Fredrik 90 Skrevet Desember 29, 2011 Share Skrevet Desember 29, 2011 Som eksemplene over her bekrefter, så tror jeg ikke folk flest vet hva ordet sportslig betyr. Det er ikke det samme som hurtig eller sterk, som en moderne dieselmotor utvilsomt kan være. Mye mulig jeg misforstår men vil du da mene at f eks en E92 320I er mer sportslig enn en E92 335d? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lamek Skrevet Desember 29, 2011 Share Skrevet Desember 29, 2011 de fleste burde fått med seg at jeg er diesel mann, men crzywiz er inne på noe som de fleste diesel fans bare ikke skjønner. Jeg skal ikke si meg enig eller uenig i bruken av ordet "sportslig", men på respons er det ikke tvil om at dieselmotorene sliter. Hvorfor er respons viktig ved sportslig kjøring? ved enkle sving kombinasjoner så er det ikke det, men ved mer teknisk sammensatte kurver så har respons ekstremt mye å si. Her sliter dieselen, og det blir vanskelig balansere bilen (hurtig nok) Saken har dog flere sider, den første er at det er de færreste normale bensinmotorer som har noe respons å skryte over (med unntak av S motorer), den andre er at den dårlige responsen i stor grad skyldes programmering. Den tredje er at for 99% av førerne så spiller dette absolutt ingen rolle, og de skjønner ikke hva vi gnåler om. Som eksemplene over her bekrefter, så tror jeg ikke folk flest vet hva ordet sportslig betyr. Det er ikke det samme som hurtig eller sterk, som en moderne dieselmotor utvilsomt kan være. Da kan du jo fortelle i detaljer hvorfor diesel er usportslig kontra en standard bensinmotor som f.eks 525i.. en s-motor blir i en helt annen klasse .. Skulle de produsert en dieselmotor i s-klasse tviler jeg ikke et sekund på at motoren hadde blitt helt vill... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M|Fjeld Skrevet Desember 29, 2011 Share Skrevet Desember 29, 2011 Bare se på LeMans, blir dominert av Diesel.. Og ja, kan ikke sammenligne en S-motor med en helt vanlig dieselmotor. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Desember 29, 2011 Share Skrevet Desember 29, 2011 Syntes TRF beskrev det greit, men noen har åpenbart litt tungt for det. Riktignok er begrepet "sportslighet" noe vagt, da folk tolker det forskjellig. Hvis man mener rask/god akselrasjon alene er kriterie, så er jo moderne diesler i høyeste grad sportslige. Imidlertid er det vanskelig å komme utenom ordet respons i denne sammenhengen. Der er bensinmotorene et par hestehoder foran dieselene. (Ikke at alle bensinmotorer er like imponerende heller, men her snakker vi generelt). Det er ikke mange mnd siden jeg kjørte en E91 330d manuell. Den gikk skikkelig godt, bevares. Men den trengte hele tiden dette irriterende øyeblikket før den begynte å levere. Plagsomt ved aktiv kjøring på vei. Antagelig enda verre på bane. (Men sikkert noe man kan venne seg til). For min del ble det uholdbart. Jeg finner mer glede i en 320i, selv om den ikke er på langt nær så rask. Mye mulig jeg misforstår men vil du da mene at f eks en E92 320I er mer sportslig enn en E92 335d? Spørsmålet var ikke til meg, men svarer nå likevel: Nå har ikke jeg kjørt 335d. Mulig den responderer bedre enn 330d, med to sine turboer. (Eller er det twinscroll nå?). Den matcher uansett neppe en sugebensiner. Så av de to bilene du nevner, så vil jeg si at bilene er like sportslige, men motoren i 320i er mer sportslig enn i 335d. Jeg hadde valgt 320i, med mindre jeg hadde campingvogn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Desember 29, 2011 Share Skrevet Desember 29, 2011 de fleste burde fått med seg at jeg er diesel mann, men crzywiz er inne på noe som de fleste diesel fans bare ikke skjønner. Jeg skal ikke