Gå til innhold

///M, er det noe stas med original M?

ealoken
 Share

Anbefalte innlegg

Min bil er satt sammen hos ///M ja.

Motor har vært ute å satt inn igjen, men det forringer vel ikke bilens verdi eller originalitet ?

ingenting som er tuklet med Fredrik 90, det er som kjent svært vanskelig å få ting som er "tuklet" med som du kaller det hos biltilsynet.

Og denne nedlatende tonen kan du spare deg for.

For mange, og for min del, så synker bilens verdi når det kommer opp at det er en 523i. Det spørsmålet om den bilen er original/ombygd vil alltid henge over eieren som har den bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 244
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Mye rare meninger, først må den være bygd hos BMW på BMW fabrikken for at den skal være en skikkelig Mbil. det er jeg jo enig i

men om den bare er omreg, for å spare på avgifter. er det forsatt en Orginal Mbil i mine øyner.

Dog må man nok regne med at markedsprisen er noe lavere en en som har betalt avgifter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bil er satt sammen hos ///M ja.

Motor har vært ute å satt inn igjen, men det forringer vel ikke bilens verdi eller originalitet ?

ingenting som er tuklet med Fredrik 90, det er som kjent svært vanskelig å få ting som er "tuklet" med som du kaller det hos biltilsynet.

Og denne nedlatende tonen kan du spare deg for.

Nedlatende tone? Nå må du gi deg! Vi fører bare en diskusjon

Så det eneste som er rørt på din bil er chassis nummeret og det at motoren har vært ute? Ellers er alt der BMW M satte det i 2001?

Men jeg fikk ikke noe svar om den er registrert som 523I eller ei

For mange, og for min del, så synker bilens verdi når det kommer opp at det er en 523i. Det spørsmålet om den bilen er original/ombygd vil alltid henge over eieren som har den bilen.

Nettopp! :applause: Det at bilen står regga som en 520 eller 523 hadde tatt bort gleden min også, for da er det ikke en M5!

Nå er jeg veldig pirkete men skulle jeg hatt noe så edelt som en M bil så skulle den vært 110% perfekt. Når man betaler langt over 300 000 kroner for en over 10 år gammal bil så sier det seg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det eneste som er "gjort" med min bil er å ha ute motor og sette den inn igjen. Det er en matching numbers bil. Ingen motor ifra en hvilken-som-helst-m5 og gir ifra en annen, interiør ifra en svensk bil og listverk som er kjøpt på ebay osv.

Bilen er som Dirty sier omregistrert som 523i for å spare avgifter.

Det du snakker om er ikke om bilen er uoriginal eller original, men placeboeffekten av å vite om den er registert som m5 eller 523i.

Jeg håper det finnes flere sjeler her inne som ikke er så arrogant at de gladelig betaler 100 000,- ekstra i avgifter kun for at det skal stå ett chassisnummer og ikke ètt utstreket og ett nytt chassisnummer på venstre dempertårn.

For å spørre på annen måte; om du fikk låne bilen min en helg og satt igjen med ett glis fordi dette var en helt rå bil osv og at det var en av de flotteste M5`ene du hadde sett. Hvis jeg da etter helgen "avslørte" at denne er omregistrert for å spare avgifter, hadde du da blitt "skuffet" og tenkt at denne var "mindreverdig" og ikke like kul lengere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis den var siktet mot meg så snakker vi ikke om det samme.

Min er karosseribytte, ikke ombygd (altså en omfattende jobb hvor det er mye rom for feil v/ slurv, dårlige deler, snarveier osv).

Stikkordet er ROM FOR FEIL. Jo mer som må byttes over, bygges om, kjøpes inn osv jo mer rom for feil og dårlig resultat er det (på generellt grunnlag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karosseribytte er noe folk ikke skjønner. Derfor har jeg gitt opp å diskutere dette med folk som ikke vet hva det går i.

Og bilen til penguin er vel registrert som "523 godkjent ombygd m5", hvorpå denne bilen har fått karossbytte, som gjorde at det ble en helt original m5 etter at motor har vært ute og inne igjen. Helt lovlig. Helt riktig. Man sparer avgifter, og får en import bil (ofte mye bedre for rust) i "nyere tid".

Jeg kjører selv i karossbytte bil, og er fornøyd med det.

Når det gjelder ombygd bil er dette også vanskelig å diskutere mellom folk som har god teknisk innsikt, og folk som ikke har. Disse frontene vil alltid være uenige, fordi de ikke ser likt på ting, eller snakker samme språket.

Generelt så blir jeg ofte skuffa av ombygde biler, men noen er bra.

Karossbytte biler er dog guds gave til norske bilentusiaster som skjønner hva som er gjort, evt gjør det selv (som meg) Det er på en måte fint at ikke alle skjønner dette, det holder prisene nede, og du kan få en kanonbra bil for lite penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt mange M-biler, og for meg så er det i utgangspunktet orginalbil som er aktuellt. Noe annet blir feil i mine øyne. Det går på følelser og samleverdi for min del.

Men det er et unntak, og det er hvis det er snakk om banebil e.l. Da kunne jeg godt ha vurdert en ombygd bil. Vurderte det når jeg kjøpte min siste E36 M3, men fant ingen som oppfylte mine kriterier. Hvis jeg skal kjøpe en ombygd M-bil, så er det vesentlig hvem som har bygd den også. Det blir gjort veldig mye slett arbeid rundt omkring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TRF-racing, takk.

Min bil er 100% original M5 hvor det spart på importsavgifter ved å skifte identitet på bilen.

Folk må klare å skille imellom DET og en ombygd bil.

En ombygd bil er underlegen en original M5 nettop fordi det er mye rom for feil, dårlige deler, snarveier, billige deler, ettermarkedsdeler osv.

Det gjelder selvfølgelig ikke alle, men risikoen er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karossbytte biler er dog guds gave til norske bilentusiaster som skjønner hva som er gjort, evt gjør det selv (som meg) Det er på en måte fint at ikke alle skjønner dette, det holder prisene nede, og du kan få en kanonbra bil for lite penger.

Man trenger vel ikke akkurat å være rakettforsker for å skjønne hva et karosseribytte går ut på. Men det er sikkert noen som ikke skjønner dette...

Det er dog. viktigere for mange å ha en uskrudd bil - kontra en bil som det har vært foretatt karosseribytte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det eneste som er "gjort" med min bil er å ha ute motor og sette den inn igjen. Det er en matching numbers bil. Ingen motor ifra en hvilken-som-helst-m5 og gir ifra en annen, interiør ifra en svensk bil og listverk som er kjøpt på ebay osv.

Bilen er som Dirty sier omregistrert som 523i for å spare avgifter.

Det du snakker om er ikke om bilen er uoriginal eller original, men placeboeffekten av å vite om den er registert som m5 eller 523i.

Da vil jeg si at det er kun de få talla i vognkortet om avgjør om din er original eller ikke, for min del er den uoriginal. For meg så hadde det spilt stor rolle at bilen ikke bare er en M5 men at den også er original M5 på alle mulige måter, så pirkete er jeg.

Jeg håper det finnes flere sjeler her inne som ikke er så arrogant at de gladelig betaler 100 000,- ekstra i avgifter kun for at det skal stå ett chassisnummer og ikke ètt utstreket og ett nytt chassisnummer på venstre dempertårn.

For det første så er man ikke arrogant fordi man ønsker å betale litt ekstra for å få bilen 110% original, da er man bare skikkelig entusiast. Når det er sagt så får man man inn originale 2001-2002 E39 M5er fra Tyskland for rundt 260 - 300 000,- på alternativ beregning, disse har også gått en god del mindre enn din som jeg har forstått har prisforlangende på godt over 300 000 kr. Og når disse bilene nå etterhvert begynner å trekke på åra, hva tror du er mest ettertraktet og vil holde seg best i pris? En M5 som har ett 523 chassis nummer eller en 100 prosent tvers igjennom M5? Du kan jo bare se å svinedyre helt originale E34 M5er er, de ytterst få som dukker opp på bruktmarkedet.

For å spørre på annen måte; om du fikk låne bilen min en helg og satt igjen med ett glis fordi dette var en helt rå bil osv og at det var en av de flotteste M5`ene du hadde sett. Hvis jeg da etter helgen "avslørte" at denne er omregistrert for å spare avgifter, hadde du da blitt "skuffet" og tenkt at denne var "mindreverdig" og ikke like kul lengere?

Jeg hadde uten tvil synes det hadde vært en rå og strøken bil, helt klart. Men ja! jeg hadde blitt skuffet om du fortalte meg det, for da hadde noe av "glansen" forsvunnet. Jeg ville ikke betalt prisforlangende for din bil, fordi det hadde ikke vært riktig for meg å betale så mye for en M5 som kun er 99% M5

Dette faller sikkert litt tungt for deg da du anser din bil som original, men det var du som tok din bil inn i diskusjonen. Det er ikke vondt ment noe av det, det er en rå bil som i allfall på bildene ser pen og velholdt ut men den mangler noe for MIN del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på ingen måte rakettforskning, men fremdeles veldig mange som ikke skjønner det.

Et karosseribytte er nesten uskrudd... de fleste løsner flere skruer i vanlig vedlikheold.

Du kobler fra motorledningsnett, drivstoff/strøm/kjølere til fra, rattaksel, girkassefeste/slavesylinder/mellomaksel/giroverføring, løsner fjærbein fra tårn, traversbolter, og vips så står hele forstillinga med motor og gir nede på gulvet, akkurat som de gjorde det hos bmw. Sett inn fra skadebil, vis, bytt tilbake og evt vis igjen, vips, bilen er som den kom fra bmw. Tar et par dager i skruing, + tid til og fra, og hos BT.

Fredrik, BILEN er original. Det er ingenting ved den som ikke er originalt. Jeg tror om du hadde vært med på en slik "oppbygging" så hadde du vært enig. Bilene får normalt ikke 523eller tilsvarende gammelt vin. Det som skjer er at ori VIN(m5 eller hva enn en bygger) får en strek over seg, men _skal_ fortsatt være lesbart. Under dette preger man inn et "sveisnummer" (fra gammelt av når man skjøta biler). Dette nummeret er kun for å linke jobben som er gjort til de riktige papirene. Du får nytt reg nummer.

Dersom et ryddig vognkort, et som ikke krever at man forstår karossbytte, eller må tenke, er verdt ofte dobbel pris, så OK. Det er helt greit, men da handler det ikke om hvorvidt bilen er "original bmw M", det handler om et følelsesmessig forhold til norsk byråkrati(som er helt greit).

edit: Men ja, det skal på to biler i lik stand naturligvis være en prisforskjell pga vognkortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karosseribytte er noe folk ikke skjønner. Derfor har jeg gitt opp å diskutere dette med folk som ikke vet hva det går i.

Og bilen til penguin er vel registrert som "523 godkjent ombygd m5", hvorpå denne bilen har fått karossbytte, som gjorde at det ble en helt original m5 etter at motor har vært ute og inne igjen. Helt lovlig. Helt riktig. Man sparer avgifter, og får en import bil (ofte mye bedre for rust) i "nyere tid".

Jeg kjører selv i karossbytte bil, og er fornøyd med det.

Når det gjelder ombygd bil er dette også vanskelig å diskutere mellom folk som har god teknisk innsikt, og folk som ikke har. Disse frontene vil alltid være uenige, fordi de ikke ser likt på ting, eller snakker samme språket.

Generelt så blir jeg ofte skuffa av ombygde biler, men noen er bra.

Men jeg må bare spørre, siden du har gjort dette selv, jeg solgte tidligere en bil som ble foretatt karosseribytte på.

For at han skulle få godkjent sin "nye" identitet, så måtte bilen vises ferdig mer 3 deler fra donorbilen(den jeg solgte). Dvs travers, girkasse og motor måtte stamme fra vraket. I dette tilfellet, siden bilen opprinnelig var en 523, måtte ikke bilen vises først da som 523? Og deretter bygges om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...