Gå til innhold

Chippe bilen? Hva bør man velge?


Boddiz
 Share

Anbefalte innlegg

26 minutter siden, Lifeasiknowit_bmw skrev:

Har du foresten noe peiling på om man kan skifte heat Exhanger på en 16i til 18i uten å påvirke garantien på resten av motor og drivverk? (Eller hele resten av bilen forsåvidt...) en bekjent vasket bilen sin her om dagen, og høytrykksspylte rett inn i nyregrillen, så hele motorkjøleren ser ut som sølvpapir akkurat nå :-/ og det blir å kjøpe ny 16i eller bytte til 18i kjøler. Hun liker litt krefter så tror hun vil ha chip på bilen sin. Da kan jo en bedre motorkjøler være greit, m. mindre denne kjøleren ikke er bra for 16i motor da....

Nei, der er ikke jeg rett mann å spørre 😂

Med ny kjøler og remap blir det jo som en uoffisiell MPPK 👌🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, rst026 skrev:

M50 motoren leveres ikke til x4. Angående noen av disse boksene har jeg lest mye negativt uten at jeg kan konkludere. Å bestille en boks fra en forhandler i UK anser jeg som uaktuelt

 

Det er bra du ikke konkluderer, for enkelte bokser fungerer svært fint. Har f.eks brukt bokser fra DTUK i lang tid over 3 biler, og de har fungert upåklagelig. @Gorg har også bestilt derfra til sin nye 320d, han har nok allerede erfaringer å dele. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, fupsaker skrev:

Det er bra du ikke konkluderer, for enkelte bokser fungerer svært fint. Har f.eks brukt bokser fra DTUK i lang tid over 3 biler, og de har fungert upåklagelig. @Gorg har også bestilt derfra til sin nye 320d, han har nok allerede erfaringer å dele. :) 

Meget fornøyd med de jeg! Utrolig bra service fra selskapet også, gjorde litt feil ved montering -_- 

Ca 5000 å spare i forhold til ESS.

Men nå har jo @rst026 en helt annen motor, men på min 2.0d så var det stor forskjell kontra orginalt og drar over registret mer som en bensiner nå. Vil tro med en 35d som går så godt og som ikke er begrenset noe i utgangspunktet vil det bare bli enda mer av det gode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lifeasiknowit_bmw skrev:

Har du foresten noe peiling på om man kan skifte heat Exhanger på en 16i til 18i uten å påvirke garantien på resten av motor og drivverk? (Eller hele resten av bilen forsåvidt...) en bekjent vasket bilen sin her om dagen, og høytrykksspylte rett inn i nyregrillen, så hele motorkjøleren ser ut som sølvpapir akkurat nå :-/ og det blir å kjøpe ny 16i eller bytte til 18i kjøler. Hun liker litt krefter så tror hun vil ha chip på bilen sin. Da kan jo en bedre motorkjøler være greit, m. mindre denne kjøleren ikke er bra for 16i motor da....

Uten at jeg er noen ekspert så er det vel en varmeveksler mellom olje/kjølevæske som sitter ved oljefilterenheten som er forskjellen mellom 14/16i og 18i. Neppe denne du har ødelagt med høytrykkspyleren. Radiator og intercooler er vel lik. Går ann å bytte til oljefilterenheten fra 18i motor på 14i/16i. Men spørs om det er noe poeng om ikke bilen skal brukes på bane eller svært hard i varme strøk.

Dette har jeg fra noen timer på tyske nettforum. Gjelder F20 med N13 motor(4 sylinder før facelift). Tror det er likt på F30.

Endret av Baker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 13.4.2017 at 12.12, Lifeasiknowit_bmw skrev:

Jeg har lest litt rundt på forumet om Chipping, boxtuning og tuning gjennom diagnosekontakten i bilen. Eneste jeg lurer på er om noen har erfaring med nyere BMW'er som enda har fabrikkgarantien. 

Jeg tenker blant annet på N13 motoren til BMW som er en av de mer tuningvillige motorene jeg vet om. De fleste som tilbyr chiptuning har et "program" som tilbyr en økning fra 136hk/220nm til 215hk/315nm 

det finnes blant annet et firma i Belgia som tilbyr Stage 2 der de tar ut hele 245hk av denne motoren.

i tillegg er jeg nysgjerrig på hvordan det er med tuning gjennom diagnosenontakten. Finnes dette til 316i enda? Mtp. at man helst vil beholde garantien på bilen sin, så er det jo kanskje den beste måten å gjøre det på, med mindre dette også oppdages...

hva med deg @TRF-Racing, har du tunet en F30 316i enda? Hvordan går den, er det utprøvd nok til å vite om det fungerer bra? Og har dere en boks for tuning gjennom diagnosekontakten til denne bilen?

mest av alt så er det vel frykten for at noe skal ryke, spesielt mtp. garantien som gjør at jeg selv ikke har rørt min bil.

Kan gjerne dele litt av min erfaring med ECU tuning og garantispørsmålet du henviser til.

Har selv hatt to av mine tidligere biler inne til ECU tuning. Dette var en 116D (E87) og en 116ia (F20) med N13 motoren du henviser til. Sistnevnte med ZF 8HP45 kassen. Begge bilene hadde jeg inne til garantisaker (henholdsvis elektronikk og drivverk samt karosseri) og opplevde aldri noe problem med at BMW ikke dekket dette under sin garantiordning. Dette er egentlig også å forvente da tuning ikke har noe med f.eks karosseri. Derimot ble tuningen slettet ved at BMW la inn ny programvare for å få de nye delene til å samhandle med øvrige komponenter, så da trengtes det eventuelt å legge inn den på ny. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Baker skrev:

Uten at jeg er noen ekspert så er det vel en varmeveksler mellom olje/kjølevæske som sitter ved oljefilterenheten som er forskjellen mellom 14/16i og 18i. Neppe denne du har ødelagt med høytrykkspyleren. Radiator og intercooler er vel lik. Går ann å bytte til oljefilterenheten fra 18i motor på 14i/16i. Men spørs om det er noe poeng om ikke bilen skal brukes på bane eller svært hard i varme strøk.

Dette har jeg fra noen timer på tyske nettforum. Gjelder F20 med N13 motor(4 sylinder før facelift). Tror det er likt på F30.

58f9f0f08d3fe_heatexhanger.JPG.8b47b29a86ee0b0aeb5fa3160d20b836.JPG

Liten tur innom realoem så finner man ut hva heat exhanger er. 

Dette er på 118i. Finner ikke dette 114i.

Ikke denne som er ødelagt på venninna di sin bil @Lifeasiknowit_bmw.

Kanskje intercoolern som er skadet?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Gorg skrev:

58f9f0f08d3fe_heatexhanger.JPG.8b47b29a86ee0b0aeb5fa3160d20b836.JPG

Liten tur innom realoem så finner man ut hva heat exhanger er. 

Dette er på 118i. Finner ikke dette 114i.

Ikke denne som er ødelagt på venninna di sin bil @Lifeasiknowit_bmw.

Kanskje intercoolern som er skadet?

 

Haha, der ser man hvor mye JEG skam om bilens indre komponenter....

hun har planer om å kjøre den på Nürnberg med en box. Derfor jeg lurer... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Lifeasiknowit_bmw skrev:

Haha, der ser man hvor mye JEG skam om bilens indre komponenter....

hun har planer om å kjøre den på Nürnberg med en box. Derfor jeg lurer... 

Kan jo ikke vite alt :) 

Heat exhanger stod sammen med transmission oil cooler line. Og jeg finner ikke 114i med automat, spekulerer bare men det virker som at det har med det å gjøre.

Hvis det er det, og hun har manuell så er eksosen den største forskjellen mellom 118i og 114i samt remap da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gorg skrev:

Kan jo ikke vite alt :) 

Heat exhanger stod sammen med transmission oil cooler line. Og jeg finner ikke 114i med automat, spekulerer bare men det virker som at det har med det å gjøre.

Hvis det er det, og hun har manuell så er eksosen den største forskjellen mellom 118i og 114i samt remap da.

Kan legge til at 118i har litt større bremser og litt lavere utveksling på diff(2,814 vs 3,077)

Har skjønt at 14i/16i bremser holder til en god del banekjøring før det går varmt. (og Nürburgring er vel ikke det værste med lengre kjølestrekker)

Om radiator eller intercooler er litt "krøllete" etter spyling er det vel ikke sikkert de er helt ødelagt. Men noe redusert gjennomstrømning er det sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Marius2002 skrev:

De gjorde det her iallefall. X4en skulle ha full ACS styling og BMW Performance tuning, men siden sistnevnte ikke fantes ble det ACS der også. BMW bestilte og monterte alt. :) Slik jeg forstod det når vi pratet var garanti intakt, og det var såklart en viktig faktor. Om ACS "tok over" garantien eller om BMW fortsatt stod for den vet jeg ikke. :) 

Hei, jeg tunet min bil med BMW MPPK, i tyskland. De tilbydde ACS tuning også, men den gir ikke BMW noe garanti for, og det blir heller ikke montert større intercooler og bremser foran. Det er ACS som gir garanti. ACS tuning er i mine øyne en avansert bokstuning, da det er en utenpåliggende ACS-boks som blir installert.

Bmw MPPK er TUV godkjent endrer ikke Co2 eller forbruk og kan pr dags dato fås inn godkjent i vognkortet uten avgifter annet en hva Statens vegvesen skal ha i gebyr for å utstede nytt vognkort. Bmw garanti går som normalt.

Det kostet ca 18.000,- i tyskland og prisen her hjemme er vel ca 25.000,-, ACS tuning var faktisk dyrere, men ga noe høyere effekt enn MPPK. Fordelen MPPK er at dette er originalt med ny ECU, 4-stempels kalipere, større bremseskiver og større intercooler, og ved softwareupdate hos BMW er fremdeles tuningen på plass.

Så hvis forbremser trengs å byttes får man nye større bremseskiver, 4stempel kalipere og nye klosser foran inkludert i prisen. bare dette alene koster jo fort ca15.000,- her hjemme.

 

Skulle jeg valgt noe uoriginalt hadde jeg uten tvil ønsket TRF tuning.

Endret av Maxmek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lifeasiknowit_bmw skrev:

hun har planer om å kjøre den på Nürnberg med en box. Derfor jeg lurer... 

Får ikke håpe dere plotter inn Nürnberg om dere har planer om å kjøre Nürburgring (ja, det er faktisk endel som har gjort dette) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, awt skrev:

Får ikke håpe dere plotter inn Nürnberg om dere har planer om å kjøre Nürburgring (ja, det er faktisk endel som har gjort dette) :)

😂 mobilen min autocorrecter pga. at jeg hadde på engelsk og ikke tysk tastatur 😝 Men ja, Nürburgring  ofc! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Maxmek skrev:

Det jeg vet er det kun 20d, 30d og 30i som det leveres MPPK til. Sjekk ut her:

http://www.bmw.com/com/en/owners/accessories/performance/phase_4/bmw_performance_highlight_power_kit_diesel.html

 

Snodig det er så få modellene egentlig.... er det flere MPPK kit tilgjengelig i Tyskland enn i Norge? Må innrømme at jeg aldri har spurt hos tysk BMW forhandler om sånne ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...