Gå til innhold

Innkjøp av førstebil!

JoakimB
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg er glad jeg ikke er i dine sko..

Jeg hadde en passat 99 1,8t som første bil. Lite inspirerende og kjøre og ble påkostet godt over 60 000kr på 2år av eieren før meg, meg og eieren etter meg. måtte bytte turbo, hele forstillingen registerreim vannpumpe, drivledd+++.

Bmw er stortsett skuddsikre teknisk, så lenge man ikke rivstarter på tørt, og kjører motoren varm før man trør gassen i bånn. Resten er slitedeler, som selvfølgelig koster mer siden bmw er et premiumsmerke. Bmw med rekke6 har ikke registereim etc. og den problematikken. Heldigvis er det mange leverandører av uorginale deler etc. til bmw.

MÅ du ha vw, kjøp golf4 i den prisklassen din. Det er også langt viktigere og sjekke bilen for potensielle utgifter (dekk, hovedservicer, bremser, rust og bulker) og sammelingne dette opp mot utstyrsnivå. Siden bilene du ser på er 10-15år gamle++, har det mye mer å si HVORDAN bilen er, enn hvilken kilometerstand den har. Jeg kunne fint funnet på å betalt 20 000kr mer for et eksemplar med 50 000km mer på telleren enn "det billigste på finn" dersom eksemplaret jeg velger tilsynelatende sparer meg for mange utgifter på kort sikt.

Hils og si at faren din ikke har peiling, noe som også viser seg når han anbefaler sønnen sin å kjøpe mr2 med midtmontert motor, bakhjulstrekk og 2seter som førstebil.. Du ender opp med ræven først ut av alle svingene, og ryker lett i fjellveggen hvis rumpa slipper i en våt sving, og får ikke plass til noe mer enn 2pizza og en cola, og det når du ikke har med deg venner..

for 50 000? Kjøp deg en pen e3e46 318i (pga forsikring og forbruk) eller 320i med manuell. En hærlig, gøy og sikker bil med nok plass, som burde tilfredstille både deg og din far.. Eventuelt golf4.

Sånn ellers, så blir prisene på bruktmarkedet justert etter hvilke rykter bilene har. Dersom en modell (gjerne også store forsjeller avhengig av motor) har mye problemer, og eierne er lei av verkstedsopphold, så raser prisene (ref. chrysler voyager, vw passat 96-00, generelt sett seat, franske biler) mens de bilene som er "skuddsikre" holder seg godt i pris (4runner, land cruiser, gelenderwagen etc).

Du får også en god pekepinn på hvor pålitelige bilene er, i forhold til hvor mange eksemplar det finnes med en høy kmstand. De som kjører mye og langt, bytter bilen sin fort i noe annet dersom den ikke takler å bli brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Hawkon, jeg er ikke enig i det du sier om at BMW slitedeler er dyrere enn andre. Jeg syns tvert i mot standard slitedeler til BMW er relativt hyggelig priset hos Koed. Koster like mye å bytte bremser på en hvilken som helst annen bil som det gjør til min E34 i allefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hils og si at faren din ikke har peiling, noe som også viser seg når han anbefaler sønnen sin å kjøpe mr2 med midtmontert motor, bakhjulstrekk og 2seter som førstebil.. Du ender opp med ræven først ut av alle svingene, og ryker lett i fjellveggen hvis rumpa slipper i en våt sving, og får ikke plass til noe mer enn 2pizza og en cola, og det når du ikke har med deg venner..

Haha, jeg har litt fortid med japanske tosetere, og dette er vel den beste beskrivelsen av MR2 jeg har lest. Morsom bil på rett føre, men IKKE en bil for 18-åringer med eksperimentelle veitendenser nei. :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for en så ny e46 som mulig du så blir du nok fornøyd.

Akkurat passe stor og rimelig nymoderne bil som også er trygg å kjøre rundt i sammenlignet med mye annet bare få år eldre.

Sjekker du godt motoren og historikken til bilen, kan du finne gode biler til 50 000. På en gammel blir det vedlikehold uansett og det gode med BMW er at det er lette biler å skru på. Trenger lite spesialvertkøy og mye mye info på nett om hvordan samt mange butikker som selger deler med god oversikt.

Vil du ha større bil, har du såklart E39 med egentlig samme fordeler som e46.

Eksempel på en 523 bmw med manuell om du vil ha det med rett over 200 000 km og egentlig helt grei ( du har også penger til litt småfiks og noe bensin)

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=32843315

En fordel med E39 er jo at du får mye mer bil for pengene kontra E46 siden den ikke er ikke fullt så populer. Finner du en med antispinn har du en bil som er rett så god på vinterføre og du kan evt slå av dette om du befinner deg på en stor parkeringsplass i nattemørket.

( jeg hadde gått for e39 ) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Hawkon, jeg er ikke enig i det du sier om at BMW slitedeler er dyrere enn andre. Jeg syns tvert i mot standard slitedeler til BMW er relativt hyggelig priset hos Koed. Koster like mye å bytte bremser på en hvilken som helst annen bil som det gjør til min E34 i allefall :)

Faktisk er BMW mye billigere enn til nesten hvilket som helst merker når det kommer til slitedeler.

VAG er hvertfall mye dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for en så ny e46 som mulig du så blir du nok fornøyd.

Akkurat passe stor og rimelig nymoderne bil som også er trygg å kjøre rundt i sammenlignet med mye annet bare få år eldre.

Sjekker du godt motoren og historikken til bilen, kan du finne gode biler til 50 000. På en gammel blir det vedlikehold uansett og det gode med BMW er at det er lette biler å skru på. Trenger lite spesialvertkøy og mye mye info på nett om hvordan samt mange butikker som selger deler med god oversikt.

Vil du ha større bil, har du såklart E39 med egentlig samme fordeler som e46.

Eksempel på en 523 bmw med manuell om du vil ha det med rett over 200 000 km og egentlig helt grei ( du har også penger til litt småfiks og noe bensin)

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=32843315

En fordel med E39 er jo at du får mye mer bil for pengene kontra E46 siden den ikke er ikke fullt så populer. Finner du en med antispinn har du en bil som er rett så god på vinterføre og du kan evt slå av dette om du befinner deg på en stor parkeringsplass i nattemørket.

( jeg hadde gått for e39 ) :)

Enig, men helt generelt er E39 signifikant dyrere å drifte enn E46. Det er også generelt mer feil på E39 (spesielt tidlige modeller). På den annen side er det ingen tvil om at man kan gjøre temmelig gode kjøp når det gjelder E46 318i(T) med 143 HK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...