Gå til innhold

Hva kjennetegner en sportsbil?

johnja
 Share

Anbefalte innlegg

Passer det seg dårlig å si at MX5'n min er sportsbil og M5'n din ikke, nå? :D

En MX5 syens jeg er mye mer sportsbil en en M5. En M5 er enten en superbil, selv om det blir litt i drøyeste laget. Muskelbil etter amerikansk ide er og så en betegnelse som passer M5, et standard vanlig karosseri som har fått en syk motor og understells oppgraderinger. Selv om kjøreegenskapene er nokså uamerikanske da :wink:

Såvidt jeg vet er de eneste sportsbilene fra BMW følgende:

BMW 503 og BMW M1.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... e_high.jpg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... W_M1_1.jpg

Jeg vet ikke om Z1, Z8, Z3 eller Z4 telles som sportsbiler. Z8 vet jeg enkelte plasser har blitt omtalt som superbil.

Jeg mente per dags dato min venn, men jeg skulle kanskje sagt det ja :)

Men når du nevner det så er både Z1, Z3 og Z8 også sportsbiler synes jeg. M1 (ikke E82 altså) er det jeg vil kalle superbil, i samme gate som Ferrari og Lamborghini :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 96
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg mente per dags dato min venn, men jeg skulle kanskje sagt det ja :)

Men når du nevner det så er både Z1, Z3 og Z8 også sportsbiler synes jeg. M1 (ikke E82 altså) er det jeg vil kalle superbil, i samme gate som Ferrari og Lamborghini :)

Ok :) E82 har ikke betegnelsen M1, men 1M-coupe, så jeg regnet med alle skjønte jeg mente den gamle. Jeg kom også på BMW Glas, men her er jeg også usikker på om det går under klassen sportsbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope... M5 er strengt tatt bare en sportslig sedan/stasjonsvogn med en kraftig motor. Wikipedias engelske utlegning er mer treffende: "A sports car (or sportscar or sport car) is a small, usually two seat, two door automobile designed for high speed driving and maneuverability. Sports cars have been either spartan or luxurious, but good handling, minimum weight, and high performance are requisite."

"High performance" kan vel ikke akkurat brukes til å beskrive sportsbiler som MX5 og endel gammelt engelsk ræl.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok :) E82 har ikke betegnelsen M1, men 1M-coupe, så jeg regnet med alle skjønte jeg mente den gamle. Jeg kom også på BMW Glas, men her er jeg også usikker på om det går under klassen sportsbil.

Ja jeg måtte nesten understreke det! Er så mange som blander 1M og M1, til og med Finn.no surra der :wink: 1M forøvrig er ikke noen sportsbil i mine øyne, mere mini GT :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke E30M3 og Z modellene godtatt av norsk sportsbil klubb for noen år siden??

E30 M3, Z3 og E36 Alpina var og se på treffet ifjor

Tror det var snakk om at dem ikke ville ha så mye BMW lenger,på grunn av at det ikke var så interessant lenger.Usikker hva dem mente med dette... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil da absolutt tørre å påstå at en bil som for ikke mange år siden var verdens raskeste serieproduserte sedan er langt mer sportslig enn en sur gammal c123 noen gang har vert..

heihei..rooolig nå...C123 er ett smykke av en coupe 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner ikke jeg til regelverket (og klarer heller ikke finne det på nett) men vil tro at enkelte merker slipper inn uansett antall dører, som f.eks Porsche.

Har lest at alle Z, 6/8-serie M1 og alle M3 slipper inn, men finner ikke noe håndfast regelverk på dette. Noen som har info?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer ganske bra det, i tillegg til de gamle CSI'ene osv.

M6 slipper nok også inn.

Mye pent å se på, men det slo meg at det var mesteparten av de samme bilene jeg så der for 2 år siden.

Savnet biler som Koenigsegg og Zonda...

Fikk inspisert nyeste 911 (991) og bekreftet ovenfor meg selv at det er en rød 993 som står høyest på lista mi for fremtidig bilkjøp fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i dag på Norsk sportsvogn klubb (NKS) sin vårmønstring, der var det et vannvittig oppmøte, og mye flott.

Leste på forhånd at man kunne stille opp med egen SPORTSBIL, uten og være medlem i klubben.

Jeg tok da fatt på vasking av M5`n, både uttapå og inni 8) og tenkte at den kan stilles ut.

Jeg ble litt paff da jeg kom til øvrevoll og fikk beskjed om at dette er en varevogn!!!!! #-o og ikke en sportsbil. Figuren med NKS jakke ble faktisk også lettere provosert da jeg prøvde og forklare litt om bilen, håndbyggd i 800 og noen eks, 340hk, osv, men skjønte fort at det var nytteløst.

Etterhvert forstod jeg at jeg hadde et par dører for mye, så for min del så er dette nå, Norsk todørs klubb.

Ikke missforstå, det var veldig mye fint der, og veldig mange biler som man skjønner er sportsbiler.

Men at kriteriene for og være sportsbil står og faller på om du har to eller fire dører, det skjønner ikke jeg. Speakeren bekreftet vel også holdningen, når han sier at: Den nye M5 f10, som strengt tatt har to dører for mye..........

Jeg syns jo ikke en to tre og åtti mercedes E-klasse nødvendigvis er en sportsbil med en gang den har to dører, heller ikke bentley, fine biler, ja, men...

Hva er en sportsbil :?:

M5 er en familiebil med stor motor og sportslige kjøreegenskaper. Om den er så hadde vert håndlaget i kun ett eksemplar av tibetanske munker på toppen av mont everest, vil den fremdeles ikke bli en sportsbil. :)

De aller fleste vil nok definere en sportsbil, som en liten og lett bil men fokus på kjøreegenskaper. Prøv en sportsbil på en svingete vei, så vil du nok forstå forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"High performance" kan vel ikke akkurat brukes til å beskrive sportsbiler som MX5 og endel gammelt engelsk ræl.. :)

"Performance" er et nokså relativt begrep og kan egentlig bety mange ting. MX-5 yter jo meget bra på landeveier og bare de blir små nok yter til og med dens åndelige forfader MG Midget meget bra... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at en M5 er en familiebil, med SPORTSLIGE egenskaper. Derfor, når jeg har tenkt meg om så skjønner jeg NSK ang. M5. Det var, som jeg har sagt tidligere, bare det at jeg ble litt paff, og kanskje litt sur på BMW`s vegne :evil:

Jeg prøvde også finn ut av hva NSK mener kan slippe inn på treffet. De skriver ingenting om det på nettsidene sine, bare at man er velkommen til og stille ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...