Jonas_S Skrevet Desember 30, 2011 Share Skrevet Desember 30, 2011 Fått deg gobil her ja! Er dessverre sånn med nyere biler at de kan være vanskelig å finne ut av:) Bra de fikk smell på bilen nå da! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bb79 Skrevet Desember 30, 2011 Forfatter Share Skrevet Desember 30, 2011 Takk Ja, det er en skikkelig godbil =) Det var i alle fall godt at feilen ble funnet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bb79 Skrevet Januar 2, 2012 Forfatter Share Skrevet Januar 2, 2012 På nyttårsaften kjørte jeg nedover Østerdalen. Plutselig spratt det en hare foran bilen. Det kom et lite smell, og deretter så jeg at haren spratt fremover og til siden. Resultatet ble: M-sportfangeren er revet i stykker flere steder og må skiftes ut. Tåkelyset er slått inn, men fungerer og gir ingen feilmeldinger. Heldigvis overlevde Night Vision, men frontglasset må erstattes. Når det gjelder haren så tror jeg at den ikke levde i så mange sekunder etter påkjørselen. Jeg hadde 100 km/t på cruise control som gir ca. 90 km/t reell fart grunnet litt feil dekkdimensjon. I dag ringte jeg Sparebank1 hvor jeg har forsikringen. Jeg fortalte dama i telefonen hva som hadde skjedd. Hun spurte om hvordan det gikk med haren. Jeg sa at ut ifra skadene på bilen min så døde haren ganske sikkert med en gang. Hun sa at jeg skulle ha ringt viltnemda og politiet. Da ville de rykke ut og eventuelt avlive haren på en human måte. Jeg burde også ha stoppet og sett på haren. Fordi jeg ikke gjorde dette ville jeg miste 15 % bonus og måtte betale 3000 kr i egenandel. Jeg ringte politiet og fortalte dem dette. De sa at de ikke rykker ut for en hare. Hadde det vært en elg, hjort eller noe av betydelig størrelse ville de rykke ut. Men hare som ble påkjørt i 80-sonen? Nei. Så ringte jeg viltnemda. De sa at jeg skulle ha stoppet, sjekket dyret og ringt dem. Så ville de rykke ut, notert GPS-posisjonen, fylt ut skjema og diverse dill dall. De sa at de har døgnåpent 365 dager i året. Jeg dro deretter til bilskadeverksted og fikk takst. De reparasjonene på M-sportfangeren vil komme på ca. 15000 kr. Tåkelyset og diverse annet vil komme på 2000 kr. De kunne ikke skjønne hva det har å si om jeg ringte viltnemda eller ikke. Jeg fikk tips om å ta skikkelig nærbilder av skadene. Der er det fortsatt spor av hvite hår og kloremerker. Da kan jeg dokumentere at jeg faktisk har kjørt på et dyr. Da jeg ringte Sparebank1 igjen fikk jeg heldigvis en annen saksbehandler. Hun sa det var greit. Rutinen er bare at jeg må ha sagt ifra til politiet og viltnemda. Så nå slipper jeg bonustap og egenadel. Så moralen i historien er: stopp alltid og ta bilder ved påkjørsel av dyr. Ring deretter politiet på 02800 og de kan sette deg over til viltnemda. Noter også GPS-posisjonen. Og ja, det nytter å krangle og mase litt. Jeg var forberedt på å bruke både NAF-juristen og Forbrukerrådet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skeie`s-528IA Skrevet Januar 2, 2012 Share Skrevet Januar 2, 2012 å gud a meg... vis en ikkje har GPS da off trangsnt system for en hare Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bb79 Skrevet Januar 2, 2012 Forfatter Share Skrevet Januar 2, 2012 Ja, enig. Jeg tror viltnemda kjeder seg litt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Walkabout Skrevet Januar 2, 2012 Share Skrevet Januar 2, 2012 Hei! Hvis du ikke hadde fått dekket det av forsikringen eller måtte ut med egenandel og attpåtil bonustap, så er det mye rimeligere å få fikset plastfangere enn å bytte de ut. Jeg fikk en skade som kanskje var dobbelt så stor som din i fjor vinter. Fikk sleng på bilen og forsvant ut i en brøytekant. Tåkelyset var trykket inn og to store sprekker og en bulk. Betalte 3000 kroner for dette, og da ble plasten fikset og lakkert på nytt. Godt som nytt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cityhopper Skrevet Januar 2, 2012 Share Skrevet Januar 2, 2012 Auda, skal si du har hatt "utfordringer" med bilen din. Bra du fant ut av dette med drivstofftilførselen. Ser du har samme felger på vinterdekkene som min bil ble levert med. Men hvilken dekkdimensjon bruker du siden du har såpass feilvisning? PS: her er et par bilder av familievogna, som etterspurt tidligere http://bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=6&t=212479 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bb79 Skrevet Januar 2, 2012 Forfatter Share Skrevet Januar 2, 2012 Walkabout: Ble plasten limt sammen, deretter pusset ned og lakket? Det hørtes jo nesten like