Gå til innhold

Roadtrip Norge-Bosnia-Kroatia! Nå med reisebrev + bilder

wicky124
 Share

Anbefalte innlegg

Uansett så går ikke Volvoen så dårlig at bær være noe stort problem å bruke den nedover. Komforten på den er vel heller ikke så mye dårligere en mærsja. Med andre ord begge er veldig bra. Klart det er sikkert mer fun å kjøre mærsja, men kostnads messig er det jo en no brainer.

Enig... og regnestykket er grovt sett slik for en distanse på 2 x 250 mil:

Mercedes-Benz S320:

500 mil x 1,15 (gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring iht. Mercedes-Benz) = 575 liter bensin

575 liter x 12 (snittpris pr. liter bensin i Europa) = 6900 kroner.

Volvo S80 2,5D:

500 mil x 0,49 (gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring iht. Volvo) = 245 liter diesel

245 liter x 10,5 (snittpris pr. liter diesel i Europa) = 2600 kroner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 213
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hm hm hm...var jo en del kroner i forskjell når det blir tur-retur...Men hvilken fart er lagt til grunn for beregningen Fredrik? Mon tro volvoen sluker suppe når man ligger i 160 nedover kontinentet.. Uff..nesten så jeg bare må trekke lodd om hva vi kjører.. Må nesten få levert merca snart så jeg får brukt begge bilene og se hvilken jeg vil kjøre...Som det ble skrevet på forrige side, ferie er ferie, spare kan man gjøre resten av året :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Volvoen er nogenlunde som min E46 318d Touring (115 HK) øker ikke forbruket nevnverdig i intervallet mellom 120-160 Km/t. Det er først over ca. 160 Km/t at forbruket øker signifikant. I 160-170 Km/t bruker vår BMW ca. 0,80 liter/mil... altså omtrent det samme som ved ren bykjøring som iht. BMW er 0,76 liter/mil.

La oss derfor ta et rent worst case scenarie for dine biler. Altså at forbruket ved 160-170 Km/t nogenlunde tilsvarer forbruket ved ren bykjøring. Jeg tviler imidlertid på at dette blir aktuelt iom. at trafikken er massiv på Autobahn i det tidsrommet du skal nedover... 130-140 Km/t er mer realistisk. Realistisk worst case forbruk iht. Mercedes-Benz og Volvo:

Mercedes-Benz S320:

500 mil x 1,70 (bykjøring iht. Mercedes-Benz) = 850 liter bensin

850 liter x 12 (snittpris pr. liter bensin i Europa) = 10200 kroner.

Volvo S80 2,5D:

500 mil x 0,90 (bykjøring iht. Volvo) = 450 liter diesel

450 liter x 10,5 (snittpris pr. liter diesel i Europa) = 4725 kroner

Jeg tror trygt at vi kan konstatere at Mercedesen har et drivstofforbruk som er nogenlunde det dobbelte av Volvoen. Umiddelbart vil jeg derfor mene at Mercedesen er håpløs dyr i drift og at den koster betydelig mer enn den smaker... :-s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du gitt helt opp å ha BMW?

Nei igrunn ikke...Kommer nok tilbake...med tanke på min "bil-bytte-hyppighet" så dukker jeg plutselig opp med en bimmer av no slag over natta..Men foreløpig så er det volvo og s-klasse som gjelder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt gjennom Tyskland og alpene med en V70 med samme motor...en 06...fordelen er at setene i den bilen var fantastiske. Ulempen er at bilen hadde fn antikvarisk girkasse som var gørrkjedelig i fart. Gjerrig maskin likevel...

320 motoren hadde jeg i min gamle ML. Nydelig motor, men tørst i den boksen jeg kjørte...

En ting du bør tenke på er tyveri. Hvilke bil er lettest og mest interessant å plukke med seg?

Hjertet sier likevel MB. Bilferie er et så nydelig konsept at man bør koste på seg den beste kjøreopplevelsen man har råd til!

06 modellen av Volvoen har en helt annen motor, som ikke kan sammenliknes med den wicky har i sin i det hele tatt. Samme gjelder girkassa.

Uansett så går ikke Volvoen så dårlig at bær være noe stort problem å bruke den nedover. Komforten på den er vel heller ikke så mye dårligere en mærsja. Med andre ord begge er veldig bra. Klart det er sikkert mer fun å kjøre mærsja, men kostnads messig er det jo en no brainer.

Du kan umulig mene at motor og girkasse ble dårligere med årene?

Et annet spørsmål er jo; Er det på ferie du skal være fornuftig? Resten av året er jo tiden for å kjøre buss eller konebil og spise knekkebrød til lunsj. Ferie er ferie!

nei, den ble mye bedre :P

06, har så vidt jeg husker seks trinns kasse, mens de eldre har 5 trinns. Wicky sin er såvidt jeg har fortsått og 140hk, som er Audi motor. Den ble bytta ut rundt 2001-2002 til en egenutviklet Volvo motor. Så det er to veldig forskjellige motorer.

