Gå til innhold

Trenger hjelp til valg av bil. E46.

Hansove
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Den modellen har den eldste M47D20 motoren på 136 HK ved 4000 rpm og 280 Nm mellom 1750 og 2500 rpm. Denne motoren har ikke common-rail og moderne innsprøytningsdyser. Dette betyr at motoren ikke er spesielt egnet for effektøkning (les: chipping etc.). Det er først og fremst høytrykksprumpen som er akilleshælen på modellen, men clutchen er også underdimensjonert og kjent for lugging ved belastning. Et bytte av høytrykkspumpe løper lett opp i 10-12K, mens clutchen kan byttes for 5-6K. Motoren klarer kun Euro3 og bilen vil til neste år ikke kunne kjøres inn til sentrum av en rekke europeiske byer. Jeg ville ikke ha kjøpt en såpass gammel dieselbil idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville først og fremst luket ut de uten sportseter.

Hvorfor det? Sportstolene til BMW er etter min vurdering nokså oppskrytte. Noe bedre sidestøtte ja, men de er hardere i stoppingen og mindre komfortable å i sitte over tid. For meg som har kraftig kroppsbygning blir de også for smale. Jeg har faktisk opplevd bøttestoler som er bedre å sitte i på langkjøring.

Da jeg handlet bil sist for en snaut år siden var et av hovedkriteriene at det ikke skulle være sportstoler.

Dette er vel litt smak og behag... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportsetene er som natt og dag i mine øyne. Har kjørt E46er med begge. Og med standard setene fikk jeg vondt i beina etter en halvtime uansett hvor mye jeg justerte. Fraværende sidestøtte på standardsetene. Og ikke minst penere utseendemessig med sportseter.

Har du kjent sportsetene i Z4en? De er harde de :-P Men helt fantastiske. Blir ikke trøtt i kroppen på langtur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har plagdes med at beina dovnet bort etter et par times kjøring, med sportsskinn i E39. Fikk også nokså vondt i korsryggen etter lengre turer på 10-12 timer. Standardstolene i E39 er mye bedre å sitte i over tid for min del. Har tilsvarende erfaring med E30 og noe med E36. I min nåværende E61 med standard skinnstoler kjører jeg gladelig hele dagen uten å kjenne noe særlig i kroppen. Mulig standardstoler i 5-serie er bedre og mer påkostet enn 3-serie.

E46 har jeg ikke kjørt nok til å bedømme. Z4 coupe får jeg faktisk ikke plass inni pga. takhøyde... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan sikkert være forskjell på de forskjellige standardsetene også ja.

Sikker på at du ikke får plass i Z4. Faktisk ganske romslig når man først kommer seg inni. En kamerat sleit litt med å komme seg inn men han er drøye 1.90-og-noe med et heller romslig midjemål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir vel noe OT da, men jeg prøvesatt en Z4 hos forhandler for noen år siden. Jeg er 1.87, med lang rygg relatert til høyde, og satt med hodet klint opp i taket.

I min ungdomstid hadde jeg en av 80-tallets hissige småbiler, en Honda CRX. I dagens målestokk blir det en microskopisk bil. Der satt jeg på samme måte med hodet i taket og måtte ake rævva litt frem for å kunne sitte i den. Jeg ødela faktisk noen plastdetaljer rundt takluka etter bunnkjenning i ei dump med påfølgende hopp.

Den gang var det jo også "tøft" med litt ligg i stolryggen og det bøtet noe på problemet. De verste rånerene i Taunus, Ascona og 140/240 skulle jo som kjent helst se ut av sideruta bak... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har motsatt problem. Beina mine dovner i standardsetene. Sportssetene passer helt perfekt til min kropp. Jeg er 1,90 høy og 95kg. Bredden min er sånn at sidestøtten blir helt riktig.

Ikke at standardsetene er dårlige, men sportssetene er så veldig mye bedre.

Forøvrig har jeg kjørt Z4 med sportsseter, og satt helt fint. Men det var uten tak da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir vel noe OT da, men jeg prøvesatt en Z4 hos forhandler for noen år siden. Jeg er 1.87, med lang rygg relatert til høyde, og satt med hodet klint opp i taket.

Da tror jeg ikke du har justert ned setet helt. For jeg er 1.84 (normal rygg?) , og med hjelmen på og greit rett i ryggen får jeg i alle fall to fingrer mellom hjelm og tak :P

Men nok OT her.

Til trådstarter: Skal du ha deg E46 MÅ du ha sportseter :wink: Hvis du finner en grisebillig en med vanlige finner du deg sportstoler og smekker i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan fint klare seg med standardsetene i E46. De er klart undervurdert (spesielt her inne) og fungerer fint i praksis. Jeg er 186 cm høy, normalt bygget og foretrekker uten tvil standardsetene... spesielt på lange turer. Sportssetene ser selvfølgelig finere ut og de gir også betydelig bedre støtte når man skal kjøre fort på f.eks en bane, men hvor ofte gjør man det? Til alminnelig bruk holder standardsetene lenge og er etter min mening bedre tilpasset et bruk der man hurtig går inn og ut av bilen samt har på seg jakker etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har motsatt problem. Beina mine dovner i standardsetene. Sportssetene passer helt perfekt til min kropp. Jeg er 1,90 høy og 95kg. Bredden min er sånn at sidestøtten blir helt riktig.

Ikke at standardsetene er dårlige, men sportssetene er så veldig mye bedre.

Forøvrig har jeg kjørt Z4 med sportsseter, og satt helt fint. Men det var uten tak da.

Jeg er 190 cm og 94 kg så ikke overraskende at vi har samme opplevelse av setene ihvertfall! :D

I E46 får jeg for liten beinplass med std. seter til å sitte godt med skikkelig lårstøtte (går akkurat med sportsseter).

Sportsetene i E39 er muligens de beste setene jeg kjenner til og de passer meg 110% perfekt. Har kjørt Kungsbacka (rett syd for Gøteborg) - Bergen tilnærmet uten stopp i den bilen uten å bli sliten i ryggen.

Fredrik:

Bytt ut danske motorveier med vestlandske krussedullveier så skal du fort lære deg å omfavne sportseter! -Men kan se at standardsetene er vel så greie der du normalt kjører.

Mer avsporing muligens, men min kone foretrekker sportsetene i E9x pga. den geniale muligheten til å justere bredden mellom setevangene i ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men fredrik, Når kom det en nyere Diesel motor da som kan egne seg bedre med tanke på chipping ? En liten chipp var faktisk i tankene mine når jeg tenkte på diesel..

Tips til andre STV med Manuell til maks 90,000,- blir jeg takknemmelig for,, 5èr funker også så lenge det ikke blir for mye drivstoff forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...