Gå til innhold

E30M3 S14 + E30 S50 Kompressor


hsd
 Share

Anbefalte innlegg

Tusen takk for både likes og tilbakemeldinger folkens, gjør mye med motivasjonen.

Malt alle calipperene med kost med hagmans 2k, for å ha noe å slipe på da rust og blåsing gjør sitt med overflaten. Ville ha de her hakket mere clean enn de jeg lakka tidligere.

DSC_1499.JPG

Gått over synlige merker fra støpeprosessen med fil

DSC_1502.JPG

DSC_1512.JPG

Så ble alt grunna 3 strøk med 2k epoxygrunning fra Ødegaard lakk, deretter BBS sin gullfarge på e36 m3 calipperene, og avusblå e36 328 calippere. Alt fikk seg 3 strøk 2k klarlakk. Jeg suger å ta bilder, så synest ikke dem lever opp til hvordan det ble i virkeligheten. :)

DSC_0386.JPG

DSC_0401.JPG

DSC_0397.JPG

DSC_0385.JPG

DSC_0381.JPG

DSC_0382.JPG

DSC_0394.JPG

Blåste også over registerdekselet og lakka det med klarlakk

DSC_1519.JPG

DSC_1521.JPG

DSC_0400.JPG

Pakke fra "trekk om ditt ratt" på facebook. MFSW ratt trekt i alcantara fra e39 ( e36 ble aldri levert med knapper på ratt)

DSC_1506.JPG

DSC_1508.JPG

Litt større total diameter enn mtech 2. Bestilte det derimot med ekstra tykkelse, så det er 4mm større diameter i selve grepet, mere likt nyere BMW.

DSC_1511.JPG

Har også kjøpt slipring fra e39 single stage, så på sikt blir det nok liv i knappene. Ønsker å koble det med interface mot android over bluetooth. Slik jeg kan endre både volum, og sanger på spotify.

 

DSC_0374.JPG

DSC_0375.JPG

 

 

 

 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Montert selve akslingen, og knytt dem sammen.

DSC_0374.JPG

Fått igjen tønner fra lakk

DSC_1536.JPG

Masserenovering av bremser, lakka også ett sett til eysteinose

DSC_1531.JPG

Bytta noen bensinslanger ( som var den egentlige grunnen til at jeg begynte shininga i det hele )

DSC_1547.JPG

Slipt ren og avfetta blokka med brakecleaner. Malt med 1k motormaling fra gasolin. Turte ikkje å begynne med roterende stålbørste når alt er opent, men fikk bort alt som var løst og slipt over med 150K. Så det henger nok på ei stund.

DSC_0376.JPG

DSC_0377.JPG

Bytta simmering i registerdekselet

DSC_1534.JPG

Planen var egentlig å montere dekselet, og smelle sammen resten. Begynte å gjøre rent tetteflatene. Da fant jeg derimot noe ikke hadde tenkt på å sjekke engang, nemlig guidepinnene på registerskinnene. En var knekt, og lå bare løst å dirra. Etter litt søking fant jeg ut at dette ikke er helt uvanlig på s50. Er ivertfall glad jeg fant det nå, kunne jo blitt en trist slutt om det hadde fått daldra enda mere.

DSC_1541.JPG

DSC_1545.JPG

 

Planen er derfor nå å hive av toppen for å komme til dette, samtidig gjøre alt det som passer inn da. ( overhale vanos, slipe ventiler, ARP ++ )

Så nå blir også dette bytta/gått over:

- Overhale vanos med ringer og rattlekit fra beisan systems
- Trolig bytte alle pinner, guider og kjede.
- Toppakning + ARP
- Ventiltettinger + slipe ventiler/generell rengjøring/kontroll av topp mtp sprekker og planhet
- Grenrør må av, så den sida blir også nå malt.

I tillegg er jo en god del bytta/gått over allereie + alt av løpehjul, strammere, vannpumpe etc ligger klart. så denne motoren blir nok å beholde en del år.