At kassen er dårlig... tja... den er ikke like responsiv som nyere bmw kasser, og det virker som den slurer litt mer. Men siden det her er snakk om langkjøring så har det vel kanskje ikke så veldig mye å si, kasse girer den når du gir gass.

Spørsmålet er jo også på en sånn lang tur, gir mærsja noe mer kjøre glede? Man skal kjøre langt i høyere fart, ikke så veldig mye sving kjøring, og vil tro at fartsbegrenseren på høyre side vil si i fra hvis kjøringen blir for inspirert.

Så sånn sett så ville det for min del være økonomien som gjaldt. Da jeg er ganske sikker på at opplevelsen blir den samme i begge bilene. Og Fredrik sitt regnestykke viser jo at det vil være en del forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Volvoen er nogenlunde som min E46 318d Touring (115 HK) øker ikke forbruket nevnverdig i intervallet mellom 120-160 Km/t. Det er først over ca. 160 Km/t at forbruket øker signifikant. I 160-170 Km/t bruker vår BMW ca. 0,80 liter/mil... altså omtrent det samme som ved ren bykjøring som iht. BMW er 0,76 liter/mil.

La oss derfor ta et rent worst case scenarie for dine biler. Altså at forbruket ved 160-170 Km/t nogenlunde tilsvarer forbruket ved ren bykjøring. Jeg tviler imidlertid på at dette blir aktuelt iom. at trafikken er massiv på Autobahn i det tidsrommet du skal nedover... 130-140 Km/t er mer realistisk. Realistisk worst case forbruk iht. Mercedes-Benz og Volvo:

Mercedes-Benz S320:

500 mil x 1,70 (bykjøring iht. Mercedes-Benz) = 850 liter bensin

850 liter x 12 (snittpris pr. liter bensin i Europa) = 10200 kroner.

Volvo S80 2,5D:

500 mil x 0,90 (bykjøring iht. Volvo) = 450 liter diesel

450 liter x 10,5 (snittpris pr. liter diesel i Europa) = 4725 kroner

Jeg tror trygt at vi kan konstatere at Mercedesen har et drivstofforbruk som er nogenlunde det dobbelte av Volvoen. Umiddelbart vil jeg derfor mene at Mercedesen er håpløs dyr i drift og at den koster betydelig mer enn den smaker... :-s

blei litt satt ut her...Bruker bilen virkelig 10 tanker på vei ned?? (merca altså...) Ble litt overrasket over det faktisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....Om regnestykket til Fredrik stemmer så er det jo enorm forskjell...

Med tanke på de hastighetene det er realistisk å forvente at dere klarer å holde på turen nedover og hjem igjen vil jeg mene at det første scenarie er nogenlunde riktig. Legg til 10-20% så tror jeg at du har et fornuftig estimat. I tillegg kommer selvfølgelig lokal kjøring i Kroatia samt evt. avstikkere til andre steder.

Det er verdt å merke seg at motorveiskjøring som dette er selve paradedisiplinen for en dieselmotor i relasjon til en bensinmotor. Forskjellen når det gjelder drivstofforbruket er virkelig stor. Jeg oppdaget dette på den harde måten med min tidligere E36 323i i forhold til min nåværende E46 318d Touring... og E36 323i er økonomisk i forhold til en Mercedes-Benz S320. Forskjellen mellom E46 318d Touring og Volvo S80 2,5D er ikke like stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting hvis det hadde vært snakk om å kjøre en 911 eller M3 nedover, da synes det hadde vært verdt mer kostnaden. Men å betale 6k mer for å kjøre en aldrende S klasse vs en S80 hadde jeg ikke giddet. Du kan ha det mye morro der nede for 6k! Er jo hovedsaklig snakk om motorvei\kø kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting hvis det hadde vært snakk om å kjøre en 911 eller M3 nedover, da synes det hadde vært verdt mer kostnaden. Men å betale 6k mer for å kjøre en aldrende S klasse vs en S80 hadde jeg ikke giddet. Du kan ha det mye morro der nede for 6k! Er jo hovedsaklig snakk om motorvei\kø kjøring.

Igrunn sant.. det, pluss beregningene til Fredrik gjør sitt til at det igrunn blir S80 vi kjører...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flobben

Fartsbegrensern på høyreside skal sove hele veien ned (håper jeg)

Åja du er så heldig du ja :wink: Jeg har fått streng beskjed om at på Autobahn så er det MAX 140 km/t, og toppfarta kan prøves kun en gang hvis ho godkjenner forholdene. Lurer på om jeg må få lurt i ho noe sovemiddel eller noe :lol:

Var det samme da jeg var liten og vi kjørte nedover, så fort muttern slokna i passasjersetet så var det klampen i bånn :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...