Gå til innhold

Hvordan er 520i E34 på vinterføre?


Daniel B
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Pigger er must, ellers er den faktisk ikke så ille som man skulle tro.

Klart, hvis du har en lang svingete bakke opp til huset, ville jeg kanskje kjøpt meg en annen bil, men den funker helt greit.

Og den er forøvrig knall og sladde med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder du deg til standarddim på hjul så er den faktisk ganske bra. Er ikke enig i at pigger er et must. Jeg hadde E34 i 3 vintre. Kjørte kun piggfritt, og den klarte seg fint på all slags føre. Imponerte faktisk på slaps og snø.

Men det forutsetter selvsagt at du er obs på hvor drivhjulene er, og at du ikke har noen elektroniske krykker å støtte deg på. Kjøringen må da være deretter. Altfor mange i dag kjører kun på systemene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt E34 men jeg har kjørt masse E34 og har hatt mange kompiser med sånn bil! Mitt inntrykk er at dette er meget brukbare vinterbiler, særlig siden de har 50 50 vektfordeling! Pigg dekk gjør jo fremkommligheten bedre uansett på en sånn type bil uten elektroniske hjelpemiddler. Men jeg hadde flere kompiser som kjørte piggfri og kom opp de utroligste bakker(Vi var 18 år og barnslige så vi hadde konkurranser som bakkestart og klare å komme helt opp enkelte bratte og krevende bakker) Men som nevnt over her så er jo standard dim på hjula ett viktig stikkord forøvrig.

En sandsekk på rundt 25-30 kilo i bagasjerommet gir jo enda bedre tynde over bakdekka :wink: Til å være en bakhjulsdreven bil fra slutten av 80 tallet så er E34 langt forran andre konkurrenter fra samme tid, når det gjelder fremkommlighet på vintern! Da mener jeg biler som Opel Omega, Ford Scorpio, Sierra og Volvo 740

Så med litt logisk tankegang slik som med alle biler på vinterføre, tungt gir og litt fart fra bunnen av så er ikke E34 dårligere enn andre biler på vintern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes min e34 var helt fantastisk i fjor. sto ikke fast en engeste gang. og jeg kjører på coilovers! vet ikke om den har diffbrems, men tar seg sykt bra fram. jeg hadde slitene hakkapelita piggdekk. 195 / 15"

men man bør være litt obs på at rævva kommer litt lett på den, så man må kjøre deretter!! kan kanskje fort gå galt med noen som ikke er vant til bakhjulstrekker fra før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 6 vintre bak rattet på E34 kan jeg ikke si annet at det fungerer utmerket. Kjørt piggfritt alle sesongene. En periode bodde vi litt "øde" til ved en vei som ikke ble brøytet før ettermiddag/kveld, kjørte på til det stoppet rygget tilbake og kjørte på igjen og brøytet veg. Kanonbra på vinterføre etter min erfaring. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gamle E34 med automatkasse var ikke bra om jeg måtte ta bakkestart osv, men det gikk.

På min var det selve "igangsettingen" som var dårlig. Hjula starta for fort til at jeg fikk feste på feks hardpakka snø. Kunne legge ei fjær på gassen og når hjula kom, var det for raskt. Det var med vinterprogram på kassa.

1 år med piggdekk i normal dimensjon og 1 sesong med piggfrie vinterdekk i 225/45 17" størrelse.

Ikke kjørt så mange biler, men den var dårligste jeg har vært borti :P

I svinger føltes det som om jeg var et lite host unna å slenge med ræva så alle svinger ble kjørt med veldig jevnt trykk for å si det sånn og du kan ha mye morro.

Min mest "spennende" opplevelse var når jeg var på vei ned fra strynefjellet og kom ut fra siste tunnelen bak en bil og fulgte denne inn i svingen. Den bilen kjørte som normalt, mens jeg fikk sleng på ræva og så sidelengs gjennom store deler av kurven. De fikk nok litt å prate om hersens BMW kjørere de folka.

Våkna raskt etter 6,5 timers kjøring da gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde skjeldent problemer med min E34 på vinterføre, men når jeg fikk ei leilighet hvor jeg måtte stoppe midt i en relativt bratt bakke og rygge opp innkjørselen, måtte det handles firhjulstrekker. Ellers hadde jeg aldri problemer.

Diffbrems vil jeg forøvrig anbefale, da 1-hjulstrekk er slitsomme greier på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går inn i min "første" vinter igjen på tre år med E34, og gleder meg. Ikkje meir tull med å kjøre meg fast på fjelloverganger (180 graders svinger i 10% helling) eller fire stive hjul som skiler... Har kjørt E34 med 535/45/17 (meiner eg det var) sommerdekk over fjellet ein gong på klink is, men hadde ingen problem. Var over fjellet forgje helg, og med vinterinstilling på automatkassen så gjekk det som ein drøm. MEN, gå for ein bil med litt motor i, så du har ok moment på lavt turtall. Surt å måtte opp i turtall for å få noen som helst kraft opp bakkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke E34 er noen særlig god vinterbil, til tross for at jeg den gang kjørte med de råeste dekka på markedet, Nokian Hakka 5. Den opplevdes som meget nervøs med hekken og slo sidelengs som et prosjektil om man ikke var kjent med gammeldagse bakhjulstrekkere og tok faresignalene tidlig. Faktisk den eneste bilen jeg har vært med å snurra skikkelig med, da kjerringa missa på kontraen (som forøvrig kom lynkjapt!!! hver eneste gang) i rundt 80 km/t. Gubben hadde i samme tidsrom en Volvo 940 med samme dekk og det var noe helt annet å kjøre. Svært forutsigbart og enkelt.

Fremkommeligheten var omtrent som alle bakhjulstrekkere, helt grei med tom bil. Fordelen med typiske forhjulstrekkere er at de har 60-70% av vekten på drivhjulene, noe som gir mer trykk på drivhjulene. I tillegg kan man vri på hjula og knipe bilen fremover. Med full last og henger på slep er bakhjulstrekk helt overlegent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det sies at jeg stort sett bare har kjørt bakhjulstrekker, og få av disse har vært noe å skryte av på vinterføre.

Det eneste jeg husker som var litt ekkelt med E34en på vinterføret, var at av og til i nedoverbakkene holdte automaten litt formye igjen på bakhjula, slik at rumpa plutselig kom ut. Hadde dog veldig dårlige vinterdekk på denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...