Gå til innhold

Min E46 M3, Spa dag S13

Share

Anbefalte innlegg

Bytte ofte !;) bytter vær 5000~ selv - dro til strandveien auto å spurte om inspection II da så de at jeg hadde byttet olje vær 5000km å spurte om jeg hadde det bra med meg selv !:D bedre ofte enn for lite værtfall! Min tikker litt den å, er da vell normalt! Spennende å se om den tikker mindre etter justering da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytte ofte !;) bytter vær 5000~ selv - dro til strandveien auto å spurte om inspection II da så de at jeg hadde byttet olje vær 5000km å spurte om jeg hadde det bra med meg selv !:D bedre ofte enn for lite værtfall! Min tikker litt den å, er da vell normalt! Spennende å se om den tikker mindre etter justering da:)

Viktig å ha hyppige oljeskift ja, better safe then sorry ;)

Mange som rister på hodet til mine oljeskiftintervall også hehe :P

Har vært borti ett par andre S54 motorer og de har tikket mindre enn min, så trenger seg vel en justering :)

Er forøvrig mest spent på vanosoverhalingen, har god tro på å merke forskjell der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...
  • 5 months later...

Har en mistanke om at jeg mangler litt effekt i mellomregisteret + disse motorene har rykte på seg for å "slite" vanosen og den er gått 141.000.

Så om den blir å gå bedre er jo det bra. Går den ikke bedre var alt ok, men vanosen ble utbedret for å være preventiv. Så det er jo en vinn-vinn situasjon :)

Må uansett av med toppdeksel osv for å justere ventiler, så da blir det ikke så mye ekstraarbeid å gjøre det :)

Hvordan merker man slitt vanos? Min S54 motor er gått 180.000 km. Har gått på Castrol 10w-60 olje så lenge jeg har hatt den. Hører ikke tikking (i mine ører) og ikke ulyder fra vanosen. Har vipec44 motorstyring på den. ellers er motoren helt original. Hadde den på bremsing nylig. Og teknikeren var overrasket over hvor frisk motoren var. Han spurte om det satt andre kammer eller noe i den. På hjul målte vi 322hk v7500 o/min og 352nm v5100 o/min. (ca 352hk og 372nm i motor) Han hentet 20 hk i mellomregisteret bare ved å omprogrammere vanosen gjennom vipecen. Har ikke bremsepapirene foran meg nå, men det var to plasser hvor kurven falt litt. Og vi kunne ikke finne ut hvorfor. Er det vanosen som "henger" litt kanskje? Hvor viktig er det med ventiljustering på disse? Hva skal klaringene være, og klarer jeg å sjekke det selv tror du?

Ellers en flott bil du har :) Har lyst på en slik til veibil en gang. Den jeg har nå er "bare" banebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to rep. sett til vanos. Tok begge på min egen (330).

Det ene går på "rattle" og det andre er o-ringer til stemplene. Rattle repair går ut på å dele opp stemplene og bytte ytterring på nålelagrene på innsiden. Det er altså (u)lyd som blir fikset. O-ringene fikser det effektmessige. Litt vanskelig å vite om de er gåen, med mindre du har noe å sammenligne med, eller klarer å huske hvordan den gikk når vanos virket skikkelig. Merker det typisk ved at den er litt treg eller nølende på lavt turtall og har et høyere bensinforbruk. Stemplene kan f.eks. mangle kompresjon, siden de slitte o-ringene i praksis er stempelringene. Min tikket ikke, selv om o-ringene var i svært dårlig stand, men tok rattle repair siden jeg allerede var inni der :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 months later...

Tar denne opp igjen :)

Har blitt gjort endel siden sist, en del ting har blitt byttet ut osv.

Noe for upgrades, og noe for vedlikehold og preventivt vedlikehold.

Har byttet:

Bakluke (original CSL luke)

Bensinpumpe (den gamle lagde en rar lyd, det kan vi ikke ha noe av) :)

LMM (Trodde den var dårlig, det var den ikke :P )

Plugger (tar de en gang i året)

Justert ventiler (kun en var utenfor spec, ble nesten imponert!)

Byttet svingarmsforinger bak (originale, vil ikke ha resonansen fra powerflex)

Flere oljeskift (viktig å skifte ofte!)

Overhalt begge calipere foran med nye rustfrie stempler

Byttet klosser på alle 4 (når jeg først tok foran byttet jeg bare bak også)

Ettermontert 16:9 navigasjon (liker ikke de uoriginale variantene)

Blir byttet snart:

Enda ett oljeskift (andre denne sesongen) :P

Oljeskift på diff og girkasse (tar det en gang i året)

Traversforinger (preventivt, de gamle er ikke dårlige, men er neppe like faste som helt nye foringer)

Bilen ble også polert av ene klargjørern på jobb og vokset med Swisswax shield ved sesongstart, fortsatt utrolig blank og fin :)

Har også kjøpt inn ett sett 18" GS Raptor for å bruke på høsttreffet på ACR, bare tull å bruke de originale 19" felgene til det :P

Tenkte jeg skulle kjøpe nye dekk til 19" også, noen som har anbefalinger? Vurderte Federal 595 RSR, men de blir kanskje litt ukomfortable?

Legger ved noen bilder

Ventiljustering

IMG_1232.jpg

Rett etter sommerhjulene kom på igjen 

IMG_1226.jpgIMG_1222.jpg

IMG_1225.jpg

IMG_1224.jpg

IMG_1223.jpg

IMG_1220.jpg

1000hk PPF M3 med Fredrik Aasbø i bakgrunnen, tatt på vårtreffet på ACR :)

IMG_1272.jpg

Blir ikke skikkelig biltreff uten motorsport telt og M3!

IMG_1260.jpg

Pitstop på tur til ACR, 240 som hadde mindre problemer 

IMG_1234.jpg

IMG_1237.jpg

16:9'n og en elendig DAB enhet, anbefaler IKKE

IMG_1240.jpg

IMG_1235.jpg

IMG_1244.jpg

Kommer mer etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Tok et oljeskift på motor og diff idag, brukte Castrol Edge RS på motor og Castrol Syntrax limited slip på diffen.

Ikke så lenge siden jeg skiftet sist på begge deler, men er greit å være nøye med slike ting :)

post-52026-0-75584200-1407701332_thumb.j

post-52026-0-28748400-1407701347_thumb.j

Legger ved ett bilde av banefelgene jeg kjøpte, kler egentlig bilen ganske bra :)

post-52026-0-93137000-1407701375_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte meg traversforinger for en stund siden, og fant ut at jeg skal montere forsterkningsplater når jeg først tar ned bakstillingen.

Valgte Turner Motorsport sitt kit, vurderer også å legge skum imellom platene der bak, noen som har erfaring med det?

http://www.m3forum.net/m3forum/showthread.php?t=287849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...