dyrt som å bytte ut. Mine skader er såpass omfattende at jeg ikke tror det ville lønt seg å reparere. Heldigvis ser det ut som forsikringsselskapet dekker alt sammen helt uten bonustap og egenandel. Det er nesten for godt til å være sant! cityhopper: Ja, den har vært mer på verksted enn i garasjen min Men snart årner vel alt seg. Dekkene har dimensjonene 225/45-17. Og i vognkortet står det at den skal ha 225/50-17. Dette er såpass liten feilprosent at det er lovlig. Mulig farta var nærmere 92 når speedometeret viser 100. Har du planer om å kvitte deg med de felgene? Jeg likte de så godt at jeg vil ha slike til sommerfelger også Det er forresten en sabla velutstyrt vogn du har skaffet deg =) Jeg sikler litt etter 3-literen etter facelift som du har. Den er både sterkere og bruker mindre på mila. Min oljebrenner er litt tørst. Spesielt med min kjørestil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cityhopper Skrevet Januar 2, 2012 Share Skrevet Januar 2, 2012 cityhopper: Ja, den har vært mer på verksted enn i garasjen min Men snart årner vel alt seg. Dekkene har dimensjonene 225/45-17. Og i vognkortet står det at den skal ha 225/50-17. Dette er såpass liten feilprosent at det er lovlig. Mulig farta var nærmere 92 når speedometeret viser 100. Har du planer om å kvitte deg med de felgene? Jeg likte de så godt at jeg vil ha slike til sommerfelger også Det er forresten en sabla velutstyrt vogn du har skaffet deg =) Jeg sikler litt etter 3-literen etter facelift som du har. Den er både sterkere og bruker mindre på mila. Min oljebrenner er litt tørst. Spesielt med min kjørestil Felgene solgte jeg til en kar i sommer, han kjørte E39 og mente de skulle passe rett på. Ser ikke slik ut, for de kom raskt for salg igjen (med "min" tekst og bilder): http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=30502496 Tipper han selger for en hyggelig pris. Felgene var også helt strøkne da jeg solgte dem. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bb79 Skrevet Januar 2, 2012 Forfatter Share Skrevet Januar 2, 2012 Aha, ser man det ja. Felgene mine kjøpte jeg av en fyr her på forumet. Han hadde dem på sin E39. Det viste seg at sirkelen er litt større, men jeg fikk tak i spacer i plast slik at de passer. De du hadde var nok E60/61-versjonen som er akkurat litt for trang for E39. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tzunami Skrevet Januar 2, 2012 Share Skrevet Januar 2, 2012 Senterringer kalles det e39 har navsenter på 74,1mm mens alle andre bmw'er har 72,1mm.. så alle bmw-felger passer på f.eks. e60/61 mens relativt få passer på e39. Edit: veldig heldig du var med den skaden, eller skadesaken iallefall! lønner seg å krangle litt ja, en kompis fikk ny turbo og intercooler på garantien etter at det tøyk pga chipping, bare fordi han spilte dum og kranglet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bb79 Skrevet Januar 3, 2012 Forfatter Share Skrevet Januar 3, 2012 Tzunami: Takk for nyttig info Det skal vel litt til for at turbo og intercooler skal ryke på chipping? Kanskje han chippet den litt vel høyt opp? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Walkabout Skrevet Januar 3, 2012 Share Skrevet Januar 3, 2012 Walkabout: Ble plasten limt sammen, deretter pusset ned og lakket? Det hørtes jo nesten like dyrt som å bytte ut. Mine skader er såpass omfattende at jeg ikke tror det ville lønt seg å reparere. Heldigvis ser det ut som forsikringsselskapet dekker alt sammen helt uten bonustap og egenandel. Det er nesten for godt til å være sant! Stemmer, den ble limt sammen, plastsveiset bak, det ble også lagt på duk i bakkant også ble den lakkert. Meget rimelig Hadde egenandel på min forsikring på 4000 kroner pluss at jeg ville tape bonus, så da ble det mye rimeligere å ordne det slik. Eventuelt måtte jeg byttet til ny på Toyota (som var bilen min inntil i sommer) og det hadde kommet på rundt 10.000 kroner. Godt det ordner seg for deg! Fikk beskjed i sommer om at jeg også slipper bonustap og egenandel om jeg kræsjer nå, har kjørt skadefritt så lenge Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turbo-HF Skrevet Februar 5, 2012 Share Skrevet Februar 5, 2012 Fin bil, ja, og så sprek og god å kjøre! Følger med.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Mars 18, 2012 Share Skrevet Mars 18, 2012 Hei. Fant du noen gang ut av problemet med bakluken? Muligens dette kan hjelpe, det er ikke usannsynlig at siging kan komme av for lite olje (evt. for mye luft) i systemet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå