Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Det er absolutt en god observasjon og et interessant poeng du trekker frem der. CLK klassen sprang ut fra C124/A124 som jo var basert på W124 (altså en ren E-klasse). Akselavstanden var dog forkortet ca. 8,5 cm i forhold til W124. CLK (C208 og C209) var imidlertid basert på de tilsvarende C-klassene (W202 og W203). Begge modellene hadde et design som i stor grad var basert på de samtidige E-klassene (W210 og W211).

Dagens "CLK" omtales imidlertid av Mercedes-Benz som en E-klasse Coupé... tiltross for at platformen den er basert på stammer fra W204... som jo er en C-klasse. Det interne modellnummeret er C207... altså et nummer før den første CLK modellen (C208). Designet er basert på dagens E-klasse (W212).

Forvirret? Det burde Mercedes-Benz også være. Jeg tror imidlertid ikke at man bør se seg blind på evt. relasjoner til mer eller mindre tilsvarende modeller fra f.eks BMW. Mercedes-Benz kjører åpenbart deres eget løp og bakgrunnen for de ulike strategiske valgene vedr. modeller er det vanskelig å si noe sikkert om. Jeg tror imidlertid at det kinesiske markedet (og andre emergin markets) er nøkkelen til forståelse. Mercedes-Benz har samlefabrikker i flere av disse markedene bl.a Kina og India.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt litt glad i min W124 - og interiøret er solid uten knirkelyder. Alt funker, og ingen slitasje selv etter 22 år og 257k km. For all del - bilen er gammeldags, men den bærer det på en ærverdig måte (ikke som en Nissan Primera f.eks).

Jeg synes at dette bildet av interiøret/dashboardet i bilen forteller det aller meste. Dette er klassisk snusfornuftig oldschool Mercedes-Benz på sitt aller beste. Quadratisch, Praktisch und Gut... 8)

gutd7k8iagc3mts2gpmv.jpg

C124 er sammen med 944 en av de vakreste 2+2-bilene som noengang har blitt produsert. De to er mest sannsynlig blant de beste bilene produsert de siste 30 årene. Er ikke umulig at jeg kjøper en C124/A124 med tiden, da W124 har gitt mersmak.

Vi er helt enige, men jeg tror faktisk at C124 regnes for å være en fireseter. 944 er derimot en 2+2. Mercedes-Benz A124 er helt nydelig... helt klart en av de store i bilhistorien... :)

lr7hlk06wpeobxpdx99s.jpg

fzug10t5ory3k7apqs46.jpg

sghmffrijbzaj42wmg6a.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok, men spørsmålet er om dagens marked er rasjonelt eller spesielt godt utviklet. Jeg mener at ganske mye var vesentlig bedre på den tiden da A124 var i markedet når det gjelder biler. De aktuelle setene er iallefall sportsseter (Sportline)... det ser man på rutemønsteret som er en gammel MB tradisjon (det er også en Sportline sticker på forskjermene)... :)

Det finnes forøvrig ganske mange eksempler på at biler med de største motorene ikke nødvendigvis er de "beste" (nogenlunde objektivt vurdert). Noen ganger medfører de største motoralternativene signifikante tekniske og dynamiske kompromisser. Det kan f.eks være en mindre attraktiv vektbalanse, større tyngde eller endringer i forstillingen som gir en dårligere styrepresisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setene blir vel kalt for "karo" seter på mercedes språk.. Utrolig gode seter med god støtte faktisk..Bedre enn de vanlige skinnsetene... E500/500E hadde vel slike sportline seter, bare med skinn istedet..

På den tiden trengte ikke mercedes å slenge på amg pakke og store felger og eksos for å selge biler... De solgte kun fordi de hadde stjerne i fronten... Så ja ting var enklere da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrepet "karo" er på tysk kort for rombe/parallellogram... rutemønster i den aktuelle konteksten. Andre bilprodusenter har hatt eller har lignende seter som også blir omtalt som "karositze" (Porsche, VAG, BMW etc.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp... den er neppe helt original, men den er sexy på den rette måten. Jeg kom også til å tenke på hvor praktiske de små "flipp-ut" sidevinduene er. Jeg bruker selv klimaanlegget mindre og mindre til fordel for å ha sidevinduet litt åpent. 98% av tiden er dette langt mer behagelig totalt sett og i den sammenhengen kunne bilene med fordel hatt slike luftevinduer som var vanlig før i tiden... :)

v2p1bk37t672wllnkdh1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at klimaanlegg bør brukes sammen med slike vinduer, evt. takluke (på "vipp") om man har det, for bedre utlufting. Jeg hadde slike vinduer på e46-en, og kjørte ofte på den måten. Følte jeg fikk litt bedre klima inne i bilen slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som en god idé, men mitt poeng er egentlig at klimaanlegget 98% av tiden er oppskrytt og lett kan misbrukes slik at totalopplevelsen blir negativ. Etter å ha observert at de lokale i Sydfrankrike alltid kjører med vinduene nede (selv om bilene helt åpenbart har klimaanlegg) begynte jeg å filosofere over hvorfor de gjør nettopp dette når all logisk sans skulle tilsi at de bruker klimaanlegget mest mulig effektivt.

Poenget er selvfølegelig overgangene... inn/ut... av bilen. Med mindre det er 30+ varmegrader er det totalt sett mer behagelig å aklimatisere seg til varmen. Et annet aspekt er at man får mer kontakt med elementene når vinduene er åpne... vind, lukt og lyd er også en viktig del av bilkjøringen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker veldig godt å skru av radio og kjøre med vinduene nede, hvorvidt det er savnet av en bil uten tak som gjør det vet jeg ikke, men jeg får en litt bedre følelse av det. Liker det spesielt høst/vinter/vår (eller høst/høst/høst som det heter her) når solen står på himmelen og luften er frisk og kald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det på den samme måten stort sett hele året (dog ikke midtvinters). Jeg tror at årsaken er at dagens biler nærmest er hermetisk lukket og dermed blokkerer flere av sanseinntrykkene. Jeg liker å føle landskapet og forholdene rundt meg. Derfor velger jeg heller landeveier fremfor motorveier slik at jeg kan kjøre med sidevinduet litt åpent. På den måten kan jeg også lukte, føle og ikke minst høre at bilen beveger seg igjennom landskapet.

En litt sportslig cabriolet (spesielt E85) er uten tvil det ultimative svaret på mine filosofiske betraktninger... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En e85 står høyt oppe hos meg også, men det blir nok dessverre bare med tankene er jeg redd. Behovet for en ekstra bil er ikke tilstede, og med famile fungerer ikke en e85 til søndagsturer heller. Selv om jeg liker å ta meg en kjøretur, er jeg redd for at den hadde blitt meget lite brukt, evt. kun brukt til "kjedelige" ting som man like gjerne kunne brukt en Corolla til.

En e46 cab ville nok derfor vært et smartere kompromiss for min del, evt. en 1-serie coupè (som igjen utgår grunnet pris da 125i er eneste alternativ for meg), men det blir liksom ikke helt det samme er jeg redd.

Får nok heller nyte rekkesekseren jeg har med vinduene nede endel år til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...