Gå til innhold

iDrive, CCC, CIC, NBT, Combox & mye annet rart-tråden


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Dersom bilen din har 676 HiFi så har du ekstern forsterker. Om den nye spillern din er programmert til standard lydanlegg så vil denne eksterne forsterkern bli matet med feil type signal, i tillegg til at det fysisk er koplet feil. Så det du nå får av lyd er ikke det samme som om du hadde standard anlegg. Det vil låte helt rævva det du har nå, og det har du vel bekreftet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjøre om på en del ledninger bak spilleren når bilen har 676 HiFi høyttalersystem.

Du må fjerne pin 3, 4, 9 og 10 på kontakt X13813 (svart). Disse skal laskes inn på pin 1, 4, 5 og 8 på kontakt X13812 (hvit).

X13813 X13812

Pin 3-------------4

Pin 4-------------1

Pin 9-------------5

Pin 10------------8

Gjelder dette også min 08 1er? Hadde 676 i bilen men nada navi før retrofit..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg har skjønt der riktig så støtter ikke e60 ryggekamera, selv om jeg skulle få ettermontert CIC. Men ser at GS har lagt ut dette i katalogen sin som original retrofit.. Har GS gjort en tabbe eller er det noe jeg ikke skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e6x støtter i utgangspunktet ikke originalt ryggekamera, men jeg mener det finnes en original løsning med CCC, som innebærer ACM-modul. Jeg har ingen erfaring med denne modulen selv, men mener på jeg har lest at det ikke er verdens beste løsning.

 

Et annet (og i mine øyne, bedre) alternativ er å benytte en slik (finnes for både CCC, CIC og NBT, men de passer ikke overens) i kombinasjon med et vanlig ryggekamera som erstatter f.eks. bagasjeromshåndtaket eller et av skiltlysene. For min del hadde jeg valgt bagasjeromshåndtaket, da jeg er allergisk mot usymmetriske skiltlys.

 

Denne modulen legger kamerabildet over det eksisterende bildet når man setter bilen i revers, men det dekker ikke hele skjermen, slik at man fortsatt beholder PDC-delen (denne må derimot kodes slik at den er på høykant, og ikke liggende slik det sikkert er nå). Det er også det eneste systemet som har guide-linjer.

 

01_1520049348.jpg

 

Jeg hadde et slikt sett liggende, men solgte det da jeg hadde planer om NBT. NBT blir det nok ikke likevel, så jeg vurderer å kjøpe et nytt sett, da jeg gjerne kunne tenkt meg dette.

 

Det man ikke får, sammenlignet med originalt kamera (som lar seg ettermontere på f.eks. e8x 1-serie, e9x 3-serie osv.) er PDC på selve kameraskjermen og tilhengerfestemodus. Sistnevnte skulle jeg veldig gjerne hatt, men jeg tror ikke det er noen løsninger her til disse bilene (med mindre man går for NBT) dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en original løsning, og jeg mener på at guidelinjer og PDC-visning ikke støttes i e6x(?)

 

Edit: Det står i teksten under at PDC-visning ikke støttes på e6x, og ønsker man guide-linjer må man velge et annet kamera (missvisende bilder), som ikke støttes i e6x.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e6x støtter i utgangspunktet ikke originalt ryggekamera, men jeg mener det finnes en original løsning med CCC, som innebærer ACM-modul. Jeg har ingen erfaring med denne modulen selv, men mener på jeg har lest at det ikke er verdens beste løsning.

Et annet (og i mine øyne, bedre) alternativ er å benytte en slik (finnes for både CCC, CIC og NBT, men de passer ikke overens) i kombinasjon med et vanlig ryggekamera som erstatter f.eks. bagasjeromshåndtaket eller et av skiltlysene. For min del hadde jeg valgt bagasjeromshåndtaket, da jeg er allergisk mot usymmetriske skiltlys.

Denne modulen legger kamerabildet over det eksisterende bildet når man setter bilen i revers, men det dekker ikke hele skjermen, slik at man fortsatt beholder PDC-delen (denne må derimot kodes slik at den er på høykant, og ikke liggende slik det sikkert er nå). Det er også det eneste systemet som har guide-linjer.

01_1520049348.jpg

Jeg hadde et slikt sett liggende, men solgte det da jeg hadde planer om NBT. NBT blir det nok ikke likevel, så jeg vurderer å kjøpe et nytt sett, da jeg gjerne kunne tenkt meg dette.

Det man ikke får, sammenlignet med originalt kamera (som lar seg ettermontere på f.eks. e8x 1-serie, e9x 3-serie osv.) er PDC på selve kameraskjermen og tilhengerfestemodus. Sistnevnte skulle jeg veldig gjerne hatt, men jeg tror ikke det er noen løsninger her til disse bilene (med mindre man går for NBT) dessverre.

Har du søkeord, delenummer ect. for dette? Vil MEGET gjerne ha det jeg også! oh hva er tilhengermodus? (er det at pdc kan kobles av når man har på tilhenger og skal rygge?)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Side 64 i GS katalogen for de som måtte ha den:

"BMW original Ryggekamera" Kompletteringssett.

66212180732

?

 

Jeg skal ikke påstå det ikke finnes lengre. :) Finner veldig lite om dette på nettet, men av det lille jeg finner virker det som om det er et "tradisjonelt" ryggekamera som kun viser bildet og ingenting annet (altså ikke guidelinjer, PDC osv.).

 

Har du søkeord, delenummer ect. for dette? Vil MEGET gjerne ha det jeg også! oh hva er tilhengermodus? (er det at pdc kan kobles av når man har på tilhenger og skal rygge?)

 

For å montere dette i f.eks. din bil trenger man PDC-modul fra e84 X1, ryggekamera fra f.eks. F11 og ryggekameramodul (her må man også passe på at man handler riktige deler, da det er litt endringer her og der). Er en egen tråd på bmwcoding.com ang. dette.

 

Tilhengermodus er at kamera tilter ned og viser toppen av tilhengerfeste, slik at man kan sikte seg inn lettere om man skal ha på henger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...