si meg enig eller uenig i bruken av ordet "sportslig", men på respons er det ikke tvil om at dieselmotorene sliter. Hvorfor er respons viktig ved sportslig kjøring? ved enkle sving kombinasjoner så er det ikke det, men ved mer teknisk sammensatte kurver så har respons ekstremt mye å si. Her sliter dieselen, og det blir vanskelig balansere bilen (hurtig nok) Saken har dog flere sider, den første er at det er de færreste normale bensinmotorer som har noe respons å skryte over (med unntak av S motorer), den andre er at den dårlige responsen i stor grad skyldes programmering. Den tredje er at for 99% av førerne så spiller dette absolutt ingen rolle, og de skjønner ikke hva vi gnåler om. Som eksemplene over her bekrefter, så tror jeg ikke folk flest vet hva ordet sportslig betyr. Det er ikke det samme som hurtig eller sterk, som en moderne dieselmotor utvilsomt kan være. Da kan du jo fortelle i detaljer hvorfor diesel er usportslig kontra en standard bensinmotor som f.eks 525i.. en s-motor blir i en helt annen klasse .. Skulle de produsert en dieselmotor i s-klasse tviler jeg ikke et sekund på at motoren hadde blitt helt vill... Du klarer tydeligvis ikke å lese? Er sportslig det samme som rask\vill\sterk som du hele tiden sikter til? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Desember 29, 2011 Share Skrevet Desember 29, 2011 Som eksemplene over her bekrefter, så tror jeg ikke folk flest vet hva ordet sportslig betyr. Det er ikke det samme som hurtig eller sterk, som en moderne dieselmotor utvilsomt kan være. Mye mulig jeg misforstår men vil du da mene at f eks en E92 320I er mer sportslig enn en E92 335d? Ja, motoren er mer sportslig. Ikke like sterk, men dog mer sportslig karakter. Bilen vil nok gjerne oppleves mer sportslig på en svingete veg også pga lavere vekt forran. Det som karakteriserer en sportslig motor er: God respons, morsom effektkurve(les turtall og effektutvikling på høyere turtall), lyd, følelsen(som igjen avhenger av tidligere punkter). Det er en grunn til at Ferrari har bensinmotorer i SPORTSbilene sine. Det er den sportslige følelsen som teller! Ikke hvor kjapt bilen kan frakte deg fra Munchen til Hannover på Autobahn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Desember 29, 2011 Share Skrevet Desember 29, 2011 Dieselmotorer er vel og bra, men de blir aldri slik som dette... http://www.youtube.com/watch?v=kEOKck7WWvU&feature Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Desember 29, 2011 Share Skrevet Desember 29, 2011 Ja, motoren er mer sportslig. Ikke like sterk, men dog mer sportslig karakter. Bilen vil nok gjerne oppleves mer sportslig på en svingete veg også pga lavere vekt forran. Det som karakteriserer en sportslig motor er: God respons, morsom effektkurve(les turtall og effektutvikling på høyere turtall), lyd, følelsen(som igjen avhenger av tidligere punkter). Det er en grunn til at Ferrari har bensinmotorer i SPORTSbilene sine. Det er den sportslige følelsen som teller! Ikke hvor kjapt bilen kan frakte deg fra Munchen til Hannover på Autobahn. Når du snakker om Karakter, så har jeg ikke noe problem med å være enig med deg i at bensin er mer sportslig! Men jeg mener at sportslighet måles i litt mer enn karakter, effekt og bilens kjøreegenskaper har også noe å si. Men selvsagt så skal jeg være enig i at en 320I er mer sportslig enn en 320D! Er forøvrig mange biler der ute som har helt feil motor, som f eks Audi TT 2,0 TDI! En sånn motor har ikke noe i en sånn type bil å gjøre! Årasken til at man ikke finner diesel i en Ferrari er nok mye image, hvem hadde trodd for 10 år siden at Porsche skulle lansere biler med dieselmotor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå