knut_olestad Skrevet Desember 10, 2012 Share Skrevet Desember 10, 2012 Det optimale vil alltid være en originalbil. Men en seriøst ombygd er heller ikke å forakte om man ikke har råd til ekte vare. Men om man kikker rundt på autodb og finn så ligger det ute endel jallamekk som aldri burde vært bygget opp.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Desember 10, 2012 Share Skrevet Desember 10, 2012 Ja, det eneste som er "gjort" med min bil er å ha ute motor og sette den inn igjen. Det er en matching numbers bil. Ingen motor ifra en hvilken-som-helst-m5 og gir ifra en annen, interiør ifra en svensk bil og listverk som er kjøpt på ebay osv.Bilen er som Dirty sier omregistrert som 523i for å spare avgifter. Det du snakker om er ikke om bilen er uoriginal eller original, men placeboeffekten av å vite om den er registert som m5 eller 523i. Da vil jeg si at det er kun de få talla i vognkortet om avgjør om din er original eller ikke, for min del er den uoriginal. For meg så hadde det spilt stor rolle at bilen ikke bare er en M5 men at den også er original M5 på alle mulige måter, så pirkete er jeg. Jeg håper det finnes flere sjeler her inne som ikke er så arrogant at de gladelig betaler 100 000,- ekstra i avgifter kun for at det skal stå ett chassisnummer og ikke ètt utstreket og ett nytt chassisnummer på venstre dempertårn. For det første så er man ikke arrogant fordi man ønsker å betale litt ekstra for å få bilen 110% original, da er man bare skikkelig entusiast. Når det er sagt så får man man inn originale 2001-2002 E39 M5er fra Tyskland for rundt 260 - 300 000,- på alternativ beregning, disse har også gått en god del mindre enn din som jeg har forstått har prisforlangende på godt over 300 000 kr. Og når disse bilene nå etterhvert begynner å trekke på åra, hva tror du er mest ettertraktet og vil holde seg best i pris? En M5 som har ett 523 chassis nummer eller en 100 prosent tvers igjennom M5? Du kan jo bare se å svinedyre helt originale E34 M5er er, de ytterst få som dukker opp på bruktmarkedet. For å spørre på annen måte; om du fikk låne bilen min en helg og satt igjen med ett glis fordi dette var en helt rå bil osv og at det var en av de flotteste M5`ene du hadde sett. Hvis jeg da etter helgen "avslørte" at denne er omregistrert for å spare avgifter, hadde du da blitt "skuffet" og tenkt at denne var "mindreverdig" og ikke like kul lengere? Jeg hadde uten tvil synes det hadde vært en rå og strøken bil, helt klart. Men ja! jeg hadde blitt skuffet om du fortalte meg det, for da hadde noe av "glansen" forsvunnet. Jeg ville ikke betalt prisforlangende for din bil, fordi det hadde ikke vært riktig for meg å betale så mye for en M5 som kun er 99% M5 Dette faller sikkert litt tungt for deg da du anser din bil som original, men det var du som tok din bil inn i diskusjonen. Det er ikke vondt ment noe av det, det er en rå bil som i allfall på bildene ser pen og velholdt ut men den mangler noe for MIN del Jeg deler NØYAKTIG samme oppfatning som deg, det er mye følelser ved ett slikt kjøp. Har sett litt på disse "Finding a Classic" programmene som bruker å gå på Discovery. Og der er de såpass nøye at visst bilen er opplakkert på noe vis, så styrer de unna. Siden samleverdien er såpass foringet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PenguiN- Skrevet Desember 10, 2012 Share Skrevet Desember 10, 2012 .. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Desember 10, 2012 Share Skrevet Desember 10, 2012 Det som er greia med penguin sin bil er at (om jeg husker rikig) det var en 523 som var ombygd (og godkjent) til m5 før skaden. Derfor når det ble foretatt karossbytte var det da naturligvis m5 motor, forstilling og gir som ble plombert. Dette boltes jo da rett i den ori tyske e39 m5, for å vises med plomber. For at bilen skal være helt original ble dette byttet tilbake etterpå. Men for oss andre som ikke har så flaks, så stemmer det. Man tar eks en e39 525 med alvorlig skade, plomberer 3 vitale deler, bolter i eks e39 m5, kjører hjem, bolter tilbake, kjører til bt og får "godkjent ombygd". _Bilen_ er dog fremdeles original ift at det er bmw som har satt den sammen, og alle deler er de samme som da den trilla ut fra bmw. OBS OBS til de som nå får øynenen opp for karossbyttebiler. Det er helt vanlig praksis å bruke karossbytte som en måte å få originale biler til å stå som ombygd i vognkortet og dermed spare masse avgifter. Dette et bt innforstått med, og har ikke noe problemer med, tollvesenet også, frem til for litt siden. De "diskuterer" (ja, jeg tuller ikke, de greier ikke å fatte vedtaket en gang) om man får lov til å bruke opprinnelig reg dato for avgiftsberegning. De ser da på muligheten for å bruke oppbygd dato som beregningsgrunnlag (helt sinnsykt, en 2001 mod blir ikke 2011 selv om den hadde en skade og ble oppbygd da). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PenguiN- Skrevet Desember 10, 2012 Share Skrevet Desember 10, 2012 "Det som er greia med penguin sin bil er at (om jeg husker rikig) det var en 523 som var ombygd (og godkjent) til m5 før skaden. Derfor når det ble foretatt karossbytte var det da naturligvis m5 motor, forstilling og gir som ble plombert. Dette boltes jo da rett i den ori tyske e39 m5, for å vises med plomber. For at bilen skal være helt original ble dette byttet tilbake etterpå. Men for oss andre som ikke har så flaks, så stemmer det. Man tar eks en e39 525 med alvorlig skade, plomberer 3 vitale deler, bolter i eks e39 m5, kjører hjem, bolter tilbake, kjører til bt og får "godkjent ombygd". _Bilen_ er dog fremdeles original ift at det er bmw som har satt den sammen, og alle deler er de samme som da den trilla ut fra bmw." Det stemmer TRF-Racing. Det er vel sjelden man er så "heldig" men, litt flaks må man vel ha! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Desember 10, 2012 Share Skrevet Desember 10, 2012 Så er det også greit å få med at bilen må ha vært utsatt for en trafikkskade\ulykke. I mitt tilfelle kunne Politiet attestere det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PenguiN- Skrevet Desember 10, 2012 Share Skrevet Desember 10, 2012 Ja, for å få bruke chassisnummeret (foreta karosseribytte) så må bilen være kondemnert att. forsikringseselskapet og / eller politiet. Dette for at det ikke skal finnes 2 biler med samme chassisnummer i landet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Desember 10, 2012 Share Skrevet Desember 10, 2012 Ja det stemmer. Politi eller forsikring, dog aldri noe problem, her er faktisk politi hjelpsomme. Det er flere ting å tenke på, jeg tenkte ikke å skrive en komplett oppskrift på karossbytte, bare vise at BILEN forblir original. Det er papirene som inneholder flere linjer bare. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dirty Skrevet Desember 10, 2012 Share Skrevet Desember 10, 2012 "bygd" den om selv pingvinen? eller denne som lå til salgs i sommer? bryne området eller i omårdet der en plass. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thewiz Skrevet Desember 10, 2012 Share Skrevet Desember 10, 2012 For meg er det samma om det står plingplongsangyoung i vognkortet på en bil. Hvis den er godkjent ombygd betyr det jo at både BMW og biltilsynet har godkjent dette på kontroller, da ser jeg ikke problemet. Det er jo ikke alle som har råd til en original ///M, med det avgiftsnivået vi har i Norge. Jeg syns originale biler kan være vel så bra som uorignale, hvis de er godkjent ombygget riktig nok. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knut_olestad Skrevet Desember 10, 2012 Share Skrevet Desember 10, 2012 Forresten Penguin, har du fått med deg den tyske annonsa med bilder av bilen din? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PenguiN- Skrevet Desember 10, 2012 Share Skrevet Desember 10, 2012 Jepp. Sendt mobile24.no en mail. Tar det nesten som ett kompliment at bilen min er såpass standsmessig at den brukes som materiell til svindel på det europeiske markedet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evenol Skrevet Desember 10, 2012 Share Skrevet Desember 10, 2012 Så, hvis man tar ut motor og f.eks overhaler den, og setter den inn igjen, er bilens verdi da forringet? For mange så er det negativt at det har vært foretatt karosseribytte, ja. Uansett hvor lite bilen er skrudd på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PenguiN- Skrevet Desember 10, 2012 Share Skrevet Desember 10, 2012 Okei. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Desember 10, 2012 Share Skrevet Desember 10, 2012 Jeg deler NØYAKTIG samme oppfatning som deg, det er mye følelser ved ett slikt kjøp. Har sett litt på disse "Finding a Classic" programmene som bruker å gå på Discovery. Og der er de såpass nøye at visst bilen er opplakkert på noe vis, så styrer de unna. Siden samleverdien er såpass foringet. Ja jeg tror nok de fleste som er i markedet for en M bil helst vil ha en Original når de først skal klemme til med noe såpass spesielt. Har ett par bekjente som lurer på å handle seg M bil, særlig siden prisene på E46 og E39 begynner å bli spiselige. Men det er kun helt originale biler som er aktuelle, ellers så føler de at dem likegodt kan kjøpe noe annet. Har også merket meg at i dagens Vintage marked så er krava skyhøye, en bil er mest verdifull om den er minst mulig skrudd på. Slik kommer det også til å være på E39 M5 i framtiden, se bare på de sinnsyke prisene på en dønn original E28 M5. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå