Gå til innhold

e46 vs. e34 og e90 vs. e39

awt
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja, men da sier vi det, Fredrik.

Ja... hvorfor skriver vi innlegg og diskuterer egentlig?

Hør... jeg har ikke patent på sannheten og jeg hverken insinuerer eller skriver direkte at du er uansvarlig med dine barn (hvis du har noen). Slikt er grovt og lite fint. La meg si dette på en annen måte. Jeg ser at du kjører en bil som er to år eldre enn min. Din bil er grunnleggende fra 1996... altså er den en konstruksjon som snart er hele 16 år gammel. Det er neppe det mest sikre du kan tilby dine barn... eller deg selv. Hvordan har du evt. samvittighet til å gjøre noe slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kaster litt stein i glasshus nå vel, Fredrik. Hvis du har en tass på 6-7 år har han tydligvis sitti i barnesete for ikke altfor mange år siden, og E46 konstruksjonen er snart 14 år gammel. Den er _IKKE_ mye bedre enn E39 når det kommer til feil\mangler i kræsjtester. En annen ting er at E39 er større og tyngre enn E46, noe som faktisk er en faktor i feks. bil mot bil ulykke, uten at man skal legge altfor mye vekt på det.

Jeg tenker ikke sikkerhet når jeg kjøper bil, men så har jeg ingen barn heller, så det her har egentlig ingen betydning for meg. Men måten du sikter til otis på er jo høl i hodet når du tilnærmet har gjort det samme selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er jeg klar over at min bil kun er to år nyere enn Otis' bil og således ikke mye mer sikker mhp. passasjerene. Indirekte nevner jeg også dette i mitt innlegg. Mitt poeng er at ikke alle har råd til å være korrekte mhp. trygghetstyraniet som i mange sammenhenger hersker i Norge.

Jeg vil derfor ha meg frabedt at noen sier at jeg gambler med mine barns sikkerhet. Så lenge det ikke konkret er bevist at bakovervendte barneseter virkelig er sikrere for barn over to år synes jeg derfor at det mest korrekte er at vi holder diskusjonen nogenlunde nøytral.

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel. ... d=10086835

Et helt annet spørsmål er om man egentlig burde bruke en såpass gammel bil som E46 (eller E39... eller alle andre gamle biler) som familiebiler... eller til persontransport i det hele tatt. Dessverre kan vi ikke alle velge på øverste hylle i denne sammenhengen.

Det er mange interessante aspekter ved denne problemstillingen og et av de viktigste er hvorfor man ikke bruker avgiftspolitikken mer aktivt for å skifte ut bilparken hurtigere samt endre sammensetningen av den slik at den blir mer homogen. Dette kan man gjøre ved å senke avgiftene på nye og sikre biler (inkl. biler som er store nok til barnefamilier) samt øke avgiftene på eldre og mindre sikre biler. Man kan også differensiere avgiftene på nye biler slik at avgiftene blir vesentlig større på de aller største SUV´ene og Pickupene. Det er påvist at selv helt moderne biler som f.eks Golf VI ikke har en sjanse mot biler som Chevrolet Tahoe i en frontalkollisjon. I et slikt tilfelle hjelper det ikke med 15 airbags og bakovervendte barneseter i Golfen.

Et annet aspekt ser vi ofte her inne. Unge mennesker kjøper de eldste og minst sikre bilene fordi de ikke har råd til annet. Hvorfor skal unge mennesker måtte se seg tvunget til å kjøre de minst sikre bilene i en periode av livet der de i relativ forstand har bruk for de mest sikre bilene. Tilsvarende også med mange barnefamilier som sliter med å få økonomien til å henge sammen pga. store boliglån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som relativt ferske foreldre har vi vært på kurs om sikring av barn i bil.

Her var trygg trafikk, naf, en barnelege fra St.Olavs etc representert.

Bare så det er sagt så er barna veldig mye sikrere i en bakovervendt bilstol. Et barn under 4 år har ingen ting å gjøre i et forovervendt sete.

Alle fremovervendte seter for barn under 4 år, er nå fjernet fra butikkhyllene.

I bunn og grunn så skulle alle ha sittet bakovervendte, da det reduserer skadene i en frontkollisjon betraktelig, men da spessielt barn under 4 år som er veldig svak i nakken.