Hadde egentlig tenkt å prioritere e36n litt framover mtp aludører, lakke dem, panser, baksjermer, koffertlokk og panser, men det må nok drøye til neste år nå da registeret spessielt ligger greit i pris. Har kontroll på den mtp rust, men den har forferdelig mye småbulker trolig fra forrige eiers unger som irriterer meg noe grusomt.
 

Overhaler vanosen selv, den viser jo i likhet med spjeldrekka godt igjen. Orker ikke å polere hele tiden, så lurer på å gi den samme behandlinga som resten: glassblåsing og klarlakk.

DSC_1537.JPG

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Blei til at jeg bare hev ned motoren, trenger ZF 5 trinnskassa til e36's m52b28 ombygging så kom frem til at det var nå det måtte gjøres.

DSC_1576.JPG

DSC_1577.JPG

Shining av zf kassa som stod i:

DSC_1581.JPG

DSC_1584.JPG

DSC_1586.JPG

Litt likare, men kommer til å matte den ned og gi den ett strøk med sølv metallic før montering i e36n.

DSC_1897.JPG

Fleste har vell respekt for ZF sine 5 trinns kasser (328/m3 3.0) men noe litt ukjent er at BMW faktisk hadde en aksjon på de kassene. Dem har en svakhet som gjør at man føler ekstra mye motstand spes opp til 5. gear, samt at girene slipper. Jeg merka ikke dette på min, men tar det nå, når jeg først har kassa ute :)

Fant mange flotte nettsider som solgte "kit" men jeg handla bare rett fra koed i løsvekt.

DSC_1902.JPG

M3n har Golf 1 BKF, det gidder jeg ikke da det er som å kjøre traktor. Kjøpte meg derfor E92 335 BKF og mastercyl. Det som er flott med E92 mastercyllen er at den har 25mm stempel til forbremsene, og 22mm til bakbremsene. E36 M3 bremsene har Ø60mm stempel forran, og Ø40mm bak, mao burde det bli bedre balanse med denne masteren :)

Vedsiden av E34 M5 dobbel BKF. E90 er vell også meg bekjent dobbel, og har større areal innvendig uten at den tar mere plass. Den er også vesentlig kortere enn E30 M3 masteren, som gjør at jeg slipper problemene med at master går i innsugsbelgen. Skal flytte denne rundt 2cm utover mot dempertårnet for å få den inn.

 

E34 M5 / E92 335i

DSC_1552.JPG

 

S50 ZF servopumpe, har kjøpt overhalingskit til den.

DSC_1579.JPG

DSC_1901.JPG

 

Har ikke sett noen overhale slike pumper før, men kittet kosta bare ett par hundrelapper på koed så regner med det blir flott. Kjører en del leiebil i jobb, og er lei av at styringa er bedre i skodaer og sånt tull enn mine biler. Derfor har jeg også kjøpt Z3 1.9 linjære 2.7 runders tannstenger til begge bilene. Nyoverhalte fra USA.

Har lest meg litt opp på dette med tannstenger, er veldig mye forvirring rundtom så ta ikke det jeg skriver for 100% fisk. Generelt er det dette med at folk har alt for mye fokus på lock to lock ( som betyr ingen verdens ting ) Det er utvekslingen på selve gearet som er av betydning, og om dem er linjære eller ulinjære.

Litt info jeg kom over:

Har man foreksempel en E30 eller e36 så er det de her tannstengene som er av interesse:

1. Standard E36 tannstang.

Denne har bedre ratio enn foreksempel standard E30. Merkbar forandring, og er svært rimelige i innkjøp. ( 3.0 er linjær, noe som er ubetydelig med mindre du oppholder deg 95% på trange parkeringsplasser) 3.2 har mindre lock to lock enn standard e36, men det betyr ikke at den er bedre. Denne er ganske enkelt plombert mtp styreutslag fra fabrikk, for å kompansere for 3.2 sine spindler har andre hjulvinkler. (som fører til at standard e36 tannstang med 3.5 runder lock to lock ville subba i hjulhuset)

E36 er greit, og mye brukt i e30. Eneste jeg ikke kan fordra med dem, er at de følest veeeldig slappe rundt senter iforhold til nyere (ikke engang sportslige) biler.

2. E46 "ZHP" tannstang med delenummer 7852974 712

Dette er en liten skjult godbit, og jeg har funnet mange billige på nettet rundtomrking. Kort forklart er det levert 3 forskjellige tannstenger til e46. Dette er den av interesse, og det var kun denne som ble levert originalt til E46 "ZHP" utgavene. Det som derimot er litt løye, er at denne på random også ble levert på mange andre E46 utgaver (bl.a mange 320d)

Denne har bedre utveksling enn E36 og 3 runder lock to lock. Dette er flott, men det som er tøft med denne er at den har en spesiell utforma innvendig hydraulikk som er designa for å få mere responsiv og sportselig/direkte styring.

 

3. Z3 "1.9" tannstang.

Denne blir omtalt som "1.9" spessielt, men faktum er at denne ble levert på alle z3 utenom Z3 3.2. (den hadde e36 tannstang pga høy topphastighet)

Mye brukt, da denne er spessielt lagd for den lille Z3n som igjen er lagd for svinger. Dette er en del som jeg har hatt lyst på lenge, og har stått på lista mi over "gromdeler" ( har 2 stk på veg :) ) Denne har 2.7 runder lock to lock, samtidig som den har høyt styreutslag og er lagd slik at den har veldig lite dødgang på midten.

 

Hadde først tenkt på å kjøpe ei brukt tannstang og overhale denne. Lekte derimot litt rundt med e36 tannstanga først. Under har man ei strammeskru som man justerer tannklaringa på. Dette er flott, greia er derimot at jeg tror tannstenger slitest/komprimerest bittelitt mere på midten. Dette fører til at om man kniper sammen for mye, så kniper den når man beveger seg utenfor senter.

Så er du etter beite etter ny tannstang har du noe å tygge på. Dette er ivertfall det av relevant info jeg følte jeg klarte å sile ut av nettet.

Ellers kjøpte jeg meg nye hjulnav fremme til begge bilene, og nye hjullager bak til E30n.

DSC_1898.JPG

Kjøpt aluminium for å sveise om panna.

DSC_1573.JPG

Litt registerdeler til S50n (kjøper resten også om det er dårlig)

DSC_1900.JPG

 

Nye bolter til hele forstillinga da jeg ikke gidder å sende bort så lite til galving

DSC_1899.JPG

Monterte løst på igjen traversen med PFC skivene.

DSC_1587.JPG

Fått lys i e39 rattet i e36n. Originale planen min med å bruke ibus e39 converter skar seg, må forske litt mere her. Har en liten mistanke om at det er noe bugs med selve knappe-kretskortet.

DSC_1556.JPG

 

 

Ellers kom jeg akkurat hjem fra 5 uker på jobb, så satser på litt skikkelig framgang de kommende ukene.

Planer:

- Slipe rein bilen i alle hjulhus og under, legge på 2k epoxymaling og 2k bodykit i en blåfarge noe lysere enn avusblå. Det som blir tatt nå tror jeg er alt utenom over bensintank og over bakstilling. Venter med det til vinteren tror jeg. Så under hele fronten, alle hjulhus, reservehjulsbrønn og kanaler.

- Bygge om til 6 trinns. Har i gang en deal med ei 6 trinns ZF kasse fra Z4M 3.2 med veldig lav km. Går det i boks, så blir det nok komplett sachs clutchkit med 4.5kg svinghjul for litt racingrakkling. Prøver å få tak i 328/m3 3.0 mellomaksling da jeg ikke har lyst å modifisere den originale e30 m3 mellomakslingen. Da kan jeg bruke e30 m3 akslingen på e36n, og har jeg en vakker dag lyst på s14 har jeg muligheten med org aksling også :)

- Bytte toppakning og det dillet der.

- Sveise om bunnpanne for å få sumpen bak slik som på e36. inkl nye stabstagfester.

