Gå til innhold

Diesel eller ikke?

E666
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 91
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kjører du mye korte små turer er det nok tryggest med bensin.

dieselturbo liker lengre langturer som gir jevn god varme til alle "enhetene" inkludert partikkelfilteret ( som kan lett tettes om det er mange småturer uten god nok varme og da koster det flesk på de fleste biler)

Kanskje se på kjøremønsteret ditt og så prøve begge to før du bestemmer deg?

Du kan jo se om du får testa 530d feks og så se om det er verdt å spare i noen måneder til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vent til de tror det er tett, da bytter de og fakturer deg 18 000 + arbeid.

Men det skal jo ikke tette seg, rense seg selv etter hva jeg har forstått! Men for all del, småkjøringen tar jeg med E34en :)

Ja, og bilulykker skal ikke skje. Men de skjer likevell :)

Renseprosessen skjer ikke før du har skikkelig varmgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og bilulykker skal ikke skje. Men de skjer likevell :)

Renseprosessen skjer ikke før du har skikkelig varmgang.

Ja men da må man jo kjøre bilen varm da, gjør man ikke det så kan man takke seg selv når partikkelfilteret går i stykker! På samme måte som man kan takke seg selv må man styrer inn i fronten på en motgående trailer :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men da må man jo kjøre bilen varm da, gjør man ikke det så kan man takke seg selv når partikkelfilteret går i stykker! På samme måte som man kan takke seg selv må man styrer inn i fronten på en motgående trailer :roll:

Men hva er fordelene med å velge diesel?

Mindre effekt?

Dårligere respons?

Styggere lyd?

Mer vibrasjoner?

Vond lukt på fingrene når du fyller drivstoff?

Partikkelfilter som må byttes?

Glødeplugger som må byttes?

Turbo som må byttes?

Manifoil som sprekker?

Swirlflaps som blir spist?

Mer vekt?

Potensiel mulighet for at du ikke kan kjøre i byen enkelte dager (datokjøring)?

For all del, E61 525d'en jeg hadde var en super familiebil, men jeg mener at summen av potensiale problemer for pakken bil+motor er så stor at jeg ikke hadde kjøpt det igjen.

Nå har fruen fått ener med nesten like mye effekt og jeg er garantert at hverken panoramatak, cruisecontroll, navigasjon, webasto, regnsensor, parkeringssensorer, turbo, partikkelfilter eller nivåregulering NOEN GANG kommer til å slutte å virke.

Det er herlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er fordelene med å velge diesel?

Mindre effekt?

Dårligere respons?

Styggere lyd?

Mer vibrasjoner?

Vond lukt på fingrene når du fyller drivstoff?

Partikkelfilter som må byttes?

Glødeplugger som må byttes?

Turbo som må byttes?

Manifoil som sprekker?

Swirlflaps som blir spist?

Mer vekt?

Potensiel mulighet for at du ikke kan kjøre i byen enkelte dager (datokjøring)?

For all del, E61 525d'en jeg hadde var en super familiebil, men jeg mener at summen av potensiale problemer for pakken bil+motor er så stor at jeg ikke hadde kjøpt det igjen.

Nå har fruen fått ener med nesten like mye effekt og jeg er garantert at hverken panoramatak, cruisecontroll, navigasjon, webasto, regnsensor, parkeringssensorer, turbo, partikkelfilter eller nivåregulering NOEN GANG kommer til å slutte å virke.

Det er herlig!

mn nå er en del av de funksjonalitetene fine å ha når de virker da.

Turbo får du på besin også, nyere bmw har jo det på alle bensinmotorene sine.

For min del så synes jeg diesel er helt ok, men har lyst på bensin neste gang. Selv om jeg helt klart ser fordelen med diesel i forhold til forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver innledningsvis at du er mest gira på en bensinmodell, så om hjertet sier bensinmodell, så synes jeg du skal kjøpe bensin. Personlig synes jeg man skal bruke hjertet en del når man kjøper bil. Alle de fornuftige argumentene bruker man i ettertid for å forsvare bilkjøpet. :wink:

Om vi hadde latt fornuften styre oss hadde vi kjørt asiatiske mpv'er med 1,2 litere hele gjengen... ¤grøss¤ :D

Ja, du har helt rett! Var noe slikt jeg ønsket å høre :D

Det med 1,2 liter er jeg ikke så sikker på da.. hehe. Da hadde jeg heller brukt pengene på min gamle Dodge med 5,2 liter :lol:

E666

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte visst partikkelfilteret så du kan regne med at en 525d vil koste ca 70 000 mellom 100 000 og 150 kilomter ..

Koster det så mye!?!

Hjelpes..

Da bør jeg mao. ikke kjøpe en hvor dette ikke er byttet nylig, om jeg da bør kjøpe diesel i det hele tatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dieselturbo liker lengre langturer som gir jevn god varme til alle "enhetene" inkludert partikkelfilteret ( som kan lett tettes om det er mange småturer uten god nok varme og da koster det flesk på de fleste biler)

Du kan jo se om du får testa 530d feks og så se om det er verdt å spare i noen måneder til?

Ja, det er nok en god ide å tenke litt i denne banen. Jeg er nok mere gira på en 530 d hvis jeg først skal ha diesel. Sparinga er ikke så viktig. Lånet pansetter jeg i hus uten gjeld, så det blir mere snakk om hvor mye kona tillater av budsjettoverskridelser. :P

E666

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er et vettugt innlegg :applause:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mindre effekt? Tja men hva med dreiemomentet?

Dårligere respons? man lærer seg fort å tenke litt annerledes når man feks skal ta en forbikjøring.

Styggere lyd? litt mere lyd er det ja, om den er stygg er en smakssak.

Mer vibrasjoner? merker ikke noe ekstra i min bil.

Vond lukt på fingrene når du fyller drivstoff? det finnes engangshansker på de fleste bensinstasjoner så da slipper man det.

Partikkelfilter som må byttes? MÅ ikke byttes, men man bør kjøre en lengre tur med litt turtall en gang i blandt.

Glødeplugger som må byttes? tennplugger må vel også byttes ?

Turbo som må byttes?ALLE turboer slites uannsett bilmerke eller motortype

Manifoil som sprekker? mulig det er noen som sprekker, men man kan kjøpe nye i utlandet.

Swirlflaps som blir spist? noen har hatt problemer med dette ja, men det går å fjærne de uten større problem.

Mer vekt? har dette så stor betydning ?

Potensiel mulighet for at du ikke kan kjøre i byen enkelte dager (datokjøring)? hvis man bor i en storby så kan dette være et mindre problem ja, men da finnes det kollektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ØyvindB:

Du kan da umulig ha god greie på bil generellt, kommer jo med de dummeste argumentene jeg har hørt.

Jeg siterer og svarer:

Mindre effekt? Noen få hester ferre ja, men det kompenseres bra med moment.

Dårligere respons? Noe ja, men ikke verre enn at lavere forbruk og pumpepris på diesel kompenserer for det.

Styggere lyd? Lyden av en dieselsekser er faen ikke verre enn en firer bensin, liker sekserdiesel lyden jeg. Bøs!

Mer vibrasjoner? Ikke på min bil iallfall, moderene dieselmotorer har så godt som fått eliminert dette

Vond lukt på fingrene når du fyller drivstoff? Er ikke bedre å ha bensinlukt på fingrene, og den kan irritere huden også

Partikkelfilter som må byttes? Nei det må det ikke, renser seg selv hvis du bruker huet.

Glødeplugger som må byttes? På lik linje med at tennplugger på byttes

Turbo som må byttes? Turbo må byttes like ofte på bensinbiler

Manifoil som sprekker? Igjen ikke oftere enn på bensinbiler

Swirlflaps som blir spist? Er vel like stort helvette som når Vanosen går til pokker på en rekkesekser bensin

Mer vekt? Ikke merkbart på nyere biler

Potensiel mulighet for at du ikke kan kjøre i byen enkelte dager (datokjøring)? Blir det aldri noe av

Diesel her også fordeler med at de kan "chippes" for å få mer effekt og de har stort sett lengre levetid enn en bensinmotor. Dieselbiler holder seg også bedre i pris og er mer lettsolgte med de bensinprisene vi har i dag. Jeg er overhode ingen bensin motstander, men jeg på lik linje med 90 % av alle bilkjøpere baserer valget av hvilket drivstoff bilen skal gå på med det som står på pumpa. Jeg velger den type drivstoff som er billigst, og da blir det diesel. Når E90en skal byttes ut om en to år så er det mye mulig det blir bensin igjen, men hvis dagens situasjon ikke har endret seg så blir det diesel. Å fylle opp E90ens diesel tank på 60 liter koster 770 kr med søndagspris på diesel, ca 12 90,-. Her koster stort sett bensinen rundt ei krone mer men la oss si en pumpepris på 13 75,- da, da koster det 825 kr for meg. På en full tank diesel så kjører jeg akkurat 4 uker, med en 325I så hadde jeg hatt bensin i max 2,5 uker og da kan du tenke deg selv hvilken besparelse det er i året med diesel. Likevel så har jeg en bil som holder seg bedre i pris enn tilsvarende 325I, som er langt mer sprekere og bruker mindre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...