Det snakkes om at det fra neste år vil bli innført et påbud med bakovervedt bilstol for barn under 4 år.

Problemet oppi dette er jo at det ikke er mange biler som har plass til dette....

Se litt her : http://tryggtrafikk.no/Norsk/Trafikksik ... how;ID=926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som den aktuelle artikkelen i VG forteller er bakovervendte seter for barn over to år først og fremst et norsk/svensk fenomen. Spedbarn (0-24 måneder) sitter i bakovervendte seter her på kontinentet også, men ikke de eldre barna.

Det er i mange biler ikke mulig å ha bakovervendte seter for eldre barn uten at man samtidig sitter uforsvarlig langt fremme med forsetene. Både airbaggene og selene krever en viss minimumsavstand for å kunne fungere skikkelig. Dette skal også med i regnskapet. Det hjelper ikke at barna overlever en kollisjon hvis foreldrene samtidig nesten automatisk stryker med fordi deres sikkerhetsutstyr ikke virker etter hensikten.

Den beste måten å løse denne utfordringen på er at alle småbarnsforeldre kan kjøre store og sikre biler som f.eks Skoda Superb, men det blir nok ikke realistisk i overskuelig fremtid. Dette er heller ikke et ønske hos store deler av befolkningen her på kontinentet. Nå er det downsizing som gjelder... både av hensyn til familieøkonomien, men også av hensyn til miljøet. Folk vil ha små biler med små og effektive motorer (gjerne bensin med turbo)... Golfklassen er øvre grense når det gjelder størrelse. I slike biler er bakovervendte barneseter umulig med mindre barna er helt små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et forbud mot fremovervendte barneseter blir det samme som forbud mot å kjøre bil om du har to barn i "stort barnesetealder", og ikke har god økonomi, så det tviler jeg på blir noe av. Jeg bor rett ved en barnehage og ser ofte gamle småbiler stå parkert rundt der, med et gigabarnesete i passasjerstolen fremme. Greit så lenge en har ett barn, trøbbel når det blir flere.

Noen burde gjort en test. Tatt med seg det setet som vant sikkerhetstesten rundt og sett hvilke biler det faktisk passer i. Det hadde vært interessant lesning!

Se forresten grafen fra vg på spørsmål om hvilken vei en har barnet i bilen:

d5keoaigep10660aku9t.png

Dette tror jeg er direkte utslag av plassmangel i vanlige biler.

" i 2010 ble ingen barn drept i bil, sier Trond Boye-Hansen"

Om vi da kombinerer dette med grafene, vil jeg si begge deler er trygt nok, selv om jeg også er enig i at bakovervendt er best med tanke på frontkollisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testen omtalt i VG ble veldig kritisert pga. karaktergivningen. Den vektla frontkollisjon (som oftest har fatalt utfall) ikke sterkere enn sidekollisjon eller påkjørsel bakfra. For en sidekollisjon er det naturlig nok ikke forskjell på hvilken retning barnet sitter. Ved en frontkollisjon sier tall fra Sverige at sjansen for å overleve går opp fra veldig lav % til ca 50% ved frontkollisjon ved små barn sittende forovervendt og til ca 90% ved bakovervendt. At det er et sikkerhetstyrrani å sikre sine bil så godt man kan vil jeg si er sterkt overdrevet. At ikke alle kan velge på øverste hylle har jeg full forståelse for, men man burde likvel ta de grep tilgjengelig for å sikre best mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fornuftig sagt, larserso. Jeg for min del tenker på å skifte til Audi A6 fra 2006 for å få plass til begge barnesetene i baksetet, og de er bakovervendt.

Men meg om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg bekymrer meg mest med ang. F30 er bagasjeromsplassen og baklukeåpningen. Sistnevnte er ihvertfall veldig liten på e90, mens på e60 er begge deler ganske greie, og det er ingen problem å sette vogna inn i bagasjerommet uten å måtte ta av hjulene. Bagen må riktignok av, men det skulle bare mangle. Jeg har min tvil om at man kan få vognen inn i F30 uten å ta hjulene av, men det er jo låv å håpe.

Akkurat det med e91-en var faktisk interessant, jeg trodde Superb var som en limousin nesten i forhold til andre biler, men det er nok et poeng i det han skriver der.

Nå begynner jeg å lure på om det er barnevogna som er problemet og ikke bilen..? Det er kun sedan som er aktuelt eller er det touring? Mulig jeg har missforstått noe her? Lasteplass var ikke noe problem i vår E46 touring med unger som nå er 2,5 og 0,5 år. Bare man pakker smart så får man med det man trenger på ferie. Det er kupeplassen til hverdags som var vårt problem med (snart) to store barneseter. Vi kjøpte derfor E61.

En kamerat kjøpte seg nylig X5 (både hans og vår bil er 2008) og det var vesentlig mindre baggasjeplass samt veldig mye simplere bakseter (jeg ble veldig overrasket).

Min erfaring er at en Touran har veldig god lasteplass. Der kan man få inn to barnevogner av stor type som Brio og Simo på langs ved siden av hverandre. I vår E46 fikk vi inn en på tvers. Superb kan umulig oppleves som like liten som E91. Har kjørt mye E91 og sammenlignet med en kollegas Superb er den knøttliten. Superben er enorm både i baksetet og baggasjerom (men det er jo eneste plusset med den bilen også ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testen omtalt i VG ble veldig kritisert pga. karaktergivningen. Den vektla frontkollisjon (som oftest har fatalt utfall) ikke sterkere enn sidekollisjon eller påkjørsel bakfra. For en sidekollisjon er det naturlig nok ikke forskjell på hvilken retning barnet sitter. Ved en frontkollisjon sier tall fra Sverige at sjansen for å overleve går opp fra veldig lav % til ca 50% ved frontkollisjon ved små barn sittende forovervendt og til ca 90% ved bakovervendt. At det er et sikkerhetstyrrani å sikre sine bil så godt man kan vil jeg si er sterkt overdrevet. At ikke alle kan velge på øverste hylle har jeg full forståelse for, men man burde likvel ta de grep tilgjengelig for å sikre best mulig.

Det siste er jeg veldig enig i, men er bilen for liten til bakovervendte seter er det ikke mye man kan gjøre med den saken. Jeg ønsker ikke å kverulere rundt dette. Det viktigste er at man sikrer passasjerene i bilen så godt man kan.

Det er imidlertid litt merkelig at bakovervendte seter mer eller mindre kun har fokus i Norge og Sverige. Selv i Tyskland er bakovervendte seter nesten bare nevnt i sammenheng med spedbarn. Jeg tror årsaken er at det er nesten umulig i praksis å ha bakovervendte seter på en fornuftig måte når barna blir eldre. Jeg observerte, som tidligere nevnt, for et par dager siden en nyere Mercedes-Benz S-klasse med et bakovervendt barnesete til et eldre spedbarn og det var ikke mye plass til sjåføren. Forsetet sto relativt langt fremme og jeg vil derfor tro at bilen ble kjørt av en mor.

Tyskerne er minst like opptatt av sikkerhet som vi er i Skandinavia, men en vesentlig forskjell er at tyskerne produserer biler i verdensklasse. Det gjør dessverre ikke svenskene lenger og jeg er derfor usikker på hvor mye kompetanse de egentlig har på området idag.

Med uttrykket sikkerhetstyrani mener jeg tendensen i Norge til å ville beskytte seg mot alt på en lett obskur måte. Det går ikke mange dagene mellom hver gang en eller annen offentlig interessegruppe/etat kommer med et forslag om å sette ned fartsgrensene av hensyn til det ene eller det annet. Hvorfor ikke foreslå å bygge bedre veier istedenfor. Tyskerne har hatt Autobahn med fri fartsgrense i over 70 år. Det er for mye forbud og påbud i Norge... og for liten fokusering på personlig ansvar. Selv Breivik blir knapt nok anklaget for å selv ha utført ugjerningene på Utøya. Det er hele tiden noen andre (FrP, bloggere, medhjelpere i utlandet etc.) som har gjort noe som har påvirket ham til å begå grusomhetene. Denne holdningen er symtopmatisk for hvordan man har begynt å tenke i Norge. Jeg er ikke enig i dette og jeg føler meg veldig fremmed i konteksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er enige Fredrik så vi kverulerer ikke rundt dette. Jeg kjenner ikke til hva som er vanlig i andre land, men det er jo påfallende eller overraskende at det ikke benyttes mer bakovervendte seter i hele Europa for min del. Statistikken på skadete i Sverige gjelder jo uavhengig av bilmerke og det må jo være vesentlig tryggere å fordele kraften ved en frontkollisjon over en hel seterygg enn over to stropper og hodet fritt vinglende på toppen. Helt enig i det du sier at man sikrer så godt man kan. Og husk, å kjøre aktsomt er også en måte å sikre passasjerene på.

