Gå til innhold

Ladespenning. Hva har dere?


Castro
 Share

Ladespenning på AGM batteri (E60/61)  

24 stemmer

  1. 1. Ladespenning på AGM batteri (E60/61)

    • Lavere en 13,8 volt
      0
    • 13,8-14,0 volt
      4
    • 14,1-14,3 volt
      3
    • 14,4-14,6 volt
      8
    • 14,7 og over
      7
    • Varierende ladespenning (Svingende)
      2


Anbefalte innlegg

Jeg har bare 13.9V på fullt batteri. Normalt sett vil jeg si det er for lite, men det er visst normal spenning på 750i.

540en ligger på 14.2-14.3V, som er litt bedre. 14.4-14.6 er vel det "optimale" for å få et fulladet batteri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har forklart fra Exide, som leverer orginal batterier til Bmw, skal AGM batteri ha lavere ladespenning en hva som er normalt med vanlig syrefyllt batteri. Dette fordi AGM er tett, og har ingen mulighet for utlufting.

Så 14,1- 14,2 er hva jeg har blitt annbefalt fra Sønnak Exide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette virket veldig rart. Med tanke på hvor følsom elektronikken på bilene er idag.

Agm batteri er også svært følsom for overlading.

Her var det en enorm spredning på ladespenning.

Nesten skremmende.

Men ikke så skremmende som å se att 118 personer har vart inne på denne tråden, men bare 11 egentlig vet hva de har i ladespenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en E39 530Dat med 150A dynamo og denne lader ca 13.7Volt når batteriet er fullt. Veldig lavt mao.

Har en Ctek Multi XS7000 lader som jeg bruker flittig for å holde batteriet på topp og det står det faktisk at en skal bruke "Vinterprogrammet" ved lading av AGM batterier. Vinterprogrammet gir 14.7 Volt i motsettning til "Normal" som gir 14.4V

Dette stemmer jo ikke med det du fikk opplyst fra Sønnak.

Holdt tidligere på med endel stor bilstereo og hadde flere både Optima og Maxxima batterier og skiftet alltid til 15 Volt spenningsregulator i dynamoen for å lade max og opplevde aldri at batteriene tok skade av det.

http://www.gylling.no/produkter/batteri ... 000_no.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med bilstereo er at det går så enormt mye effekt, derfor bruker mange å øke spenningen for å kunne redusere tverrsnitt på kabling (mindre Ampere).

Har forøvrig aldri vært borti at noen har fått problemer med tette batteri pga høy ladespenning. Hadde alltid slike tette batterier på 540en, men disse røk veldig ofte siden jeg var alt for sløv til å koble dem fra når jeg reiste på sjøen i 8 uker. Gel-batterier tåler ikke sånt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 years later...

10 år gammel tråd... men sikkert like aktuell ☺️

Kjøpte nettopp en CTEK MXS 5.0, og den har da valgbar AGM modus som gir 14,7V. Det står at den modusen er for AGM og start/stop batterier. 

I tillegg har den temperaturkompensering.

På tidligere utgaver fra CTEK så var det valgbar 14,7V vintermodus, og da var det vanligvis ikke temperaturkompensering på laderen. 

DEFA Smartcharge har temperaturkompensering, samt en 14,7V knapp for batterier som skal ha høyere ladespenning står det (og med calcium/silver som eksempel, ikke AGM)

Så har vi DEFA Multicharger for fastmontering i bilen/motorrommet, der DEFA skriver at den passer for alle batterityper, også AGM/GEL.

Den har temperaturkompensering men ingen knapp/valg for AGM modus og/eller høyere ladespenning enn 14,4V.

Så hva som er korrekt lader/ladespenning for bil med AGM-batteri er sannelig ikke godt å si. Jeg får først ta en titt under lokket og se hva slags batteri jeg faktisk har på min 2013 E70. Vet bare at jeg ikke har start/stop iallefall.

Endret av teerex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer deg i mål med 14,4V selv om det tar deg litt lengre tid enn 14,7V. Når det kommer til premissene i tråden så varierer ladespenningen i bilen mye avhengig av temperatur og elektronikken er som regel ok i området 9-16V. 

Du kan ellers se litt på dette: 

image.png.04443b7be08d980de135ef5431418dda.png

BMW oppgir også at man ikke skal lade AGM med over 14.8V.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting å være obs på er at det er variasjoner innenfor AGM-batterier. Viktig å sjekke maks ladespenning med produsenten hvis man har tenkt å kjøpe noe annet enn originale BMW-batterier ellers kan man i verste fall risikere at bilen overlader det nye batteriet.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...