Tror jeg venter det av, da jeg er litt lei hele motoren akkurat nå. Har mere lyst å jobbe litt med understellsdeler og den biten der nå. Blir også litt trivligere når 6 trinns skal tilpassest under der da.

- Kjøpt M3 evo 3 carbonvinge med DTM flap. Vingen skal lakkes sammens med carbonpanseret.

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte p21 gel, som er ett snabelstoff jeg oppdaga for noen måneder siden. Helt fantastisk såpe, er egentlig ment for felger men jeg bruker det til alt av sånne grovere rengjøringsprosjekter. Litt dyr, men den er drøy i bruk sammens med en kost. Det som er så flott er at den henger på veldig lenge, i forhold til fx surfex eller prickbort som bare renner av eller fordamper med en gang.

Har snart brukt opp den literen jeg kjøpte, men neste gang blir det kjøpt 5L dunk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfekt prosjekt tråd - artig å følge med!

 

Lite spørsmål ang ZF kassen, har nemlig en løs kasse på vei inn i min 328. Disse smådelene du har kjøpt, stress å bytte? Har du funnet noe DIY på nettet evt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jada, ligger flere bra guider rundtomkring. Skal være plankekjøring. Skrur ut utvendige proppene på siden, så har du tilgang til 1 og 1. Bør ha innvendig lagerters kit, skal bruke skf sitt selv. Anbefaler ikke noe pioneeropplegg med customverktøy her, vil ikke skrape borti noe, eller knekke en bit av verktøyet så det ligger og dingler inni kassa :)

en DIY ivertfall: http://m3forum.net/m3forum/showthread.php?t=398477

litt mere deler på veg, ei grom Z4M (s54b32) 6 trinns kasse er kjøpt og betalt, så nå blir det ZF i begge bilene :)

Skrev godt om P21 i forrige innlegg, så bestilte 5 liter i dag fra GS siden de har gratis frakt. La også ved indre/ytre styreledd fra ZF (lemförder?) og svarte GSP motorfester og girkassefester med kopp da de aldri har vert bytta. (E36)

Må høre litt rundt om noen kan ta på seg hjulstilling nærmaste tiden, ordner det seg blir det litt e36 framover for å få styringa 100%

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

 

E30

6 trinns ZF fra Z4M (s54b32) i hus :) denne har kun rulla 30k km, diffen blir ombygd til 75% dtm spec til vinter, og har bestilt nye drivakslinger fra SKF (og til e36n) så nå blir drivverket på m3n som "nytt" :) Har også bestilt clutchkit med 4.5kg svinghjul og sachs racing trykkplate og fjæra lamell fra stavik tekniske. 

Her til sammenligning mot 5 trinns ZF fra e36 M3 (den som skal inn i e36n)  (5 trinns nærmest)

DSC_1954.JPG

Fintagga spline

DSC_1955.JPG

Doble opplagringspunkt til giroverføringa, så her skal det ikke bli noe slarke og løs giring :) Planen er shortshiftkit fra UUC med DSSR.

DSC_1956.JPG

Z3 tannstang med

 

E36:

 

Overhaling av forstilling, og vinterprep.

 

Vasking for å få bort tectyl

DSC_1912.JPG

 

DSC_1917.JPG

- Nye org BMW bremseskjold
- Nye zimmermann skiver + Hella Pagid klosser forran & bak.
- Z3 tannstang
- Overhalt servopumpe
- Ny oljebeholder til servovæske (for å få nytt filter)
- Flytta over "nye" org bmw bærearmene fra e30n til e36n da jeg fant ut at en av FEBI kulene jeg bytta for 5000km siden var defekt, så kasta hele e36 armene. Fra nå av, blir det ikke kjøpt noe bærekuler fra noen andre enn lemforder eller bmw.

Sandblåste alt, inkl de nye bremseskjoldene.

DSC_1929.JPGDSC_1930.JPG

DSC_1942.JPG

 

Så blei alt grunna med 2 strøk 2k epoxyprimer. Deretter 3 strøk med 2k sølvgrå topcoat i industrikvalitet.

DSC_1931.JPG

E30 armene ble matta ned og malt. ( samme geometri som e36, men bedre bærekuler )

DSC_1938.JPG

 

DSC_1939.JPG

Vaska bilstein fjærene og beina reine for tectyl.

DSC_1959.JPG

Bilstein demperene er som nye, men malte dem også med 2k malinga for å være 100% sikker mot rust.

Fant ut at det blei litt mye grått, så lakka bremseskjolda svart matt med 2k billakk for å bryte litt opp. Montert nye SKF spindler.

DSC_1988.JPG

DSC_1987.JPG

Z3 tannstang

DSC_2004.JPG

Følgte med nye indre ledd, men bytta alt til lemförder. (gs selger forøvrig det som "ZF Parts" relativt rimelig nå) og det er dem som lagde alt til bmw på bl.a e36 org.

DSC_1985.JPG

Nye motorfester og girkassefester

DSC_1964.JPG

Gamle hadde begynt å morkne litt, men hadde gått mye lenger. Derimot deilig med alt nytt. Ferdig med det. Mest spent på mulige vibrasjoner med fastere fester.

DSC_1968.JPG

DSC_1970.JPG

DSC_1971.JPG

Montert samme 328 calipere bak.

DSC_1949.JPG

DSC_1943.JPG

Dreid ned styrebegrenserene jeg lagde i 2012, da for godkjenning av senk + e36 m3 hjul. Slet med at hjula subba i innerskjermen, så da lagde jeg de her. Mista derimot veldig mye sving, så korta dem inn en del. Gikk fra 15 til 6mm.

DSC_1982.JPG

DSC_1983.JPG

( og nei, jeg slo dem ikke på med den slegga :) )

DSC_1984.JPG

Bestilte ett servopumpe repsett til m3n, men så fant jeg ut det var ZF servopumpe her også. Da ble det litt låning:

DSC_1924.JPG

DSC_1928.JPGDSC_1925.JPG

Det som følger med i ett slikt kit:

- o ring mellom hver pumpehalvdel

- o ring + støttekrage til den roterende flensen som ligger til høyre.

- ny simmring til inngående aksling.

 

DSC_1941.JPG

DSC_2008.JPG

Tenkte først å bare rense servovæske beholderen, fant derimot ett filter der (som ikke kan byttes) Som også såg ganske trist ut.

DSC_1977.JPG

Bestilte nytt servohus fra GS (original ZF del) til ett par hundrelapper. Tok ut det gamle filteren med vold på gøy.

DSC_1978.JPG

Nytt hus

DSC_1974.JPG

Med nytypen filter

DSC_1973.JPG

 

 

 

litt e30 igjen:

 

Flytta jo over bærearmene fra e30n til E36n, det var derimot ikke uten en plan. den planen kom på døra i dag: :)

Nye aluminiums bærearmer som ble levert på de aller siste utgavene av E30 M3. Det er 2 typer, ett med BMW delenummer og BMW logo, og en type med lemförder delenummer og logo. Begge deler er derimot produsert av lemförder har jeg funnet ut, og jeg betaler ikke 2k bare for ett bmw merke, derfor ble det rett fra lemförder :)

Her mot gamle e36 armen.

DSC_1990.JPG

E30/E36 arm: 4.5kg (uten bakre foring eller muttere)

DSC_1992.JPG

E30 M3 alu: 1.9kg (uten bakre foring eller muttere)

DSC_1994.JPG

org e36 m3 3.0 bosch skive: 7.7kg

DSC_1995.JPG

E36 M3 PFC skive: 6.4kg

DSC_2000.JPG

dyre kg om man ser bare på vekta, men jeg gidder ikke bygge budsjett lengre. Ser på vekta som en bonus på egenskapene, og med skivene og bærearmene er jeg nesten 8kg nærmere godkjenning på forakslingen alene :) 

Ellers ble det DTM spec 188mm thrustkopper, så til vinteren blir det ombygging av e30 m3 diffen til 75% dtm replica med 4 clutch og nye rampevinkler.

DSC_2001.JPG

 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...