Frøkna vår på 2,5 år klagde aldri over å sitte bakovervendt i E46-en, men hun liker veldig godt "store bilen" som hun kaller E61 vi kjøpte nå i juli. Tror ikke hun har vesentlig mer benplass med bakovervendt i E61 enn E46 da setet spennes opp ca like mye. Vi er på ingen måte ekstreme på dette punktet. Vi har god plass i bilen og så lenge ungene ikke klager eller blir syke kjører vi bakovervendt. Jeg vil tro minstemann på 0,5 år begynner å mase om å skifte retning relativt tidlig siden søster nok snart gjør det (forhåpentlig først om et års tid).

Når du forklarer sikkerhetstyrani som over er jeg også helt enig. Jeg forstod det som om å f.eks. kjøpe større bil for å ha plass til bakovervendte seter var sikkerhetstyrani. I Norge er, som du sier, troen på at alt kan løses med forbud og påbud for stort. Jeg jobber i vegvesenet og har forårsaket noen opphetede lunsjdiskusjoner rundt påbud/forbud og trafikk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

larseno: Det hadde vært flott om du kunne knipset et bilde av e61 med det store setet bak føreren. Er det fortsatt ok plass i forsetet? Jeg er 184cm og trenger litt beinplass, men er komfortabel med "racingstilling" der jeg kan knekke håndleddene over rattet, med skulderbladene i seteryggen.

Forøvrig enig i kommentarene av den testen. Sikkerhet må veie mer enn f.eks. brukervennlighet, og ikke minst pris.

Det å lage forbud/påbud hver gang det dukker opp noe som kan virke som en god idé er også helt håpløst.

Nå er det jo det samme med lekeplasser for barn. Må ha så og så mye løssand under apparatene osv, så ingen kan slå seg. Jeg lekte gjerne på fjell, og hardt underlag. Ja, jeg har slått noen hull i hodet, blødd fra knær og albuer, men jeg lever, og i tillegg har jeg lært at en kan slå seg om en ikke passer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bakovervendt Besafe Combi Isofix bak passasjerstolen i min E61. Jeg er 1,87 og får akkurat plass i den stolen, men vil ikke sitte der på langturer da det blir lite plass til knærne. Kjerringa er litt over 1,70 tror jeg og sitter helt greit på langturer. Dette er vel kanske en av de mest plasskrevende bilstolene? Kan ta bilde om det er interessant.

For fører er det bedre beinplass pga annerledes utforming av dashbord. Slik jeg ser det blir det (relativt sett) bedre plass om vi plasserer stolen der, men da sitter i allefall ikke jeg optimalt lengre. Og fører bør tross alt sitte komfortabelt mener både jeg og fruen.

Bak førerstol har vi nå en liten Maxicosi Cabriofix, noe som er helt uproblematisk selv om jeg kjører stolen godt bakover. Den dagen den skal oppgraderes spørs det om ikke den eldste får en vanlig forovervendt, så overtar den minste den bakovervendte.

E61 er plassmessig den største bilen BMW har, foruten F11. Bagasjerommet er mye større enn alle forgjengerene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder kommer om litt, dog med det store setet bak passasjersetet og det lille bak førersetet for jeg orker ikke flytte over ;) Prøvemonterte det store bak førersetet da vi fikk bilen og det går greit, men må gå litt på kompromiss med seteposisjonen(mye pga lange ben ifht kroppslengde på 184). Fungerer helt greit i det daglige, men kanskje ikke på langturer. Med det lille setet stiller jeg inn setet akkurat slik jeg vil og går det akkurat at jeg kan ta barnesetet inn og ut av basen som jeg vil uten å flytte setet. Fruen har god avstand mellom seterygg på førersete og barnesete bak. Jeg sitter ganske behagelig i passasjersetet med det store barnesetet bak.

Siden du har en Touran: hadde et vennepar på besøk med en Touran og da satte vi to stk X3-seter i baksetet. Da ville jeg heller gått til butikken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...