Jørgen Lie Skrevet November 7, 2012 Share Skrevet November 7, 2012 At ting er billigere i utlandet er det vel ingen tvil om (og kvalitet deretter i mange tilfeller), men de fleste glemmer åpenbart at Norge er et dyrt land og at de som forhandler deler er nødt til å ha en fortjeneste. Kjøper du deler i Norge har du faktisk meget gode garantivillkår. Butikklokaler, personalkostnader osv er bare få av utgiftene en bedrift har. Jeg syntes alltid det er morsomt å lese om de største kritikerne som saumfarer ebay for lave priser, men når man trenger ekspertise eller monteringsanvisninger så er de norske aktørene meget interessante og gode å ha.. Jeg har en mistanke om at enkelte varer som selges over disk i Norge blir solgt med alvorlig stor fortjeneste. (LES: over 50%) Okei, det skal forsvares lokale, personell, forsikringer etc etc, samtidig som en del tjenester som telefonsamtaler og service fra en butikk/bedrift er "gratis". Hva om delene hadde vært billigere, men flere hadde benyttet seg av det? Hadde ikke det gått litt opp i opp? Samme opptjening med ved salg av flere artikler til en lavere pris? I stedet for at ting er dyrt og flere og flere velger andre plasser og kjøpe det? Så klart, blir det snakk om mye mere deler inn/ut, så behøves kanskje flere arbeidsplasser... Men hei, det er vel behov for det også i Norge? Jeg tror i alle fall det ikke hadde vært dumt, selvfølgelig uten at det merkbart skal gå utover bedriftens økonomi og lønnsomhet. Der er klart det er mye som ikke stiller i samme kategori som det man får av orginale varer osv, men det gjennspeiler seg vel også litt i pris. Er det for godt til å være sant, ja så er det som regel det. Uansett, når man til tider kan få en vare fra nettet/utlandet til en langt bedre pris enn å kjøpe det over disk, så sier det seg selv at folk kjøper der det er billigst. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet November 7, 2012 Share Skrevet November 7, 2012 Det er sikkert ikke dumt og jeg er heller ikke uenig, men jeg har heller ingen problem med å se at prisnivået over disk ligger der det ligger. I svært mange tilfeller syntes jeg heller ikke at prisene er noe skremmende tatt i betraktning hva man får med på kjøpet (les: norske garantivillkår og kort leveringstid). Jeg har hvertfall gjort meg til en trofast kunde hos de forskjellige aktørene og får en liten rabatt som belønning for det (BMWCCN medlemmer har jo også rabatter). Totalt sett blir det på veldig mange varer ikke så mye å spare ved å saumfare ebay og vente i 2-3 uker på delene fra Taiwan. Så fort delen er defekt må man bruke tid på retur og/eller så får man ikke gjennomslag for dette hos selger. Ergo ble faktisk delen like dyr - om ikke dyrere. Jeg har naturligvis ingen betenkeligheter med å handle på ebay da jeg har gjort det mange ganger selv og fremdeles gjør det, men at det dukker opp en tråd med fraråding om å handle fra norske aktører fordi man kan kjøpe de billigste varene med kvalitet dertil fra ebay syntes jeg egentlig er patetisk.. Spesielt når man benytter seg av å hente ut monteringstips og PDF filer fra aktørene og attpåtil klager på internett i etterkant fordi man ikke får den veiledningen og/eller servicen man vil ha. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjexx Skrevet November 7, 2012 Share Skrevet November 7, 2012 Ser den salt. Men tittet på bosch lambdasonder på ebay.de 500kr med frakt. Får 4 stk til den prisen de koster over disk her. Var også skeptisk på xenon fra ebay. Volvo skulle ha 1200 pr pære, riktig nok osram clear blue eller hva de heter. Kjøpte no name pærer på e bay. Fikk fire stk 6400k? Husker ikke helt. Men de kostet 14.99$ og freeshipping. De 2 jeg har brukt har holdt ett år nå. Får jæææævlig mange slike pærer for 2400 kr. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fish Skrevet November 8, 2012 Share Skrevet November 8, 2012 Tja tjo.. Tror nok skal man få de beste tilbudene er nok best å kryssjekke (alle)... Her er et eksempel på det jeg handlet sist. Original Aerodynamic Performance fronspoiler i ekte carbon; 51110413930 evt. 51-11-0-413-930 GS Bildeler; NOK 7199 ,- ebay; 599$ = NOK 3416,- Schmiedmann; NOK 1782,- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jørgen Lie Skrevet November 8, 2012 Share Skrevet November 8, 2012 ....du er sikker på at Schmiedmann sin vare er orginal??? Og at det ikke er en kopi?? Synes det var mistenksom lav pris til orginal vare og carbon å være. Leppa jeg kjøpte til E91`n hos Scmiedmann var laget i Taiwan. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Parts24 Skrevet November 8, 2012 Share Skrevet November 8, 2012 Jeg har selv jobbet på merkeverksted (Ford) og ja - de har god avanse på deler. Men det er ikke vanskelig å forstå det heller - stadig vekk ringer det folk og skal vite hvordan de monterer en clutch (som de har kjøpt på ebay) osv osv - og den kompetansen som merkeforhandlere og andre firma har er verdifull. Eneste måten å dekke inn dette på er å ha romslig avanse. Dersom folk vil handle på eBay, versegod, eller på nett i Norge, versegod. Det er et fritt land og vi har muligheten til å gjøre som vi vil.. Bare ikke syt over prisene i Norge. Når det er sagt driver jeg selv nettbutikk og er oppmerksom på at eBay er billig. Derfor må også norske leverandører ha dette i bakhodet. Det er ikke vits i å være naiv heller. Dersom vi klarer å kutte litt i prisene så kan lekkasjen til eBay bli mindre, eller forhindre at den stiger mye. Men opplever at de fleste av mine kunder er fornøyd med prisene og er villig til å betale for service og kjente produkter. Kjørte kampanje på E36 M3 front til 990,- sist mnd, det hadde vel eBay fått problemer med å håndtere dersom du tar med frakt, moms og tollgebyr. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fish Skrevet November 8, 2012 Share Skrevet November 8, 2012 Jørgen da... Har du ikke vært innom tråden min? Joda, den virker til å være original. Schmiedmann har fått tak i 20 stk som dem selger til denne prisen. (Annonsert). Mrk. denne spoileren passer 1-serie prod frem til feb. -07, er nok en utgående artikkel hos BMW. Både spoiler og emballasje har originale "ID", kjenner igjen fra deler bestillt fra BMW forhandler i Skien. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S. Gunstad Skrevet November 8, 2012 Share Skrevet November 8, 2012 Handler dere fra ebay.com ebay.de eller ebay.co.uk? Er det noen særlig forskjell på disse? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Parts24 Skrevet November 8, 2012 Share Skrevet November 8, 2012 Dersom du skal ha bildeler er vel ebay.de best etter min mening. Skal du ha små gjenstander - uansett hva det er så funker ebay.com bra. Har ikke så mye erfaring med co.uk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet November 8, 2012 Share Skrevet November 8, 2012 Bildeler handler jeg stort sett fra ebay.de, og i noen tilfeller fra ebay.co.uk. Andre ting er det som oftest ebay.com som gjelder. Forskjellen er hvilket land varen befinner seg i, du får nødvendigvis ikke opp alt om du kun bruker ebay.com. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet November 8, 2012 Share Skrevet November 8, 2012 På ebay.co.uk er det veldig bra og handle lyspærer Handlet osram night breaker der (h7). Bilextra kosta dem nesten 500,- Jeg betalte 128,- med frakt. For et par ja! D2s pærer av osram/phillips er også svært mye billigere en i norge. Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PenguiN- Skrevet November 8, 2012 Forfatter Share Skrevet November 8, 2012 At enkelte ting er billig her hjemme også er jo en selvfølge..men for mitt vedkommende så har jeg funnet svært mye billige deler på ebay, og _mitt_ inntrykk er at god service er svært viktig pga ratingen hos selgeren..i alle pakker jeg får så ligger det vanligvis en lapp hvor de ønsker at jeg skal gi dem maks stjerner ett god tilbud jeg nok kommer til å benytte meg av straks! http://www.ebay.com/itm/OEM-BMW-E39-M5- ... 0552585602 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jørgen Lie Skrevet November 8, 2012 Share Skrevet November 8, 2012 Et annet lite tips: Sjekk om selger har samme varer både på .de .com og .co.uk ! Jeg gjorde det her om dagen, og endte opp med å spare nesten 30% av summen inkl frakt på å kjøpe fra .de i stedet for .com! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hypah Skrevet November 8, 2012 Share Skrevet November 8, 2012 At enkelte ting er billig her hjemme også er jo en selvfølge..men for mitt vedkommende så har jeg funnet svært mye billige deler på ebay, og _mitt_ inntrykk er at god service er svært viktig pga ratingen hos selgeren..i alle pakker jeg får så ligger det vanligvis en lapp hvor de ønsker at jeg skal gi dem maks stjerner ett god tilbud jeg nok kommer til å benytte meg av straks! http://www.ebay.com/itm/OEM-BMW-E39-M5- ... 0552585602 Takk for tipset! Nå skal m50n min få litt kjærlighet og Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PenguiN- Skrevet November 8, 2012 Forfatter Share Skrevet November 8, 2012 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå