Z1 Skrevet Februar 11, 2013 Forfatter Share Skrevet Februar 11, 2013 Her snakker vi kvalitet http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel. ... d=10113548 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Silverboy Skrevet Februar 11, 2013 Share Skrevet Februar 11, 2013 Norskbygd . Haha Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DCA Skrevet Februar 11, 2013 Share Skrevet Februar 11, 2013 Det er ingen tvil om at det er flere grunner til hvorfor taxisjåfører velger de bilene de gjør.Grunnen er helt klart en kombinasjon av service, pristilbud, comfort og holdbarhet... Mye som spiller inn og hver enkelt taxibileier veier jo dette opp mot hva man ligger størst vekt på. Finnes ingen fasitsvar på dette. Men hovedgrunne vil jeg tro er fordi Mercedes og Volvo ligger mer til rette både pris, garanti og utstyrsmessige tilbud til taxinæringen enn BMW og for eksempel Audi gjør. I prinsippet fungerer ASC som et slags omvendt ABS system med motorbrems. Når et drivende hjul spinner slår ABS systemet til og bremser hjulet samtidig som motoren reduserer momentet til begge de drivende hjulene. Hvis man ikke hadde hatt ASC systemet ville man i praksis ha gjort det samme. Hjulene spinner... man går av gassen for å redusere momentet og gjenvinne grepet (evt. bremse lett hvis hastigheten på hjulene er for stor)... gir gass akkurat så mye at man beholder grepet på et av de drivende hjulene. ASC systemet gjør ganske enkelt denne jobben for deg... Bortsett fra at med ASC kan du komme i gang i en isete bakke med et hjul på litt grus, og det er bare antisladd-systemet som reduserer motokraften. Antispinnsystemet bremser kun hjulet med høyest hastighet. Ja, problemet er bare at den er veldig fintfølende så drivhjulet begynner og bremse ved den minste tegn til hjulspinn og dermed mister man motorkraft og sliter med å opprettholde jevn fart og turtall som er selve "nøkkelen" til å komme seg opp bratte bakker. Merk: dette er spesielt i forhold til dieselbiler i kombinasjon med bratte oppoverbakker. Skal ikke slippe opp gassen mye før man mister turtallet i en oppoverbakke og da har man igjen ikke moment ettersom en dieselbil ikke har kraft på turtall lavere enn der turboen virker. Så må man gire ned og snart stopper det opp.. Slakke bakker og fremover fungerer det utmerket. Men det tror jeg er fordi at man ikke mister farten og turtallet. Man opprettholder det bare og bygger det sakte men sikkert oppover. Korrekt. Det justerer drivkraften med engang det løsner å da er det gjort - hvis kneika er akkurat selvfølgelig. Jeg har ihvertfall bedre følelse med dette en den jævla antispinnen. Gjelder ikke x-driven jeg har nå, men jeg har hatt 08 e-93 blandt annet og vil si det er mye værre med systemene koblet inn. Er det feks sving inn i bakken får man også bråstopp når man må ha såppass god fart for å komme opp at man må skrense inn At dere sier no annet blir jeg bare oppgitt over.. noe sier meg dere ikke har kommet midt i 20 åra engang med disse erfaringene deres.. (btw-ikke ment som hersketeknikk, ser bare slik ut) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Februar 11, 2013 Share Skrevet Februar 11, 2013 Stemmer at noen 212 har opplevd problemer med registerkjedene. Såvidt jeg har skjønt er det ingen/få privatbiler som opplever det, men at noen taxier får rasling og/eller bytter kjede hver 150 000km som forebyggende. Angående dyser, så var det 2010-modellene av 212 og GLK med 220CDI-motoren som fikk byttet dysene på garanti da noen opplevde trøbbel i kulde. Det er ingen tvil om at W124 er en mye bedre bil enn W123... og det er bestemt ikke korrekt at det var med W124 at det begynte å gå nedover for Mercedes-Benz. For noe tullball og tvert imot egentlig. W124 er toppen av kransekaken når det gjelder Mercedes-Benz. Enig. All respekt til W123 - det går jo faktisk noen av disse som taxi lenger sydover fortsatt. Men W123 ruster MYE mer enn W124, og en del av dem er veldig undermotoriserte og henger ikke bra med i moderne trafikk. Utvalget av spreke bensinversjoner av W123 er dårlig - kun 250 og 280E. Begge to var relativt sjeldne. W124 hadde et enormt utvalg av motorer, og mange spreke bensinmodeller (260/280/300/320/420/500), dessuten fikk bensinversjonene dobbelt kjede fra 1988. Sortimentet ble også utvidet med coupe og cabriolet (begge usedvanlig vakre skapninger). Er forøvrig fornøyd med interiøret i min, basic stoff med sveivevinduer ("godt norsk"). Ingen synlig slitasje heller. W126, W124 og W201 er kremen i skolebrødet for min del. Det som er så synd med W210 er at rustproblemene gjennomsyrer alt. Det er/var egentlig en god og solid bil som er relativt billig i drift. Men heldigvis er de 7 årene historie for MB sin del. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nytern Skrevet Februar 11, 2013 Share Skrevet Februar 11, 2013 Enig med Werther og Fredrik her.. Jeg foretrekker 124 over 123. Dere må huske at biler oppfattes annerledes avhengig av standen de er i. Jeg har kjørt både 123 og 124 i god/dårlig stand og jeg føler dermed at jeg er kvalifisert til å ha en mening om emnet 123 føles gammeldags og ruster mye. 124 føles tidløs. Har eid både 123, 124 og 201. Skal nevnes at jeg har svart belte i mercerasing, har rast 3 bensinmercer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
taxibjørn Skrevet Februar 11, 2013 Share Skrevet Februar 11, 2013 DA JEG MØTTE LYSET !!!!! Det kom i form av en E34 525tds touring !!!! Jeg hadde kjört i disse treige . kjedelige Mercedesene og trodd at dette var das beste !!!! aber nicht !!! I tds' en fant jeg det de kaller FRUEDE AM FAHREN !!!! Mitt liv ble aldri det samme igjen !! Jeg måtte riktignok vente til jeg fikk löyvepapirer för jeg kunne kjöpe meg en . Dette skjedde i 98 og karrosseriet ble en E39 !! Nå sitter jeg i min 7ende 5er !! Som Taxi er det perfekte biler med super komfort !!! Kvaliteten er god . kansje bedre enn flere typiske Taxibiler . Jeg pleier å kjöpe service-avtale .og dermed en god besparelse . En Mercedes kollega og meg satte opp en sammenligning .og gjett hvilken som var rimeligst ???? Nei jeg kommer aldri til å kjöpe annet enn BMW !! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Februar 11, 2013 Share Skrevet Februar 11, 2013 Jeg har eid flere e34, og en haug med w124 + mange andre modeller fra MB. Det er INGEN tvil om at e34 er en mer komfortabel og bedre bil enn w124. W124 og W210 ser helt jævlig ut innvendig. Jeg vil også mene at E34 er en bedre bil enn W124, mye selvsagt av at E34 er noen år nyere. Jeg har kjørt mye W124 og har kamerater som har hatt disse bilene og inntrykket mitt er et de er skranglete, joda motoren går men resten bærer preg av å være dårlig sammenskrudd og lite solid. E34en kjører bedre, har bedre byggekvalitet, ser bedre ut og kommer bedre fram på vinterføre (så lenge W124 ikke har sperre da). Jeg kan ta min 19 år gamle E34 som eksempel, interiøret ser bank i bordet helt nytt ut og det finnes ikke slitasje, skinnet er kanskje litt blankt på sideputa på førerstolen men ser ellers helt topp ut. Der er ikke en knirke eller skrangle lyd selv på dårlige vinterveier hvor bilen får rista seg godt. Den solide følelsen er veldig tilstede, en tung og solid følelse av at ting er velbyggd og bra. Er det som imponerer meg med disse bilene, ting liksom bare virker... Det at W124 er en bedre bil enn W123 er bare tull og tøys, det vet til og med jeg som ikke har særlig god greie på Mercedes. Dere kan jo bare lese her hva en av Norges fremste "Bil mann", Broom Benny mener om modellen: http://www.tv2.no/underholdning/broom/m ... 