Gå til innhold

Er vi som bilinteresserte en utdøende rase?


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har nedgradert til å kun ha Toyota carina nå. Men det har ingen ting å si på interessen. Er vel heller det at jeg har hus alene å heller prioriterer å ha en go buffer konto og penger til overs til hverdags kos. Men skal ikke se bortifra at det blir en grom bimmer igjen etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 10år siden, pakket jeg sakene mine og forlot hjemkommunen min for å gå skole i Kristiansund. Der var det på den tiden et helt utrolig stort miljø innen bil og motor. Som fotgjenger og 16år (ja jeg kjørte moped), så var det et himmelrike og flytte fra øykommunen min inn til "storbyen" og bo der fra mandag til fredag. Uansett når tid på døgnet man var ute, så kunne man se fra 5 biler og oppover kjøre langs gatene, eller stå på den faste plassen og "råne".

Når jeg selv fikk lappen og kjørte rundt i stedet for å sitte på, så hadde det ikke noe å si hvilken tid på døgnet det var. Man traff alltid kjentfolk, og kunne stoppe i sentrum for å slå av en prat. Treffe folk som venner var venner med osv, og stifte nye bekjentskaper

I dag, 10år etter, er man heldig om man ser 5 biler trille rundt i beste sendetid. Altså på kveldstid etter 21.00 eller på helg og folk som er sjåfører.

Alle hadde ungdomsbiler av forskjellig grad, og var umåtelig interessert for bil. I dag ser man et og annet "nav-vrak" smelle rundt, samt noen glattinger i pappas bil.

På en annen side, så har jeg inntrykk av at bilinteressen blomstrer på en litt annen måte:

1. Det er folk som har tilgang til garasje og som faktisk bygger til, i stedet for å kjøre rundt 8 timer pr dag.

2. Det er folk som er unge, som tjener bra, og som har en nyere bil, men som ikke kjører mye rundt, fordi da blir de kalt rånere.

3. De som er litt i midten, har egen bil, og kjører litt rundt, men dette blit lite spennende, siden man kanskje kjører rundt alene, og resten av kompisgjengen sitter på nett, spiller PS3 og PC-spill, og er sosial på sosiale medier og trykker på "legg til som venn".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke en utdøende rase, men jeg har en sterk mistanke om at bil som hobby vil være mer for spesielt interesserte etter hvert. :(

Årsakene til dette tror jeg er flere. Jeg vil nevne disse:

*Bilene har blitt mindre reparasjonsvennlige - jfr. at selv bytte av ikke-xenon lyspærer legges opp til å være en verkstedjobb...

Økt innslag av elektronikk betyr at bilinteressert må beherske to fag: Man må være god til å skru og være god på data.

Man kan også hevde at bilprodusentene ikke har fulgt med i timen, siden man verken kan flashe biosen selv, eller laste ned firmware-oppdateringer og overføre dem trådløst fra smarttelefonen. ;)

*Velstandsutvikling/større krav til komfort: Svært mange skifter ikke engang å skifte vinterhjul på bilen, men betaler i stedet andre for å gjøre jobben - gjerne med begrunnelse at man selv er for travel, for flink eller whatever.

De som likevel skal jobbe på bilen, skal helst ha isolert garasje med gulvvarme eller i det minste varmepumpe. Ups.

*Økt trafikktetthet, ofte sammen med nedsatte fartsgrenser gjør at man faktisk kan bruke mer tid på enkelte strekninger enn for 25 år siden.

*Økt bruk av barnehage for små barn, der andre interesser enn bil blir fokusert på. (Når barn kommer hjem med tegninger de har laget, som viser sinte mennesker i personbiler og smilende mennesker som kjører buss, er ikke dette noe barn har funnet på av seg selv. Lurer på hvilke politiske partier flertallet av barnehagepersonell liker å stemme på??)

Legg merke til at de to siste punktene faktisk har med politisk valgt linje landet følger å gjøre.

Det er en kjensgjerning at veistandarden i Norge lider av at man har redusert satsingen på vei gjennom hele etterkrigstiden under påskudd av å ville prioritere kollektivtrafikk.

Når det offentlige skal være den førende på bygging av veinett og kollektivtrafikk, blir resultatet sånn delvis mer vellykket enn da kommunistene bestemte at staten skulle eie og drive alle gårdsbrukene i Sovjetunionen. Dvs. ikke veldig bra.

