen pr. arbeidstime samt deleprisene var betydelige i forhold til uavhengige autoriserte verksteder. Jeg gjorde det klart at jeg ikke kom til å bruke et VW verksted når de så tydelig misbruker lovverket og stavnsbinder kundene (EU er veldig klar på at de såkalte uavhengige autoriserte verkstedene har de samme rettighetene jmf. bilenes garantier).

Enden på denne historien ble at jeg solgte up'en før tiden fordi det jeg sparte på å kjøpe up'en da priskrigen på de helt små bilene raste som værst her i DK hurtig ville bli spist opp av uforskammede og grådige VW verksteder. Servicen hos Citroën er langt bedre og prisnivået mye lavere. Istedenfor å villede kundene med tvilsom og spekulativ jura konkurrerer Citroën direkte med de autoriserte uavhengige verkstedene. Servicenivået er meget bra og det er kvaliteten også. Prisnivået er hyggelig og nogenlunde på nivå med de beste uavhengige verkstedene og da velger jeg selvfølgelig heller Citroën's egne verksteder. C4 Cactus er stadig en relativt ny modell og det er derfor begrenset hvor mye erfaring de uavhengige verkstedene har med modellen.

Apropos C4 Cactus så har CAR's gamle nestor Gavin Green (han har vært redaktør for magasinet i periodene 1987-1992 og 1994-1997) skrevet en veldig hyggelig artikkel om modellen... :)

http://www.carmagazine.co.uk/car-reviews/comparison/2016/citroen-c4-cactus-meets-its-2cv-ancestor/ 

Veldig hyggelig er det også at det ser ut som om BMW umiddelbart går klar av "dieselgate", men som TV2 artikkelen poengterer er dessverre ikke "dieselgate" som sak slutt med dette. Med mindre det relativt hurtig blir utviklet ny teknikk som ytterligere begrenser utslippet av skadelige gasser lever nok dieselmotoren på lånt tid i personbiler. At BMW er en av verdens beste motorprodusenter visse vi vel egentlig fra før, men nå fikk vi det i alle fall bekreftet enda engang... :)   

Apropos filmen "Top Gun" med bl.a Tom Cruise, så har den 30 års jubileum i år. Dette er en ganske artig artikkel som går bak scenene og avslører hvordan de gjorde filmen autentisk i relasjon til virkelighetens Top Gun.

http://www.thedrive.com/the-war-zone/3462/on-top-guns-30th-anniversary-we-talk-to-a-topgun-instructor-who-worked-on-the-80s-masterpiece?xid=the-drive_socialflow_facebook 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

^Citroen blir faktisk faset ut her i Molde.

http://www.rbnett.no/nyheter/2016/05/10/Flagger-ut-to-merker-inn-med-Opel-12717533.ece

Inn med Opel, jeg vet ikke, mulig det blir suksess her, da jeg ser Opel skårer godt i mange tester osv og de har lagt mye i reklamefor å nå ut til folket... Likevel har har jeg fortsatt troa på Renault og siden ingen her har det kunne de tatt inn det også. Kia skjønner jeg forsvinner, det er ikke mange av de her, bare en og annen Soul elektrisk. 

Ellers begynner 2-serie active tourer å vokse på meg, i m-sport ihvertfall, vet ikke om jeg skal godta det eller gå inn i meg selv å tenke om igjen, da jeg lenge ikke har hatt sansen for modellen. Mye bil for pengene ihvertfall(225xe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående "produktplassering"...året etter den berømte TV-sendte biljakten på O.J Simpson i en hvit Ford Bronco økte salget med 25% :lol: Dog ble modellen erstattet av Expedition i 1996.

Og apropos Citroen. Jeg gikk gjennom noen gamle bilder jeg ikke hadde sett på evigheter, og fant noen få bilder av en 1978 Citroen CX 2400 Pallas som faren min kjørte fra 1984 til 1990. Legger ved to bilder fra en Danmarksferie ( pussig nok er det en Audi 100 med i begge bildene ) samt et bilde der jeg tydeligvis stortrives med vasking av bil.

Scan2.jpg

Scan3.jpg

Scan4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artige bilder fra den gangen alt var mye enklere og ikke så snobbete. Vi er ganske mange som har slike gode minner fra fine sommerferier i Danmark. Noen av oss tok den jo helt ut i den sammenhengen og flyttet like godt til Danmark. Det kan man mene mye om, men Danmark om sommeren er definitivt bare dejligt. Vi bor litt landlig så nå står rapsjordene i lokalområdet knallgule mot en blå himmel og et blått hav med Mols Bjerge og Samsø i det fjerne. Stort mer dansk blir det ikke og det er utrolig vakkert... :)

Opel tror jeg helt klart vil oppleve en renessanse i årene fremover. De såkalte premiumbilprodusentene gir i mange tilfeller liten verdi for pengene idag og det er igjen plass til de beste subpremium bilmerkene, som f.eks et revitalisert Opel og ikke minst Renault (som jeg i likhet med deg Marius egentlig har mer tro på). Jeg tror også at Peugeot og Citroën vil gjøre det stort i årene fremover. Norge og franske bilmerker er tradisjonelt en litt vanskelig greie, men i resten av Europa står franske biler for artige designløsninger og morsomme kjøreopplevelser til en fornuftig pris. 

Tenk hvis man kunne leie en bil on demand som har artige designløsninger og morsomme kjøreopplevelser... og den i tillegg kommer kjørende til deg uten en sjåfør der du er. Dette er hva Apple mest sannsynlig planlegger etter å ha kjøpt seg inn i den kinesiske Uber konkurrenten Didi Chuxing for 6,5 milliarder kroner. Delebiler er uten tvil fremtiden og det kommer ikke til å handle om premium biler som vi kjenner det idag, men i mye større grad om relativt rimelige livsstils bilmodeller, som BMW idag stort sett kun behersker med Mini og 2-serien Active Tourer.

http://finans.dk/live/it/ECE8658942/applerygter-loeber-staerkt-efter-kinasatsning/?ctxref=ext

For en tid tilbake skrev jeg litt om hvorfor Tesla Model 3 kan bli en alvorlig trussel mot f.eks 3-serien ved at BMW kan bli tvunget til å redusere prisen på bilene (spesielt i USA) og dermed undergrave premium fundamentet, som for mange er det viktigste kjøpsargumentet når det gjelder både 3-serien og BMW generelt. Bloomberg har kommet frem til den samme konklusjonen i denne artikkelen og hvis man kobler dette sammen med delebilkonsepter som f.eks Uber bør de begynne å bli nervøse i Stuttgart og München... og det tror jeg faktisk at de er.

http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-05-12/why-tesla-s-mass-market-car-should-scare-mercedes-and-bmw

400 HK og 760 Nm fra en dieselrekkesekser på tre liter. BMW er uten tvil blandt verdens aller beste motorprodusenter. La oss håpe at denne motoren også virkelig klarer de kommende avgasskravene. Jeg tviler for politikere pleier kun å ha en mening frem til de har en annen/ny mening. I årene fremover kommer de til å bli presset fra skanse til skanse av miljøbevegelser, men også av utålmodige unge mennesker som vil ha en seriøs miljøforandring nå og ikke om 10 år. BMW's nye dieselmotor med fire turboladere er uansett en temmelig imponerende konstruksjon... :)

http://www.bmwblog.com/2016/05/12/full-details-new-bmw-quad-turbo-diesel-b57-engine/ 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎13‎.‎05‎.‎2016 at 23.18, [space] skrev:

Og det samtidig som, det i alle fall her i landet, klages høylytt over VAGs massive rustproblemer, og Møller kommer med det smått utrolige "dette er nytt for oss". Det burde det ikke være ut fra ventelistene de opererer med for sjekk og utbedring av rustskader på garanti. 

Det er i beste fall ignorant, men bikker lett over i kategorien arrogant. 

Dinside.no er på saken, og kommentarfeltet strømmer over av mildt sagt missfornøyde Møllerkunder. 

Likevel selger de som bare det. 

Jeg mistet totalt respekten for folkevogn etter noen år som hogger. Det var så mange elendige løsninger at det var en skam. Vi hadde ventelister på gearkasser til polo, solgte sikkert 3 i uka. Det spurte jeg verksmesteren til folkevogn om en gang han var og hentet deler og det hadde han aldri hørt noenting om, tullpreik kalles det. 

For ikke og snakke om dieselmotorene og gearkassene i transporter T4. Solgte vi motoren så brydde vi oss ikke om og legge gearkassen på lager, den forsvant neste dag uansett. Like ofte solgte vi  gearkassen først. Kort sagt en elendig konstruksjon. Hvis man fulgte serviceintervallene på kamremmen så hjalp det mye, problemet var bare at de intervallene ble kortere og kortere. En bekjent som drev verksted og skrudde en del på de monterte alltid uoriginal vannpumpe. Som han sa. De varer ikke noe lenger men det er bedre og få lekkasje i de enn at de setter seg fast og ødelegger motoren slik som de originale gjør. Og jeg mener, hvor ofte bytter man sikringsboksen i en bil? Til T4 så solgte vi i vertfall 1 i måneden. Enkelte deler burde vare bilen ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   2 medlemmer

×
×
  • Opprett ny...