93853.html Han her er vel den som har best grunnlag til å uttale seg om dette, så gleder meg til å se hvem av dere som er første mann til å si at han tar feil og ikke har peiling Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Februar 11, 2013 Share Skrevet Februar 11, 2013 At dere sier no annet blir jeg bare oppgitt over.. noe sier meg dere ikke har kommet midt i 20 åra engang med disse erfaringene deres.. (btw-ikke ment som hersketeknikk, ser bare slik ut) Vi kan ikke alle være altvitende og verdensmestere vettu, noen av oss må være tapere som ikke kan kjøre på vintern eller har peiling... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 11, 2013 Share Skrevet Februar 11, 2013 Forskjellen på W123 og W124 er on par med forskjellen på E28 og E34. Man kan like moren eller datteren, men det er ingen tvil om hvem av dem som var den unge og vakre. W124 var teknisk totalt overlegen W123 og jeg er faktisk litt overrasket over at noen virkelig mener at W123 er den beste bilen av disse to modellene. Kan dette skyldes at de har en skjult agenda der det egentlige poenget er å fremheve E34? Jeg bare lurer fordi W124 er også en mye bedre bil enn E34. Vi skal helt frem til E39 (og E46) før BMW kom på høyden med Mercedes-Benz. Jeg er imidlertid usikker på om E32 var en bedre bil enn W140, men jeg tror vel egentlig ikke det... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DCA Skrevet Februar 11, 2013 Share Skrevet Februar 11, 2013 At dere sier no annet blir jeg bare oppgitt over.. noe sier meg dere ikke har kommet midt i 20 åra engang med disse erfaringene deres.. (btw-ikke ment som hersketeknikk, ser bare slik ut) Vi kan ikke alle være altvitende og verdensmestere vettu, noen av oss må være tapere som ikke kan kjøre på vintern eller har peiling... Sant det.. men virkelig - ikke protester på dette selv om du er en vinner Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E34Stvg Skrevet Februar 11, 2013 Share Skrevet Februar 11, 2013 Hmm Taxibjørn!! Du kan jo ikke bare skryte uten å fortelle at du faktisk fikk fullstendig motorhavari i din forrige E60 520d. Er også en del kjøreskole biler som har fått motorhavari. Driftstans på en taxi som må stå stille i nesten en mnd koster. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Roger- Skrevet Februar 11, 2013 Share Skrevet Februar 11, 2013 Hmm Taxibjørn!! Du kan jo ikke bare skryte uten å fortelle at du faktisk fikk fullstendig motorhavari i din forrige E60 520d. Er også en del kjøreskole biler som har fått motorhavari.Driftstans på en taxi som må stå stille i nesten en mnd koster. Her er det en annen veldig viktig faktor som spiller inn. Hvordan opptrer BMW eller Mercedes (eller hvilket som helst merke) når slikt skjer? Opprettholder de garantien på en ok måte uten masse vissvas? Får man låne en bil som man kan bruke i taxinæring mens bilen er på verksted? Utvider de garantien i forhold til standard garantier som ikke er brukt i taxinæringer? Alt kommer ikke an på km-stand. En ny bil med lang km-stand er oftest mye bedre enn en gammel bil med samme km-stand. Om man får motorhavari eller det er generelle feil som går igjen, trenger ikke det være så ille om forhandleren ordner opp på en enkel og bra måte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet Februar 11, 2013 Share Skrevet Februar 11, 2013 At 124 hadde mange barnesykdommer er det ingen tvil om! En bil som er ganske forskjellig fra 123 er det også. Annen for og bakstilling, helt nytt interiør.. Egentlig en helt ny bil, til og med nivåregen har fått en større oppgradering. Jeg kan forstå at det kan være mye feil ute å går når ting konstrueres helt på nytt(ingeniørtabber ser man overalt i starten av et prosjekt/produkt). Kjører stadig min egen 124, det er dog siste generasjons 124, stadig like kompakt som ny(knirk og klunk er helt fraværende), alt virker utenom en vindusheis bak som en full passasjer presterte å sveive i stykker(tannstanga på heisen). Selv servolåsen i bakluka fungerer perfekt. At det er siste generasjons 124 har selvfølgelig mye å si, alle kjente feil som var i starten er vekk(noe jeg også var svært bevisst på ved kjøp). Bilen ble brukt som "gårdsbil" utenfor Ski og ser generelt fæl ut i bagasjerom og bærer preg av mye hard bruk. Allikevel er jeg imponert over hvilken stand den er i til tross for høy km.stand og hensynsløs bruk. Da jeg kjøpte den hadde forrige eier kjørt med knekte bakfjærer i et halvt år og fjæringen bak var derfor steinhard og ødelagt. Framdemperne hadde jeg ut for å sjekke tilstanden da disse er originale og er bra futt i disse fremdeles..! Allikevel er det ikke til å stikke under en stol at Mercedes ala 124 er trauste greier, steinalderske automatkasser og enkel teknologi. Jeg kan sammenligne med Opels Senator fra 87 og kan kalle hele 124 bilen for steinaldersk.. Alt fra varmeapparat, automat, motorstyring( Bosch K-Jet feks.), speedometer(det er wire selv på siste gen. 124) og øvrig elektronikk for ikke å snakke om dashboard design. Allikevel forstår jeg hvorfor at denne bilen var perfekt til Taxibruk, Broom Benny har også skrytt mye av 124 i andre artikler så jeg velger å ikke slakte biltypen helt. Det er god plass i den, den gangen var plass og drivstofføkonomien god og driftsikker er den også. Drar merca mi ned i Oslo sentrum så og si hver helg for å bedrive vennetjenester og den får kjørt seg, og med taxifjører som jeg har satt på så takler den alle slags ujevnheter og fartsdumper som ingen annen bil For ikke snakke om svingradiusen som gjør at bilen snur på femøringen der andre må rygge for å få snudd. Åkke som om bilen har sine feil som mange påpeker går det allikevel 124 biler i Oslo i aktiv taxitjeneste fremdeles i meget fin tilstand. Når det gjelder vinterhalvåret så mener jeg at E34 og 124 ikke kan sammenlignes, har man jevne motorer la oss si 530 M30B30 og 300 12v så er ikke E34 på langt nær så leken som 124en på glatt føre. At E34 er overlegen overfor en 124 på vinterføre mener jeg også er en myte. Kjenner meg faktisk ikke igjen i det enkelte utrykker. Min sammenligning er E34 520, 535 og 124 E300Diesel, 230TE og 300TE både med og uten ASD. Noen som vet salgstall og import av feks. E34 og 124 opp mot hverandre? Det begynner å bli langt mellom E34er å se langs veien for tiden! 124r ser jeg faktisk flere ganger daglig.. Kan fort ha noe med at E34 er brukt opp av ungdommen, men 124 er da populære ungdomsbiler det også, hvertfall her i distriktet.. Skal man si at en gjennomsnitts taxi i Oslo kjører 90 000km i året og at disse facelift 124ene som går i Oslo er ca. 94 modeller og har gått siden ny som taxi har de tilbakelagt rundt 1,6 mill km. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nytern Skrevet Februar 11, 2013 Share Skrevet Februar 11, 2013 Jeg skjønner virkelig ikke hvordan "Benny" plutselig ble fasiten når det gjelder bil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 11, 2013 Share Skrevet Februar 11, 2013 Noen som vet salgstall og import av feks. E34 og 124 opp mot hverandre? Det ble totalt produsert 2583470 stk. W124. Et ganske imponerende tall i forhold til totalt 1231056 stk. E34. Det ble ellers produsert totalt 2696915 stk. W123 og 709319 stk. E28. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå