Gå til innhold

Saab-museet til salgs

Lars89
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Tenkte mer som at Alfa er ett must å eie minst en gang i livet, for en bilgutt...

Det er bare noe tull Top Gear har funnet på! Hvorfor akkurat Alfa liksom? :) Jeg er 110 % bilgal men kunne ALDRI tenkt meg en Alfa Romeo! Ville mye heller ha hatt en skikkelig Porsche eller grom amerikaner for å vise at jeg er bilmann.

Men man er heldigvis forskjellige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte mer som at Alfa er ett must å eie minst en gang i livet, for en bilgutt...

Det er bare noe tull Top Gear har funnet på! Hvorfor akkurat Alfa liksom? :) Jeg er 110 % bilgal men kunne ALDRI tenkt meg en Alfa Romeo! Ville mye heller ha hatt en skikkelig Porsche eller grom amerikaner for å vise at jeg er bilmann.

GLAD for at vi er forskjellige der. Alfa Romeo har veldig entusiastiske eiere, mange av dem ivrigere enn BMW-ere i snitt... Kule biler og kule eiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde ikke de med virkelig bilinteresse ønske å eie minst én bil av hvert merke i løpet av livet - bare for å kunne vite hva man snakker om? ;-)

Jeg har ikke et såpass hårete mål - mitt mål i løpet av livet er å eie minst én bil med hver (realistisk) motorkonstruksjon og sylinderantall. Mangler ganske mange - og har forlengst innsett at jeg nok må se langt etter ting som rekketolvere og V16 - så rik blir jeg nok aldri. Men det får gå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er også et spørsmål om pris. Normalt koster både en grom amerikaner og en Porsche vesentlig mer enn en Alfa Romeo (det finnes dog unntak). Det er imidlertid ingen tvil om at Alfa Romeo klarer å tilsette det lille ekstra i deres modeller. De har en mye skarpere styrefølelse enn tilsvarende modeller fra f.eks Audi... sogar også BMW i enkelte tilfeller. Jeg synes også at den opplevde atmosfæren i en Alfa er sexy... motorlyd, dashboard, interiør... man får alltid lyst til å kjøre en ekstra tur... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg ha Alfa så er det snakk om 156 GTA. Den bilen leste jeg om for 7-8-9 år siden i nedlagte, norske bladet Drive, har hatt lyst på en siden den tid. Så det er nok ikke noe Top Gear bullshit (igjen, du er svært rask med å stemple, Fredrik 90!), men ekte lyst til å eie en bil som har en flott lydende og visuelt herlig V6 under panseret - med design som jeg syns er svært lekkert. Hver gang jeg tenker på den bilen tenker jeg også på øde naturrike veier - da stemmer det! Selvsagt med manuelt gir.

alfa-romeo-v6-engine-32-gta.jpg

Se på motoren a... Hjertet i en fabrikktunet Alfa Romeo sedan... Herlig!

Det står en 156 GTA parkert ved ene veien jeg av og til kjører forbi, smiler hver eneste gang - en som eier en slik bil vet akkurat hva han eier - mao. en ordentlig bilentusiastbil etter min mening!

Er sant som Fredrik sier, at de er mye mer oppnåelige for folk flest enn Porscher. En Porsche klarer heller ikke å vekke samme smil hos meg, med mindre det er svært, svært spesiell Porsche (luftkjølte 911 Turboer, Carrera GT, 997 GT3 RS 4.0, Ruf Yellowbird og Ruf CTR2 er vel de jeg har sansen for, resten er meh...). Jeg spottet en RUF RTurbo på Majorstua for 2 dager siden... Eneste som kom ut av meg var en liten "Hmm, kult". Så vanlig og kjedelig er Porsche i mange tilfeller...

Andre biler som står på min "må ha" liste er en Porsche 964 med kun bakhjulstrekk (old school luftkjølt og hekkmontert boxermotor), en Lotus Elise (for å se hva hypen om perfekt handling handler om), Subaru Impreza WRX STi '03 (favoritten min blant turbofirehjulstrekkerne fra Japan), en Fiat 500 F Nuova fra 60-tallet (fordi den er så JÆVLA kul), en BMW M5 (E34 sannsynligvis, fordi den har rekkesekser, er mye rimeligere enn E28 M5 og fordi M5 er verdens beste personbilserie og må derfor bare oppleves) og en Ferrari 550 Maranello (90-talls V12 fra Ferrari med nesten 500 hk... nam.. Også Ferrarien jeg har beste minne fra som liten, har hatt lyst på denne bilen i mer enn 10 år). 156 GTA passer fint inn på denne ønskelista.

Mazda MX-5 er eid og opplevd, jeg angrer ikke, fantastisk bil med akkurat like bra kjøreegenskaper som alle skryter av. Samme med gammel nyklassisk BMW (E28en min), den fantasien lever jeg i for tiden :) Har også eid en 1984 Mini 1.0 av samme grunn, hadde skikkelig lyst til å eie en Mini fordi de er så jævla awesome. Så det er nok ikke Top Gear som bestemmer hva jeg ønsker å eie...

Når det gjelder Saab så er det merket helt fremmed for meg. Jeg vil gjerne ha en av turbo-modellene fra sene 80-tall/tidlig 90-tall (eraen jeg liker flest biler fra personlig sett), det er alt jeg vet. Må finne ut av mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alfa er sjikkelig kjøreglede med bra look.. Gjennomførte detaljer som tyskerene kunne ha lært av. Men når det kommer til kvalitet så er det vel motsatt..

Nå skal det jo sies at det ikke bare er alfa som har dårlig kvalitet, det er noe Alle italienere har ! Alt fra fiat til ferrari.

Min første kjøretur i lamborghini var en diablo, dro på over en lang slette og skulle spinne en halvmåne for så å gi på tilbake samme veien. Det resulterte i knekt diff. Dette er ikke noe engangstillfelle :) han som eide bilen sa at sånt måtte enn regne med når enn skulle ha italiener :D

Det er få biler som matcher sjelen til italienere men på kvaliteten så kunne de ha vært litt bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er dumt. Jeg har alltid likt Saab, og har hatt en 9-3 1998 som bruksbil det siste halvåret. De skiller seg ut fra mengden på en positiv måte. Prototypen Saab 9000 CS 4wd med 280 hestekrefter ser meeeget interessant ut. :D

Angående Alfa Romeo, så synes jeg denne er stilig. Jeg kunne også gjerne hatt en nyere Alfa Romeo, men hadde aldri valgt det fremfor BMW.

@Noekult: 550 Maranello må være det peneste som har rullet ut at fabrikken til Ferrari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt i alt så handler det om smak og behag! Jeg kan forstå at folk tiltrekkes av Alfa, de er pene og se på og artige å kjøre men det er ett eller annet med dem som ikke tenner meg altså :) Får ikke godfølelsen som jeg får i BMW, kan ha noe med at jeg kun har kjørt framhjulsdreven Alfa (Spider 2,2)

Jeg har ikke et såpass hårete mål - mitt mål i løpet av livet er å eie minst én bil med hver (realistisk) motorkonstruksjon og sylinderantall. Mangler ganske mange - og har forlengst innsett at jeg nok må se langt etter ting som rekketolvere og V16 - så rik blir jeg nok aldri. Men det får gå...

Jeg har satt meg som mål at jeg skal ha eldre BMW med større rekkeseker og manuell, mest sansynlig en E24 635CSI :) Skal også ha amerikansk bil med V8er, vet ikke helt hva slags type ennå eller om den skal være gammel eller ny. Jeg liker å ha realistiske drømmebiler slik at drømmen kan oppfylles før jeg er 60 år og direktør :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg ha Alfa så er det snakk om 156 GTA. Den bilen leste jeg om for 7-8-9 år siden i nedlagte, norske bladet Drive, har hatt lyst på en siden den tid.

Er sant som Fredrik sier, at de er mye mer oppnåelige for folk flest enn Porscher. En Porsche klarer heller ikke å vekke samme smil hos meg, med mindre det er svært, svært spesiell Porsche (luftkjølte 911 Turboer, Carrera GT, 997 GT3 RS 4.0, Ruf Yellowbird og Ruf CTR2 er vel de jeg har sansen for, resten er meh...). Jeg spottet en RUF RTurbo på Majorstua for 2 dager siden... Eneste som kom ut av meg var en liten "Hmm, kult". Så vanlig og kjedelig er Porsche i mange tilfeller...

Tittet faktisk gjennom den artikkelen du snakker om for noen uker siden, når jeg bladde gjennom alle de gamle Drive-bladene jeg har.

Fantaserte litt om en slik jeg og, men dessverre er det jo fwd.

Skal jeg kjøpe Alfa må det bli en eldre GTV6. Kvaliteten suger hardt, men den har stil.

Moderne Porscher framstår som veldig kalde, kliniske og kjedelige. Synes både 996, Boxster, Panamera og Cayenne er grisekjedelige biler som mangler karisma.

Luftavkjølte 911 og 964 derimot, de har noe ved seg.

Angående SAAB: De har levert mye rart de siste 30 årene. De solgte jo en versjon bygd på Lancia Integrale, den var stygg som juling, brukte mye bensin og hadde mange feil. 9-3 har vært utdatert i ti år, og 9-5 er en over snittet dyr bil i drift med mange feil.

Egentlig er det på høy tid at de slår av lyset for godt. Husk at merket ikke har gått med overskudd siden 1987 (!!!). Var ikke et sjakktrekk av GM å blande seg opp i den salaten, i hvertfall ikke med det slappe eierskapet der de investerte minimalt i teknisk utvikling. De har istedenfor brukt hele budsjettet på markedsføring der de skryter av forbindelsen til jagerfly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...