Gå til innhold

Hvor ble det av BMW i taxi

Z1
 Share

Anbefalte innlegg

Tror nok det er litt bevisst at BMW ikke satser på Taxi, hadde de villet så hadde de satser med fullt apparat. Nei de lar Mercedes få lov til å ha den gleden...så har de iallfall noe å trøste seg med :wink:

Tror nok ikke toppsjefene i BMW tenker at de ikke vil selge drosjebiler. Å tro det er vel i overkant naivt. De er nok som alle andre - selge mest mulig å tjene mest mulig penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det er litt bevisst at BMW ikke satser på Taxi, hadde de villet så hadde de satser med fullt apparat. Nei de lar Mercedes få lov til å ha den gleden...så har de iallfall noe å trøste seg med :wink:

Tror nok ikke toppsjefene i BMW tenker at de ikke vil selge drosjebiler. Å tro det er vel i overkant naivt. De er nok som alle andre - selge mest mulig å tjene mest mulig penger.

Tror heller at det er du som er i overkant naiv her. Hvorfor leverer ikke Porsche egne taxiutgaver da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så sikker på om MB trenger "noe å trøste seg med".

Bortsett fra det er jeg ganske så enig: Stor taxiandel er imagebygger, og det å satse sterkt på taximarkedet - eller ikke gjøre det - er en fin måte for BMW og Mercedes-Benz å henvende seg til ulike kjøpergrupper. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo også bevist at Mercedes gjør ikke selve drosjejobben bedre enn en BMW (bortsett fra plassen innvendig i noen modeller), det finnes taxieiere som holder seg til BMW tross dårlig servicetilbud så disse bilene kan ikke være helt håpløse. Tviler på at en drosjeeier som lever av bilen velger å holde seg ett merke hvis det viser seg å ikke funke som drosje, ett merke som på toppen av det hele har dårlig servicetilbud.

Ja, det er jo helt klart bevist siden det er en bimmers-bruker og en kar i Arendal som holder seg til BMW-taxi. Alle innleggene om misfornøyde eks-bmwtaxi-eiere og havarier har du tydeligvis ikke tatt til deg. Du får bare fortsette å ignorere alle Mercedesene og lage dine egne virkeligheter.

BMW er mest interessert i å tjene penger. Bare se hvordan BMW har blitt vannet ut de siste årene med fokus på dieselmotoriserte SUVer og konebiler med halvdårlig kvalitet. Alt for å tjene mer penger.

Tror heller at det er du som er i overkant naiv her. Hvorfor leverer ikke Porsche egne taxiutgaver da?

Porsche er en liten fabrikant med relativt kort fartstid i bransjen, i hvertfall når det gjelder volum. VW leverer jo mye Passat til taxibransjen i Europa, og VW og Porsche er veldig sammensveiset. Nå har omsider Porsche begynt å tjene penger med biler som Cayenne og Panamera. Porsche SUV med diesel og automat er vel selve symbolet på pengepumping.

Så ikke kom her å si at store industrikonsern frivillig takker nei til hundrevis av millioner (mtp BMW og taxi). Imagetoget har gått for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så sikker på om MB trenger "noe å trøste seg med".

Bortsett fra det er jeg ganske så enig: Stor taxiandel er imagebygger, og det å satse sterkt på taximarkedet - eller ikke gjøre det - er en fin måte for BMW og Mercedes-Benz å henvende seg til ulike kjøpergrupper. :)

Jeg tror heller ikke at Mercedes-Benz idag trenger noe å trøste seg med vis a vis BMW. Forklaringen er nok heller, som du påpeker, at alle bilprodusentene finner ulike nisjer som de i større eller mindre grad satser på. Mercedes-Benz har helt siden 60-tallet vært store på taximarkedet og vurderer åpenbart stadig dette markedet som økonomisk viktig. BMW oppfinner på sin side nye nisjer av samme årsak... for eksempel X6.

Jeg er heller ikke så sikker på at "taxistemplet" er udelt negativt for Mercedes-Benz. Det kommer helt an på hvem man spør og noen vil mene at biler som år etter år kan tåle å bli brukt som taxi utvilsomt er et kvalitetsprodukt. Jeg har hatt både BMW og Mercedes-Benz og jeg forstår absolutt dette argumentet som ikke er til forkleinelse for BMW.

BMW har også et slags stempel på seg mhp. image. James May forklarte dette på sin underfundige måte i en Top Gear episode da han karakteriserte Mercedes-Benz W201 190E 2,3-16 som den tenkende mannens M3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo helt klart bevist siden det er en bimmers-bruker og en kar i Arendal som holder seg til BMW-taxi. Alle innleggene om misfornøyde eks-bmwtaxi-eiere og havarier har du tydeligvis ikke tatt til deg. Du får bare fortsette å ignorere alle Mercedesene og lage dine egne virkeligheter.

BMW er mest interessert i å tjene penger. Bare se hvordan BMW har blitt vannet ut de siste årene med fokus på dieselmotoriserte SUVer og konebiler med halvdårlig kvalitet. Alt for å tjene mer penger.

