Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ville ikke ha chippa bilen i det hele tatt. Ville heller ha gått for omprogramering eller software oppdatering :) ESS, BSR, Autopower eller Hartge er seriøse levrandører og har mye bra å tilby enhver motor :)

Skrevet

Ja har sjekket litt skal eg so trur eg ess skal få jobben:)

Men syns den gjekk greitt til å være 730d 231hk. Får vel ned litt forbruket å kansje

Skrevet
Jeg ville ikke ha chippa bilen i det hele tatt. Ville heller ha gått for omprogramering eller software oppdatering :) ESS, BSR, Autopower eller Hartge er seriøse levrandører og har mye bra å tilby enhver motor :)

Trodde chip og omprogrammering var det samme jeg, og at man måtte styre unna "tuningbokser" eller hva folk kaller det. Hva er i så fall forskjellen?

Skrevet
Jeg ville ikke ha chippa bilen i det hele tatt. Ville heller ha gått for omprogramering eller software oppdatering :) ESS, BSR, Autopower eller Hartge er seriøse levrandører og har mye bra å tilby enhver motor :)

Trodde chip og omprogrammering var det samme jeg, og at man måtte styre unna "tuningbokser" eller hva folk kaller det. Hva er i så fall forskjellen?

Chipping er det som nå mer korrekt kan omtales som omprogrammering, optimalisering osv.

Chipping kommer fra den tida hvor man måtte skifte chippen helt fysisk. Etterhvert som motorstyringene fikk nyere teknologi er det nok å legge inn ny software (eller endre på) den som ligger på chipen fra før.

Derfor gikk jobben fra å være loddejobb (chipping) til å bli programmering direkte i motorstyring, evt via diagnosekontakt, men i praksis er det det samme.

Også korrekt som du sier, disse boksene man skal holde seg unna, de som bare kobles inn på ett stikk til dieselpumpa.

Skrevet

Disse såkalte "powerboksene" manipulerer railtrykkinformasjon slik at drivstofftrykk og drivstoffmengde økes. Dette sliter på høytrykkspumpe og reduserer levetid på denne. I tillegg så vil drivstoffmengde være høy og unøyaktig og dermed redusere levetid på katalysator og partikkelfilter. Typisk mye svart røyk ved full gass.

Også momentbegrensere som er programert for å skåne automatkasser blir satt ut av spill fordi momentet blir regnet ut av bl.a drivstoffmengde men når tilbakemeldingen om drivstoffmengde blir manipulert og feil så vil også moment bli feil og dermed kan automatkasser ryke pga dette.

Skrevet
Disse såkalte "powerboksene" manipulerer railtrykkinformasjon slik at drivstofftrykk og drivstoffmengde økes. Dette sliter på høytrykkspumpe og reduserer levetid på denne. I tillegg så vil drivstoffmengde være høy og unøyaktig og dermed redusere levetid på katalysator og partikkelfilter. Typisk mye svart røyk ved full gass.

Også momentbegrensere som er programert for å skåne automatkasser blir satt ut av spill fordi momentet blir regnet ut av bl.a drivstoffmengde men når tilbakemeldingen om drivstoffmengde blir manipulert og feil så vil også moment bli feil og dermed kan automatkasser ryke pga dette.

Såpass ja. Takk for informasjonen, greit å lære noe nytt i hverdagen :-) hehe

Skrevet

Ja det er ganske stor forskjell på tuning og en powerbox men for all del en powerboks gir jo mer hester og en raskere bil da det skal den ihvertfall ha :D

Men du kan si at ved tuning så endres flere hundre verdier i softwaren for å få motoren til å spille så korrekt så mulig og samtidig bli raskere og få mye bedre respons, derimot ved en powerboks så endres 1 verdi nemlig railtrykket og den ene verdien som endres er på toppen av alt en jukseverdi som lurer bilen til å pøse på med mer diesel og dermed mer ladetrykk :D

Nå er det vel kommet andre bokser i senere tid som inneholder en slags software tror jeg men disse gamle powerboksene som manipulerer railtrykk er ikke sunne for bilen ihvertfall.

Skrevet
Ja det er ganske stor forskjell på tuning og en powerbox men for all del en powerboks gir jo mer hester og en raskere bil da det skal den ihvertfall ha :D

What ? Den kommentaren der må du dokumentere for meg.. Jeg leser bare BS, BS og mer BS av det du skrev der.

Skrevet
Disse såkalte "powerboksene" manipulerer railtrykkinformasjon slik at drivstofftrykk og drivstoffmengde økes. Dette sliter på høytrykkspumpe og reduserer levetid på denne. I tillegg så vil drivstoffmengde være høy og unøyaktig og dermed redusere levetid på katalysator og partikkelfilter. Typisk mye svart røyk ved full gass.

Også momentbegrensere som er programert for å skåne automatkasser blir satt ut av spill fordi momentet blir regnet ut av bl.a drivstoffmengde men når tilbakemeldingen om drivstoffmengde blir manipulert og feil så vil også moment bli feil og dermed kan automatkasser ryke pga dette.

Hartge lever boks til de nyeste årgangene til Bmw. Hartge er relativt annerkjent og leverer også med garanti så det boks er ikke nok ikke så ille.

Noen som vet om du får noe annet en boks til nye diesel Bmw?

Skrevet

Boks er ikke nødvendigvis døden for motoren. Enkelte motorer finnes det faktisk ikke annen mulighet enn boks til heller.

Men, hovedregelen er og skal være, at stort sett er boks den store stygge ulven som KAN drepe. Den dreper ikke alltid, men det skjer. Her er nok produsent og begrensninger som er lagt inn av veldig stor betydning, og derfor vil også en tuning på samme motor kunne gi mer effektøkning, og bedre responskurve. Samt høyere effektivitet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...