Gå til innhold

Siste fra Regjeringen: Dieselbiler *blir* dyrere

Der Barockengel
 Share

Anbefalte innlegg

At ikke statens vegvesen har fått mere kritikk for dårlige veier, er da ikke så vanskelig å se at veiene bygges med ekstremt lav standard. Tunneler også. Bygges jo ofte alt for smale og med alt for dårlig belysning. Så en gang på ZDF i tyskland hvor myndigheten alltid måtte godkjenne veien etter at det var lagt ny asfalt. De målte opp tykkelsen på asfalten for å sjekke at entreprenør hadde gjort jobben sikkelig. Var det ikke tykk nok asfalt ble ikke veien åpnet igjen… Ser jo det med hjulspor også. I Tyskland som ikke har piggdekk vel og merke, men en trafikk som er flere ganger større enn det vi har i Norge finnes det nesten ikke hjulspor. Er jo en drøm og kjøre der når det regner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

I følge Aftenposten innrømmer nå samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa at manglende kunnskap hos Regjeringen var årsaken til at man satte ned avgiften på dieselbiler i 2006 og i 2009 - selv om flere påpekte ulempene ved dieselbiler som betydelige lokale forurensere:

Jeg har lyst til å sitere denne, kun for å la det stå som et skrekkeksempel:

- Det var godt ment da dieselavgiften gikk ned. Nå har vi oppdatert kunnskap om hvordan dette berører både allergikere og andre i de mest belastede byene, sier Kleppa.

Legg merke til "Nå har vi oppdatert kunnskap".

Jeg husker enda debatten vi hadde her inne da dieselbil ble vedtatt bedre, og vi påpekte alle her inne problematikken med både nox og forurensing.

Det er ikke for mye forlangt at et departement skal kunne vite, med sine hundretusenvis av overbetalte rådgivere at det ikke var en god ide.

Dette er bare en lang rekke av elendige samferdelsavgjørelser denne regjeringen har gjort og det forsterker bare inntrykket jeg har om at de rådgiverne som sitter i departementene er urbane 25 år gamle halvhomser, uten førerkort, nettopp flyttet ut fra mor og far med en alt for høy lønsslipp.

Dette er forøvrig direkte sammenfallende med synspunkt som Amcars bilpolitiske utsendte hadde da han hadde gjennomført et to timers møte med tre rådgivere fra samferdelsdept ifrb med Amcars jobbing opp mot bilpolitikk.

Som bygdeboer, vil dette ikke føre til annet enn økte kostnader for meg. Og her ute er lufta KRYSTALLKLAR og REN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regjeringen vil at vi skal ta bussen til jobb ja, jeg tror ikke jeg kommer til å ta bussen til jobb om jeg så fikk betalt for det! Stå å vente på faenskapet i snødriv og 20 minus, ta buss til sentrum og vente der en halvtime på bussen som går opp til Stoa næringsområde hvor jeg jobber. Jeg begynner på jobb kl 10 og for å rekke det må jeg stå opp mye tidligere enn hva jeg gjør nå, og når jeg er ferdig på jobb kl 16 så er jeg ikke hjemme før klokken 17 30! I regnvær eller snøstorm som forsinker bussen!

Eller jeg kan gå ned i garasjen og sette meg i snøfri bil, kjøre de 15 minuttene til jobben mens jeg sitter tørt, godt og varmt og hører på radio! Jeg kan på vei hjem gå innom butikken og jeg rekker hjem til middag, skulle jeg da helle ta bussen? Tror ikke det gitt :wink:

Jeg er redd for at Frp er blant de få som kan få skuta på rett kjøl igjen hva angår bilavgifter! De er vel de eneste som synes avgiftene er på trynet og klør i fingrene etter å gjøre noe med det! Så ved neste stortingsvalg håper jeg folk kjenner sin besøkelsestid :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi får fjerna noen sure dieselbiler :P

Det håper jeg faktisk, men dieselbiler produsert etter 2005/06 har som regel partikkelfilter og de er OK. Det er ingen tvil om at min egen E46 318d slipper ut tildels svært mye sot og partikler. Den tilfredsstiller kun Euro 3 normen fra 2000 og om knapt to år blir Euro 6 normen innført. Euro 3 normen tillater over 10 ganger så mye sot og partikler fra dieselbiler som Euro 6. Jeg har derfor ikke spesielt god samvittighet når det gjelder vår etthvert gamle E46 318d... :roll:

Men så har man problemet med hvordan Euro-testene kjøres. Hvis resultatet i denne artikkelen stemmer er ikke Euro-testene så mye verdt når kvikksølvet kryper under nullen i vintermånedene. Utslippet av NO2 er langt over hva Euro-godkjenningen tilsier...

http://www.nettavisen.no/motor/article3130576.ece

Diesel er og forblir noe svineri for personbiler ser det ut til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handla bevisst E39 bensin nå siden jeg regna med at det ville bli endringer med tanke på dieselbiler i både form av avgift på dieselen og på nye biler.

Jeg er heldigvis så heldig at jeg bor i nærheten til jobb som gjør at jeg sykler halve året og busstilbudet er godt nok til at bilen til jobb kun brukes av og til.

Problemet er jo at for vanlig dødelige er familiestore leiligheter i Oslo området så dyre at en må "ut på landet" og da er det å kjøre/buss inn og med tidsklemma blir det bilen folk har som alternativ.

Det er fryktelig mye i dette landet som ikke henger sammen :(

For min del, blir det kanskje å se om vi kan finne oss jobber utenfor Oslo og komme oss ut av gryta om ett års tid. Jeg har ikke tenkt å bruke 3 timer hver dag på å komme meg til og fra jobb resten av livet. Det er ikke verdt det, når jeg kan unngå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig kan jeg strekke tunge til enkelte dieselbileiere jeg kjenner :D

Det var på tide de innså sine feil, som alle andre visste om. Jeg har vel en mistanke om at her handler det også om mer penger i kassen. Først ble dieselbilene billigere og bensinbilene dyrere, deretter satte man opp årsavgiften på dieselbiler. Nå skal prisen på Dieselbil opp, men tviler vel på at bensinbilene blir satt ned. Dieselavgiften blir kanskje også høyere uten at bensin blir billigere. Dermed ender det hele opp i ekstra penger til Sigbjørn Gnier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var på tide de innså sine feil, som alle andre visste om. Jeg har vel en mistanke om at her handler det også om mer penger i kassen. Først ble dieselbilene billigere og bensinbilene dyrere, deretter satte man opp årsavgiften på dieselbiler. Nå skal prisen på Dieselbil opp, men tviler vel på at bensinbilene blir satt ned. Dieselavgiften blir kanskje også høyere uten at bensin blir billigere. Dermed ender det hele opp i ekstra penger til Sigbjørn Gnier.

Blir ikke det som å rette baker for smed. Jeg synes ikke at man kan klandre folk for å velge det billigst lovlige alternativet. Det er regjeringen som burde ha visst bedre... det er derfor vi har en regjering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke det som å rette baker for smed. Jeg synes ikke at man kan klandre folk for å velge det billigst lovlige alternativet. Det er regjeringen som burde ha visst bedre... det er derfor vi har en regjering.

Nå var det jo litt spøkefullt å strekke tunge, men enkelte skryter jo over den miljøvennlige dieselbilen sin... Regjeringen har holdt oss bensinentusiaster for narr i flere år, det er vi som bør være sure, ikke dieseleiere som har fått avgiftslettelser uten grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har man sett komme i årevis...

Man skal ikke være Petter Smart for å gjennomskue det opplegget de satte i gang med, med dieselbiler for noen år siden. Avgiftene skal inn - og når bensinavgift-kronene faller må regjeringen hente det inn et annet sted.

Jeg kjører, og vil alltid kjøre bensin. Gikk aldri over til diesel, og jeg ler høyt og lenge av alle de hagenissene som kjøpte dieselbiler for å spare penger. De står nå med lua i hånda, sammen med økte avgifter, høye dieselpriser, havarerte turboer og skakkjørte partikkelfiltere.

Det er enda godt Norge er et lite drittland med sære avgifter og regler. I den store sammenheng er det ingen som bryr seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statens nettoproveny når det gjelder skatter og avgifter blir aldri mindre... så det staten gir med den ene hånden tar den med den andre hånden. Selvfølgelig har det ligget i kortene at både avgiften på diesel og dieselbiler generelt ville øke med at markedsandelene ble større. Poenget var derfor å være tidlig ute med å kjøpe en fornuftig dieselbil. Jeg kjøpte derfor min første dieselbil allerede i 1997. Den var 15-20K dyrere enn en tilsvarende bensinbil, men når en liter diesel kostet 3,80 kroner og en liter bensin litt over 6 kroner var det lite å lure på egentlig. Merkelig nok var dieselandelen den gangen ikke større enn knapt 6%.

Tilsvarende også noen år senere da jeg kjøpte vår E46 318d Touring i 2004. Dieselandelen var kommet opp i knapt 20%, men en liter diesel kostet stadig 1,50 kroner mindre enn en liter bensin. Med en litt fornuftig spekket snikmodell sparte man derfor hurtig penger. Dieselbiler har kun én misjon etter min mening... kjøre billigst mulig lengst mulig med en akseptabel motoreffekt.

Jeg er ganske sikker på at denne modellen holder i det lange løp. BMW´s dieselmotorer er slitesterke med den rette behandlingen og det rette vedlikeholdet. Øker man motorens effekt øker man også belastningen på både motor og drivverk. Intet kommer gratis, men det er nok av fristelser og det kan dessverre bli dyrt for mange.

Det skal bli spennende å se hva fremtiden vil bringe med tanke på at bensinmotorene i tiden fremover blir minst like avanserte som dagens dieselmotorer. Jeg tror at privatleasing bør vurderes seriøst før man evt. legger 300K ++ surt opptjente kroner for en ny bensinbil med turbo på bordet. Med en litereffekt på 120-135 HK, i enkelte tilfeller, er det ikke langt mellom himmel og helvete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig nok var dieselandelen den gangen ikke større enn knapt 6%.

Nja...Utvalget av spreke dieseler i 1997 var jo ikke enormt. Sprekeste valget var vel en MB 210 290TD, eller E36/E39 med 2.5 turbodiesel. Og alle disse var jo dyre og brukte 0.8...

Folkelige alternativer var vel Toyota Carina ll 2.0D, Nissan Primera 2.0D, Golf/Passat 1.9TDi, Ford Mondeo 1.8D og diverse franske og italienske knatrehingster. Chevrolet med 6.5TD og US-Ford med 7.3TD var vel nesten mest for penga mtp nypris (den gang var jo amcars fortsatt billige som nybiler i Norge) og ytelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to store milepæler i dieselbilenes historie. Før og etter innføringen av høytrykkspumpen samt før og etter innføringen av common-rail innsprøyting. Jeg kjøpte en ny Peugeot 406 2,1 TD og den hadde en motor som ytet 109 HK ved 4300 rpm og 250 Nm ved 2000 rpm (XUD11). Dette var nok til at den i forhold til alminnelige bensinbiler hadde en glimrende mellomakselerasjon. Bilens ytelser var på slutten av 90-tallet meget bra uten at økonomien ble ødelagt. 0-100 Km/t klarte den på ca. 12 sekunder og topphastigheten var i området rundt 195 Km/t.

XUD11 motoren fantes i en rekke populære bilmodeller som f.eks Peugeot 406, Citroën Xantia og XM. Franske PSA hadde en fantastisk og helt berettiget suksess med disse modellene på 90-tallet. Både bilmodellene og dieselmotorene var av beste merke og lå ikke mye tilbake for tilsvarende alternativer med dieselrekkefirere fra f.eks Mercedes-Benz og BMW. De tyske bilene hadde marginalt mer effekt (E46 320d hadde 136 HK/280 Nm), men kostet også nesten det dobbelte i forhold til de franske bilene.

Min nåværende 2003 E46 318d Touring har en effektredusert variant av M47D20 motoren som var montert i E46 320d med 136 HK (som altså ikke har finesser som f.eks common-rail). Min motor yter 115 HK ved 4000 rpm og 265 Nm mellom 1750 og 2500 rpm. Med andre ord ikke den store forskjellen i forhold til XUD11 motoren 5-6 år tidligere, men godt nok for BMW i 2002/03.

XUD11 motoren har forøvrig vist seg å være ekstremt langtidsholdbar. 500000 Km uten noen form for ekstraordinært vedlikehold er helt alminnelig. Det blir fornuftig biløkonomi av slikt... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...