Kan ikke se så mange innlegg her inne fra misfornøyde BMW taxi eiere jeg, jeg ser bare en taxi eier som sier seg veldig fornøyd med BMW som mangeårig drosje (taxibjørn). Dette velger du selvsagt å arrogant overse for du har gjort deg opp en mening at Mercedes er Guds gave til drosjeeieren! Ja det er dem faktisk også, men det er ikke pga bilene i seg selv men apparatet rundt bilene, servicetilbudet. Hvorfor hører vi om de drosjeeiere som har hatt havari med BMW taxi, jo for da står de med dårligere garantier og skriker høyere. Hvorfor hører vi ikke om Mercedes taxieiere som har fått havari, jo fordi de får hjelp umiddelbart pga uslåelige garantier på dette markedet. Du må selvsagt bare tro at det kun er Mercedes som er brukbart i Taxi markedet, de fleste lettpåvirklige har lett for å glemme litt årsakene som ligger bak til at ett produkt har spesielt godt rykte på ett spesielt marked...

Mercedes har IKKE hatt mye å trøste seg med de siste åra, Taxi markedet er vel det eneste de har igjen fra de gode gamle dager. Det tekniske forspranget er borte, den upåklagelige kvaliteten og driftsikkerheten er borte og imaget som det fineste man kan kjøpe fra Tyksland er helt borte. Jo de har jo hatt noen heftige AMG biler de siste 20 åra, men de har havnet helt i skyggen av BMW M sine modeller som regnes som målestokk i sine klasser. Det er ikke AMG de andre produsenten strekker seg etter, det er M3 og M5 osv.

Jo BMW skulle begynne å spare penger og måtte lage biler for folk flest, dette er nå snart 10 år siden 1-serie og X3 ble lansert. Synes det har gått ganske greit jeg uten de største problemene, du husker kanskje Mercedes også skulle spare penger på 90 tallet. Der dreit de seg loddrett ut med W210, den utrolig dårlig konstruerte A klassen og ML produsert i USA med store kvalitetsproblemer.

Først nå kommer de med en brukbar småbil i for av nye A klasse, og de har flere nye modeller på trappene som er interessante. De er på vei tilbake men de har en vei å gå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er vel den at folk for bedre og bedre råd og får kjøpt dyrere biler. Opel, BMW(i en mindre grad) produserte før billigere og enklere biler for å få solgt mye. Mercedes har alltid hatt sin eksklusivitet og kvalitet som ble godt kjent. Man var sjef når man kjørte Mercedes og da var det gjerne også bare disse som kjørte det på grunn av pris. Ettersom man får bedre og bedre råd til nye biler har også andre bilfabrikanter fulgt etter og finishen på biler idag kan i aller høyeste grad sammenlignes med Mercedes. I Norge var det ikke veldig vanlig med Mercedes som drosjer på 60 og 70 tallet heller, det gikk veldig mye i Opel. Det er nok største grunnen til at det å kjøre Mercedes ikke er like eksklusivt lenger.

Om MB har tapt seg og er på vei opp igjen er igrunn bare en personlig mening? For min del har jeg ikke den oppfattelsen, man kan trekke fram 210 bilene nok en gang og klage på rusta, men det er helt glemt.

Noen som har sett E34 taxier? hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har sett E34 taxier? hehe

Jepp, det ha jeg faktisk. Så en i Tyskland for mange år siden, en 524td i typisk taxi beige farge :) Taxibjørn snakket om en 525tds også for noen sider siden... E39 derimot har jeg sett mye drosjer av, fortsatt går det noen rundt forbi :)

Du nevner forøvrig at det at Mercedes har ligger nede en stund kun er en personlig mening, hvorfor er da BMW verdens største leverandør av premiumbiler og faktisk ett av de sterkere merkevarene på linje med F eks Apple?

http://e24.no/bil/tyske-premiummerker-s ... r/20310211

http://e24.no/bil/bmw-stoerste-premiummerke/3603834

Så nei, det er ikke bare en personlig mening.... Tallene er klare, BMW er størst....og best! Hehe :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er vel den at folk for bedre og bedre råd og får kjøpt dyrere biler. Opel, BMW(i en mindre grad) produserte før billigere og enklere biler for å få solgt mye. Mercedes har alltid hatt sin eksklusivitet og kvalitet som ble godt kjent. Man var sjef når man kjørte Mercedes og da var det gjerne også bare disse som kjørte det på grunn av pris.

Før? da tenker du 80 og starten av 90 tallet?

Mercedes begynte å produsere møkkbiler fom. 1995, med W210 E-klasse, Mercedes Vito og A-klassen som kom i 1997.

Og dette er snart 20 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

W210 var ikke en heldig modell for Mercedes-Benz mhp. på rust, men teknisk var den absolutt en anstendig konstruksjon. Den solgte også rimelig godt tiltross for vanskelige økonomiske tider på 90-tallet og begynnelsen av 2000-tallet... totalt 1653437 stk.

Mercedes-Benz var imidlertid ikke alene om å ha problemer med rust på denne tiden. BMW E39 ruster også friskt og dessverre også E46. BMW har imidlertid ikke fått like mye oppmerksomhet som Mercedes-Benz og mon ikke dette skyldes at BMW ikke er like aktive i bl.a taximarkedet.

Franske storselgende bilmodeller fra den samme tiden... først og fremst Citroën Xantia og Peugeot 406 har imidlertid knapt hatt problemer med rust overhodet. Det er først nå etter over 15 år at disse modellene begynner å ruste ordentlig slik som W210 og E39 alltid har gjort. Dette er interessant og litt av et paradoks i denne diskusjonen. På kontinentet var nemlig spesielt Peugeot 406 Break (stasjonsvogn) en svært populær bil som taxi. Kvaliteten på nettopp 406 er fantastisk (spesielt prefacilift når det gjelder interiøret). I forrige uke kjørte jeg en tilnærmet original 406 2,1 TD fra 1998 med ca. 610000 Km på telleren og det er egentlig utrolig så bra den stadig går. Lite rust har den også tiltross for at den står utendørs 365 dager i året i fuktige Danmark. Dette er skikkelig kvalitet til små penger i motsetning til de tyske såkalte "premium" modellene... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

W210 var ikke en heldig modell for Mercedes-Benz mhp. på rust, men teknisk var den absolutt en anstendig konstruksjon. Den solgte også rimelig godt tiltross for vanskelige økonomiske tider på 90-tallet og begynnelsen av 2000-tallet... totalt 1653437 stk.

Mercedes-Benz var imidlertid ikke alene om å ha problemer med rust på denne tiden. BMW E39 ruster også friskt og dessverre også E46. BMW har imidlertid ikke fått like mye oppmerksomhet som Mercedes-Benz og mon ikke dette skyldes at BMW ikke er like aktive i bl.a taximarkedet.

Franske storselgende bilmodeller fra den samme tiden... først og fremst Citroën Xantia og Peugeot 406 har imidlertid knapt hatt problemer med rust overhodet. Det er først nå etter over 15 år at disse modellene begynner å ruste ordentlig slik som W210 og E39 alltid har gjort. Dette er interessant og litt av et paradoks i denne diskusjonen. På kontinentet var nemlig spesielt Peugeot 406 Break (stasjonsvogn) en svært populær bil som taxi. Kvaliteten på nettopp 406 er fantastisk (spesielt prefacilift når det gjelder interiøret). I forrige uke kjørte jeg en tilnærmet original 406 2,1 TD fra 1998 med ca. 610000 Km på telleren og det er egentlig utrolig så bra den stadig går. Lite rust har den også tiltross for at den står utendørs 365 dager i året i fuktige Danmark. Dette er skikkelig kvalitet til små penger i motsetning til de tyske såkalte "premium" modellene... :?

Den rusten som E39, og værtfall E46 er ikke helt den samme som du finner på Mercedesen. Som nesten minner mer om gamle E12, og preface E24. W211 ble bedre igjen, den mange av de samme svakhetene som E46 bla har, dører. Men langt bedre en W210.

Problemet til værtfall E46 var rettet mot dette 3m kitet, som også bla Mazda og Ford fikk problemer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke dette var seriøst ment :)

Du er ikke så dum at du mener BMW og Merce er like ulike som Porsche og Merce vel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taxi eller ikke, BMW selger uansett mer biler verden over enn MB.

Dersom "alle" i Norge absolutt skulle kjøpt BMW i alle mulige varianter sånn at man f.eks møtte en 6 serie hvert 5 minutt, da hadde jeg kjøpt meg en Jaguar som kosebil, og det er seriøst ment.

Ikke morro med det alle andre har syns jeg, det finnes forøvrig et par Jaguarer jeg kan tenke meg også......................XKR coupe X100 (rundt 2000 mod) eller XK cab. av etterkommeren 2007-2008 (XKR av denne er for dyr).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taxi eller ikke, BMW selger uansett mer biler verden over enn MB.

Dersom "alle" i Norge absolutt skulle kjøpt BMW i alle mulige varianter sånn at man f.eks møtte en 6 serie hvert 5 minutt, da hadde jeg kjøpt meg en Jaguar som kosebil, og det er seriøst ment.

Ikke morro med det alle andre har syns jeg, det finnes forøvrig et par Jaguarer jeg kan tenke meg også......................XKR coupe X100 (rundt 2000 mod) eller XK cab. av etterkommeren 2007-2008 (XKR av denne er for dyr).

Helt enig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle biler har sine problemer ,men Benz er jo den som leder i taxi trafikken.

Som nevnt i andra innlegg så vil nok BMW gjerne vere med .

Dem selger mye biler men få taxi .

Nå kommer det nye modeller fra BMW oftere og oftere .

Problemet er at kvaliteten blir dårligere og dårligere .

Dett så vi i 96 da chrysler kom inn i Benz ,det var som og møte faen sjel.

Jeg mener også at BMW er den ultimate bilen men......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...