Det er selvsagt beklagelig at noen plages av sammenligningen mellom Arbeiderpartiet og kommunismen, og jeg skjønner at dette er noe man helst ikke skal snakke høyt om. Men selv om Ap har forandret stil og image, kommer de fra en bakgrunn som et søsterparti til det sovjetiske kommunistpartiet. Deler av denne ideologien finnes fortsatt i partiets base, og i tenkemåte og veivalg kan denne felleshistorien fortsatt sees. Og så lenge Ap styrer landet, eller Ap-vennene de har plassert rundt omkring i styrer og bedrifter, vil denne felleshistorien prege hvordan Norge ledes og organiseres. Men som sagt, dette skal vi helst ikke snakke høyt om, så alle sammen; vennligst motta mine mest dypfølte beklagelser for at jeg nevnte dette. Hyyysj. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Svenske Auto, Motor & Sport (AMS) skriver idag at for unge under 30 er biler ikke statussymboler slik de var før i tiden. Internett har forandret bilbransjen for alltid og utviklingen kan ikke stoppes. 60% av Stockholms unge mellom 18 og 24 år har ikke førerkort.

Forklaringen er formodentlig at folk ikke trenger bil for å begå seg sosialt. Internett har overtatt bilens rolle som premissleverandør for å ha et sosialt liv og bilen er redusert til et transportredskap på lik linje med f.eks tog og buss (les: altså ingen status av sosial betydning).

AMS påpeker imidlertid at BMW, tilsynelatende som det eneste av de store bilprodusentene, er klar over fenomenet og derfor satser over en halv milliard kroner på et system som kan integrere bilens informasjonssystem med rutetabeller for offentlig transport.

Jeg er virkelig sjokkert over utviklingen og ikke minst hvor fort den går. Min datter fikk lappen da hun ble 18 i fjor, men hun kjører faktisk aldri bil. Hun foretrekker buss og tog... :?

http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... atussymbol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette betyr at jeg i en alder av 25 nå har blitt "gammel", da jeg tydeligvis hører til en annen tidsalder hvor bil var populært. Det er faktisk kun 7 år tilbake i tid hvor bil var meget populært her i Byen, nå bryr folk seg nesten ikke lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi er i ferd med å bli en gjeng med mindreverdig avskum, som heller vil ha en ny original corolla 1,4 enn grombiler som modifiserte Cosworther, Ascona B og de andre populære ungdomsbilene. Praktisk interesse er fraværende blant sekulær-søppelet som nå er realitet.

er en del år siden ascona og cossie var typiske rånebiler... :lol:

Men er merkelig utvikling... jeg og broren min på 25 har førerkort og kjører stort sett overalt.. Lillebroren min på 21 har ikke førerkort...og ikke ønsker han å "stresse" med det heller... han tar kollektivt overalt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

I byene blir det snart forbudt og kjøre bil , men kan sikkert løses med en avgift.

I dag så tror dem som styrer landet at alle bor på grynerløkka og er dop huer ,

og da kan man ikke kjøre . Og da er det bare og stenge gatene og lage salgs områder så du får i deg gifta .

Er vel noen få her som husker den tiden vi var på youngstorget i helgene og det var et himla liv.

Da kosta bensina 5 kr og vi fyldte hver dag .

Di rød/grønne mener vi skal sykkle og da blir det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at den rød-grønne regjeringen er ansvarlig for dette fenomenet. Man ser den samme tendensen i hele den vestlige delen av verden og den eneste plausible forklaringen forskerne har kommet frem til så langt er nettopp at ny teknikk og sosiale medier har redusert behovet for at man fysisk flytter på seg ved hjelp av en bil for å ha et aktivt sosialt liv. Ergo vil folk som ikke tidligere har vært avhengige av en bil heller ikke føle et stort behov for å ha en bil.

Vi ser jo tendensen tydelig her inne også ved at mange bruker temmelig mye tid på forumet... og sikkert også andre sosiale medier som f.eks Facebook. Dette gjør vi på bekostning av bl.a bilkjøring. Det er ikke mange unge som møtes/råner på en parkeringsplass idag, men for bare noen få år siden var dette en helt vanlig fritidsbeskjeftigelse (iallefall utenfor de store byene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fortsatt en distinkt mekanisk følelse i både ratt, pedaler og girspak - noe som kan forklare hvorfor flere sjåførlærere melder om at et stigende antall elever sliter med å beherske disse. Et langt steg fra joysticken på spillkonsollen.

Samtidig viser statistikk at færre og færre japanske tenåringsgutter begynner å røyke. Behovet for å bruke penger på mobiltelefoni blir trukket fram som en årsak - penger som tidligere ville blitt brukt til å kjøpe sigaretter.

Og her er kanskje et poeng: Hvis interessen for praktiske ferdigheter er synkende, blir man svært avhengig av innleid hjelp for å drifte en bil. Og er bilen like gammel som deg selv, kan dette bli dyrt. Svært dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine unger skal iallfall lære hjemmefra at de som sier at bil er fy fy og skadelig for miljøet er dumme mennesker som ikke vet bedre, noe som faktisk også er realitet. Dette er mennesker uten sunne verdier og sunn fornuft, særlig når de tar ungene ut på Motorveien i en Buddy med kun tynn plast rundt seg til beskyttelse #-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...