Gå til innhold

Nye BMW 3-serie F30 - offisielle bilder.

noekult
 Share

Anbefalte innlegg

En liten ting jeg merket er at interiøret er veldig mye mer kompakt enn i min e46 der det er veldig luftig og åpent. Kan nesten kjennes litt trangt ut.

Nemlig... og spørsmålet er om denne utviklingen når det gjelder interiørdesignet på 3-serien er et bevisst tiltak for å gjøre modellen mindre eksklusiv vis a vis 5-serien. Mye kan tyde på at BMW nå frykter at 3-serien (spesielt som Touring) størrelsesmessig oppfattes av mange som stor nok som en familiebil. Ergo nedtones premiumsfølelsen i 3-serien til fordel for 5-serien.

Det er akkurat denne utviklingen som primært har holdt meg tilbake fra å skifte ut vår E46 Touring til fordel for en E91. Interiøret i E9x er designmessig low-grade i forhold E46. Mye tyder åpenbart på at denne utviklingen dessverre fortsetter med F30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 245
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tja, vil ikke på noen måte si at det følger den trenden på interiør! Interiøret er en stor forbedring fra E90 som var en nedtur på interiør siden. Samme med at e60 er mye mer plastic fantastic i forhold til E39. Men F10 interiøret er en virkelig højdare og føler det samme om F30.

Men at de gjør det litt trangere er nok bevisst ja for å skille 3 og 5 litt noe som er forståelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg misforstår dere nå, men E91 er betydelig større i kupeen enn E46 touring og E61 er betydelig større enn E39 touring. Synes også E61 og E91 er langt mer moderne med mer kvalitetsfølelse. Ikke kjørt nok F11 eller F30 til å sammenligne det generasjonsskiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg misforstår dere nå, men E91 er betydelig større i kupeen enn E46 touring og E61 er betydelig større enn E39 touring. Synes også E61 og E91 er langt mer moderne med mer kvalitetsfølelse. Ikke kjørt nok F11 eller F30 til å sammenligne det generasjonsskiftet.

Ja, dette høres litt "farget" ut. Jeg er for øyeblikket så heldig at jeg eier en E46 320i 2,2 med MYE utstyr, og en E91 330XD med alt utstyr. Må si jeg opplever E91 som en definitiv seierherre, selv om E46 ikke er langt etter. Men for all del, E46 er konge, elsker den bilen! Men jeg får mer av absolutt alt i nye bilen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Vi har tre forskjellige biler med tre forskjellige generasjoner (E39, E60 og F01) og kvalitetsfølelsen på interiøret kan rangeres i nevnte rekkefølge fra dårligst til best. Jeg opplever E60 som en vesentlig bedre og sammenskrudd bil enn E39'en og F01'en er jo flere divisjoner over E60'en. Nå skal det riktignok sies at det blir noe feil å sammenlikne en 7'er med skinntrukket dashbord, dører og midtkonsoll mot en stakkars "standard" 5'er.. Når det gjelder kvalitet- og plastikkfølelse så vil jeg si at F30 er en direkte nedtur i forhold til E90/E91.. Prøv å vri på volum og klimabryterene i en F30 og hør plastikk-klikk lyden.. Tragisk av BMW å lage noe sånt i 2012! #-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg påstår ikke at E46 er like stor eller gir en bedre kvalitetsfølelse enn E9x. Det jeg påstår er at E46 på interiørsiden designmessig er mer helstøpt og sofistikert enn E9x. Interiøret i E46 virker ganske enkelt mer voksent og gjennomført... og inngir til en mer luftig romfølelse. Dette deler den med E38 og E39 iom. at de modellene har varianter av det samme designtemaet når det gjelder interiøret.

Førøvrig er ikke E9x enormt mye større enn E46... ikke når det gjelder akselavstand og ikke når det gjelder bagasjeplass. Den er imidlertid en god del bredere enn E46 og det merker man veldig godt (spesielt i baksetet).

E9x har en akselavstand som er kun 3,5 cm lenger enn E46 (altså i praksis knapt merkbart), men den er hele 7,8 cm bredere enn E46 og dette merker man tydelig når man sitter i baksetet på E9x. E46 Touring har en bagasjeplass (DIN) på 435 liter når bakseteryggen er oppslått. Tilsvarende tall for E91 og E39 Touring er hhv. 460 liter og 410 liter.

F30 har forøvrig en akselavstand som er 5,0 cm lenger enn E9x, men den er omvendt 0,7 cm smalere enn E9x. Det mest interessante med dette er at F30 har en akselavstand som er hele 8,5 cm lenger enn E46 eller små 2 cm kortere enn akselavstanden på E39. F30 er med andre ord i praksis like stor som E39.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interiøret i f30 er laget for å være mer førerrettet enn på e9x og samtidig mer åpent for passasjeren, derav også noe av grunnen til at skjermen ikke er integrert i selve dashbordet.

Hva skal man vri på volumbryteren for, den har jeg ikke brukt siden 90 tallet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt F30 i hele dag, en 320d sportautomat. Helt nydelig bil, både innvendig og ikke minst utvendig.

Det som imponerer mest, er plassen i baksetet, den er helt enorm i forhold til den forrige.

Ellers så er den helt lik F20 med tanke på førerplass, instrumentering, dashbord osv.

Artig bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel ment slik at F01 er overgangen fra Bangle designet til den nye generasjonen BMW design

Så dum var jeg.. #-o

Neida, så dum var du ikke. Her var det Fredrik som tok feil. Kjører ikke på med en egen tråd for den, så oppdateringer og bilder blir i tråden om E60'n.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interiøret i f30 er laget for å være mer førerrettet enn på e9x og samtidig mer åpent for passasjeren, derav også noe av grunnen til at skjermen ikke er integrert i selve dashbordet.

Hva skal man vri på volumbryteren for, den har jeg ikke brukt siden 90 tallet ;)

Nå har det seg en gang slik at disse bilene også har vribrytere for klimaanlegget. Og disse hender det jo at man vrir på.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så den for første gang utafor Stenshagen bil i dag. Ser ut som en E90 med F10 baklykter jo. Og to andre minus: Finnene i frontfangern så billige ut. Samme gjelder Sport-emblemet på siden! Tragisk på en premiumbil som skal konkurrere mot A4 og C-klasse. Kanskje luksusutgavene med mye elegant ekstrautstyr er bedre?

Du kjører en BMW 3-serie. Alle i hele verden vet at den sportslig... Hyundai 320d Sport...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...